Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 14:42

Jantjes schreef:1Ti 2:9-10 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haar, of goud, of parelen, of kostelijke kleding; Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken. Eze 16:13 Zo waart gij versierd met goud en zilver, en uw kleding was fijn linnen, en zijde, en gestikt werk; gij at meelbloem, en honig, en olie, en gij waart gans zeer schoon, en waart voorspoedig, dat gij een koninkrijk werdt.
Exact, je moet eerbaar zijn. Je moet hier zijn zoals je voor God wilt zijn.

Persoonlijk zie ik dan diepe inkijk zowel voor als achter niet zitten ;) Dat het wel eens gebeurd zonder dat je het weet kan gebeuren, maar het gaat hier om het 'met voorbedachte rade'. Er staat niet dat je geen vlechten mag hebben, of geen kostelijke kleding (Jozefs kleed was ook niet goedkoop) maar het gaat om de intentie. Als ik mijn haren vlecht om daarmee vrouwen te verleiden is die intentie (en dus de vrucht; die vlechten) verkeerd. Zou ik allerlei bling-bling omhangen om daarmee te laten zien hoeveel IK wel niet kan betalen, dan is dat ook verkeerd. Het gaat om matigheid, in alles.. Maar mooi zijn en genieten staan opzichzelf.

Johannes de Doper droeg kleding die geleek op de Profeten in het oude testament omdat hij Hun woord verkondigden.
Klopt ook weer, een individuele keuze van hem, ik lees bijvoorbeeld niet dat zijn volgelingen bepaalde kleding moesten dragen (deden ze ongetwijfeld aangezien ze Joden waren ;)). Als dit een gebod was, dan hadden we hier in de Gergem een probleem, we hebben geen kameelsharenmantels :|

Er wordt zelf een straf uitgesproken over wereldse kleding: En het zal geschieden in den dag van het slachtoffer des HEEREN, dat Ik bezoeking zal doen over de vorsten, en over de kinderen des konings, en over allen, die zich kleden met vreemde kleding (Sef 1:8.
Een Hebreeër mocht zich niet kleden in de klederen van een vreemd volk, die heidenen droegen tijdens de offerdiensten.
Klopt ook weer, maar ook hier de intentie. Ik denk dat we het eens zijn dat een moslim er niet goed aan doet in zijn 'liturgische kleed' een dienst in een kerk bij te wonen. Andersom lijkt mij dat ook het geval, een katholieke priester in zijn 'zondagse kleed' hoort ook niet thuis in een moskee. Daarnaast geloofden de mensen toen ook in allerlei mythische dingen. Egyptenaren droegen kleding van tweërlijk weefsel om zo de goden goed te stemmen. Dit mochten de Joden niet, ze waren geheel anders.

Weer de intentie, waarom draag jij een onderbroek van katoen met elstan? Om de vruchtbaarheidsgoden goed te stemmen? In dat geval ben je verkeerd bezig.

Gerdien B schreef:Vind jij dat ik zulke gevechten met ze in rok aan moet gaan?
Samoerai en Ninja's droegen altijd rokken en zijn pas verslagen met de komst van de vuurwapens. Ook nu nog zijn er veel vechtsporten waar je een rok draagt, of jurk. Iets zonder pijpen.. Daarnaast, neem bijvoorbeeld de Joodse priesters, ze hadden hetzelfde probleem ze hadden geen onderbroek aan. Alleen een onderjurk, als ze dan gingen offeren *trap op* kon het volk 'Jeruzalem zien', daarom gebood God dat ze 'lappen' ombonden zodat hun schaamte niet te zien was. ;) Trek je dit door, dan lijkt mij het goed om in jou werk gewoon een broek aan te doen.

