Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 12:06

clivia schreef:Inderdaad isdat niet de bedoeling. En dus moeten mensen zelf leren na te denken, over wat werkelijk belangrijk is.

Oneens, de HEERE moet de mensen leren wat belangrijk is. En dat zal bij de ene mens dit zijn en bij de andere mens dat. Dat is niet gelijk te stellen voor iedereen.
Een ding weet ik wel: Als wij mensen het zelf moeten bedenken, dan wordt het nog beroerder dan het nu vaak al is.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 16 jan 2007 12:07

en dus moeten mensen passief afwachten wat de Heer hen ingeeft?

Ik denk dat mensen zeer zeker wel zelf kunnen nadenken, maar het wel bij God moeten brengen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 12:09

Hm in de visie van volgende week (komt morgen denk ik uit) staat een artikel over kerkshoppen, en 2 gezinnen die nogal moeite hadden met de prediking in de GerGem. Sluit wel een beetje aan bij bepaalde dingen rond dit onderwerp, misschien goed om te lezen als je er de kans toe hebt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 12:12

clivia schreef:en dus moeten mensen passief afwachten wat de Heer hen ingeeft?

Neen het, ganselijk niet! De Heere werkt in de weg der middelen, door Zijn Woord en Geest, en daarom mogen wij die middelen der genade nooit verzuimen. Het is geen grond, maar de Heere wérkt erdoor!

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 16 jan 2007 12:14

en dus moeten mensen dan toch wel nadenken? dan basseer je je argumenten op grond van Gods Woord.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 12:19

clivia schreef:en dus moeten mensen dan toch wel nadenken? dan basseer je je argumenten op grond van Gods Woord.

Ja. Gods Woord biddend lezende, en horende in de prediking, zoals Maria al deze woorden bewaarde, overleggende die in haar hart.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2007 12:42

caprice schreef:
Gerdien B. schreef:nee, maar die bestaat niet op deze aarde qua kergebouw en stroming. Die zit door alle kerken heen.

Daar is nóg een hele hoop op aan te merken hoor.

Ik ben voorzichtig geworden met het beoordelen van andere kerkgenootschappen dan de twee mijne. Als ik zou zeggen dat deze of die club geen zuivere leer zou hebben, zou ik kunnen vaststellen dat ik blijkbaar zou weten wat de zuivere leer is.

Dat weet ik niet.
Daarom zwijg ik (in deze materie).

Overigens was Ds. Van Eckeveld afgelopen zondagavond in staat om mij een interessante verkondiging voor te schotelen. 'k Heb er nog enige tijd over nagedacht, ik kon er wat mee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 14:32

caprice schreef:
clivia schreef:en dus moeten mensen dan toch wel nadenken? dan basseer je je argumenten op grond van Gods Woord.

Ja. Gods Woord biddend lezende, en horende in de prediking, zoals Maria al deze woorden bewaarde, overleggende die in haar hart.
En door gelovig te be- en vertrouwen op de beloften in dat Woord?

Het staat er ook voor jou, niet voor Jan de buurman in je kerk.. toch?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jan 2007 14:34

Ik ben aan het spitten geweest tussen de oude Saambinders, blad van de Ger.Gem., om te kijken wat er stond over ‘regeltjes’. Ik heb het gevonden en in gescand, bijna één jaar geleden, hier volgt het.

Uit: Saambinder, 19 januari 2006

Regeltjes?

Met enige regelmaat duikt het woord op: regeltjes. Onlangs gaven sommige mensen die de kerk de rug hebben toe gekeerd, te kennen dat de reden daar van vooral lag in de vele ‘regeltjes’ waaraan zij zich binnen het gezin en de kerk hadden te houden. Zij waren ‘op de regeltjes afgeknapt’, zoals dat wel wordt uitgedrukt. De regeltjes spelen ook een tamelijk grote rol in sommige discussiesites op het Internet. En tijdens catechisatie-uren zal menige catecheet zijn uiterste best moeten doen om het belang van de ‘regeltjes’ uit te leggen — gesteld dat hij daartoe bereid is,
Wat bedoelt men nu eigenlijk met regeltjes? Nader onderzoek leert dat men er zaken onder verstaat als ‘hoedjes en rokjes’. Of haardracht en kleding. Of vrijetijdsbesteding en omgaan met de cultuur van deze tijd. Of met een vaak gebruikte term: ‘uiterlijkheden’. Op die uiterlijkheden is men niet zo gesteld. Dat mag wel wat verwonderen, gezien de aandacht en de tijd die een mens doorgaans aan zijn uiterlijk besteedt... Maar een mens kan nu eenmaal wonderlijk tegenstrijdig gedrag vertonen.

