bijz. onderwijs voor je kind, richt maar een privéschool op.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 22 jan 2007 19:05

Cisca schreef:Eigenlijk zit er wel iets in, uiteindelijk ligt de opvoeding bij de ouders - dus thuis - een school is om kennis op te doen.

Wat je nu best veel ziet, is dat de ouders dat aan anderen overlaten, school, kerk vereniging, maar thuis komt er niet veel van.

Ik stuur mijn kinderen niet naar een christelijke school om ze daar een christelijke opvoeding te geven, dat kan ik zelf wel...
De taak van de school is inderdaad kennis bijbrengen.
Ik wil alleen wel een beetje kunnen bepalen wát mijn kinderen onderwezen wordt. Dat hoeft de staat niet voor mij te bepalen.
Daarnaast vind ik het beter dat mijn kinderen (in ieder geval tot en met de basisschool) in een omgeving leskrijgen waar christelijke normen en waarden gehanteerd worden.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 jan 2007 19:06

Dat heeft er in zoverre mee te maken dat het dan niet meer echt 'vrij' is aangezien rijkere minderheden dan wel hun eigen scholen kunnen stichten en armere niet. Dat is ondemocratisch.

Wat heeft democratie met inkomen en mogelijkheden te maken? Vrijwel niets lijkt mij. Het is je goed recht om een school op te richten waar louter en alleen mensen van jouw smaak mogen meedoen, zolang het binnen wettelijke kaders van het onderwijs valt. Maar of de staat ervoor moet betalen? Lijkt me niet. Als belastingbetaler krijg je al een wederprestatie van de overheid omdat die je al openbaar onderwijs aanbiedt. En als jij daar niet tevreden mee bent, be my guest, ga in een plaggenhut op de veluwe zitten met je leerlingen. Dat RECHT heb je. (over een democratie gesproken). Maar kijk dan niet de overheid aan op financiering. Je hebt in deze democratie VRIJHEID van onderwijs. Maar de overheid dient zich neutraal te houden, dus waarom subsidie? Typerend ook dat de SGP met argusogen moslimscholen bekijkt, en moskees wil verbieden. Hoezo vrijheid van godsdienst en onderwijs....Ach ja, zolang het de eigen idealen niet schaadt ofzo?
De staat zorgt voor een standaard pakket, betaald uit de belasting. Ben je het daar niet mee eens, ga je idd naar de rechter, of richt je je eigen scholen op. Prima, niets mis mee (hoewel....). Maar om dan ook te verlangen dat de overheid daar voor gaat betalen? Nou, dacht het niet.

En ik word intussen gek van al die ouders in mijn kerk die lopen te mekkeren dat het zo duur wordt, om hun kinderen naar speciaal onderwijs te sturen. De kosten van het vervoer bijvoorbeeld. Klaagzang bij de vleet. En of ik daar dan als goedverdienende bankier aan bij wil dragen. Dacht het dus niet. Jij wilt dat met je kinderen, prima, maar dan betaal je er ook maar voor. De kerk zal niet betalen voor het feit dat mijn kind op de lokale algemeen christelijke basisschool zit. En daarnaast, kinderen van 4 die iedere dag in een busje 40 kilometer moeten reizen naar een school, grenst aan mishandeling imho. Broek ophouden voor je eigen voorkeuren en wensen, is mijn devies in deze.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 19:24

Roodkapje schreef:Er wordt inbreuk gemaakt op de keuze van vrijheid van onderwijs, als je andere onderwijsvormen gaat verbieden. Suggereren dat keuzevrijheid afhankelijk is van geld is een drogredenering.

In strikte zin is het idd niet afhankelijk van geld, maar de toegankelijkheid neemt er wel door af. Daardoor wordt ongelijkheid gecreeerd, want mensen die kiezen voor openbaar onderwijs zijn dan goedkoper uit en mensen met een beperkte draagkracht zullen zo niet in staat zijn een vrije keuze te maken.

Katlheen schreef:Wat heeft democratie met inkomen en mogelijkheden te maken?

Democratie en de bijbehorende grondrechten hebben er in dusverre mee te maken dat in een democratie iedereen de vrijheid heeft om z'n kinderen naar eigen inzichten op te voeden en te onderwijzen (binnen bepaalde kaders uiteraard).

