Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 jan 2007 20:32

Jantjes schreef:
Dippie schreef:Gaat het hier nog om "De GerGem DE kerk?" Volgens mij niet dus...

Het lijkt mij volgens mij beter om dit topic te sluiten. Het onderwerp is afgedwaald, en niemand kan hier een ander overhalen om "anders" te gaan geloven. Ook zal er niemand overgehaald worden om naar de GerGem over te stappen. Dat is ook nioet de bedoeling van dit topic, maar ik zie hierin geen meerwaarde meer. Iedereen valt iedereen aan op zijn/haar woord.
Hou op met de GerGem en de Statenvertaling te vernederen. Want dat komt hier in dit topic wel heel sterk naar voren. Oke, het is duidelijk: Velen walgen van de leer van de GerGem en vinden de SV niet zo boeiend. Maar er zijn er ook die deze kerk/gemeente en SV dierbaar zijn. Oké?
Ik ben blij dat ik op Bel. Cath. zit in de GerGem :wink:
Het gaat hier niet direct over ‘Ger.Gem De kerk’ dat heeft de moderator JB aan deze topic verbonden, maar indirect over ‘spagaten’ in de leer van kerken en in de topicstart werd Hervormt en Gereformeerd genoemd.
Ter verduidelijking, een spagaat is geen verschil in de leer direct maar een moeilijke positie die voornamelijk tussen kerkelijke denominaties te vinden zijn waarvan ik vond dat de Ger.Gem. het zuiverste was. Uiteraard veracht ik de andere kerken niet maar heb er wel mijn bedenkingen bij zoals bijvoorbeeld thans bij de PKN het omstreden homohuwelijk, hoewel dat in deze topic wat mijn betreft niet terzake hoeft te komen.

Wat wel terzake gekomen is en nog komt is dit: ‘De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
Vertel jij als leerling Ger.Gem.er hoe jou dat geleerd wordt door ds. W. Silfhout want die staat toch in Capelle aan den IJssel

Btw...Ik zit niet in de kerk waar Ds. Silfhout staat, maar waar Ds. Moerkerken staat...

De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof. Het zaligmakend geloof houdt alles voor waarachtig wat God in Zijn Woord openbaart. Het houdt in: kennis, toestemmen en vertrouwen. Geloof betekent ook: het oordeel van God over je leven aanvaarden. Door Het Woord wordt de zonde ontdekt in ons leven. Door de bediening van de Heilige Geest leert een zondaar zichzelf kennen in zijn vijandschap tegenover God. In het geloof schitterd Gods genade des te meer, naar mate er diepere kennis van zonde is. Om de rijkdom van de verzoening te ervaren, is er wel kennis van onze schuld nodig. De Heere stelt echter niet als voorwaarde dat wij zo en zo diep onze zonde moeten kennen, alvorens de toevlucht we de toevlucht tot Hem mogen nemen.
In de nood van schuld en verlorenheid vlucht een zondaar tot God, die hem of haar rechtvaardig straffen moet, maar die ook barmhartig en genadig is. Denk aan het gebed van de Kananese vrouw: "Heere, Gij Zonde Davids, ontferm U mijner" (Matth 15:21-28)
Het ware geloof ziet op Christus en op Zijn beloften, zoals ze in Zijn Woord geopenbaard zijn.
De beloften Gods zijn immers in Christus Jezus, Ja en Amen.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2007 20:50

Dippie schreef:Gaat het hier nog om "De GerGem DE kerk?" Volgens mij niet dus...

Het lijkt mij volgens mij beter om dit topic te sluiten. Het onderwerp is afgedwaald, en niemand kan hier een ander overhalen om "anders" te gaan geloven. Ook zal er niemand overgehaald worden om naar de GerGem over te stappen. Dat is ook nioet de bedoeling van dit topic, maar ik zie hierin geen meerwaarde meer. Iedereen valt iedereen aan op zijn/haar woord.
Hou op met de GerGem en de Statenvertaling te vernederen. Want dat komt hier in dit topic wel heel sterk naar voren. Oke, het is duidelijk: Velen walgen van de leer van de GerGem en vinden de SV niet zo boeiend. Maar er zijn er ook die deze kerk/gemeente en SV dierbaar zijn. Oké?

Alles goed en wel, maar als de GerGem pretendeert de zuivere leer te leren, dan is de GerGem een hoge boom die terecht een forse hoeveelheid wind vangt.

Kritiek op de Statenvertaling is niet gelijk aan het vernederen van de Statenvertaling. Ik heb vooral kritiek op de manier waarop diverse mensen de Statenvertaling tot enigheilig verklaren - het lijkt wel Roomse reliquiënverering.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

freek

Berichtdoor freek » 24 jan 2007 22:12

Optimatus schreef:
caprice schreef:Dan schiet jouw vertaling misschien wel tekort. De Statenvertaling is de meest betrouwbare weergave van Gods Woord in het Nederlands. En het getuigt niet van veel eerbied om zo te spreken van Gods Woord.

