Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jan 2007 03:01

goofy1978 schreef:14
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. De [14:1] Ps 10:4; 53:2.dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij verderven het, zij maken het gruwelijk met hun werk; er [14:1] Rom 3:10. is niemand, die goed doet.
2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

hoe verklaar jij deze tekst dan? er staat dus dat niemand God zoekt.

Nee, maar als iemand bekeerd wil worden, is hij dus wel zoekende, en dus blijkbaar zoekende gemaakt, dus is God in diegene aan het werk.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jan 2007 03:19

goofy1978 schreef:ellendekennis drijft je uit naar Jezus maar toch zal God Zijn Zoon pas openbaren aan je ziel als Hij dat wil.
bij sommige mensen pas op het laats van hun leven en bij anderen helemaal niet, maar die hebben ook geen ellendekennis gehad.
en gaan om eigen schuld verloren.
en daar kan je als mens niets aan veranderen, Zijn raad zal bestaan.

Gods Zoon is al zo'n 2000 jaar geleden aan ons geopenbaard. En Gods raad is toch altijd maar een mooie smoes om net te doen of we machteloos staan en God de schuld te geven dat wij niet geloven... Geef je over, onderwerp je aan God en aanvaard de vergeving die Hij je biedt... Dát zegt de bijbel.

Maar nee hoor, wij hebben een mooi systeem voor God bedacht waarlangs Hij moet werken. Eerst nachten wakker liggen, huilen over je ellende, jezelf haten, altijd somber zijn. Weet je hoe dat in vaktermen heet? Een depressie.

Ik vind het zó erg dat duizenden mensen zo lang wachten tot God zich aan hen openbaart, en er dan op de oordeelsdag achter moeten komen dat Hij echt ook voor hen wilde sterven, maar dat zij het niet aan wilden nemen, omdat dat aannemen zogenaamd niet bijbels zou zijn, dat ze gewacht hebben op het teken dat nooit kwam. Dat nooit kwam, omdat God van ons wil dat we geloven zonder bewijzen...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jan 2007 09:14

Gershwin schreef:Gods Zoon is al zo'n 2000 jaar geleden aan ons geopenbaard. En Gods raad is toch altijd maar een mooie smoes om net te doen of we machteloos staan en God de schuld te geven dat wij niet geloven... Geef je over, onderwerp je aan God en aanvaard de vergeving die Hij je biedt... Dát zegt de bijbel.

Maar nee hoor, wij hebben een mooi systeem voor God bedacht waarlangs Hij moet werken. Eerst nachten wakker liggen, huilen over je ellende, jezelf haten, altijd somber zijn. Weet je hoe dat in vaktermen heet? Een depressie.

Ik vind het zó erg dat duizenden mensen zo lang wachten tot God zich aan hen openbaart, en er dan op de oordeelsdag achter moeten komen dat Hij echt ook voor hen wilde sterven, maar dat zij het niet aan wilden nemen, omdat dat aannemen zogenaamd niet bijbels zou zijn, dat ze gewacht hebben op het teken dat nooit kwam. Dat nooit kwam, omdat God van ons wil dat we geloven zonder bewijzen...

AMEN!!!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

freek

Berichtdoor freek » 23 jan 2007 09:36

Wie kan in één zin samenvatten wat in voorgaande 50 pagina's gezegd of niet gezegd is :?

Ger Gem dé kerk?? Een vluchtig doornemen van enkele pagina's doet me het ergste vermoeden :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 10:17

goofy1978 schreef:idd wachten maar,maar hoezo bang of je uitverkoren bent vertrouw je God niet of hij je wel bekeerd?
Hij hoeft het idd niet te doen Hij is het een mens niet verplicht.
maar je mag aan Zijn genade niet twijfelen.