Maar kijk dan niet de overheid aan op financiering. Je hebt in deze democratie VRIJHEID van onderwijs. Maar de overheid dient zich neutraal te houden, dus waarom subsidie?

Je geeft het antwoord zelf al: de overheid dient neutraal te zijn en hoeft seculier onderwijs dus niet 'voor te trekken' boven ander onderwijs. Dat men bij de SGP nogal hypocriet met deze rechten omgaat is waar, maar dat wil niet zeggen dat we ze daarom niet meer hoeven te handhaven.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 23 jan 2007 00:10

In strikte zin is het idd niet afhankelijk van geld, maar de toegankelijkheid neemt er wel door af. Daardoor wordt ongelijkheid gecreeerd, want mensen die kiezen voor openbaar onderwijs zijn dan goedkoper uit en mensen met een beperkte draagkracht zullen zo niet in staat zijn een vrije keuze te maken.

Even kort door de bocht: als ik claim dat ik op religieuze gronden alleen maar in een dure sportauto kan rondrijden, springt de overheid dan ook bij om dat te financieren? Niet alles wat je wenst, is te financieren, ook al is het je goed recht. Dan moet je dus kiezen tussen krom liggen voor bijzonder onderwijs, of het onderwijs van de overheid accepteren. JOUW recht, betekent nog niet dat de overheid PER DEFINITIE moet meebetalen.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 jan 2007 00:43

Kromme vergelijking. De overheid geeft seculieren ook geen sportauto.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 23 jan 2007 14:55

reform schreef:
Roodkapje schreef:Ik vind inderdaad dat dingen die het algemeen nut dienen van de belasting betaald moeten worden. Bijzondere structuren voor bepaalde bevolkingsgroepen horen daar niet bij. De staat zorgt dat iedereen in principe naar school kan. Gratis. Het is niet verplicht daarvan gebruik te maken, maar als je geen gebruik wilt maken van de basisvoorzieningen die worden aangeboden moet je zelf maar zorgen dat je je eigen onderwijs op poten zet. Bijvoorbeeld door een stichting oid op te zetten waar je via kerken oid aan kun doneren waarvan de scholing betaald wordt. Of je doet aan 'homeschooling' zoals ze in de VS doen.

Wat houdt precies bijzondere structuren voor bevolkingsgroepen in. Dat onderscheid lijkt mij erg moeilijk te maken....waarom geen bijzondere scholen, maar wel de JSF, subsidies aan (plaatselijke) voetbalclubs (wie heeft daar baat bij dan alleen voetbalsupporters?), Betuwe-lijn, politieke partijen. Wie bepaalt of zij het algemeen nut dienen? Waarom een eenheidsworst van scholen....i.p.v diversiteit?

JSF is niet voor 'bepaalde bevolkingsgroepen' maar voor de defensie van ons land. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar dat heeft niets met ons onderwijs te maken.
Inderdaad vind ik dat alle subsidies moeten worden afgeschaft, niet alleen voor het bijzondere onderwijs, maar ook voor voetbalclubs. Betuwelijn is hetzelfde verhaal als JSF: dat dient het algemeen nut (economisch belang voor heel Nederland), politieke partijen idem dito: een democratie functioneert doordat er meerdere politieke partijen zijn. Doordat iedereen (dus niet alleen maar bepaalde bevolkingsgroepen) een politieke partij mag oprichten, ook al heeft hij/zij daar onvoldoende financiële middelen kan iedereen zijn stem laten horen. Daartegenover staat wel dat zo'n gesubsidieerde politieke partij iedereen die lid wil worden moet toelaten. Dat is nou eenmaal het gevolg van subsidie uit de staatskas.

Als je dus faciliteiten voor een bepaalde bevolkingsgroep wilt, waar niet iedereen gebruik van kan maken (bijv. scholen, verenigingen, kerken etc.) moet je daar zelf voor betalen.

