Bijbel: letterlijk geïnspireerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Bijbel: letterlijk geïnspireerd?

Berichtdoor Sabra » 23 okt 2003 15:00

Ik had laatst een discussie met iemand die beweerde dat de bijbel woord voor woord is geïnspireerd. Dat was ik niet met hem eens, ik zie de bijbel als geïnspireerde boodschap van God, verwoordt door mensen in hun eigen taal en met hun eigen schrijfstijl. Ik merk namelijk nogal wat stijlverschillen tussen de verschillende schrijvers.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en waarom. En waar baseer je je argumenten op.

AUB jullie reacties.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 okt 2003 15:00

is de bijbel het woord van God of staat het woord van God in de Bijbel...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 okt 2003 15:02

ik denk dat het woord van God in de bijbel staat.

joris

Berichtdoor joris » 23 okt 2003 15:03

Volgens mij zijn er al wat van deze topics. Maar goed.

Ik denk dat God toen heel niet anders werkte dan in deze tijd. ER zijn mensen die dicht bij God leven, er zijn mensen die God bijzonder gebruikt in zijn koninkrijk. Deze mensen krijgen woorden, krijgen opdrachten, krijgen bepaalde bedieningen. En die mensen schrijven het op.
Vroeger is dat ooit een keer bij elkaar geraapt, geschreent op een paar menselijke randvoorwaarden en dat noemen we de bijbel.

De stijlverschillen zijn heel simpel omdat God niet de bijbel geschreven heeft. Het waren mensen die geleid werden door de Heilige Geest. Net als demensen nu nog een woord krijgen om door te geven. Iemand als Herman Boon geeft daar een andre aanvulling aan dan dominee van der Veer van de EO zeg maar.

Belangrijkste is: leer je God kennen vanuit het Woord. Spreekt God tot jou door zijn woord? Is het woord alleen LOGOS voor jou, of ook RHEMA? (toegepast/toegespitst op jouw leven)

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 23 okt 2003 15:35

Om een duidelijk antwoord te geven kunnen we in de profetieen lezen dat God sprak tot profeten en die gaven dat woord weer door.

Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods van den Heilige Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.
( 2 Petrus 1 : 20, 21 )

Er bestaat geen enkele twijfel over dat dit waar is, immers zonder God's ingeving kon men niet zo zuiver de toekomst voorspellen.

Nu wat betreft de schrijvers van de ooggetuigeverlagen van Jezus, ook die mensen zullen het niet geschreven hebben als ze niet geroepen waren door God. Nu ben ik het met je eens dat de schrijvers het hebben verwoordt in hun eigen taal en met hun eigen schrijfstijl.
Afbeelding

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 okt 2003 15:49

De bijbel is geinspireerd, niet gedicteerd. Duidelijke bewijzen zijn bijvoorbeeld de offtopic opmerkingen die Paulus in zijn brieven naar Timotheus doet. Hij schrijft ergens dat Timotheus wat meer wijn moet drinken om van zijn maag problemen af te komen en ook vraagt hij of Timotheus zijn jas wil meenemen die hij vergeten is... Das allemaal niet echt super relevant zullen we maar zeggen... maar het staat wel in de bijbel...

1 Tim 5:23 "Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden."

2 Tim 4:13 "Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten."
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 okt 2003 19:27

Misschien vinden wij dat geen relevante opmerkingen van Paulus, ik kan zelf de relevantie van geslachtsregisters ook niet echt bedenken. Maar het schijnt dat bepaalde afrikaanse stammen er helemaal weg van zijn, want wie je voorouder is bepaald wie je zelf bent.

Dus pas op met het tot offtopic opmerkingen benoemen van bepaalde passages.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 okt 2003 19:31

Probeer eens een preek van Philpot ofzo over dat soort Off-topic zaken te vinden . Zul je zien wat je er allemaal in kunt lezen en hoe je het kunt vergeestelijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 okt 2003 21:36

Ik denk dat de bijbel volledig geinispireert is door God. Ik denk dat ook elk woordtje zijn waarde heeft en niet weg gelaten mag worden.
Net zoals elk woordtje van een liefdesbrief waarde heeft voor jou.

Wat voor waarde moeten we dan hechten aan DE liefdesbrief uit de hemel.

Ik denk dat we er van uit mogen gaan dat elke woordje geinspireerd is door de HG (waarom zou hij dat niet hebben gedaan?). Verder moeten we denk ik voorzichtig zijn met de uitleg van woorden die er eigenijk niet zo staan of anders bedoelt worden.

Laten we eerst vanuit de bijbel maar eens kijken hoe we kunnen/mogen en willen leven. (daar zijn we voorlopig nog niet klaar mee denk ik)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 23 okt 2003 23:28

Wat betreft de geslachtsregisters, de doctersvoorschriften en dergelijke, denk ik dat er voor iedereen een boodschap in de Bijbel staat.

