GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jan 2007 18:51

Wat denk ik ook gewoon erg belangrijk is, is om het de tijd te geven.
Ook al ga je van de ene GKV naar de andere: iedere gemeente is anders.
Overal zul je moeten wennen. En dat gaat niet in 2 maanden tijd. Je zult snel merken wanneer je jezelf ergens echt níet thuisvoelt, maar om je ergens wel thuis te gaan voelen is tijd nodig. Zeker als dat samen met je vriend/vriendin is. Dat zijn gewoon allemaal dingen om aan te wennen.
Dus geef het de tijd en breng het samen bij God :)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 19:17

Pucca schreef:Ik ben naar de GKV in apeldoorn-centrum (de koningshof) geweest,
dat was afgelopen kerst. Zondags zijn we toen naar 2 diensten geweest.
De ochtenddienst vond ik wel wennen, al dat staan-zitten, zingend amen enz. Wel apart :) De preek ging over dat er naast moeder Maria ook een vader Jozef voor Jezus was. Om met de woorden van mijn vriend te spreken was het een 'laffe preek'. Beetje moreel praatje over dat er zoveel gebroken gezinnen zijn, en het fijn is als je nog een vader hebt. Helaas kwam er helemaal niets over het Vaderschap van God aan de orde, het leek meer op een bijbelverhaal met een moraliserend trekje.
's Middags was er een catechismuspreek over 'de donkerheid - de zonde' Zeg maar in het licht van kerst, er werd gesproken over de donkerheid van de zonde, en het Licht dat in de wereld beloofd werd. Was een goede preek vond ik. Wat wel heel anders is, is de accenten die er worden gelegd. In de GKV gaat het (mijns inziens, ik heb natuurlijk nog niet veel preken meegemaakt) veel over God, wie Hij is, enz. Bij mij in de vrije oud ger gem gaat het vooral vaak over wie wij zondige mensen zijn, en hoe we onze ellende moeten ontdekken, snap je? Ik vind die GKV-manier heel goed, alleen mis ik op de een of andere manier de persoonlijke beleving van het geloof nog wel in de GKVpreek.
Maandagochtend was er ook nog een kerstdienst, inclusief kinderkerstfeest. Was een leuke dienst, met veel muziek, de cantorij zong, de kinderen mochten zingen, en er was veel medewerking aan de dienst van mensen uit de gemeente.
Ook het gemeente-zijn is in de GKV gewoon heel anders. Mensen praten voor de dienst met elkaar, maken een praatje en zitten niet 'eerbiedig' voor zich uit te staren.
Maar de dingen als 'we mogen weten dat we vergeven zijn' enz. dat vind ik allemaal nog een beetje eng. Want iemand moet dat wel persoonlijk geloven, en je kunt en mag het iemand niet in de schoenen schuiven is mijn mening!

Oke. Over dat laatste, misschien goed om eens te kijken hoe de apostelen schrijven aan de eerste gemeenten. Ik heb zo het idee dat best wel in die lijn is. De lijn waarin de gemeente als de gemeenschap der heiligen wordt gezien... waar dat in sommige kerken een beetje de gemeenschap der heidenen geworden lijkt te zijn. Anywayz, dit is geen GKV-promopraatje ofzo, maar laat je beeld niet alleen beinvloed worden door wat je veel gehoord hebt en wat je gewoon bent, waar je aan gewend bent... maar probeer ook objectief naar de Bijbel te kijken. Kan lastig zijn maar tegelijk heel horizonverbredend, dat heb ik zelf ook wel gemerkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 03 jan 2007 20:31

Een keuze voor een kerk maken is lijkt mij erg moeilijk. Zeker als je uit twee kerken komt die onderling nogal verschillen.
In iedere kerk zitten onderling veel verschillen. Ga samen naar een kerk waar je jezelf thuis voelt. Kies niet allebei voor een verschillende kerk, want dat werkt niet! Je kunt dan bijvoorbeeld niet eens napraten over de preek! En wat als je t.z.t misschien nog eens kinderen mag krijgen? De één met papa mee en de ander met mama? :wink:

Neem de tijd voor je keuze!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 03 jan 2007 20:40

Eefje schreef:Een keuze voor een kerk maken is lijkt mij erg moeilijk. Zeker als je uit twee kerken komt die onderling nogal verschillen.
In iedere kerk zitten onderling veel verschillen. Ga samen naar een kerk waar je jezelf thuis voelt. Kies niet allebei voor een verschillende kerk, want dat werkt niet! Je kunt dan bijvoorbeeld niet eens napraten over de preek! En wat als je t.z.t misschien nog eens kinderen mag krijgen? De één met papa mee en de ander met mama? :wink:

Neem de tijd voor je keuze!

Voor ons is 2 verschillende kerken sowieso 'Not Done' hoor, daar zijn we het wel over eens! als je het huwelijk ingaat, vind ik daar gewoon bij horen dat je samen naar 1 kerk gaat, anders krijg je alleen maar verdeeldheid en drama
Verblijd je in de Here!

Eefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 03 jan 2007 20:50

Goed zo Pucca! Sterkte/succes met kiezen.[/quote][/code]

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 jan 2007 13:53

Hoi Hananja,

Toevallig kwam ik na hele lange tijd weer eens op deze site, en tot mijn verbazing zag ik dat mijn topic weer actueel is geworden.

Om je vraag te beantwoorden. De situatie is bij ons op dit moment zo.
Wij hebben besloten te trouwen. wat betreft de kerkelijke achtergrond van ons allebei: daar hebben we al zo veel over gediscussieerd en we komen daar niet echt uit. Omdat mijn vriend al belijdenis heeft gedaan in die kerk wil hij niet zomaar weg. Ik begrijp dat standpunt ook al voelt dat voor mij alsof ik inderdaad aan het kortste eind trek. Afgesproken is dat ik met hem mee ga naar de kerk. Dat ik me objectief opstel t.ov. het gemeentelijke leven en kerkgang. We blijven samen zoeken/praten/onderzoeken over waar we ons nu fijn bij voelen en wat niet. Ik ben er eerlijk in geweest dat ik nog steeds een aantal (grondige) bezwaren heb tegen de GKV vanuit mijn achtergrond. Maar als je het niet echt probeert kun je ook niet zeggen dat je daar niet thuis hoort. Dus als ik me uiteindelijk daar toch niet kan vinden (en dan echt voor goede redenen) kijken we weer verder.

Hoe is het bij jullie op dit moment?

Groetjes,
Big Smile

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 jan 2007 14:37

Gevaarlijk hoor, het lijkt me dat je huwlijk behoorlijk onder spaning kan komen te staan, als blijkt dat je het kerkelijk niet eens kan worden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 25 jan 2007 14:47

Ja dat risico loop je. Maar uit ervaring weet ik dat het met iemand uit dezelfde kerk ook heel erg mis kan lopen wegens meningsverschillen. Wat dat betreft hebben wij veel meer gemeen. En kunnen we er ook goed over praten.

Ons "voordeel" is: ik heb mijn bezwaren tegen de GKV. Maar zo heeft mijn vriend die ook. En we gaan gewoon samen met die zoektocht verder.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jan 2007 14:55

Ik zou voor geen geld in verschillende kerken willen kerken. Waar ga je jou kinderen dopen bijvoorbeeld?

Ik ben Gergemmer en mijn vriendin (Hananja) is Vrijgemaakt en we weten eigenlijk min of meer al wel een beetje dat ik niet Vrijgemaakt wordt... En zij niet erg snel Gergem ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 25 jan 2007 15:32

Raido schreef:Ik ben Gergemmer en mijn vriendin (Hananja) is Vrijgemaakt en we weten eigenlijk min of meer al wel een beetje dat ik niet Vrijgemaakt wordt... En zij niet erg snel Gergem ;)

Veelvoorkomend probleem. In die gevallen luidt de oplossing vaak CGK.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2007 00:01

GKN'er schreef:
Raido schreef:Ik ben Gergemmer en mijn vriendin (Hananja) is Vrijgemaakt en we weten eigenlijk min of meer al wel een beetje dat ik niet Vrijgemaakt wordt... En zij niet erg snel Gergem ;)

Veelvoorkomend probleem. In die gevallen luidt de oplossing vaak CGK.
Waarin ik me net als in de Vrijgemaakte kerk niet kan vinden in de verbondsvisie ;) Maar ach, zelfs ik kan veranderen. Ik heb het niet zo op verbondsleren.

Ách we zullen zien waar het schip strand.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2007 00:26

Raido schreef:Ách we zullen zien waar het schip strand.

Misschien beter om te schrijven: 'waar jouw schip heen vaart' :wink:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2007 00:39

Harm-J schreef:
Raido schreef:Ách we zullen zien waar het schip strand.

Misschien beter om te schrijven: 'waar jouw schip heen vaart' :wink:
Het is niet mijn schip, maar ons schip ;) En stranden, óch.. het is beter goed te stranden dan schipbreuk te lijden :)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2007 00:44

Raido schreef:En stranden, óch.. het is beter goed te stranden dan schipbreuk te lijden :)

Dan wel op een tropisch eiland zeker?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2007 09:33

Raido schreef:Ik zou voor geen geld in verschillende kerken willen kerken. Waar ga je jou kinderen dopen bijvoorbeeld?

Ik ben Gergemmer en mijn vriendin (Hananja) is Vrijgemaakt en we weten eigenlijk min of meer al wel een beetje dat ik niet Vrijgemaakt wordt... En zij niet erg snel Gergem ;)

Hehe... maar, waar voel je je wel thuis? :) Volgens mij ben je overal redelijk kritisch over, van GerGem tot GKV :) Een fatsoenlijke HHK misschien dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”