JMvVliet schreef:
Dat is nu juist het punt wat belangrijk is: Liefde. De hele serie artikelen in het RD is doorspekt met een koude buitenlaag. Alleen dhr Kranendonk laat zijn eigen (m.i. oprechte) gezicht zien, met een warme ondertoon van liefde voor jongeren. Hierin uit hij op deze manier zijn zorgen. Niet dat ik het met hem eens ben (op punten), maar dit was het enige artikel waar ik deze houding tegenkwam.
Krijgen jongeren wel een alternatief aangeboden binnen hun eigen kerk? Daar lijkt het niet op, en als het wel zo is, dan is het zo beschermd, dat alles buiten de deur wordt gehouden. Met andere woorde: Iedere generatie probeert deze discussie voor zich uit te schuiven (de weerstand tegen dit soort praktijken wordt overigens merkbaar groter). Jongeren hebben behoefte aan echtheid, niet aan regeltjes hier en regeltjes daar. We hebben er 10, dat is meer dan genoeg, de rest moeten we aan de hand van de bijbel zelf ontdekken.
Ik geef zelf ook leiding aan een jeugdclub. Media opvoeding is alleen mogelijk door ze zelf het woord te geven, te laten argumenteren. Dan kan je met argumenten terug komen. Bovendien moet je dan m.i. zelf kennis hebben van de jeugdcultuur. Dus kijk ik ook af en toe TMF en MTV, populaire films, series enzovoort. Alleen dan kun je gericht argumenten geven. Weet je niets (zoals het RD), dan doe je maar een slag in de lucht, en heb je geen zinnig argument te bieden.
Kies je ervoor om zo met media om te gaan, dan heb je Kracht nodig. Dan is het gebed heel belangrijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je jongeren.
In deze bijdrage kan ik mij geheel vinden