Jantjes schreef:Het gaat hier niet direct over ‘Ger.Gem De kerk’ dat heeft de moderator JB aan deze topic verbonden, maar indirect over ‘spagaten’ in de leer van kerken en in de topicstart werd Hervormt en Gereformeerd genoemd.Dippie schreef:Gaat het hier nog om "De GerGem DE kerk?" Volgens mij niet dus...
Het lijkt mij volgens mij beter om dit topic te sluiten. Het onderwerp is afgedwaald, en niemand kan hier een ander overhalen om "anders" te gaan geloven. Ook zal er niemand overgehaald worden om naar de GerGem over te stappen. Dat is ook nioet de bedoeling van dit topic, maar ik zie hierin geen meerwaarde meer. Iedereen valt iedereen aan op zijn/haar woord.
Hou op met de GerGem en de Statenvertaling te vernederen. Want dat komt hier in dit topic wel heel sterk naar voren. Oke, het is duidelijk: Velen walgen van de leer van de GerGem en vinden de SV niet zo boeiend. Maar er zijn er ook die deze kerk/gemeente en SV dierbaar zijn. Oké?
Ik ben blij dat ik op Bel. Cath. zit in de GerGem
Ter verduidelijking, een spagaat is geen verschil in de leer direct maar een moeilijke positie die voornamelijk tussen kerkelijke denominaties te vinden zijn waarvan ik vond dat de Ger.Gem. het zuiverste was. Uiteraard veracht ik de andere kerken niet maar heb er wel mijn bedenkingen bij zoals bijvoorbeeld thans bij de PKN het omstreden homohuwelijk, hoewel dat in deze topic wat mijn betreft niet terzake hoeft te komen.
Wat wel terzake gekomen is en nog komt is dit: ‘De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
Vertel jij als leerling Ger.Gem.er hoe jou dat geleerd wordt door ds. W. Silfhout want die staat toch in Capelle aan den IJssel
Btw...Ik zit niet in de kerk waar Ds. Silfhout staat, maar waar Ds. Moerkerken staat...
De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof. Het zaligmakend geloof houdt alles voor waarachtig wat God in Zijn Woord openbaart. Het houdt in: kennis, toestemmen en vertrouwen. Geloof betekent ook: het oordeel van God over je leven aanvaarden. Door Het Woord wordt de zonde ontdekt in ons leven. Door de bediening van de Heilige Geest leert een zondaar zichzelf kennen in zijn vijandschap tegenover God. In het geloof schitterd Gods genade des te meer, naar mate er diepere kennis van zonde is. Om de rijkdom van de verzoening te ervaren, is er wel kennis van onze schuld nodig. De Heere stelt echter niet als voorwaarde dat wij zo en zo diep onze zonde moeten kennen, alvorens de toevlucht we de toevlucht tot Hem mogen nemen.
In de nood van schuld en verlorenheid vlucht een zondaar tot God, die hem of haar rechtvaardig straffen moet, maar die ook barmhartig en genadig is. Denk aan het gebed van de Kananese vrouw: "Heere, Gij Zonde Davids, ontferm U mijner" (Matth 15:21-28)
Het ware geloof ziet op Christus en op Zijn beloften, zoals ze in Zijn Woord geopenbaard zijn.
De beloften Gods zijn immers in Christus Jezus, Ja en Amen.