Bagatellen?
We willen toch eens wat nauwkeuriger naar die regeltjes kijken. Het verwijt is duidelijk: velen zijn van mening dat er in de kerk — althans in kerken van wat behoudende signatuur - veel te veel aandacht aan uiterlijke dingen wordt besteed. Dingen, die zo belachelijk bekrompen zijn in het licht van de geweldige vragen waarvoor de mens van deze tijd zich gesteld ziet. De kerk wordt naar de rand van de samenleving gedrongen, de islam maakt zich sterk, het bijzonder onderwijs staat onder druk, waarden en normen die ontleend waren aan Gods Woord spoelen weg. Voeg daarbij de verschrikkelijke nood in deze wereld: aids, honger, natuur rampen, oorlogsgeweld, onderdrukking van vrouwen en minderheden... en sommige kerken in Nederland maken zich druk om hoedjes en rokjes, om uiterlijkheden en de eigen groepscultuur! Om bagatellen, zogezegd. Om regeltjes, die in het licht van het grote gebeuren in kerk en wereld opvallen door hun onbeduidendheid... Belachelijk, zo vindt men. Of, beter nog: om te huilen. Zijn die verwijten terecht! Laten we dat eens bezien.

Levensstijl
Het zal duidelijk zijn dat het hier gaat over wat wij wel onze levensstijl noemen. In de levensstijl van een mens komt zijn levensovertuiging openbaar. Ook dát is duidelijk. In ons uiterlijk weerspiegelt zich iets van ons innerlijk. Iemand die zich met alles wat in hem is verzet tegen de gevestigde orde, loopt doorgaans niet in een driedelig maatkostuum. En iemand die eerbied heeft in zijn hart voor Gods inzettingen, trekt voor de kerkgang niet de broek aan waarin hij gewend is in zijn tuin te werken.
Wie nu begeert te leven naar Gods wil en Woord — want in dat Woord is ons de wil van God toch geopenbaard! — zal dat ook in zijn levensstijl willen doen blijken. Met alle gebrek, maar toch! Waar zich iets van de oprechte vreze des Heeren in het leven van een mens gaat vertonen, komt een buigen voor de Heere. Misschien is dat wel het eerste kenmerk van genade: buigen. Heere — wat wilt Gij dat ik doen zal? Ik geloof er niet zoveel van dat zo’n mens zélf zal willen gaan uitmaken wat belangrijk en wat minder belangrijk is. En heel zeker weet ik dat hij er niet over zal peinzen iets wat de Heere duidelijk als Zijn wil heeft geopenbaard, een bagatel of bijkomstigheid te noemen. Wie dat wél gaat doen, kan zich bovendien heel erg vergissen — zelfs tot zijn eeuwige schade. Misschien dachten Nadab en Abihu, de zonen van Aäron op de eerste dag van hun ambtsbediening wel dat het er niet zoveel toe deed met welk vuur zij het wierook in de tabernakel zouden aansteken. Als het maar brandde, toch? Maar zo lag het niet — zij stierven om hun onachtzaamheid. Misschien dacht koning Joas van Israël wel dat het er niet zoveel toe deed hoe hij met de pijlen op de grond sloeg, zoals de profeet Elisa hem had geboden. Als hij toch maar sloeg! Het kwam hem duur te staan. Misschien dacht Uza wel dat het er niet zoveel toe deed of de ark des Heeren nu op een wagen werd gezet of op de schouders van de priesters — als de ark maar van haar plaats kwam, toch? Wat deed dat uiterlijke er nu toe, die regeltjes? Het kostte Uza zijn leven…

