Pucca schreef:Ik ben naar de GKV in apeldoorn-centrum (de koningshof) geweest,
dat was afgelopen kerst. Zondags zijn we toen naar 2 diensten geweest.
De ochtenddienst vond ik wel wennen, al dat staan-zitten, zingend amen enz. Wel apart

De preek ging over dat er naast moeder Maria ook een vader Jozef voor Jezus was. Om met de woorden van mijn vriend te spreken was het een 'laffe preek'. Beetje moreel praatje over dat er zoveel gebroken gezinnen zijn, en het fijn is als je nog een vader hebt. Helaas kwam er helemaal niets over het Vaderschap van God aan de orde, het leek meer op een bijbelverhaal met een moraliserend trekje.
's Middags was er een catechismuspreek over 'de donkerheid - de zonde' Zeg maar in het licht van kerst, er werd gesproken over de donkerheid van de zonde, en het Licht dat in de wereld beloofd werd. Was een goede preek vond ik. Wat wel heel anders is, is de accenten die er worden gelegd. In de GKV gaat het (mijns inziens, ik heb natuurlijk nog niet veel preken meegemaakt) veel over God, wie Hij is, enz. Bij mij in de vrije oud ger gem gaat het vooral vaak over wie wij zondige mensen zijn, en hoe we onze ellende moeten ontdekken, snap je? Ik vind die GKV-manier heel goed, alleen mis ik op de een of andere manier de persoonlijke beleving van het geloof nog wel in de GKVpreek.
Maandagochtend was er ook nog een kerstdienst, inclusief kinderkerstfeest. Was een leuke dienst, met veel muziek, de cantorij zong, de kinderen mochten zingen, en er was veel medewerking aan de dienst van mensen uit de gemeente.
Ook het gemeente-zijn is in de GKV gewoon heel anders. Mensen praten voor de dienst met elkaar, maken een praatje en zitten niet 'eerbiedig' voor zich uit te staren.
Maar de dingen als 'we mogen weten dat we vergeven zijn' enz. dat vind ik allemaal nog een beetje eng. Want iemand moet dat wel persoonlijk geloven, en je kunt en mag het iemand niet in de schoenen schuiven is mijn mening!