Dat is wel erg makkelijk zeg. Je hebt zelf wel eens gezegd dat velen geroepen zijn maar weinigen uitverkoren. Waarom zou jij uitverkoren zijn? De kans is groter dat je het niet bent. Dus hoe kan je er op vertrouwen dat God je wel bekeert? Wat geeft jou die zekerheid?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 10:21

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. De [14:1] Ps 10:4; 53:2.dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij verderven het, zij maken het gruwelijk met hun werk; er [14:1] Rom 3:10. is niemand, die goed doet.
2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

Bah, lekker de Bijbel uit zijn verband rukken om je gelijk te halen he. Lees eens even verder wat er nog meer in die psalm staat.

3 Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.
4 Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters?
Ze verslinden mijn volk of het brood is
en roepen de HEER niet aan.

5 Nog even, en hen overvalt een hevige angst,
want God is met de rechtvaardigen.
6 Lach maar om het vertrouwen van de zwakke –
hij vindt zijn toevlucht bij de HEER.

7 Ach, laat uit Sion redding komen voor Israël.
Als de HEER het lot van zijn volk ten goede keert,
zal Jakob juichen, Israël zich verheugen.

Als God niemand ziet die goed is, zelfs niet een... waarom staat er dan niets verderop: Hen overvalt een hevige angst, want God is met de rechtvaardigen.

Er zijn dus wel rechtvaardigen... ook in die psalm. Je twijfelde hier wel eens aan het geloof en de bekering van sommigen... ik vind vers 6 dan mooi van toepassing.

En Jantjes wil ik speciaal even op vers 7 wijzen: Als de Heer het lot van zijn volk ten goede keert, zal Jakob juichen, Israel zich verheugen. Over juichend christendom gesproken. Bekeerde mogen we degelijk juichen om hun verlossing ipv alleen maar over hun ellende te praten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jan 2007 10:35

Dat klopt.
Er staat ook in de Bijbel dat God de mens zoekt (te beginnen in Gen. 3:9 "Waar zijt gij?"). Daartoe laat Hij het Evangelie verkondigen, met bevel van bekering en geloof (DL 2-5).

goofy1978 schreef:goofy1978 schreef:
idd wachten maar,maar hoezo bang of je uitverkoren bent vertrouw je God niet of hij je wel bekeerd?

Niks wachten. De Bijbel zegt nergens "wacht maar af of je ooit nog eens bekeerd wordt". De Bijbel zegt dat je moet luisteren naar Gods Woord en daar gehoor aan moet geven. Zo bekeert God mensen, doordat de Heilige Geest beveelt tot gehoorzaamheid en daarbij in het hart die nieuwe gehoorzaamheid geeft. Maar wie niet luistert, is ongehoorzaam en heeft Zijn toorn te wachten.

Daarom zegt de Bijbel:

Ps. 95:7b Heden, zo gij Zijn stem hoort,
8 Verhardt uw hart niet, gelijk te Meriba, gelijk ten dage van Massa in de woestijn;
9 Waar Mij uw vaders verzochten, Mij beproefden, ook Mijn werk zagen.

De Heere volvoert Zijn verkiezing door het middel van de prediking.
1 Kor. 1:21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Marcus 16:15 "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 10:40

Opmerkelijk dat David deze Psalm schrijft... was er in de tijd van David niemand die God zoekt? David schreef zelf ook deze Psalm:

Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was.
2 God, u bent mijn God, u zoek ik,
naar u smacht mijn ziel,
naar u hunkert mijn lichaam
in een dor en dorstig land, zonder water.

3 In het heiligdom heb ik u gezien,
uw macht en majesteit aanschouwd.
4 Uw liefde is meer dan het leven,
mijn lippen zingen uw lof.

5 U wil ik prijzen, mijn leven lang,
roepend uw naam, de handen geheven.
6 Dan wordt mijn ziel verzadigd met uw overvloed,
jubel ligt op mijn lippen, mijn mond zal u loven.

7 Liggend op mijn bed denk ik aan u,
wakend in de nacht prevel ik uw naam.
8 U bent altijd mijn hulp geweest,
ik juichte in de schaduw van uw vleugels.
9 Ik ben aan u gehecht, met heel mijn ziel,
uw rechterhand houdt mij vast.

