Dippie schreef:Het zaligmakend geloof houdt alles voor waarachtig wat God in Zijn Woord openbaart. Het houdt in: kennis, toestemmen en vertrouwen. Geloof betekent ook: het oordeel van God over je leven aanvaarden. Door Het Woord wordt de zonde ontdekt in ons leven. Door de bediening van de Heilige Geest leert een zondaar zichzelf kennen in zijn vijandschap tegenover God. In het geloof schitterd Gods genade des te meer, naar mate er diepere kennis van zonde is. Om de rijkdom van de verzoening te ervaren, is er wel kennis van onze schuld nodig. De Heere stelt echter niet als voorwaarde dat wij zo en zo diep onze zonde moeten kennen, alvorens de toevlucht we de toevlucht tot Hem mogen nemen.
In de nood van schuld en verlorenheid vlucht een zondaar tot God, die hem of haar rechtvaardig straffen moet, maar die ook barmhartig en genadig is. Denk aan het gebed van de Kananese vrouw: "Heere, Gij Zonde Davids, ontferm U mijner" (Matth 15:21-2Cool
Het ware geloof ziet op Christus en op Zijn beloften, zoals ze in Zijn Woord geopenbaard zijn.
De beloften Gods zijn immers in Christus Jezus, Ja en Amen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Fijn dat dit ook in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt.

Het gedeelte wat ik vetgedrukt heb gemaakt, is iets waar veel mensen tegenaan lopen, naar mijn mening. Want de indruk bestaat wel, dat er zo en zo diep de zonde gekend moet worden, alvorens we de toevlucht tot God mogen nemen. Ik ben ook bang dat het in de praktijk soms zo functioneert. En dan wordt ellendekennis een voorwaarde, waarbij we voortdurend wikken en wegen met betrekking tot ons eigen gevoel, met de indruk nooit genoeg de diepte van onze ellende te kunnen kennen. Die indruk is overigens terecht, maar mag ons niet van Christus afhouden, maar juist naar Hem toedrijven.
leclerc schreef:Sommige mensen kunnen er nu eenmaal niet tegen als men wat anders te melden heeft over hun clubje dan dat zij willen horen.
Helemaal onterecht is dat niet. Als iemand kritische noten kraakt over jouw kerkverband, vind je dat ook niet altijd plezierig, omdat je als het goed is, liefde hebt tot het kerkverband waartoe je behoort. De term "clubje" vind ik trouwens ongepast als benaming voor een kerk. Weten we nog wel van Wie die kerk is?