Naar mijn mening hoort de overheid een neutrale positie in te nemen, te waken voor het algemeen nut en alleen centrale taken uit te voeren. De overheid is niet overal verantwoordelijk voor, alleen voor buitenlandse zaken, defensie, openbare orde, bestuur, rechtspraak en het beheer van de nationale schatkist. Voor andere zaken kunnen de burgers prima zelf dingen op poten zetten. (Soevereiniteit in eigen kring)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 24 jan 2007 00:29

rafaell schreef:
Katlheen schreef:Even kort door de bocht: als ik claim dat ik op religieuze gronden alleen maar in een dure sportauto kan rondrijden, springt de overheid dan ook bij om dat te financieren? Niet alles wat je wenst, is te financieren, ook al is het je goed recht. Dan moet je dus kiezen tussen krom liggen voor bijzonder onderwijs, of het onderwijs van de overheid accepteren. JOUW recht, betekent nog niet dat de overheid PER DEFINITIE moet meebetalen

Kromme vergelijking. De overheid geeft seculieren ook geen sportauto.

Buiten dat het een kromme vergelijking is wordt er gesuggereerd dat bijzonder onderwijs peperduur is, in tegenstelling tot regulier onderwijs.

Dat slaat nergens op...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 25 jan 2007 21:16

Het valt me echt tegen wat sommige mensen hier zeggen...
Als jij je kinderen als christen op een openbare school wilt doen, best! Maar waarom zouden ouders die hun kinderen op een chr. school willen doen, dit zelf moeten betalen?? Dan zouden mijn zusjes niet naar een chr. school kunnen hoor ...

Ik vind het juist belangrijk dat kinderen chr. onderwijs krijgen. Als (bijna) juf breng ik de kinderen meer bij dan alleen rekenen en taal enz. Ik probeer ook iets uit te stralen en hen te wijzen op God...! De normen en waarden die je als kind meekrijgt zijn zó belangrijk. Natuurlijk ligt de taak van opvoeding allereerst bij de ouders, maar kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door. Het is goed als dat een christelijke omgeving is. We hebben het hier over de vorming van kinderen, dus voorbeelden over sportauto's etc. zijn krom.

Mensen, laten we blij zijn dat we in dit land waar zo veel mensen niets meer van God willen weten, nog christelijke scholen mogen hebben!!
En volgens mij is dat vooral de reden waarom veel mensen geen chr. scholen willen, ze willen God niet meer in hun leven... :(
Ik weet het, we leven niet in een theocratie... Maar daarom mogen (en moeten!?!) we als christenen nog wel onze principes hebben... als dat niet mag is er van democratie ook geen sprake...
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2007 14:27

Katlheen schreef:Het is je goed recht om een school op te richten waar louter en alleen mensen van jouw smaak mogen meedoen, zolang het binnen wettelijke kaders van het onderwijs valt. Maar of de staat ervoor moet betalen? Lijkt me niet. Als belastingbetaler krijg je al een wederprestatie van de overheid omdat die je al openbaar onderwijs aanbiedt. En als jij daar niet tevreden mee bent, be my guest, ga in een plaggenhut op de veluwe zitten met je leerlingen. Dat RECHT heb je. (over een democratie gesproken). Maar kijk dan niet de overheid aan op financiering. Je hebt in deze democratie VRIJHEID van onderwijs. Maar de overheid dient zich neutraal te houden, dus waarom subsidie?
Misschien omdat alle burgers ook recht hebben op gelijke behandeling in gelijke gevallen? Waarom wél subsidie ontvangen als je kind naar een zgn. openbare school gaat en níet als dat kind naar een erkende bijzondere school gaat?

Typerend ook dat de SGP met argusogen moslimscholen bekijkt, en moskees wil verbieden.
Volgens mij zijn er meer partijen die moslimscholen met argusogen bekijken, maar goed. Los daarvan is het niet erg handig als christelijke partijen en mensen die zelf een of andere vorm van bijzonder onderwijs wensen/gebruiken gaan roepen dat moslimscholen verboden zouden moeten worden. Dan gooien ze uiteraard ook hun eigen glazen in.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 26 jan 2007 15:22

LeChat schreef:
Katlheen schreef:Het is je goed recht om een school op te richten waar louter en alleen mensen van jouw smaak mogen meedoen, zolang het binnen wettelijke kaders van het onderwijs valt. Maar of de staat ervoor moet betalen? Lijkt me niet. Als belastingbetaler krijg je al een wederprestatie van de overheid omdat die je al openbaar onderwijs aanbiedt. En als jij daar niet tevreden mee bent, be my guest, ga in een plaggenhut op de veluwe zitten met je leerlingen. Dat RECHT heb je. (over een democratie gesproken). Maar kijk dan niet de overheid aan op financiering. Je hebt in deze democratie VRIJHEID van onderwijs. Maar de overheid dient zich neutraal te houden, dus waarom subsidie?
Misschien omdat alle burgers ook recht hebben op gelijke behandeling in gelijke gevallen? Waarom wél subsidie ontvangen als je kind naar een zgn. openbare school gaat en níet als dat kind naar een erkende bijzondere school gaat?

