Afslanken [deel 2]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 25 jan 2007 17:04

Bedankt Roodkapje voor je uitleg!!
zo leer ik nog eens er wat bij! sommige dingen wist ik al maar, andere begrijp ik nu pas!! thanx!!

verder zou ik best willen afvallen,, maar het lukt me niet echt er aan te beginnen, mede door de diabetes waar ik dan rekening mee moet houden, het vele eten wat ik dan moet laten. en door mn depressie heb ik werkelijk ook weinig tot nergens zin in. :?
maar wie weet dat ik ooit nog eens begin.
ik ben er wel regelmatig mee bezig, aangezien ik van vele mensen krijg te horen dat ik moet afvallen en natuurlijk van de internist.

succes allemaal met afvallen!! of op gewicht blijven!! :wink:

groetjes mauren.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 jan 2007 17:12

ik ben vaak ook heel druk krijg vaak thuis te horen ga je nu weer al weg enz enz haha maar ik maak der gewoon tijd voor ga ook rustig om 9 uur s avonds of later nog een stuk skeeleren of fietsen of zo vind ik echt heerlijk.
alleen maandag avond is mijn avond en dan ga ik altijd volleyballen daar komt niks tussen alleen af en toe een avond dienst.
en het is goed voor je lichaam om te sporten anders wordt je vel heel slap als je veel afval :lol:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 25 jan 2007 20:23

Mauren schreef:Bedankt Roodkapje voor je uitleg!!
zo leer ik nog eens er wat bij! sommige dingen wist ik al maar, andere begrijp ik nu pas!! thanx!!

Graag gedaan, 't is eigenlijk alleen maar hoe het menselijk lichaam werkt, niets meer.

verder zou ik best willen afvallen,, maar het lukt me niet echt er aan te beginnen, mede door de diabetes waar ik dan rekening mee moet houden, het vele eten wat ik dan moet laten. en door mn depressie heb ik werkelijk ook weinig tot nergens zin in. :?
maar wie weet dat ik ooit nog eens begin.

Ik weet dat je als je depressief bent je nergens zin in hebt. Bepaalde antidepressiva (SSRI's) kunnen die symptomen verlichten. Maar ook dan: je moet een keer ergens beginnen. Soms moet je jezelf gewoon een trap in je achterste geven en het gewoon DOEN.
Weet je wat heel goed werkt om af te vallen én tegen depressie? Sporten.

Door sporten / bewegen maken je hersenen lichaamseigen opiaten aan (endorfinen) die depressieve gevoelens verminderen. Ze doen ook nog iets anders: je krijgt minder zin in 'snacken'. Dus allerlei dingen die mensen doen om pijn te verminderen, zich beter te voelen (chocola eten) zijn inefficiënte manieren om de endorfineproductie te verhogen. Sporten is veel efficiënter. Mensen die veel sporten hebben daardoor ook minder behoefte aan chocola, suikerrijk eten etc. Sommige mensen die zichzelf verminken om dat gevoel van euforie te krijgen kunnen 'aanvallen' van zelfverminking terugdringen door veel te sporten. Het is dus een natuurlijk regelsysteem van het menselijk lichaam dat ons helpt ons goed te voelen.

Zie ook: http://home.wanadoo.nl/mark.baaijens/fi ... oping.html

Ik weet niet of je een hond hebt of een beetje op het platteland woont, maar om te beginnen is een half uur wandelen in de frisse buitenlucht ('jezelf uitlaten') wel goed. Later zou je dan nog kunnen overwegen om te gaan zwemmen in de zomer, misschien hou je van bewegen op muziek (aërobics) of van fietsen of skeeleren.

ik ben er wel regelmatig mee bezig, aangezien ik van vele mensen krijg te horen dat ik moet afvallen en natuurlijk van de internist.

