Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 23:20

Jantjes schreef:marina87 schreef:

De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.

Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis gedaan dat je als gemeente ware kerk bent. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer, van de gemeente waar jij deel van uitmaakt, kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”

Je haalt hier een aspect van het avondmaal aan. Maar kan je dan wel een hele gemeente als ware kerk bestempelen als er maar een klein deel van de gemeente aan het avondmaal aangaat? Hoezo ware kerk dan? Volgens de belijdenis is de kerk de gemeenschap der heiligen... waarin de sacramenten ook bediend worden en men in Christus gelooft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 23:42

Jantjes schreef:De bevindelijk gereformeerden vinden op grond van de Bijbel dat mannen en vrouwen wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Een vrouw heeft gewoonlijk een andere taak dan een man. Ook vinden zij, op grond van de Bijbel, dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Deze verschillen wil men ook graag tot uitdrukking brengen in bijvoorbeeld kleding. In deze kringen wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwenkleding. Voor grote delen van de bevindelijk gereformeerden moet een vrouw een rok of jurk dragen en geen broek. De man moet in zijn kleding vooral netheid en correctheid uitstralen. Kleding die aanstoot kan geven wordt door de bevindelijk gereformeerden afgewezen. Zij zien hierin een overtreding van het zevende gebod van de Tien Geboden. Overigens denken orthodoxe joden precies zo over kleding. De leefregels voor orthodoxe joden en bevindelijk gereformeerden lijken in sommige opzichten erg veel op elkaar. In de praktijk komt het erop neer dat vrouwen lang haar hebben, een rok dragen en op zondag tijdens de kerkdienst een hoed of een baret dragen. Mannen daarentegen zetten hun hoed, wanneer zij het Godshuis binnengaan, af.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Tja, alleen jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt tusse kleding die aanstootgevend is omdat het onkuis is, en kleding die men aanstootgevend vindt omdat het niet strookt met een bepaalde menselijke traditie. Ik vind een broek bij een vruw niet aanstootgevend. Ik vind een broek ook niet onvrouwelijk. Anderen vinden dat wel... puur dat het hun traditie is dat vrouwen rokken dragen en broeken daarom niet vrouwelijk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jan 2007 00:10

Jantjes schreef:marina87 schreef:
Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet.

Ja, dat is het hem nu net marina87.
Als ik zo iets lees dan denk ik dat jij nog nooit goed naar Ds. Mallan of Ds. Van de Voorden geluisterd hebt of het staat jou tegen wat zei ervan zeggen (niet kwaad op mijn worden hoor).
We moeten inderdaad het Evangelie verkondigen maar wat houd Evangelie verkondigen voor jou in? Jesaja zei het reeds in hoofdstuk 61 vers 1 : De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis.

Kijk daar heb je het, je moed namelijk eerst gebroken / gevangenen / gebondenen van hart zijn alvorens het Evangelie ‘opening der gevangenis’ te kunnen aanvaarden / krijgen. Het is daarom ‘Wet en Evangelie’ wij moeten God allereerst als HEEREN aanvaarden en anders is het een dood evangelie.

Deze discussie is al vaker gevoerd, maat ik stel de vraag nogmaals: WAAR STAAT IN DE BIJBEL DAT GOD ALTIJD EERST VIA DE ELLENDE WERKT???????
Tuurlijk, God KAN zo werken, maar het is geen stramien. Als je God in een stramien gaat stoppen ben je onheilig, onchristelijk (is zonder Christus) en dus goddeloos bezig. Klinkt hard, maar het is wel waar. Laat God nu Zijn Eigen gang maar gaan. Hij is vele malen wijzer dan wij allemaal bij elkaar.