10 Laat verzinken in de diepten der aarde
wie mij naar het leven staan,
11 laat ten prooi vallen aan de jakhalzen
wie mij uitleveren aan het zwaard.
12 Maar de koning zal zich verheugen in God,
wie hem trouw zweert, prijst zich gelukkig –
leugenaars wordt de mond gesnoerd.

Maar even de hele Psalm gequote omdat er ook nog wel een hoop instaat over dat wie op God vertrouwen, ook juichen en jubelen... en omdat Jantjes zo'n fan van de Psalmen is :)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 jan 2007 13:45

Gershwin schreef:
Gods Zoon is al zo'n 2000 jaar geleden aan ons geopenbaard. En Gods raad is toch altijd maar een mooie smoes om net te doen of we machteloos staan en God de schuld te geven dat wij niet geloven... Geef je over, onderwerp je aan God en aanvaard de vergeving die Hij je biedt... Dát zegt de bijbel.

Dat is wel een kortzichtige gedachten alsof God geen raadsbesluit zou hebben.
Ps 33:11 Maar de raad des HEEREN bestaat in eeuwigheid, de gedachten Zijns harten van geslacht tot geslacht.
Jes 25:1 HEERE! Gij zijt mijn God, U zal ik verhogen, Uw Naam zal ik loven, want Gij hebt wonder gedaan; Uw raadslagen van verre zijn waarheid en vastigheid.Hnd 2:23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;

Spr 19:20-21 Hoor raad, en ontvang tucht, opdat gij in uw laatste wijs zijt. In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan.
Ik vind dit bepaald geen smoesje!

Hier nooit gelezen in de Bijbel:
Ps 51:17 De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Ps 147:3 Hij geneest de gebrokenen van hart, en Hij verbindt hen in hun smarten.
Jes 57:15 Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Jes 66:2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Lu 4:18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart;
Enz. enz. enz. jij had het over een depressie? Ik denk dat je je schromelijk vergist.

Laat die mensen maar wachten want die vergissen zich niet.
Ps 27:14 Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den HEERE.
Ps 37:34 [Koph]. Wacht op den HEERE, en houd Zijn weg, en Hij zal u verhogen, om de aarde erfelijk te bezitten; gij zult zien, dat de goddelozen worden uitgeroeid.
Ps 130:6 Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.
Spr 20:22 Zeg niet: Ik zal het kwaad vergelden; wacht op den HEERE, en Hij zal u verlossen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jan 2007 13:58

Jantjes schreef:Dat is wel een kortzichtige gedachten alsof God geen raadsbesluit zou hebben.

Mee eens, er is wel degelijk een raadsbesluit.

Jantjes schreef:

Enz. enz. enz. jij had het over een depressie? Ik denk dat je je schromelijk vergist.

Spreken over een depressie in combinatie met ellendekennis is inderdaad verkeerd. Die twee hebben namelijk niets met elkaar van doen.

Jantjes schreef:

Ps 27:14 Wacht op den HEERE, zijt sterk, en Hij zal uw hart versterken, ja, wacht op den HEERE.
Ps 37:34 [Koph]. Wacht op den HEERE, en houd Zijn weg, en Hij zal u verhogen, om de aarde erfelijk te bezitten; gij zult zien, dat de goddelozen worden uitgeroeid.
Ps 130:6 Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.
Spr 20:22 Zeg niet: Ik zal het kwaad vergelden; wacht op den HEERE, en Hij zal u verlossen.

Niet mee eens: de teksten die je aanhaalt, zijn niet opgeschreven door onbekeerden, maar door bekeerden. In al deze teksten wordt namelijk iets anders bedoeld dan wachten op de bekering. Je kunt als onbekeerde ook helemaal niet wachten op de Heere; dat kunnen alleen Gods kinderen die de Heere kennen. Want wachten op de Heere, betekent vertrouwen op de Heere. Dat betekent dus geloof (dat blijkt ook uit de context van deze psalmen: bijvoorbeeld Psalm 27:1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen? De HEERE is mijns levens kracht, voor wien zou ik vervaard zijn?).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 23 jan 2007 14:07

@ elbert, een verkeerde manier van ellendekennis kan zeker een depressie in de hand werken
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 jan 2007 14:08

Denkrtje21 schreef:
Het moet volgens een systeem? Dat is juist het dieptrieste. De overgave is weg. Onvoorwaardelijk. Zonder systeem. En o ja, als GerGem jongeteje ken ik alle 'systemen'.