Het zit hem niet in de broek, of de stof.. maar in de intentie. Ooit zijn vrouwen broeken gaan dragen (mannenbroeken!) om hun gelijkheid te laten zien, nu is het ingeburgerd en draagt denk ik geen enkele vrouw een broek om te laten zien dat ze gelijk zijn aan mannen.

clivia schreef:De vrouw mocht toen het haar niet gevlochten hebben, en moest een hoed op omdat ze anders teveel zouden lijken op de vrouwelijke priesters van Isis. Deze wijsheidsgodin had in de tijd van Paulus een heel belangrijke plek in Korinthe.
Isis was een Egyptische godheid en niet die van de wijsheid maar die van de vruchtbaarheid. In Korinthe was Diana de godin waar het omdraaide.. Diana was echter een jachtgodin en die van de kuisheid. Maar het is mogelijk, alleen dan de volgelingen van Cybele of zo ;) Daar kwam de extase ook veel voor (net als in de oude christengemeentes, en nu weer in de charismatische kring).

Marnix schreef:Maar geen blote armen, das echt lekker triest. Doe ze dan gelijk een burka om.....
De blote armen (in de synagoge) waren uit eerbied, de burka heeft een seksualiserende gedachte, je kunt ze dus niet vergelijken. En triest, ach dat heet etiquet (ofzo) mannen moeten met 30 graden in een pak met stropdas terwijl vrouwen in luchtige flodderrokjes geslipperd door de gangen dwarrelen.

Of door genoeg haar op je arm te kweken, zodat dit als een natuurlijke bedekking werkt?
Je mag geen aanstoot geven in de gemeente. :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 14:53

De bevindelijk gereformeerden vinden op grond van de Bijbel dat mannen en vrouwen wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Een vrouw heeft gewoonlijk een andere taak dan een man. Ook vinden zij, op grond van de Bijbel, dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Deze verschillen wil men ook graag tot uitdrukking brengen in bijvoorbeeld kleding. In deze kringen wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwenkleding. Voor grote delen van de bevindelijk gereformeerden moet een vrouw een rok of jurk dragen en geen broek. De man moet in zijn kleding vooral netheid en correctheid uitstralen. Kleding die aanstoot kan geven wordt door de bevindelijk gereformeerden afgewezen. Zij zien hierin een overtreding van het zevende gebod van de Tien Geboden. Overigens denken orthodoxe joden precies zo over kleding. De leefregels voor orthodoxe joden en bevindelijk gereformeerden lijken in sommige opzichten erg veel op elkaar. In de praktijk komt het erop neer dat vrouwen lang haar hebben, een rok dragen en op zondag tijdens de kerkdienst een hoed of een baret dragen. Mannen daarentegen zetten hun hoed, wanneer zij het Godshuis binnengaan, af.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 15:00

Klopt. Het is ooit zo besloten en bevindelijken zijn even traditioneel als orthodoxe joden, door een bepaalde hoed te dragen kun je laten zien van welke rabbi je bent. Dat heb ik echter hier nog niet gezien. Een zwarte hoed met witte rand is 'ik ben van Moerkerken' en een witte hoed met een zwart stipje is 'ik ben van Kuyper' :P

Echter de orthodoxe joden maken net als bevindelijken wel eens de fout. De wet is er om uit liefde gehouden te worden, niet om opgelegd te krijgen als een juk (zei Jezus het niet zo?). Indentiteit in het uiterlijke is belangrijk, herkenbaarheid ook, maar het is niet iets wat opgelegd moet worden het moet van binnen komen.

Het zit niet in de rok, maar in het hart. En als het daar niet zit, laat die rok dan ook maar in de kast.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 15:19

Jantjes schreef:De bevindelijk gereformeerden vinden op grond van de Bijbel dat mannen en vrouwen wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Een vrouw heeft gewoonlijk een andere taak dan een man. Ook vinden zij, op grond van de Bijbel, dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Deze verschillen wil men ook graag tot uitdrukking brengen in bijvoorbeeld kleding. In deze kringen wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwenkleding. Voor grote delen van de bevindelijk gereformeerden moet een vrouw een rok of jurk dragen en geen broek. De man moet in zijn kleding vooral netheid en correctheid uitstralen. Kleding die aanstoot kan geven wordt door de bevindelijk gereformeerden afgewezen. Zij zien hierin een overtreding van het zevende gebod van de Tien Geboden. Overigens denken orthodoxe joden precies zo over kleding. De leefregels voor orthodoxe joden en bevindelijk gereformeerden lijken in sommige opzichten erg veel op elkaar. In de praktijk komt het erop neer dat vrouwen lang haar hebben, een rok dragen en op zondag tijdens de kerkdienst een hoed of een baret dragen. Mannen daarentegen zetten hun hoed, wanneer zij het Godshuis binnengaan, af.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Dit vind ik echt te ver gaan.
je bent dus alleen een echte christen als je je hier aan houdt?
ik heb liever mijn geloof in mijn hart en ziel ipv in mijn rok/ broek.