Op dat moment was de boodschap bedoeld voor Timoteus. Er staat ook een boodschap in die aan onze tijdgenoten ( in de laatste dagen ) gericht is. Er staan boodschappen in die gericht waren aan de vroege christengemeenten. Er staan ook boodschappen in die gericht zijn aan de gehele christengemeente.

Kortom, niet alles is even relevant en toch kunnen we uit die boodschappen vaak ook iets leren. Veel verhalen uit het Oude Testament wijzen bijvoorbeeld heen naar gebeurtenissen in het Nieuwe Testament. Er staan zelfs profetieën in het Oude Testament die nog vervult moeten worden.

We moeten de Bijbel als een geheel zien en vooral de belangrijkste boodschap niet vergeten.
Afbeelding

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 24 okt 2003 10:01

TheKeimpe schreef:Misschien vinden wij dat geen relevante opmerkingen van Paulus, ik kan zelf de relevantie van geslachtsregisters ook niet echt bedenken. Maar het schijnt dat bepaalde afrikaanse stammen er helemaal weg van zijn, want wie je voorouder is bepaald wie je zelf bent.

Dus pas op met het tot offtopic opmerkingen benoemen van bepaalde passages.

Deze is er wel zeker, alleen wellciht niet voor ons, getuigenissen van WBT mederwerkers (Wycliffe Bijbelvertalers) laten zien dat soms mensen juist tot bekering komen door die registers, met name in culturen waar voorouders belangrijk zijn...

Gisteren hadden we op studentenvereniging nog een debattenavond met o.a. zaken over dit onderwerp. Imho is de Bijbel zeker geinspireerd maar er is een verchil tussen organische en meganische inspiratie. Als de laatste was, dan is het vrij vreemd dat niet alle boeken in dezelfde stijl zijn geschreven, je zou - met alle respect - toch denken dat God dezelfde stijl van schrijven heeft bij alles. God werkt door mensen maar grijpt wel in als die mensen afwijken van Zijn plan.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 okt 2003 12:22

parsifal schreef:Probeer eens een preek van Philpot ofzo over dat soort Off-topic zaken te vinden . Zul je zien wat je er allemaal in kunt lezen en hoe je het kunt vergeestelijken.

Das weer een andere discussie, of dat wel mag...

Maar je hebt gelijk, sommige predikers hebben grote gaven om bij iedere tekst een sterk op het geestelijke leven gerichte preek te maken.

everlastingman
Mineur
Mineur

Re: Bijbel: letterlijk geïnspireerd?

Berichtdoor everlastingman » 24 okt 2003 15:56

Sabra schreef:Ik had laatst een discussie met iemand die beweerde dat de bijbel woord voor woord is geïnspireerd. Dat was ik niet met hem eens, ik zie de bijbel als geïnspireerde boodschap van God, verwoordt door mensen in hun eigen taal en met hun eigen schrijfstijl.

Ik ben het helemaal met je eens. De Bijbel is wel geschreven door mensen die geinspireerd waren door de Geest van God, maar geschreven door mensen, aan mensen.

Waar sommige mensen nogal eens over vallen is de geschiedenis van Jozua die God bad of de zon stil mocht staan:

Toen sprak Jozua tot den HEERE, ten dage als de HEERE de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israëls overgaf, en zeide voor de ogen der Israëlieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon! En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.
( Jozua 10 : 12, 13 )

"Kunnen de zon en de maan stil staan?", is dan de vraag. We moeten ervan uitgaan dat de mensen in die tijd wetenschappelijk niet zover waren als heden, en dat men dacht dat de zon en de maan om de aarde draaide i.p.v. dat de aarde om de zon en de maan draait.

Conclusie: De Bijbel is geschreven door gewone mensen die geroepen waren door God. De boodschap van God past zich aan aan de taal van de mensen. Denk aan de gelijkenissen van Jezus. Zo word er in de profetieën vaak symbolisch gesproken over toekomstige gebeurtenissen ( zoals oorlogen ) omdat men in de tijd van de bijbel nog niets wist van het bestaan van kernbommen, vliegtuigen, tanks en dergelijke.
Laatst gewijzigd door everlastingman op 24 okt 2003 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 24 okt 2003 23:27

niet mee eens.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 okt 2003 07:53

Ik geloof ook dat de Bijbel God's Woord is. Dat wil niet zeggen dat we alles door kunnen trekken. Als ik mijn zusje wat help met wiskunde zeg ik bijvoorbeeld dat de wortel uit -1 niet kan, als ik met wiskundestudenten praat zal ik het niet in mijn hoofd halen om dat te zeggen.

Verder geloof ik niet dat we inspiratie echt perse als woordelijk moeten zien. Misschien zijn er manieren die wij ons helemaal niet voor kunnen stellen. God staat een heel stuk boven ons.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”