Onze norm
De vreze des Heeren wekt eerbied voor het Woord des Heeren. En wel voor het gehéle Woord. Dat Woord wordt de norm voor het gehele leven, innerlijk én uiterlijk. Wat is een norm? Het Latijnse woord norma betekende oorspronkelijk een winkelhaak, een stuk gereedschap van een timmerman. Vandaar kreeg het de betekenis van regel of richtsnoer. Oudtijds legde men een winkelhaak om een hoek om te zien of deze wel zuiver recht was. Dus een norm is iets wat men naast zijn leven legt om te zien of dat leven werkelijk recht is. 0 wee, als de norm zélf niet recht is! Als wij onze norm zoeken in ons bevlekte geweten, of in de mening van de meerderheid, of in ons verdoolde gevoel, of in ons verduisterd verstand...
Maar wij mogen zo’n goede, zo’n rechte. zo’n zuivere norm hebben: het Woord van God! Dat Woord leert een begenadigde ziel nu naast zijn leven leggen, bevend, jawel, maar ook oprecht en hartelijk. Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast... Leer mij naar Uw wil te handelen — ‘k zal dan in Uw waarheid wandelen! Dat is maar geen vrome praat, maar een teer en oprecht voor God willen leven. En als Gods kind van één ding diep overtuigd is, dan is het wel hier van dat hij met zijn les en naar Gods Woord nooit en nimmer de zaligheid kan verdienen. De grond van het zalig worden leert hij wel zoeken in iets anders in een Ander. Maar dat neemt niet weg dat een mens in wie maar een kruimel van de vreze des Heeren leeft, zijn leven begeert te schikken en te richten naar het Woord van God.

Een valkuil
Nu is er natuurlijk wel een valkuil. We kunnen als ouders in de opvoeding van onze kinderen alle nadruk leggen op het dit moeten en dat niet mogen. We kunnen ook als ambtsdragers in de kerk sterk het uitwendige benadrukken. Dat is niet zo erg, als we ook nog maar iets ánders en wat méér hebben te zeggen. Laat onze kinderen toch niet de indruk krijgen dat een leven naar Gods Woord alleen maar bestaat in een zich uiterlijk conformeren aan een bepaald gedrag. Het is heel erg als een kind nooit iets hoort van de dienenswaardigheid van de Heere, van het zachte juk en de lichte last van Christus. Erg, als we als vader en moeder nooit verder komen dan: je zult dit doen — en je zult dat laten. Het is nooit goed te keuren, maar wel te begrijpen dat kinderen zich van zo’n opvoeding later afkeren. Misschien maken ze er wel een wrange karikatuur van — veel erger dan het ooit geweest is. Dat is af te keuren. Maar het is heel erg als een kind thuis in zijn jeugd nooit één goed woord heeft gehoord over God en over Zijn dienst.