Dus als ik volgens jou een iets te laag shirt aan heb of een iets te korte rok (krijgt prompt weer trauma's boven van de Lodestein) dan kan ik geen echte christen wezen?
En daarmee pleeg ik overspel?
Sorry, dat gaat echt veelste ver. Weet je wel wat overspel is? Kijk anders is hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspel
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 17 jan 2007 16:19

Mat 5,28
Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

zal toch wel nauw komen als Jezus het zei.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 jan 2007 16:23

goofy1978 schreef:Mat 5,28
Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

zal toch wel nauw komen als Jezus het zei.

voor veel mannen zal een vrouw in een (korte) rok aantrekkelijker zijn dan een vrouw in een nette broek denk ik.
er is geen standaard voor begeerte
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 16:36

Gerdien B. schreef:
Dit vind ik echt te ver gaan.
je bent dus alleen een echte christen als je je hier aan houdt?
ik heb liever mijn geloof in mijn hart en ziel ipv in mijn rok/ broek.

Dus als ik volgens jou een iets te laag shirt aan heb of een iets te korte rok (krijgt prompt weer trauma's boven van de Lodestein) dan kan ik geen echte christen wezen?
Sorry, dat gaat echt veelste ver. Weet je wel wat overspel is? Kijk anders is hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspel

Vr.108. Wat leert ons het zevende gebod?
Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is a, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde b, kuis en ingetogen leven moeten c, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten d.
a Le 18:28 b Ju 1:23 c 1Th 4:3-5 d Heb 13:4 1Co 7:7
Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.
a Eph 5:3,4 1Co 6:18,19 b Mt 5:27,28 c Eph 5:18

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 16:49

Ik ben de laatste jaren wat terug houdend met de H.C.
Aangfezien dit echt een formulier is die vooral in Nederland wordt aangehangen. Het is een vertolking van de Bijbel en niet de Bijbel zelf.

dan nog kan je gaan twisten over: wat is onkuis en wat niet. Sommige meiden met een korte rok boven de knie, lopen er degelijker bij dan meiden in een lang rok. Het is maar net wat jij voor definitie er aan geeft.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 17:37

Gerdien B. schreef:
Aangfezien dit echt een formulier is die vooral in Nederland wordt aangehangen. Het is een vertolking van de Bijbel en niet de Bijbel zelf.
Wat zou jij ervan vinden als ik dit tegen jou zei:
Ik ben de laatste jaren wat terug houdend met die Gerdien B.
Aangezien dit echt een kletsmajoor is die vooral in Nederland wordt aangehangen. Zij is een vertolking van de Bijbel, denk ze, en niet de Bijbel zelf.

Ik denk dat jij dat zeer beledigend vind en terecht.

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2007 17:42

van jantjes zouden we dan kunnen maken:
ik ben de laatste jaren wat terug houdend met die Jantjes.
aangezien dit echt een ouderwets iemand is die vooral aan zijn kleine kerkgemeenschapideologie vast houdt. Hij is een vertolking van de waarheid, denkt hij, en niet de de waarheid zelf.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 17:51

Jantjes schreef:Gerdien B. schreef:
Wat zou jij ervan vinden als ik dit tegen jou zei:
Ik ben de laatste jaren wat terug houdend met die Gerdien B.
Aangezien dit echt een kletsmajoor is die vooral in Nederland wordt aangehangen. Zij is een vertolking van de Bijbel, denk ze, en niet de Bijbel zelf.

Ik denk dat jij dat zeer beledigend vind en terecht.

dat denk jij idd, maar ik denk misschien anders.

