Sabra schreef:caprice schreef:Zijn vruchten niet noodzakelijk dan? Als de Heere ware ellendekennis komt te leren, is dat dan niet ná de wedergeboorte?
Wat is nu weer het verschil tussen ellendekennis en ware ellendekennis. Waarom al die gradaties? Sinds wanneer doet de gewone en simpele ellendekennis er niet meer toe? Of is men ook in staat om ellendekennis te faken?
Wat is het verschil tussen de vraag: 'Kent gij ellende?' en 'Kent gij
uw ellende?'
Voor kennis der zaligheid is het noodzakelijk de laatste vraag te kunnen beantwoorden.
Sabra schreef:caprice schreef:De Heere werkt een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.
Kan dit in gewone-mensentaal worden uitgelegd? Leuk al deze termen, maar wat betekent het?
Ben je thuis in de Bijbel? Dan weet je dat ik een Bijbeltekst aanhaal, namelijk
2 Korinthe 7:10.
Sabra schreef:Raido schreef:caprice schreef:De Heere werkt een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.
Iets wat ik nooit zal ontkennen. Maar die droefheid naar God is een vrucht, zoals er nog veel meer vruchten zijn waaruit je ook zekerheid mag kennen.
Wat voor vrucht is dit? Een zelfverzonnen vrucht lijkt me. Ik ken nochtans de
vrucht van de Geest, zoals Paulus deze beschrijft in Galaten, maar droefheid wordt daar niet genoemd.
Nee, droefheid niet, maar droefheid kan ook van de wereld zijn. En die werkt de dood. Maar de droefheid-naar-God, daar hebben we het over. En dat is een geloofswerkzaamheid, en geloof staat wél in de door jou bedoelde tekst. Kijk ook maar eens in de kanttekeningen van 2 Kor. 7:10.
Sabra schreef:Verder wordt hier heel veel terminologie gebruikt die niet uit de bijbel afkomstig is, nog los gezien van de leugens die hier worden verspreid over God. Bijdrages lezend begrijp ik niet waarom men geen aansluiting of toenadering zoekt tot de Islam. Dat gelooft hanteert eenzelfde uitleg van behoud van de mens, dat is namelijk afhankelijk van de grillen van Allah. Hier heet het toevallig uitverkiezing van eeuwigheid o.i.d., maar het principe is hetzelfde, als mens heb je totaal geen invloed, gewoon een kwestie van geluk.
Ik ben het deels met je eens, maar vanuit andere motieven. Juist het ontbreken van eerbied en respect voor het gezag van Gods Woord is iets wat zeer betreurenswaardig is. Evenals dat nu de uitverkiezing Gods bespottelijk wordt gemaakt, alsof het een lot ware uit de loterij waar een mens geluk voor hebben moet, en waar je geen invloed op hebt, maar is het een troostleer voor Gods Kerk. Die kan de troost eruit halen als de HEERE hen erbij bepaalt: 'Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.' Het is een eenzijdig Godswerk. Hij krijgt alle eer! En de mens de zaligheid, maar tot Zijn eer. Wat is Gods eis? BEKEERT U, want waarom zoudt gij sterven? Gij moet niet morrelen aan Gods besluiten. Begin maar waar de HEERE het vraagt.
Sabra schreef:Mensen die niet ziek zijn hebben de Heelmeester niet nodig, maar... de Heelmeester heeft jou al lang benaderd als jij het idee krijgt die Heelmeester nodig te hebben.
Waarom het beeld scheppen van een zieke mens?
Dat vraag ik me ook af, want de mens is geestelijk
DOOD in de zonden en misdaden, maar in dit verband is het wél goed uitgedrukt, want het is naar de Schrift, waarin de Leraar der Gerechtigheid Zelf spreekt: En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Waarom de mens in zulk een staat verkeert? Dat is te lezen in Genesis 3.