Het hele onderwijs van de openbare school wordt door de staat betaald. Dat doen ze zodat elk kind in Nederland onderwijs kan krijgen.
Als je daar geen gebruik van wilt maken, dan is dat je goed recht. We leven in een vrij land. Een openbare school laat iedereen toe, dus is er sprake van gelijke behandeling. En daarom is er geen reden voor de staat om naast scholen die iedereen al toelaten ook nog eens scholen te financieren die dat niet doen.
Je hebt inderdaad het recht om je kind naar een andere dan een door de staat gefinancieerde school te sturen. Er is immers vrijheid van onderwijs. Maar dat betekent niet dat de staat dat onderwijs dan ook moet betalen. Ik zie hier heel veel mensen suggereren dat vrijheden inhouden dat de staat van alles gaat bekostigen. Maar die redenering wordt niet consequent doorgevoerd. Wel voor vrijheid van onderwijs, ik heb ook een recht op zelfbeschikking, dus mag ik -volgens dezelfde redenatie- van de staat eisen dat ze het me mogelijk maken om voor levensbeëindiging te kiezen en ze moeten dat dan ook betalen. En dat vinden heel veel mensen weer tever gaan. Als je niet vindt dat alle uitwerkingen grondrechten door de staat gefinancierd, danwel mogelijk gemaakt moeten worden (abortus, hulp bij zelfdoding, levensbeëindiging, homohuwelijk -gelijke behandeling van mannen en vrouwen-, koopzondagen), waarom moet het dan wel opeens met iets waar je zelf belang bij hebt (onderwijs)? Dat vind ik hypocriet.

Le Chat schreef:
Typerend ook dat de SGP met argusogen moslimscholen bekijkt, en moskees wil verbieden.
Volgens mij zijn er meer partijen die moslimscholen met argusogen bekijken, maar goed. Los daarvan is het niet erg handig als christelijke partijen en mensen die zelf een of andere vorm van bijzonder onderwijs wensen/gebruiken gaan roepen dat moslimscholen verboden zouden moeten worden. Dan gooien ze uiteraard ook hun eigen glazen in.

Er zijn ook zat mensen die christelijke scholen inmiddels met argusogen bekijken. Dus ik zie niet in wat hiervan de relevantie is voor deze discussie.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2007 15:50

Roodkapje schreef:Het hele onderwijs van de openbare school wordt door de staat betaald. Dat doen ze zodat elk kind in Nederland onderwijs kan krijgen.
Als je daar geen gebruik van wilt maken, dan is dat je goed recht. We leven in een vrij land. Een openbare school laat iedereen toe, dus is er sprake van gelijke behandeling. En daarom is er geen reden voor de staat om naast scholen die iedereen al toelaten ook nog eens scholen te financieren die dat niet doen.
De vrijheid van onderwijs houdt in dat iedereen recht heeft op een gelijke keuze voor een bepaalde school, al dan niet op bijzondere grondslag. Als de ene vorm van onderwijs (het openbare onderwijs) wel gefinancierd wordt en de andere (bijzondere) vorm niet, dan is er geen gelijke keuze meer. Minder bemiddelde ouders kunnen dan niet kiezen voor een bijzondere school.