Je zegt dat ik bij het begin moet beginnen. Mijn begin is Jezus en mijn einde is Jezus en alles daar tussen in is Jezus!

Jantjes, een eerlijke vraag en recht-toe-recht-aan:

geloof jij alleen 'het geloof dat geloofd wordt' of kun je persoonliojk en van harte zeggen 'mijn Heere en mijn God'. Is Christus jouw persoonlijke zaligmaker.

Een antwoord zou veel van je postings duidelijk maken. En kom nou niet meteen omhaal van woorden. Er zijn maar twee antwoorden:

Ja of nee...

Om bij het laatste te beginnen is dan ‘ja’ Denkertje21 maar ik wil daar wel een toelichting aan geven en zonder omhaal van woorden.
Vergeet het systeem maar want er is maar één weg en dat is dé weg Christus. Die moeten wij volgen en vergeet hierbij niet dat het een ‘via doloroza’ is van Bethlehem tot Galvaria. Dat is het geloof wat ik geloof.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jan 2007 14:13

Jantjes schreef:Gershwin schreef:

Dat is wel een kortzichtige gedachten alsof God geen raadsbesluit zou hebben.
Ps 33:11 Maar de raad des HEEREN bestaat in eeuwigheid, de gedachten Zijns harten van geslacht tot geslacht.
Jes 25:1 HEERE! Gij zijt mijn God, U zal ik verhogen, Uw Naam zal ik loven, want Gij hebt wonder gedaan; Uw raadslagen van verre zijn waarheid en vastigheid.Hnd 2:23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;

Spr 19:20-21 Hoor raad, en ontvang tucht, opdat gij in uw laatste wijs zijt. In het hart des mans zijn veel gedachten; maar de raad des HEEREN, die zal bestaan.
Ik vind dit bepaald geen smoesje!

Hier nooit gelezen in de Bijbel:
Ps 51:17 De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
Ps 147:3 Hij geneest de gebrokenen van hart, en Hij verbindt hen in hun smarten.
Jes 57:15 Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Jes 66:2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Lu 4:18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart;

Dat wachten slaat op de rechtvaardigen die de Heere al kennen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jan 2007 14:13

leclerc schreef:@ elbert, een verkeerde manier van ellendekennis kan zeker een depressie in de hand werken

Dat begrijp ik en ik begrijp dat dit ook de strekking van de post van Gershwin is, alleen wil ik niet de gezonde ellendekennis met een depressie in verband brengen. Ik ben het er ook mee eens dat het systematiseren van de bekeringsweg in menselijke schema's tot ongelukken kan leiden.
Dit alles neemt niet weg, dat het ontdekken van je eigen staat voor God, tot een heilige schrik kan leiden. Maar dat is dan wel een gewaarwording die je naar God toe duwt i.p.v. je een poel van wanhoop indrijft.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 jan 2007 14:14

Dat God gebrokenen van hart geneest is onmiskenbaar waar :) Maar dat impliceert niet dat je per definitie een gebroken hart dient te hebben om tot geloof te komen. Er staat immers nergens dat God enkel degenen geneest die ervaren een gebroken hart te hebben. Nog los van de vraag hoeveel ellendekennis je minimaal dient te hebben. Onze ellendekennis is nooit volmaakt, net als onze kennis van de verlossing en onze dankbaarheid tekortschieten. Als het van onze ellendekennis af zou hangen dan waren we voor eeuwig verloren. Gelukkig heeft Hij ons liefgehad ondanks dat in onszelf niets goeds te vinden is, ook geen ellendekennis.

Terug naar “Archief”