Jantjes schreef:marina87 schreef:De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.
Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis gedaan dat je als gemeente ware kerk bent. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer, van de gemeente waar jij deel van uitmaakt, kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”
Je haalt hier een aspect van het avondmaal aan. Maar kan je dan wel een hele gemeente als ware kerk bestempelen als er maar een klein deel van de gemeente aan het avondmaal aangaat? Hoezo ware kerk dan? Volgens de belijdenis is de kerk de gemeenschap der heiligen... waarin de sacramenten ook bediend worden en men in Christus gelooft.