Ik heb liever dat de mensen de bijbel toetsen op wat er van ze verwacht wordt, dan dat ze mij navolgen.

de H.C. is een samenvatting van de Bijbel. Voor mij heeft deze veel minder waarde dan de Bijbel zelf.

Daarbij vind ik het erg vreemd om mijn redenatie over een formulier toe past op een persoon. Lijkt mij wel degelijk een heel ander iets.

Maar ik loop er bij jou vaker tegen aan dat je mijn postings gelijk betrekt in het negatieve en er de meest vreemde dingen uit haalt die ik heel niet zo bedoel.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jan 2007 19:00

Laten we niet op de persoon gaan spelen!!!

Omdat het onderwerp nu wel heel erg breed aan het worden is wil ik een voorstel doen.

We stoppen met de discussie in dit topic want eens worden doen we het toch niet.
Iedereen plaats nu een bericht met daarin zijn of haar conclusie, daar hoeft dus niet iedereen het mee eens te zijn ( dat zou wel een wonder zijn :wink: ) Wat hebben de 45 pagina´s discussie jou opgeleverd.

Oke?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 19:09

Ik moet toch eerlijk zeggen dat jij momenteel de persoon bent die gaat stuiteren, terwijl Jantjes slechts een deel uit een reusachtige artikel over de Bevindelijk Gereformeerden citeerd van Wikipedia. Daarin staat dat, verder geeft Jantjes geen enkel waarde oordeel, maar vraag jij om een oordeel aan hem of jij wel een echte christen kunt zijn. Terwijl jij ook weet dat een mens daar niet over kan en mag oordelen.

Volgens veel christenen ligt er in elk onderdeel van de decaloog zowel een verbod als een gebod. Het verbod op overspel is een gebod voor liefde en kuisheid. Een christen moet kuis gekleed zijn. Dat het hoé dan verschild, dat moge zo zijn. Een broek is niet peredefinitie onkuis (anders zou ik ook onkuis zijn), claimen op grond van de Bijbel dat een broek voor een man is en een rok voor een vrouw gaat mij vele malen te ver. In de Bijbelse tijd droegen ze allemaal jurken/kleden. Zonder pijpen, dus geen broek of rare dingen. Dat is cultuurverandering, en de afgelopen *honderden jaren* is de rok verworden tot een vrouwkledingstuk, nu is het dat niet meer zo. Er zijn meerdere vrouwenkledingstukken, waar ze zeer kuis in kunnen zijn.

En het lijkt mij wiedes dat vrouwen niet lopen in kleding die binnen een andere religie een bepaalde betekenis hebben, een christelijke vrouw in een islamitische burqa is verkeerd. Een christelijke vrouw die gesluierd gaat, is geen probleem, maar dat valt onder de christelijke vrijheid; en ja het zit in onze natuur om onze manier van denken en cultuur linea recta toe te passen op andere mensen, met uitingen maar vaak met dezelfde intenties.

Goofy1978 schreef: Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Dat klopt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel eens denk 'hm leuke meid met leuke kleren, ogen, haar, neus, lippen, benen of schoenen' maar dat ik toch maar erg weinig heb gedacht 'wow, dat ziet er bespringbaar uit'. En als ik dat zou hebben is dat vooral bij dames in rokjes..

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jan 2007 19:23

Wullimpie schreef:Laten we niet op de persoon gaan spelen!!!

Omdat het onderwerp nu wel heel erg breed aan het worden is wil ik een voorstel doen.

We stoppen met de discussie in dit topic want eens worden doen we het toch niet.
Iedereen plaats nu een bericht met daarin zijn of haar conclusie, daar hoeft dus niet iedereen het mee eens te zijn ( dat zou wel een wonder zijn :wink: ) Wat hebben de 45 pagina´s discussie jou opgeleverd.

Oke?

De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 19:27

*Doet stemmetje na van godsdienstleraar* Nou nou, denk je nou echt dat er zoveel mensen in de Hemel zullen zijn, en dan die mensen van het juichend christendom?

Dan heb jij een andere hemel ..

Terug naar “Archief”