Ik vind het gevaarlijk om een willekeurige vertaling zo absoluut te maken. Uiteindelijk zal de Statenvertaling worden gelijk de Vulgata: onleesbaar voor het nageslacht. Dan wordt de Reformatie gelijk aan de Romana: een vormendienst op grond van een onbegrijpelijk boek dat alleen door een paar geleerden nog gelezen kan worden.

Ik begrijp je punt en vind het een sterk punt. Maar aan de andere kant: al diverse mensen om me heen zijn afgekapt op - bijvoorbeeld - de Nieuwe Bijbelvertaling, vanwege de onzuiverheid daarvan. Het is niet eerlijk om Caprice te beschuldigen van verabsolutisering van de Statenvertaling. Het is een eerlijke en grondtekstgetrouwe vertaling, waar mijns inziens Gods Woord het meest getrouw in vertolkt is.

Stel je voor: een - willekeurig - oud document waar historici in geintereseerd zijn. Zij die de taal ervan niet bij machte zijn willen beschikken over een goede vertaling ervan. Zo is het ook met de Bijbel. Als je belang hebt bij de inhoud van de Bijbel, Gods Woord tenslotte, wil je ook zo helder mogelijk voor ogen krijgen wat er staat, en is een goede vertaling van belang. En laat je jezelf niet afschepen met een minder goede vertaling. Echter, vanwege de taalbarriere is het goed dat de SV enigszins herzien wordt, vandaar dat ik redelijk optimistisch ben over de HSV.

Beetje off-topic opmerking, maar de hele discussie is geloof ik behoorlijk uit de hand gelopen :?

Freek

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jan 2007 22:15

Dippie schreef:
Jantjes schreef:

Het gaat hier niet direct over ‘Ger.Gem De kerk’ dat heeft de moderator JB aan deze topic verbonden, maar indirect over ‘spagaten’ in de leer van kerken en in de topicstart werd Hervormt en Gereformeerd genoemd.
Ter verduidelijking, een spagaat is geen verschil in de leer direct maar een moeilijke positie die voornamelijk tussen kerkelijke denominaties te vinden zijn waarvan ik vond dat de Ger.Gem. het zuiverste was. Uiteraard veracht ik de andere kerken niet maar heb er wel mijn bedenkingen bij zoals bijvoorbeeld thans bij de PKN het omstreden homohuwelijk, hoewel dat in deze topic wat mijn betreft niet terzake hoeft te komen.

Wat wel terzake gekomen is en nog komt is dit: ‘De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
Vertel jij als leerling Ger.Gem.er hoe jou dat geleerd wordt door ds. W. Silfhout want die staat toch in Capelle aan den IJssel

Btw...Ik zit niet in de kerk waar Ds. Silfhout staat, maar waar Ds. Moerkerken staat...

De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof. Het zaligmakend geloof houdt alles voor waarachtig wat God in Zijn Woord openbaart. Het houdt in: kennis, toestemmen en vertrouwen. Geloof betekent ook: het oordeel van God over je leven aanvaarden. Door Het Woord wordt de zonde ontdekt in ons leven. Door de bediening van de Heilige Geest leert een zondaar zichzelf kennen in zijn vijandschap tegenover God. In het geloof schitterd Gods genade des te meer, naar mate er diepere kennis van zonde is. Om de rijkdom van de verzoening te ervaren, is er wel kennis van onze schuld nodig. De Heere stelt echter niet als voorwaarde dat wij zo en zo diep onze zonde moeten kennen, alvorens de toevlucht we de toevlucht tot Hem mogen nemen.
In de nood van schuld en verlorenheid vlucht een zondaar tot God, die hem of haar rechtvaardig straffen moet, maar die ook barmhartig en genadig is. Denk aan het gebed van de Kananese vrouw: "Heere, Gij Zonde Davids, ontferm U mijner" (Matth 15:21-28)
Het ware geloof ziet op Christus en op Zijn beloften, zoals ze in Zijn Woord geopenbaard zijn.
De beloften Gods zijn immers in Christus Jezus, Ja en Amen.
Ik wil het zelfde zeggen tegen jou wat de Apostel Peters aan de gelovige zei:
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus. 9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 24 jan 2007 22:21

"Heere, Gij Zonde Davids,

is dit een freudiaanse verspreking?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 24 jan 2007 22:29

Wat ik steeds weer naar voren vind komen in dit topic, is dat men wel kritisch naar andere(n) kerkverbanden kijkt, behalve naar de GG zelf. Ik ben zelf ook GG'er, met hart en nieren aan verbonden, maar een stuk zelfkritiek is wel nuttig.

Wat stralen we nu als GG'ers in dit topic uit? De liefde van God... geven we iets door aan anderen? Maken we mensen jaloers? Nee... helemaal niet, we polariseren alleen maar en benadrukken dat wij de enige ware leer hebben. Zijn we dan een lichtend licht?