In jouw geval zou ik aanraden om eens samen met een diëtiste een dieet in elkaar te zetten waarmee je af kunt vallen. Een diëtiste weet waar je als diabetes-patiënt rekening mee moet houden. Afvallen is heel simpel: je moet meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen. Als je weinig koolhydraten mag vanwege je diabetes, denk ik dat een dieet waar je veel proteïnen (eiwitten) eet goed kan werken. Ik ben alleen geen voedingsdeskundige, dus overleg daarvoor met je diëtist.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 26 jan 2007 00:24

heb al paar jaar anti-depressiva. nu een aantal maanden geleden overgestapt op : efexor!

maar wat afvallen betreft: zou inderdaad eens goed zijn, mezelf een schop onder mn gat te geven: en ik zal eens gaan proberen met jouw voorstel: om te gaan sporten.
eigenlijk toen ik vanmiddag de vorige bericht schreef, heb ik ook meteen al op de google zit te kijken voor een sportschool!!
ik woon overigens op het platteland, dus wandelen is ook mogelijk!

dat voorstel van de diëtiste vind ik moeilijk. door ervaringen met de vorige diëtiste of eerlijk gezegd door mezelf.

ik probeer maar eens wat uit de komende tijd.....
maar mijn ervaring is wel dat ik moeilijk vol kan houden. vaak begin ik wel met mn plannnen, maar zak ik toch weer terug.
groetjes mauren.

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 26 jan 2007 13:20

Ik bedoel het niet vervelend, maar juist voor iemand met diabetes is het goed om af te vallen!
Maar blijft overeind dat je wel jezelf mee moet hebben, als je niet goed in je vel zit is het moeilijk jezelf ergens toe te dwingen.
Sterkte!
A smile costs nothing, but gives much

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 26 jan 2007 14:31

Mauren schreef:ik probeer maar eens wat uit de komende tijd.....
maar mijn ervaring is wel dat ik moeilijk vol kan houden. vaak begin ik wel met mn plannnen, maar zak ik toch weer terug.
groetjes mauren.

Als je een vriendin oid hebt zou je ook kunnen overwegen om zoiets (sporten) samen te doen. Dat is gezellig en je hebt een stok achter de deur. Als je wat terugzakt, kan de ander je weer wat motiveren...

Ik weet dat je van diabetes sowieso erg moe en narrig (kort lontje) kunt worden, dan helpt een depressie daarbij niet echt. *kuch*
Probeer daarom rustig te beginnen, halfuurtje wandelen en als je dat gewend bent kun je proberen om het tempo wat op te voeren (lukt erg goed in combinatie met hond :mrgreen:). Mijn hond (merk Dobermann Pincher) had de neiging om mij uit te laten, ipv ik hem. :roll:
Dat endorfinenverhaal gebeurt pas als je je ook echt inspant, dus als je echt moe wordt. Maar omdat je diabeet bent, zou ik de internist eens vragen hoe dat zit met sporten.

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 26 jan 2007 15:29

Met mij gaat het afvallen een keer de goede kant op.
Ben nu 2 weken bezig ofzo en -2,5 kilo :D

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 16:38

Ik ben nu vier dagen bezig en ben ook 2,5 kilo kwijt. Het gaat goed! :) Die eerste kilo's is veel vocht, las ik al op het SB-forum en dat klopt wel... Hoe vaak ik al niet naar de WC gegaan ben...! :mrgreen:
Afbeelding

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 26 jan 2007 17:00

Daphne schreef:Ik ben nu vier dagen bezig en ben ook 2,5 kilo kwijt. Het gaat goed! :) Die eerste kilo's is veel vocht, las ik al op het SB-forum en dat klopt wel... Hoe vaak ik al niet naar de WC gegaan ben...! :mrgreen:

Dat gaat wel heel wat sneller.
Maar dat zal idd wel het vocht zijn.
Ik hield niet zo veel vocht vast zeker :? :D
Succes verder!
Hoeveel kilo wil je afvallen??? :?: :?:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 17:30

Lisette.V schreef:Dat gaat wel heel wat sneller.
Succes verder!