Roodkapje schreef:Ik zie hier heel veel mensen suggereren dat vrijheden inhouden dat de staat van alles gaat bekostigen. Maar die redenering wordt niet consequent doorgevoerd. Wel voor vrijheid van onderwijs, ik heb ook een recht op zelfbeschikking, dus mag ik -volgens dezelfde redenatie- van de staat eisen dat ze het me mogelijk maken om voor levensbeëindiging te kiezen en ze moeten dat dan ook betalen. En dat vinden heel veel mensen weer tever gaan. Als je niet vindt dat alle uitwerkingen grondrechten door de staat gefinancierd, danwel mogelijk gemaakt moeten worden (abortus, hulp bij zelfdoding, levensbeëindiging, homohuwelijk -gelijke behandeling van mannen en vrouwen-, koopzondagen), waarom moet het dan wel opeens met iets waar je zelf belang bij hebt (onderwijs)? Dat vind ik hypocriet.
Dat is niet hypocriet, dat heeft te maken met de gelijke behandeling en gelijke keuze die ik eerder noemde. Openbaar onderwijs en bijzonder onderwijs zijn 2 vergelijkbare grootheden, waartussen je kunt én mag kiezen. Moet kiezen zelfs, we hebben tenslotte een leerplicht in Nederland. Daar kun je abortus, homohuwelijk etc. niet mee vergelijken. Een heterohuwelijk wordt ook niet gefinancierd door de overheid, een bevalling ook niet.

Roodkapje schreef:

Er zijn ook zat mensen die christelijke scholen inmiddels met argusogen bekijken. Dus ik zie niet in wat hiervan de relevantie is voor deze discussie.
Waarom zou het niet relevant zijn in deze discussie? Ten eerste was het een reactie op Kathleen ('t was dus al in de discussie gebracht), ten tweede geeft het aan dat het recht om een bijzondere school op te richten niet exclusief voor 1 godsdienst of levensovertuiging is en dat je dat recht ook niet voor 1 godsdienst af kunt schaffen. Dat botst immers weer met een ander grondrecht: het recht om niet te worden gediscrimineerd op grond van godsdienst of levensovertuiging. Een christen die vóór bijzondere scholen op christelijke grondslag is kan dus bijv. niet zonder consequenties voor zijn eigen hachie roepen dat dat recht en/of de financiering beperkt zou moeten worden voor moslims. Het is alles of niets.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 26 jan 2007 18:23

LeChat schreef:
Roodkapje schreef:Het hele onderwijs van de openbare school wordt door de staat betaald. Dat doen ze zodat elk kind in Nederland onderwijs kan krijgen.
De vrijheid van onderwijs houdt in dat iedereen recht heeft op een gelijke keuze voor een bepaalde school, al dan niet op bijzondere grondslag. Als de ene vorm van onderwijs (het openbare onderwijs) wel gefinancierd wordt en de andere (bijzondere) vorm niet, dan is er geen gelijke keuze meer. Minder bemiddelde ouders kunnen dan niet kiezen voor een bijzondere school.

Natuurlijk kan dat wel. Bijzondere scholen (zoals reformatorische scholen) worden door een hele gemeenschap gesteund. Als de hele gemeenschap het onderwijs in stand houdt (omdat ze dat zelf belangrijk vinden) dan kan iedereen ervan gebruik maken. Dit is een bekend bijbels principe. Lees het einde van Handelingen 2 maar eens.
Als je als gemeenschap een bepaalde ideologie (overtuiging) hebt over het onderwijs van je kinderen dan wil je daarvoor zelf ook betalen, mede omdat je dan ook echt onafhankelijk bent van de staat. Dat heet soevereiniteit in eigen kring. Zodra je privéscholen opgericht hebt heeft de staat niets meer te zeggen over je toelatingsbeleid en over wat er precies onderwezen wordt. Wel is er een centraal schriftelijk eindexamen en een cito-toets, maar zolang je leerlingen dat goed maken is er niets aan de hand. Als je bijzonder onderwijs laat subsidiëren, laat je toe dat de staat altijd wat in de melk te brokkelen heeft: geen soevereiniteit in eigen kring meer.

Als het werkelijk zo is dat je je kinderen niet meer naar het eigen onderwijs stuurt of kunt sturen omdat je het te duur vindt, of omdat je eigen gemeenschap weigert het te financieren, dan stelt die overtuiging op het gebied van onderwijs niet zoveel voor. Je hebt die overtuiging zolang het je niets kost, wat wel weer erg Hollands is.

