Cathechesatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 okt 2003 14:28

wij ook maar dan met uitlef van ds. F malan

sweet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sweet » 23 okt 2003 14:53

ahuibers schreef:wij ook maar dan met uitlef van ds. F malan

dat zou misschien beter zijn.
i.p. kan het best interessant zijn, maar onze ouderling, die overigens heel aardig is, verteld het ook helemaal niet boeiend en onsamenhangend.
als je eens een vraag steld dan geeft hij een heel omslachtig antwoord, en uiteindelijk begrijp je er nog niets van.
vind ik toch best wel jammer.
je heb het idee dat je voor niets gaat.
don't worry, be happy!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 okt 2003 15:24

bij ons kun je gewoon met je vragen terecht, ook kun je ze op papier zetten en in een doosje doen, voor als je het niet durft te vragen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 23 okt 2003 17:35

sweet schreef:
ahuibers schreef:wij ook maar dan met uitlef van ds. F malan

dat zou misschien beter zijn.
i.p. kan het best interessant zijn, maar onze ouderling, die overigens heel aardig is, verteld het ook helemaal niet boeiend en onsamenhangend.
als je eens een vraag steld dan geeft hij een heel omslachtig antwoord, en uiteindelijk begrijp je er nog niets van.
vind ik toch best wel jammer.
je heb het idee dat je voor niets gaat.

Zou hij zelf het antwoord op de vragen wel weten, jongelui kun je niet met een kluitje het riet in sturen, wat ik anders wel toejuich.
Weest blij in de Heer !

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 okt 2003 09:56

Jitse schreef:Er is maar 1 groep en daaronder een groep voor de kleintjes. Nouja ik denk dat ik maar eens een woordje ga spreken met de dominee. :wink:

Kun je dan niet naar een andere kerk om catechisatie te volgen? Ik zat ook bij een hoop kinderachtige mannetjes, maar heb daar met mijn ouders over gesproken, en mocht toen bij mijn vriendinnetjes in een andere kerk naar kattebak.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 24 okt 2003 10:06

Dat gebeurt inderdaad wel vaker, bij mijn zusje op cath zitten er nu ook van een andere kerk, omdat het daar niet was wat het zou moeten zijn, volgens mij zijn zulke dingen altijd wel mogelijk.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Cathechesatie

Berichtdoor TheEdge » 24 okt 2003 10:11

Johanne schreef:Misschien een stom topic hoor, maar k vroeg me af hoe hebben jullie cathechesatie..?
En vind je het zo goed, of zou je het liever anders zien..??
Ik bedoel van sommige mensen hoor ik dat ze vragen moeten leren en een lange preek krijgen van dominee/ouderling en dat was het...

Vanaf mijn 13de heb ik de eerste twee jaar de 52 zondagen uit de Heidelbergse Catechismus gehad. Best pittig voor een kind van die leeftijd, maar de dominee legde het zo goed uit, dat iedereen het begreep en iedereen het leuk vond. De catechismus is eigenlijk best gaaf. Het is een soort alphacursus, maar dan zonder modern jasje.

Het was altijd op dinsdagmiddag en het duurde een uur. Eerst baden we. Daarna vroeg de dominee wat we zondag niet uit de preek hadden begrepen, dus kwamen we met alle moeilijke woorden zoals 'verootmoediging' die we niet begrepen hadden. Vervolgens kregen we een uitleg over de catechismus, en wat we niet begrepenen konden we gelijk vragen. Daarna gingen we weer naar huis. Oh ja, er stond ook een collectebus op tafel voor de zending, waarvoor we elke keer geld mee moesten nemen.

Toen de dominee beroepen werd, kregen we ineens ouderlingen enzo. Het niveau van de catechisatie ging ook omlaag -vond ik- en er werd steeds meer geklierd. Toen ben ik maar bij mijn vriendinnetjes in de kerk catechisatie gaan houden. Het niveau werd er niet hoger van (slap geouwehoer over onderwerpen als het donorcodicil enzo, in plaats van bijbelstudies en kerkgeschiedenis), maar er werd in elk geval niet geklierd en daardoor heb ik best nog wat opgestoken.

Belijdeniscatechisatie was weer heel anders, dat heb ik ook bij mijn vriendinnetjes in de kerk gevolgd, dat was een kop koffie drinken, een preek van een uur van de dominee (dat standaard uitliep), een paar kritische vragen aan het eind en daarna weer naar huis. De gemiddelde leeftijd was een jaar of 30. Ik heb overigens niet in die kerk belijdenis gedaan. Dat leek me een beetje raar voor een gemeente die niet de mijne is.

Behalve Zondag 1 uit de HC en de volgorde van de 66 bijbelboeken heb ik nooit iets uit mijn hoofd hoeven leren en zelden iets voor hoeven te bereiden bij catechisatie. Nu ik echter bijbelstudies volg bij mijn studentenvereniging, merk ik dat het voorbereiden wel veel toevoegt aan de discussie die je op de avond zelf gaat houden.[/quote]
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”