Ik dronk ook nooit zo superveel en nu gaan er sloten thee en water in. :wink:
Ehmmm, ik wil minimaal 40 kilo afvallen... :oops: Maar met 30 ben ik voorlopig ook tevreden. 8)
Nog heel wat werk aan de winkel dus. :mrgreen:
Afbeelding

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 26 jan 2007 18:02

Lisette.V schreef:Met mij gaat het afvallen een keer de goede kant op.
Ben nu 2 weken bezig ofzo en -2,5 kilo :D

Goed zo! =D>

In het begin gaat het hard, vooral vocht en spiermassa. Maar wat je kwijt wilt raken is vet. En dat komt daarna pas. Dat komt omdat je lichaam pas die 'vetreserves' gaat opmaken als het echt niet anders kan, in tijden van nood. (Vet is namelijk moeilijker los te maken en te verbranden dan spiermassa).

Daarom wordt meestal ook aangeraden om te sporten: dan 'overtuig' je je lichaam ervan dat de energie die nog extra nodig is beter uit de vetreserves gehaald kan worden dan uit spiermassa (want die spieren gebruik je dagelijks doordat je sport).

Je valt dus af als je meer calorieën verbrandt per dag dan dat je eet. Dus het is een simpel rekensommetje: kijk hoeveel calorieën je binnenkrijgt en vergelijk dat met hoeveel calorietjes je gebruikt.

Als je 2-3 weken lang niet meer afvalt, dan is het kennelijk zo dat je evenveel calorieën verbrandt als je binnenkrijgt. Trek dan van je dagelijkse inname 250 kcal af, of zorg dat je extra calorieën verbrandt... Meestal is het makkelijk om minder calorieën te gaan eten dan om nog meer te gaan sporten.

Er zijn veel internetsites waar je kunt opzoeken hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt. Je wordt dus niet dik van vet, maar van calorieën: als je al je vet zou laten staan, is de kans groot dat je ter compensatie meer koolhydraten en eiwitten gaat eten, waardoor het netto resultaat nul is.

http://www.calorielijst.nl/

Ik moet ook 30 kg kwijtraken omdat er veel diabetes type II bij ons in de familie zit. Dus ik loop nu een hoog risico om het ook te krijgen, vandaar dat ik voor mijn 30e verjaardag een BMI van 25 maximaal wil hebben (liefst rond de 23, maar 25 is iig een gezond gewicht).

Dus we gaan er met z'n allen voor ;)

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 26 jan 2007 19:33

[quote="HansenMirjam"]Ik bedoel het niet vervelend, maar juist voor iemand met diabetes is het goed om af te vallen!

en toch is dit niet fijn om te horen!!
maarja, ik heb dan ook altijd moeite met kritiek!
en daarbij weet ik zelf ook wel wat wel en niet goed voor me is, maar het veranderen dat lukt nu nog niet!
ik kijk wel hoe dat in de toekomst gaat.....

groetjes mauren!

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 26 jan 2007 19:34

Daphne schreef:
Succes verder!

Ehmmm, ik wil minimaal 40 kilo afvallen... :oops: Maar met 30 ben ik voorlopig ook tevreden. 8)

Dat is aardig wat ja.
Ik zeg altijd maar voor me eigen'' je moet maar denken alles wat eraf is is meegenomen'' :wink:
Dan kan het ook niet tegenvallen :D
Heel veel succes in ieder geval.
Ik zou het heel knap vinden als het je lukt :D

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 19:43

Lisette.V schreef:
Daphne schreef:
Succes verder!

Dat is aardig wat ja.
Ik zeg altijd maar voor me eigen'' je moet maar denken alles wat eraf is is meegenomen'' :wink:
Dan kan het ook niet tegenvallen :D
Heel veel succes in ieder geval.
Ik zou het heel knap vinden als het je lukt :D

Dankje!
Op dit moment ben ik heel erg gemotiveerd, dus dat is mooi meegenomen. Ik denk, dat ik het die 8 weken wel vol kan houden... :)
Afbeelding

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 26 jan 2007 20:23

Hoezo 8 weken?
En hoe doe jij het?
Gewoon door minder te eten of zit je op een een of andere cursus

Terug naar “Archief”