LeChat schreef:
Roodkapje schreef:Ik zie hier heel veel mensen suggereren dat vrijheden inhouden dat de staat van alles gaat bekostigen. Maar die redenering wordt niet consequent doorgevoerd. Wel voor vrijheid van onderwijs, ik heb ook een recht op zelfbeschikking, dus mag ik -volgens dezelfde redenatie- van de staat eisen dat ze het me mogelijk maken om voor levensbeëindiging te kiezen en ze moeten dat dan ook betalen. En dat vinden heel veel mensen weer tever gaan. Als je niet vindt dat alle uitwerkingen grondrechten door de staat gefinancierd, danwel mogelijk gemaakt moeten worden (abortus, hulp bij zelfdoding, levensbeëindiging, homohuwelijk -gelijke behandeling van mannen en vrouwen-, koopzondagen), waarom moet het dan wel opeens met iets waar je zelf belang bij hebt (onderwijs)? Dat vind ik hypocriet.
Dat is niet hypocriet, dat heeft te maken met de gelijke behandeling en gelijke keuze die ik eerder noemde. Openbaar onderwijs en bijzonder onderwijs zijn 2 vergelijkbare grootheden, waartussen je kunt én mag kiezen. Moet kiezen zelfs, we hebben tenslotte een leerplicht in Nederland. Daar kun je abortus, homohuwelijk etc. niet mee vergelijken. Een heterohuwelijk wordt ook niet gefinancierd door de overheid, een bevalling ook niet.

Jawel, een heterohuwelijk wordt wél gefinancierd door de overheid. Er zijn speciale dagen waarop iedereen gratis kan trouwen in het gemeentehuis. Dat is ingesteld om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van die mogelijkheid. Zo is het ook met gezondheidszorg: er is een potje waarvan je gebruik kunt maken als je niet verzekerd bent en toch een beroep moet doen op de gezondheidszorg. Dus de staat financiert óók bevallingen. De staat financiert ook algemeen onderwijs (openbaar onderwijs). De staat is niet verplicht om daarnaast ook nog ander onderwijs te financieren: jazeker, er is een leerplicht, maar er is ook gratis onderwijs tot je 16e (en laat dat nou precies samenvallen met de leerplicht).

Ergo: De staat financiert allerlei basisvoorzieningen, en dus kan elke burger van die voorzieningen gebruik maken. Als een burger meer wil dan alleen de basisvoorzieningen (bijvoorbeeld bijzonder onderwijs), dan vind ik dat de staat niet verplicht is om dat te financieren. Jij wilt iets extra's, dus dan betaal je er ook maar voor.

LeChat schreef:
Roodkapje schreef:

Waarom zou het niet relevant zijn in deze discussie? Ten eerste was het een reactie op Kathleen ('t was dus al in de discussie gebracht), ten tweede geeft het aan dat het recht om een bijzondere school op te richten niet exclusief voor 1 godsdienst of levensovertuiging is en dat je dat recht ook niet voor 1 godsdienst af kunt schaffen. Dat botst immers weer met een ander grondrecht: het recht om niet te worden gediscrimineerd op grond van godsdienst of levensovertuiging. Een christen die vóór bijzondere scholen op christelijke grondslag is kan dus bijv. niet zonder consequenties voor zijn eigen hachie roepen dat dat recht en/of de financiering beperkt zou moeten worden voor moslims. Het is alles of niets.

Precies. En daarom hoeft het rijk niet voor elke 'levensovertuiging' onderwijs te financieren. Als ik geloof in het bestaan van kabouters en daarom bijzonder onderwijs wil opzetten voor mijn medegelovigen in kabouters, en ook vakken 'kabouterkunde' wil geven, dan mag dat best. Alleen vind ik dat ik daar zelf voor moet dokken, vooral als ik als eis stel dat mijn bijzonder onderwijs alléén toegankelijk is voor mensen die in het bestaan van kabouters geloven.