Niettemin...
Niettemin wil ik graag overeind laten staan wat hierboven werd gezegd. Wie iets kennen mag van het tere leven voor Gods aangezicht, zal niet licht smalen op regeltjes. Hij zal ook zelf niet willen uitmaken wat belangrijk is en wat niet. Natuurlijk — er zijn zaken waarover Gods Woord zich niet rechtstreeks uitlaat. Die zaken behoren tot de gereformeerde traditie. Daar is niets mis mee. We moeten op zulke dingen maar zuinig zijn. Het opzij zetten ervan zou heel veel schade doen. Dat men — om een voorbeeld te noemen — onder het Oude Testament niet in een stad mocht wonen en geen wijn mocht drinken, staat nergens in Gods Woord. Tóch hielden de zogenaamde Rechabieten (Jeremia 35) zich aan die traditie. Hun vader had het hun zo geleerd — en de Heere stelt die mensen ten voorbeeld aan geheel Israël.
Andere dingen behoren niet eens tot de traditie, maar tot onze gewoonten. Dat we met mes en vork moeten eten, staat zó natuurlijk niet in de Schrift. Dat ouders er verstandig aan doen het hun kinderen bij te brengen, is buiten kijf.
Dat zijn helemaal geen verkeerde regeltjes. Ook daar mag en moet men zuinig op zijn. Verder doen we er wijs aan om dingen die tot onze waardevolle traditie behoren niet tot norm te verklaren - dat is en blijft alleen de Schrift. En zeker met onze persoonlijke goede gewoonten moeten we dat niet doen.
Maar de zaken die sommige kerkverlaters noemden als ‘regeltjes’ waarop zij waren ‘afgeknapt’, behoorden niet tot deze categorieën. Zij hadden het niet over gewoonten of tradities. Zij hadden het over hoedjes en rokjes, over haardracht en kleding. Maar wat de ‘hoedjes’ betreft: staat 1 Korinthe 1 dan niet in de Schrift? En onze haardracht:
wat zegt datzelfde hoofdstuk dan over het haar van man en vrouw? En de ‘rokjes’? Is het dan maar een stukje gewoonte dat wij graag zien dat onze vrouwen en meisjes zich ook in hun kleding onderscheiden van de man? Staat Deuteronomium 22 dan niet in Gods Woord? En schrijft de apostel Petrus in zijn eerste zendbrief niet heel heldere dingen over onze kleding?
Het is me wel eens opgevallen dat sommige mensen zo heftig en zelfs heel boos kunnen worden als het om deze dingen gaat. Waarom toch? Laten we maar heel eerlijk toegeven dat het in deze dingen helemaal niet om regeltjes gaat — maar om zaken die behoren tot de door God aan ons leven en gegeven norm. Het is de norm van de Heilige Schrift — en wie de Heere vreest zal daarop niet willen smalen, maar ervoor willen buigen.

Capelle aan den IJssel,

ds. A. Moerkerken

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 16 jan 2007 14:52

Jantjes,

Ik snap wat je duidelijk wil maken denk ik. De fout zit dat ongelovige ouders vaak wel de kinderen allerlei regeltjes opleggen, terwijl ze Christus niet kennen. Dat wekt aversie op, en logisch ook. Als je Christus in je leven kent wil je je ook graag aan Zijn regels houden. Het probleem is nog wel eens dat mensen die regels op verschillende manieren opvatten. En daarna elkaar bekritiseren dat hij of zij die minder goed uitvoert.
Mij zul je bijv. niet in een minirokje zien lopen, maar in een rok onder de knie of een nette lange broek. Dat is mijn principe. Maar er zullen vast mensen zijn die de regels over kleding anders uitvoeren. En daar kun je elkaar op afkeuren, bekritiseren en roddelen. Het is goed eerst Christus te leren kennen, en dan kijken wat men over een ander nog te zeggen heeft. Ik denk weinig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 14:54

Uiteraard zál 'dien vreeze desch Heeren' blijken uit je kledingkeuze. Ik vind een Cannibal Corpse-christen niet geloofwaardig, als ook een minirok-met-string-tot-onder-je-oksels-christin niet geloofwaardig is. Of geloofwaardig; niet getuigend in mijn optiek.

Maar dat is wat anders dan dat je dag in, dag uit in het zwart zult lopen. Op de zondag met welke temperatuur dan ook zwarte panty's zult dragen, een lange, degelijke rok zult dragen (een tot op je enkels). Nee dat staat nergens in de gereformeerde dogmatiek, maar er zijn maar weinig mensen die het lef hebben om bijvoorbeeld aan het avondmaal te gaan zonder stropdas, of met een kortere rok..

Aangezien je dan een aanstoot zult zijn in de gemeente (je weet wel, mensen die stilzittend afwachten tot die grote dingen van boven zullen geschieden) maar ondertussen overal op letten of je wel past in het maatwerk, zo niet dan krijg je het meest erge stempel wat er bestaat... 'evangelisch'. (ik ben er onderhand weer af), ik ben nu gepromoveerd tot 'die jongen die wat rare ideeën heeft'..