Wat ds. Van Voorden zegt, of wat ds. Mallan zegt doet voor mij niet ter zake. Ik wil weten wat God in Zijn Woord zegt. Net als bij Paulus, onderzoekt of de dingen alzo zijn! En als de dingen gezegd moeten worden, dan graag in begrijpelijk Nederlands. En het niet hebben over "Hoopske volks" etc. We leven in het jaar onzes Heeren 2007. Dus spreken en schrijven we anders dan 800 jaar geleden....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 18 jan 2007 00:54

zonder ellendekennis is er geen plaats (behoefte) voor verlossing, en dus ook geen dankbaarheid. Waar zou je van verlost moeten worden als je geen ellendekennis hebt (al is het maar een klein beetje). Dit komt zeer geregeld terug in de Bijbel.
Psalm 130
1 Een lied Hammaaloth. Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE!
2 HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen.
3 Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan?
4 Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
5 Ik verwacht den HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord.
6 Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.
7 Israel hope op den HEERE; want bij den HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing.
8 En Hij zal Israel verlossen van al zijn ongerechtigheden.

Job is ook een mooi voorbeeld.
En de rijke jongeling is juist het omgekeerde voorbeeld, die leerde nooit zijn ellendige staat, voor hem was dus ook geen verlossing...
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 19 jan 2007 08:51

Ellendekennis is nodig, alleen denk ik niet zoals het soms gebracht wordt in de reformatorische kerken. Volgens Prediker jagen we allemaal lucht na op aarde. We moeten begrijpen dat er na dit leven iets veel groter kan zijn, en dat de liefde van Christus alles overtreft.

In de reformatorische kerken denk ik dat dat men (onbewust) weggehouden kan worden van Christus. Zie de praktijk. Mensen horen de ellende aan maar doen er in praktijk vaak niets mee. Een hele rechtse preek wordt als 'goed' beschouwd ('die dominee durfde tenminste wat te zeggen'), maar van echt geloof is er vaak geen sprake. Ik geloof zeker wel dat je door de diepe ellendekennis zalig kan worden, maar dat is zo nauw... Christus moet gepreekt worden. Wie Hem zoekt, is de zonde moe. De zonden vallen vanzelf weg, als we in Hem geloven. Hij heeft Zijn Zoon gegeven om ons te redden.

Jantjes schreef:Als ik zo iets lees dan denk ik dat jij nog nooit goed naar Ds. Mallan of Ds. Van de Voorden geluisterd hebt

Zelf heb ik ooit eens een preek van ds. M. gehoord en daar kon ik eerlijk gezegd niet veel mee. Het was (hij deed 'enkel' het dankwoord over de tekst 'want de rechtvaardige wo) een opsomming van de ellende, en Christus kwam er bijna niet in voor. Ik dacht bij mezelf: Hij duwt mensen in een put en gaat er zelf opzitten. In de praktijk nog fig. waar ook. Mallan wordt aanbeden alsof hij een levende engel is terwijl ook hij gewoon ook wel eens naar de wc moet.
Ik heb wel respect voor deze mensen, mits ze echt geloven. Er zijn er die echt zo geloven, die dat uitstralen, maar de drempel wordt nu zo hoog om te geloven. En ik geloof niet dat dat zo is. En de Kerk van Christus is een Kerk met een hoofdletter. Of je nu uit de GGiN, de GG, de PKN of Evangelisch bent of wat dan ook, je kunt tot Hem komen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 jan 2007 09:47

TKF schreef:
Ellendekennis is nodig, alleen denk ik niet zoals het soms gebracht wordt in de reformatorische kerken. Volgens Prediker jagen we allemaal lucht na op aarde. We moeten begrijpen dat er na dit leven iets veel groter kan zijn, en dat de liefde van Christus alles overtreft.

Dat is de leer van de remonstranten.

Als je alleen het begin van de Prediker aanhaalt, haal dan ook het laatst, dan doe je de Prediker recht en dat is dit: Pre 12:13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.

En die geboden werkt ellende kennis en krijg je een besneden hart waardoor (genade) je geloof ontvangt. Dat leren de reformatorische kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2007 10:29

En dat is weer een katholiek standpunt. De dubbele predestinatieleer van Calvijn en de overige reformatoren is: Eerst genade, dan geloof (en werken) en niet: Eerst werken en dan krijg je pas genade.

