Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 15:46

Also sprach Raido: Iedereen die zicht een christen noemt, is ook een hypocriet. Hoe dan ook, je kunt nooit de Bijbelse regels allemaal houden, je bent mens en zult misstappen maken.

Natuurlijk worden er misstappen gemaakt (overigens, in mijn kerk is film hoe dan ook uit de boze, of het nou op video, internet, tv of dvd is), het is leeg vermaakt en je verdoet je genadetijd er mee. Zomaar een gedachte, de Gergem heeft een wat andere verbondsgedachte dan bijvoorbeeld de vrijgemaakte kerk. Ik kan mij voorstellen dat je uit de vrijgemaakte verbondsvisie wat makkelijker dingen zult doen omdat je nogal 'in de christelijke vrijheid schijnt te leven'..

En zo is alles verbonden en verwant.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 16 jan 2007 21:26

Ik kan mij voorstellen dat je uit de vrijgemaakte verbondsvisie wat makkelijker dingen zult doen omdat je nogal 'in de christelijke vrijheid schijnt te leven'..

Tja, wat kan ik zeggen - vrijgemaakt ej... :P

Maareh, films, sterke drank en televisie. 't Zijn drie woorden waar m.i. niet per se een demoon in hoeft te zitten. Het hangt ervanaf hoe je je leven ermee invult. Kijkt je bijv. altijd 'slechte' films? Of alleen de goeie? En drink je altijd teveel, of met mate? En televisie: is het NOS-journaal per definitie demonisch?

Volgens mij kun je zulke dingen niet volledig afwijzen. Ook op televisie en in films komen goede dingen voor. En sterke drank is alleen slecht als je er teveel van drinkt.

Uiteindelijk gaat het er toch om wat je doet en wat je kijkt?

jantje001

Berichtdoor jantje001 » 17 jan 2007 21:43

of het gaat uiteindelijk om hoe je het verantwoord.
dan zijn er een paar keuze's
je kraakt degene die een gevoelig punt raakt lekker af.
of je gaat eens eerlijk naar jezelf kijken en er dan achter komen dat je er niks van bakt.

caprice

Re: Consequent leven

Berichtdoor caprice » 20 jan 2007 00:26

Race406 schreef:In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, dat klopt. Maar dat heeft niets met oorsierselen te maken. Die deden de vrouwen niet in om bloed te laten vloeien en zo de Heere een offer te brengen, dus dat heeft niets met bloed te maken.

Nee, het was veel erger gesteld wat die oorversierselen betreft. Ook de mannen droegen ze trouwens, maar ze maakten er wel een gouden kalf van. Het was dus niet eens een afgodsoffer, maar zelfs een grondstof om een beeld te maken waar afgoderij mee bedreven werd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jan 2007 00:54

caprice schreef:
Race406 schreef:In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, dat klopt. Maar dat heeft niets met oorsierselen te maken. Die deden de vrouwen niet in om bloed te laten vloeien en zo de Heere een offer te brengen, dus dat heeft niets met bloed te maken.

Nee, het was veel erger gesteld wat die oorversierselen betreft. Ook de mannen droegen ze trouwens, maar ze maakten er wel een gouden kalf van. Het was dus niet eens een afgodsoffer, maar zelfs een grondstof om een beeld te maken waar afgoderij mee bedreven werd.

Wat niet wil zeggen dat oorbellen ect verboden zijn. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, en wat je ermee doet. De Bijbel zwijgt hier over...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2007 00:56

Race406 schreef:
caprice schreef:

Wat niet wil zeggen dat oorbellen ect verboden zijn. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, en wat je ermee doet. De Bijbel zwijgt hier over...

Naar mijn inzicht dus niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 jan 2007 13:53

caprice schreef:Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds

Waar staat dat precies in het Oude Testament?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2007 14:25

Er staat alleen dat je jezelf niet mag snijden als je rouwt om personen..

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 20 jan 2007 14:32

Raido schreef:Er staat alleen dat je jezelf niet mag snijden als je rouwt om personen..

't Gaat hem er volgens mij om dat je je lichaam niet mag verminken omdat het de tempel van de Heilige Geest is. Daar ben ik het op zich mee eens. Alleen zie ik in verminken toch iets anders dan oorbellen dragen...

Bovendien, Ez. 16 vers 12 zegt:
ik deed een ringetje door je neus, ik gaf je oorbellen en zette een prachtige kroon op je hoofd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jan 2007 14:33

Waarom kregen de Israëllieten zilveren en gouden sieraden mee bij de uittocht van Egypte,
als iemand zich daar niet mee zou mogen tooien? In Exodus is toch duidelijk sprake van 'dat
de Here had ervoor gezorgd dat de Egyptenaren hun goedgezind waren, zodat ze op hun
verzoek ingingen.'

Het lijkt mij zo als het alleen om een geldelijk waarde zou gaan en dat als het niet gedragen zou
mogen worden dat er dan wel sprake zou zijn geweest van baar goud o.d.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2007 14:48

Rebekka had ook 'voorhoofdsierselen', dat waren gewoon ordinaire neuspiercings..

Toch wel jammer dat Urker vissers zo geen ware christenen kunnen zijn..

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2007 21:27

Raido schreef:Toch wel jammer dat Urker vissers zo geen ware christenen kunnen zijn..

Toch ook wel jammer dat Raido weer zover doorschiet. :roll:

Ik heb het erover m.b.t. de pronkzucht van de mens. Naar mijn idee is het daar de Urkers niet om te doen, maar dat is een andere historie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jan 2007 22:44

caprice schreef:
Raido schreef:Toch wel jammer dat Urker vissers zo geen ware christenen kunnen zijn..

Toch ook wel jammer dat Raido weer zover doorschiet. :roll:

Ik heb het erover m.b.t. de pronkzucht van de mens. Naar mijn idee is het daar de Urkers niet om te doen, maar dat is een andere historie.
Wie schiet hier nou door?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 12:06

Jammer dat die pronkzucht niet alleen in seculier Nederland te vinden is, maar ook in veel zware kerken, waarbij je niet wil weten wat sommige pakken kosten, waar sommigen een heuse hoedententoonstelling er van maken, om over dure auto's maar niet te beginnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jan 2007 12:43

Marnix schreef:Jammer dat die pronkzucht niet alleen in seculier Nederland te vinden is, maar ook in veel zware kerken, waarbij je niet wil weten wat sommige pakken kosten, waar sommigen een heuse hoedententoonstelling er van maken, om over dure auto's maar niet te beginnen.

Ook in de minder zware kerken kunnen ze er wat van... De GKV die ik nu en dan bezoek kent het ook wel. En mijn eigen CGK is er ook niet altijd vreemd van.
Maar het is wel waar dat in de "rechterhoek" vaker een (mode)show lijken op te voeren dan in andere kerken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”