Ik denk dat het deels komt door het ons-kent-ons in de gereformeerde gemeente, wat niet verkeerd hoeft te zijn. Het kan je bewaren voor zonden, maar ik zou dolgraag in een stadgergem kerken, die kleiner is en waar ze minder 'op de leu' zijn..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 15:04

Jantjes, ik vind het een wat slap verhaal. Het klopt wat Ds. Moerkerken zegt.... maar vervolgens wordt het op menselijk bedachte regeltjes toegepast. Je mag geen tv kijken.... ook niet op een verantwoorde manier, kijk je tv, dan ben je verdacht. Je mag geen broeken dragen. (heeft met kuisheid niets te maken)

Dat staat er niet, wel dat christenen een aparte levensstijl moeten hebben, maar niet dat dat bijvoorbeeld in dingen als geen broeken dragen en geen tv kijken zichtbaar wordt. De Bijbel mag daar dan ook niet voor gebruikt worden, en de argumenten die er voor worden aangehaald kloppen dus ook niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 15:21

Het is een onderdeel van de traditie, en ik snap opzich best hun beweegredenen wat betreft tvkijk gedrag maar ik sta er niet achter. Ik begrijp het 'Hellend Vlak'-verhaal erg goed, want dat is het ook, eigenlijk.

Daarom stellen ze ergen paal en perk, dat gebeurd in meerdere kerken. Ik heb een kennisje die bijvoorbeeld geen belijdenis mocht doen in een vrijgemaakte kerk, omdat haar vriend niet christelijk was. Dat zijn ook dingen die op traditie zijn gegrond, er staat nergens in de Bijbel dat je als christen niet mag trouwen met een niet christenen, wel dat het een groot juk is, en het niet slim is.

En zo heb je in elke kerk je dingen... Leer en leven ligt in elke kerk mijlenver uit elkaar (kerken met 'je mag alles doen, er zijn geen regels, christelijke vrijheid, zwets-zemel' vallen uiteraard buiten dit bestek). Maar om het nou af te doen met 'slap verhaal' gaat mij wat te ver.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jan 2007 15:26

Raido schreef: Ik heb een kennisje die bijvoorbeeld geen belijdenis mocht doen in een vrijgemaakte kerk, omdat haar vriend niet christelijk was.

Daar zal vast meer hebben achter hebben gezeten vermoed ik zo. Dit stukje verhaal alleen kan
geen reden zijn tot weigering van iemand die belijdenis wil doen. Traditie of niet.

Marnix schreef:Dat staat er niet, wel dat christenen een aparte levensstijl moeten hebben, maar niet dat dat bijvoorbeeld in dingen als geen broeken dragen en geen tv kijken zichtbaar wordt. De Bijbel mag daar dan ook niet voor gebruikt worden, en de argumenten die er voor worden aangehaald kloppen dus ook niet.

Hierin kan ik mij goed vinden. Christen zijn toon je door je daden, m.i. dan, niet door sombere
of het altijd dragen van zwarte kleding. Je veroorzaakt er eerder mogelijk mee dat mensen je
ontwijken.

Misschien wat cru gezegd, 'als het geloof in een hoed(je) zou steken, dan droeg zou ik er gelijk
10 opzetten. Daarbij is er in de bijbel ook geen spraken van hoeden. Bij deze dan het advies om
voortaan een hoefdoek te dragen
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 15:36

Daar zal vast meer hebben achter hebben gezeten vermoed ik zo. Dit stukje verhaal alleen kan
geen reden zijn tot weigering van iemand die belijdenis wil doen.
Aangezien haar vriend niet christelijk was wilde hij ook niet trouwen in de kerk, en daar ontstond een rel over. Ze is nu iets evangelisch-charismatisch, dan kun je nog beter vrijgemaakt zijn.

Hierin kan ik mij goed vinden. Christen zijn toon je door je daden, m.i. dan, niet door sombere
of het altijd dragen van zwarte kleding. Je veroorzaakt er eerder mogelijk mee dat mensen je
ontwijken.
Praat, daad en gewaad ;) Alleen is die definitie per kerk wat strakker, of losser. En dat ontwijken valt hard mee, toen ik naar Berlijn ging zat er een predikant van de Gergem in de trein, één ding is zeker hij is wel herkenbaar als predikant, en hij had zo te horen goede gesprekken in de trein.

Herkenbaar zijn, uiterlijk is écht niet verkeerd. En dat kan op meerdere manieren, waaronder rokjes, kruisjes of ichtusvisjes.

Terug naar “Archief”