Juist dat is remonstrants, dat het ontvangen van genade afhankelijk is van wat de mens doet.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 jan 2007 10:31

Jantjes, wat praat je weer onzin.
Dat is niet de leer van de remonstranten. Ik ken TKF als een behoudend HHK-jongetje en zekerlijk niet neigend naar het Remonstrantisme.

Als je toch over de zo door jou aanbedeb geboden wilt hebben. Het grote gebod is God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

daar wil ik twee dingen over zeggen die mij opvallen in de context van alle dingen die hier gezegd zijn.

1. God liefhebben boven alles is een uiting van verlossing en dankbaarheid in mijn ogen. dus ook de geboden wijzen ernaar dat men niet in de ellendekennis moet blijven zitten, maar je moet uitstrekken naar de Verlosser en in dankbaarheid te leven. Ook de berijmde versie van de 10 geboden spreekt over "Om die te doen uit dankbaarheid". Of zing je die regel nooit mee?

2. Je naaste liefhebben als jezelf. Ik proef uit een flink aantal reacties een soort van het niet gunnen aan de ander om zich verlost te weten. En in feite ook niet aan jezelf. In principe volg je dat gebod van naastenliefde perfect op: Ik heb mijzelf niet lief want "ik elllenig mens"
Ik denk dat de Heer andere liefde predikt, lees psalm 8 er maar op na.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jan 2007 11:07

Wat mij trouwens opvalt is dat er bij discussies als deze altijd (in mijn ogen uit zwakheid) wordt geschermd met het argument dat de visie van iemand remonstrans zou zijn.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 jan 2007 11:25

Hier een stukje van een andere ds. M.

Het is opvallend dat bijna iedere jongerenavond na de pauze verschillende vragen gesteld worden die gaan over de zekerheid van het geloof. In principe is het fijn als (jonge) mensen met deze vragen worstelen, maar aan de andere kant kunnen mensen jaar in jaar uit worstelen met onzekerheid over hun staat voor God. En dat is lijnrecht tegen de Schrift.

Christus heeft alle hindernissen weggenomen en genoeg gronden gegeven waardoor we niet behoeven te twijfelen of we vrijmoedigheid hebben om tot Hem te komen. "Ja, maar hoe komt het dan dat ik zoveel onzekerheid heb?" William Guthrie (predikant uit Schotland) noemt in het boekje "Wat is een waar geloof?" verschillende oorzaken.

- Sommige verkeren in het onzekere, omdat ze niet begrijpen dat de Heere met mensen op uiteenlopende wijze werkt en dat dit werken korte of lange tijd kan duren.

- Als je niet zeker bent of je wel een ware christen bent, kan dat veroorzaakt worden doordat je een zonde bewust aan de hand houdt.

- Als je niet echt begeert te weten of je wel een kind van God bent, hoeft het je ook niet te verwonderen dat je daarover geen duidelijkheid hebt.

- Er zijn mensen die op verkeerde kenmerken letten, om te zien of ze wel een ware christen zijn en als zij die verkeerde tekenen niet zien, vragen ze zich verwonderd af of ze wel Gods kind zijn.

- Er zijn nog steeds mensen die een bijzondere werking van de Heilige Geest verwachten, waardoor hen dan duidelijk gemaakt zou worden dat zij God toebehoren.

Al deze oorzaken zou je samen kunnen vatten in één hoofdoorzaak: Velen zoeken de zekerheid van het geloof bij en in zichzelf en niet bij Christus en Zijn beloften.

"Ja, maar ik ben zo bang dat ik me bedrieg." In 1 Tim. 1:15 staat geschreven: "Dit is een getrouw woord (een betrouwbaar woord), en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben."

God zou geen God zijn als Hij niet betrouwbaar en waarachtig zou zijn. Welnu, als God van deze tekst zegt dat het betrouwbaar is, wie zou dan bang zijn dat hij/zij zich bedriegt? Als jij je vastklemt aan dit Woord, zul je terstond ervaren dat de zekerheid van het geloof in je hart wordt geboren.