Dát is namelijk het grote verschil tussen bijzonder onderwijs en openbaar onderwijs. Bij bijzonder onderwijs worden er eisen aan toelating gesteld, terwijl iedereen (ook die mensen die in kabouters geloven) naar een openbare school mogen gaan.
Alleen merk ik als ik met reformatorische/gereformeerde mensen praat, dat er een hoop vooroordelen over openbare scholen bestaan, terwijl niemand er ook daadwerkelijk heeft opgezeten. Als ik dan mijn ervaringen vertel (ik heb nog nooit bijzonder onderwijs genoten, alleen maar openbaar omdat mijn ouders geen christen zijn), dan vinden ze het moeilijk om te geloven. Terwijl ik weet dat mijn school niet extra tolerant was. Openbaar onderwijs is neutraal, dat is verplicht. Vloeken etc. is uit den boze. Als je dat doet word je eruit gestuurd of op z'n minst krijg je een berisping. Het wordt belangrijk gevonden dat de school er voor iedereen is.

Dat is dus ook de reden waarom CU niet zo negatief is tov moslimscholen omdat het gros van de eigen achterban de kinderen naar het bijzonder onderwijs stuurt. Dus dat is helemaal geen principiële opstelling van de CU, maar puur eigenbelang. En als ik in de wandelgangen hoor wat men werkelijk van moslimonderwijs vindt, heb ik voor die opstelling maar één woord: hypocriet.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2007 18:45

En de staat moet discriminatie tegen gaan, bevordering van het gelijkheidsprincipe, enzovoort. Maar ze zou dan wel weer moeten meebetalen aan bijzondere scholen die deze principes of niet hebben, of laakbaar zijn in hun optreden....(om ook maar even aan te sluiten bij het topic over een homo leraar op een evangelische school). Lijkt me een beetje krom, alles er aan doen als staat zijnde om discriminatie tegen te gaan, maar wel scholen subsidie geven om het wel te doen. Daar kan je volgens mij als staat toch echt niet achter gaan staan.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2007 18:49

Roodkapje schreef:Als je als gemeenschap een bepaalde ideologie (overtuiging) hebt over het onderwijs van je kinderen dan wil je daarvoor zelf ook betalen, mede omdat je dan ook echt onafhankelijk bent van de staat. Dat heet soevereiniteit in eigen kring. Zodra je privéscholen opgericht hebt heeft de staat niets meer te zeggen over je toelatingsbeleid en over wat er precies onderwezen wordt. Wel is er een centraal schriftelijk eindexamen en een cito-toets, maar zolang je leerlingen dat goed maken is er niets aan de hand. Als je bijzonder onderwijs laat subsidiëren, laat je toe dat de staat altijd wat in de melk te brokkelen heeft: geen soevereiniteit in eigen kring meer.
Zoals al eerder gezegd in dit topic: niet élke gemeenschap kan zelf hun bijzonder onderwijs bekostigen, al zouden ze het maar wat graag willen (als dat nodig zou zijn).
In het levensbeschouwelijke deel heeft de overheid ook nu al bijna geen inspraak hoor. En veel verder dan dat kan het toch ook niet gaan: de overheid zal in enige mate moeten kunnen blijven controleren of er geen zaken geleerd worden die de rechten van anderen in gevaar brengen.. Als je, zoals jij wilt, (veel) privéscholen krijgt zónder controle, ben je dan niet bang voor ongecontroleerde uitwassen? Ook aan soevereiniteit in eigen kring zitten grenzen...

Als het werkelijk zo is dat je je kinderen niet meer naar het eigen onderwijs stuurt of kunt sturen omdat je het te duur vindt, of omdat je eigen gemeenschap weigert het te financieren, dan stelt die overtuiging op het gebied van onderwijs niet zoveel voor. Je hebt die overtuiging zolang het je niets kost, wat wel weer erg Hollands is.
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Niet iedereen kán dat zelf betalen, vergelijk het (uit principe) niet verzekerd zijn voor ziektekosten: als iemand dan e.o.a. grote operatie moet ondergaan moet de gemeenschap/diaconie bijspringen. Voor die anderhalve persoon die tegenwoordig niet verzekerd is volgens de Zvw kan men dat nog wel opbrengen, de onderwijskosten voor alle kinderen uit minder-vermogende gezinnen, da's wel andere koek.