Ik heb in meerdere kerkverbanden gekerkt, en elke predikant bidt of de bazuin van het Evangelie een zuiver geluid voort mag brengen. En elk verband gelooft dat zij de beste leer heeft. Maar gelukkig vraagt God later niet van welk kerkverband we gehoord hebben, maar of we bij Zijn Kerk horen! Dat moeten we in het oog houden.

De tijd is voorts kort. Wat maken we ons druk om verschillen, laten we de eenheid zoeken om samen vast te staan, om een getuigenis te zijn in de wereld, dat velen tot Christus komen!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 24 jan 2007 22:31

Amen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 jan 2007 23:13

Dippie, mag je God al écht kennen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jan 2007 00:00

Dippie schreef:De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof.

Wat is de eerste vrucht dan? :roll:

nooit geweten dat er een vaste volgorde is van de soorten vruchten die te voorschijn komen.
Gelukkig heeft onze dominee (ds. v. Eckeveld Ger.Gem.), zover ik mij het kan herinneren, nooit een lijstje voor gehouden met: eerst vrucht A, dan vrucht B, dan vrucht C.
Dan ben je wedergeboren of zo gaat het als je wedergeboren bent.
Daarbij is mijn ervaring, in mijn persoonlijk geloof met God ook anders. (om een tegen vraag van Rafaell alvast te beantwoorden :mrgreen: )

Als er vruchten komen dan komen ze tegelijk en door elkaar heen. Er komt er zelden 1 alleen en alles na elkaar.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 jan 2007 00:22

Gerdien B. schreef:
Dippie schreef:De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof.

Wat is de eerste vrucht dan? :roll:

nooit geweten dat er een vaste volgorde is van de soorten vruchten die te voorschijn komen.
Gelukkig heeft onze dominee (ds. v. Eckeveld Ger.Gem.), zover ik mij het kan herinneren, nooit een lijstje voor gehouden met: eerst vrucht A, dan vrucht B, dan vrucht C.
Dan ben je wedergeboren of zo gaat het als je wedergeboren bent.
Daarbij is mijn ervaring, in mijn persoonlijk geloof met God ook anders. (om een tegen vraag van Rafaell alvast te beantwoorden :mrgreen: )

Als er vruchten komen dan komen ze tegelijk en door elkaar heen. Er komt er zelden 1 alleen en alles na elkaar.

Ehm....Misschien heb je dan niet altijd goed opgelet, of gewoon niet gehoord of wat dan ook....Maar anders zou ik jou het boekje "Jongeren en de bekering" erg aanraden. Daar spreekt Ds v Eckeveld daar namelijk wél over :wink: (om precies te zijn: op blz 26)

Btw...Om nog even duidelijk te antwoorden op je vraag:

De eerste vrucht van de wedergeboorte is de bekering
De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof

En Ds Eckeveld zegt hierover in het kort:
De wedergeboorte zal zich altijd openbaren in de vruchten van de wedergeboorte, de vruchten van het geestelijke leven. Iets anders is of de betrokkene dat zelf ook ziet.

Ps. Als je geinteresseerd bent in het hele stuk, laat het ff weten dan, anders typ ik zoveel voor niets :wink:
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jan 2007 00:23

Hoe kun je nou bekeren tot iets waarin je niet geloofd?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 jan 2007 00:34

Raido schreef:Hoe kun je nou bekeren tot iets waarin je niet geloofd?

Als je nou eerst eens even GOED leest wat er staat.....
Ik zei: De tweede vrucht van de wedergeboorte is het geloof. Het zaligmakend geloof houdt alles voor waarachtig wat God in Zijn Woord openbaart.

Ken je trouwens de Bijbeltekst: "Bekeert u en gelooft het Evangelie"?
Dan komt dus eerst de bekering en daarna het waar zaligmakend geloof.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jan 2007 07:54

Naar mijn gevoel schenkt God je wedergeboorte zodat jou ogen open (zullen) gaan en jij zult geloven en je tot Hem zult bekeren.

Waarzaligmakend geloof vind ik overigens een onzin term, er bestaat geen Onwaarzaligmakend geloof, buiten 'waarzaligmakend' is er geen geloof, dus waarom dit 'waarzaligmakend' te noemen is weet ik niet, andere soorten geloof zijn er niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2007 08:30

Hoho, rustig maar... en even goed lezen... niemand heeft hier de Statenvertaling vernederd... Ik ben alleen even ingegegaan op de opmerking van Caprice wat een beetje neerkwam op "dit is de Statenvertaling dus die andere vertaling klopt dan niet of is minder zuiver" . Dat kan je niet van een Bijbeltekst in het bijzonder zeggen... verder ben ik soms wat kritisch maar dat is heel wat anders dan de Ger Gem en SV enzo willen vernederen. En net zo goed is er hier ook genoeg kritiek op andere kerkverbanden. Dus leg het nou niet uit alsof het een anti-GG-hetze aan de gang is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 jan 2007 08:33

Sommige mensen kunnen er nu eenmaal niet tegen als men wat anders te melden heeft over hun clubje dan dat zij willen horen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”