Japio schreef:

zonder ellendekennis is er geen plaats (behoefte) voor verlossing, en dus ook geen dankbaarheid.

Zeker, maar ellendekennis is een vrucht van het geloof. Waarbij de diepte daarvan bij iedereen verschilt. En als ik Paulus mag geloven, dan moet die ellendekennis ondergeschikt zijn aan de vreugde en blijdschap van de geloofszekerheid die een christen mag krijgen of al dan niet bevindelijk bezit.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 jan 2007 15:27

Ik hoorde onlangs van iemand van de Ger.Gem. die zei: op die jongerenavonden worden onze jongeren wat in de hand gestopt waar zij geen recht op hebben en daar dus misleid worden, zo leert God Zijn volk niet en zo ook bij ons niet. Ik was het met hem eens.

Het schoot mij te binnen toen ik jou verlag las Omega.
Het is goed als de jongeren zekerheid van het geloof zoeken, maar het is beter als ze dat van God ontvangen dan van wie ook, want alleen Hij werkt door een besneden hart de zaligheid door genade in geloof op Hem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2007 15:34

Jantjes schreef:Ik hoorde onlangs van iemand van de Ger.Gem. die zei: op die jongerenavonden worden onze jongeren wat in de hand gestopt waar zij geen recht op hebben en daar dus misleid worden, zo leert God Zijn volk niet en zo ook bij ons niet. Ik was het met hem eens.

Het schoot mij te binnen toen ik jou verlag las Omega.
Het is goed als de jongeren zekerheid van het geloof zoeken, maar het is beter als ze dat van God ontvangen dan van wie ook, want alleen Hij werkt door een besneden hart de zaligheid door genade in geloof op Hem.

Alsof ze dat op de jongerenavonden niet van God ontvangen. Hij is daar ook aan het werk hoor, Hij werkt niet alleen via jou kerkgenootschap. Jongeren hebben ook recht op de blijde boodschap van het evangelie en een oproep tot bekering, ook op de jongerenavonden. Daar wordt niemand misleid, ik vind wat jij onlangs van iemand gehoord hebt wel misleidend.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 jan 2007 17:06

Marnix schreef:
Alsof ze dat op de jongerenavonden niet van God ontvangen.

Al deze oorzaken zou je samen kunnen vatten in één hoofdoorzaak: Velen zoeken de zekerheid van het geloof bij en in zichzelf en niet bij Christus en Zijn beloften.

Dit is niet juist en misleidend.

De zekerheid van het geloof ondervind je weldegelijk bij jezelf.
Natuurlijk is de rechtvaardigmaking buiten ons zelf, maar de heiligmaking geschied in ons en gaat aan de rechtvaardigmaking vooraf.

De heiligmaking is een vernieuwing van de mens!
Ro 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 1Th 5:23 En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 jan 2007 20:00

Jantjes schreef:...waar zij geen recht op hebben en daar dus misleid worden...

Hoe bedoel je dat? Als je het alleen mag hebben over dingen waar je bij de Heere recht op hebt, dan kun je het toch ook niet meer over genade hebben?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 jan 2007 20:16

Jantjes schreef:

Ik hoorde onlangs van iemand van de Ger.Gem. die zei: op die jongerenavonden worden onze jongeren wat in de hand gestopt waar zij geen recht op hebben en daar dus misleid worden, zo leert God Zijn volk niet en zo ook bij ons niet. Ik was het met hem eens.

Ik hoorde onlangs van iemand van de Ger. Gem. die zei dat hij liever had dat zijn kinderen naar de disco gingen, dan naar een jongerenavond. Zo zie je maar dat ook binnen de Ger. Gem. de satan zijn aanhangers heeft.

Als jongeren misleid worden, dan is dat door een evangelie waar de vrije genade niet meer centraal staat of er hooguit bijhangt als een blinde darm.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”