Jawel, een heterohuwelijk wordt wél gefinancierd door de overheid. Er zijn speciale dagen waarop iedereen gratis kan trouwen in het gemeentehuis. Dat is ingesteld om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van die mogelijkheid.
Dat geldt natuurlijk evenzeer voor homohuwelijken. :roll:
Zo is het ook met gezondheidszorg: er is een potje waarvan je gebruik kunt maken als je niet verzekerd bent en toch een beroep moet doen op de gezondheidszorg. Dus de staat financiert óók bevallingen.
Die mensen moeten de kosten toch echt i.b. eerst zelf ophoesten hoor. Pas als blijkt dat 't geld werkelijk nergens vandaan te halen is, alle wegen zijn bewandeld (tot dagvaardingsprocedures en invordering middels executoriale verkopen aan toe) komt dat potje in zicht.
De staat financiert ook algemeen onderwijs (openbaar onderwijs). De staat is niet verplicht om daarnaast ook nog ander onderwijs te financieren: jazeker, er is een leerplicht, maar er is ook gratis onderwijs tot je 16e (en laat dat nou precies samenvallen met de leerplicht).
Het wordt zo natuurlijk een herhaling van zetten hè: het niet financieren van een deel van het onderwijs is een indirecte beperking op het grondrecht van vrije onderwijskeuze.

Alleen merk ik als ik met reformatorische/gereformeerde mensen praat, dat er een hoop vooroordelen over openbare scholen bestaan, terwijl niemand er ook daadwerkelijk heeft opgezeten. Als ik dan mijn ervaringen vertel (ik heb nog nooit bijzonder onderwijs genoten, alleen maar openbaar omdat mijn ouders geen christen zijn), dan vinden ze het moeilijk om te geloven.
Dat vooroordeel speelt bij mij zeker niet, de familie van mijn vaders kant is niet gelovig, ik weet dat 't klopt wat je daarover vertelt. :) Hoe dan ook, er wordt geen lesgegeven vanuit een bepaalde levensovertuiging en als ouders dat nu juist wél willen en belangrijk vinden, dan moet je ze die (gelijke!) keuze laten. Althans, dat vind ik. En daar worden wij het waarschijnlijk nooit over eens. :wink:

Dat is dus ook de reden waarom CU niet zo negatief is tov moslimscholen omdat het gros van de eigen achterban de kinderen naar het bijzonder onderwijs stuurt. Dus dat is helemaal geen principiële opstelling van de CU, maar puur eigenbelang. En als ik in de wandelgangen hoor wat men werkelijk van moslimonderwijs vindt, heb ik voor die opstelling maar één woord: hypocriet.
Ik kom nooit in die wandelgangen. Als het klopt: da's niet mijn stijl.

Kathleen schreef:En de staat moet discriminatie tegen gaan, bevordering van het gelijkheidsprincipe, enzovoort. Maar ze zou dan wel weer moeten meebetalen aan bijzondere scholen die deze principes of niet hebben, of laakbaar zijn in hun optreden....(om ook maar even aan te sluiten bij het topic over een homo leraar op een evangelische school). Lijkt me een beetje krom, alles er aan doen als staat zijnde om discriminatie tegen te gaan, maar wel scholen subsidie geven om het wel te doen. Daar kan je volgens mij als staat toch echt niet achter gaan staan.
Alleen in zoverre de scholen de wet niet overtreden natuurlijk. Zie wat dat betreft ook mijn postings in het topic over de homoseksuele leraar op die evangelische school. Anders is het korten op de subsidie wat mij betreft een goede optie.

questio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor questio » 30 jan 2007 19:32

Verschillende malen valt de term neutraal onderwijs. De vraag is of dat bestaat. Elke soort van onderwijs gaat uit van een bepaalde visie of cultuur. Het openbaar onderwijs in de andere delen van de wereld zouden wij misschien onder het bijzonder onderwijs laten vallen.

Het gaat er hier niet om of vakken als bijvoorbeeld rekenen op een levensbeschouwelijke manier gegeven zouden kunnen worden, maar de sfeer de levenshouding die voor kinderen erg belangrijk is.

Ik zou mijn kinderen (als ik die had) niet naar een school willen sturen, waar het geloof in een schepping (subtiel of niet) als belachelijk wordt beschouwd (dit gebeurt op sommige openbare scholen). Juist op bijzondere middelbare scholen is er veel discussie is mijn ervaring.

Bovendien is het een feit dat bijzondere VO scholen gemiddeld kwalitatief beter zijn. (bron: Elsevier)

Terug naar “Archief”