Mauren schreef:Bedankt Roodkapje voor je uitleg!!
zo leer ik nog eens er wat bij! sommige dingen wist ik al maar, andere begrijp ik nu pas!! thanx!!
Graag gedaan, 't is eigenlijk alleen maar hoe het menselijk lichaam werkt, niets meer.
verder zou ik best willen afvallen,, maar het lukt me niet echt er aan te beginnen, mede door de diabetes waar ik dan rekening mee moet houden, het vele eten wat ik dan moet laten. en door mn depressie heb ik werkelijk ook weinig tot nergens zin in.
maar wie weet dat ik ooit nog eens begin.
Ik weet dat je als je depressief bent je nergens zin in hebt. Bepaalde antidepressiva (SSRI's) kunnen die symptomen verlichten. Maar ook dan: je moet een keer ergens beginnen. Soms moet je jezelf gewoon een trap in je achterste geven en het gewoon DOEN.
Weet je wat heel goed werkt om af te vallen én tegen depressie? Sporten.
Door sporten / bewegen maken je hersenen lichaamseigen opiaten aan (
endorfinen) die depressieve gevoelens verminderen. Ze doen ook nog iets anders: je krijgt minder zin in 'snacken'. Dus allerlei dingen die mensen doen om pijn te verminderen, zich beter te voelen (chocola eten) zijn inefficiënte manieren om de endorfineproductie te verhogen. Sporten is veel efficiënter. Mensen die veel sporten hebben daardoor ook minder behoefte aan chocola, suikerrijk eten etc. Sommige mensen die zichzelf verminken om dat gevoel van euforie te krijgen kunnen 'aanvallen' van zelfverminking terugdringen door veel te sporten. Het is dus een natuurlijk regelsysteem van het menselijk lichaam dat ons helpt ons goed te voelen.
Zie ook:
http://home.wanadoo.nl/mark.baaijens/fi ... oping.htmlIk weet niet of je een hond hebt of een beetje op het platteland woont, maar om te beginnen is een half uur wandelen in de frisse buitenlucht ('jezelf uitlaten') wel goed. Later zou je dan nog kunnen overwegen om te gaan zwemmen in de zomer, misschien hou je van bewegen op muziek (aërobics) of van fietsen of skeeleren.
ik ben er wel regelmatig mee bezig, aangezien ik van vele mensen krijg te horen dat ik moet afvallen en natuurlijk van de internist.
In jouw geval zou ik aanraden om eens samen met een diëtiste een dieet in elkaar te zetten waarmee je af kunt vallen. Een diëtiste weet waar je als diabetes-patiënt rekening mee moet houden. Afvallen is heel simpel: je moet meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen. Als je weinig koolhydraten mag vanwege je diabetes, denk ik dat een dieet waar je veel proteïnen (eiwitten) eet goed kan werken. Ik ben alleen geen voedingsdeskundige, dus overleg daarvoor met je diëtist.