Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

Berichtdoor topkok » 12 jan 2007 17:58

rosalie83 schreef:Dank voor het recept van de saus! Leuk zeg!!

let wel op!!!!!! kook hem NIET MEER!!!! want dan schift de saus en kun je opnieuw beginnen.

ander recept zoals het hoort:

Is vergelijk baar met de saus van zareb

maak een gastrique (witte wijn azijn, water, wittewijn, peperkorrels, laurierblaadje, (geen zout neemt namelijk wat erop). Laat dit goed lang staan zodat je de saus goed ruikt (inkoken), zeef het vocht en voeg er ongezoete slagroom toe (laat weer inkoken) kijk uit dat het niet schift. Roer daarna en voeg klontjes roomboter toe, blijvenroeren en niet meer koken. warm bewaren in het midde van de pitten ofzo.

een ander recept met vis is tongspiesjes met parmaham, met saus van duvel

ik typ het een keer!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2007 20:29

lekker wijntje schreef:lees ik daar nog iets over eten zo laat op de avond????

Dit ga ik dus ook eens proberen. Bij ons lopen er ook van die werklui rond en die lusten echt wel meer als bier aan het eind van de dag. Laat ik ze morgen maar eens op echte snert verwennen. Bedankt voor het recept!

Vonden ze het lekker? Leuk dat je hen ook zo verwent. Bij ons zijn deze werkmannen weer weg. Volgende week weer anderen. Kijken of die ook wat lusten als het zo koud is. Een lekkere verse worst warm vinden de meeste ook heel lekker.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2007 20:31

Vis krijg ik, door mijn urker zwager gebakken, thuisgebracht. Heerlijk.

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 12 jan 2007 22:49

Hoi

Het is er vandaag niet van gekomen om de snert te maken, maar ben wel in de winkel geweest en heb zo'n pakje van honig gekocht! Erg he? Ben wel een beetje voor m'n gemak. Een beetje van honig en een beetje van mezelf dus....
Het was te laat om soep te maken dus ze moesten het met cup a soup doen!! Is ook lekker hoor. Volgende week staat er snert op het menu met lekkere spekjes en rookworst.... want die is ook al bijna over de datum
(ahum)
Onze werklui zijn er nog wel een poosje, ze zijn nl. ons huis aan het bouwen, dus als het weer zo door blijft gaan zal ik nog geregeld snert moeten maken denk ik!
Verse worst heb ik nog niet gedaan, daar is mijn man wel dol op, met liters ketchup erbij, ziet er niet uit, maar ja!
Op vrijdag willen ze wel altijd friet tussen de middag, die werklui kunnen er wat van hoor!

Verder om op het onderwerk koken/bakken terug te komen, over 2 weken wordt ons zoontje 4 jaar , heeft iemand een leuk idee voor een kindertaart ofzo?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 jan 2007 22:56

Een redelijk makkelijk idee.

Een taartpakket van een soort chocoladetaart. Die bakken. Dan een cake in dezelfde vorm. Chocoladeglazuur kopen en slagroom en slagroomversteviger. De glazuur en een gedeelte van de slagroom tussen de cake en chocoladecake (het is een soort cake, maar niet hetzelfde als dat je bijvoorbeeld een marmercake bakt) Koop ook ongeveer 2 ons marsepein in zijn lievelingkleur, en doe dat bovenop. Aan de zijkanten nog wat slagroom, op die slagroom vrolijk gekleurde hagel. Bovenop kun je chocoladeletters doen, die kun je ook kopen in de winkel.

Dit is een heel vaag verhaal, maar het is onwijs lekker, leuk, en makkelijk om te maken!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 23:07

lekker wijntje schreef:Verder om op het onderwerk koken/bakken terug te komen, over 2 weken wordt ons zoontje 4 jaar , heeft iemand een leuk idee voor een kindertaart ofzo?

Zie mijn recept eerder in dit topic!! Geweldig! ;)

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 12 jan 2007 23:35

Bedankt, dit "leest" in ieder geval al lekker, en dan met marsepein erboven op en slagroom met hagel aan de zijkant. Ja , dit lijkt me echt leuk, en verder kan ik ook nog van marsepein wat figuurtjes maken... Heeft iemand enig idee hoe je dit een kleurtje kan geven?

'k Heb hier alleen zo'n ieniemienie oventje ( we zitten nl. tijdelijk in een stacaravan vanwege de bouw) is meer bedoeld voor de zondagse stokbroodjes..... dus ik hoop dat het lukt!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jan 2007 23:55

Memmem schreef:Vis krijg ik, door mijn urker zwager gebakken, thuisgebracht. Heerlijk.

schaterlach

nog nooit meegemaakt trouwens dat hier de vis breekt tijdens het bakken. Zal eens vragen aan mijn vader.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jan 2007 09:20

lekker wijntje schreef:Ja , dit lijkt me echt leuk, en verder kan ik ook nog van marsepein wat figuurtjes maken... Heeft iemand enig idee hoe je dit een kleurtje kan geven?

Met speciale kleurstof. Staat in de supermarkt bij de bak-producten!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jan 2007 16:31

ik heb even aan mijn vader gevraagd over de vis.

Als het breekt tijdens het omdraaien is volgens hem de olie/boter niet heet genoeg. Daardoor wordt de vis als het ware gestooft en breekt het.
Hij gaf ook nog als tip het in een wokpan te bakken.
Wij bakken het in een grote frituurpan met olie (maar ja, dat is dan speciaal voor vis en wordt intensief gebruikt)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 jan 2007 21:26

lekker wijntje schreef:Hoi

Het is er vandaag niet van gekomen om de snert te maken, maar ben wel in de winkel geweest en heb zo'n pakje van honig gekocht! Erg he? Ben wel een beetje voor m'n gemak. Een beetje van honig en een beetje van mezelf dus....
Het was te laat om soep te maken dus ze moesten het met cup a soup doen!! Is ook lekker hoor. Volgende week staat er snert op het menu met lekkere spekjes en rookworst.... want die is ook al bijna over de datum
(ahum)
Onze werklui zijn er nog wel een poosje, ze zijn nl. ons huis aan het bouwen, dus als het weer zo door blijft gaan zal ik nog geregeld snert moeten maken denk ik!
Verse worst heb ik nog niet gedaan, daar is mijn man wel dol op, met liters ketchup erbij, ziet er niet uit, maar ja!
Op vrijdag willen ze wel altijd friet tussen de middag, die werklui kunnen er wat van hoor!

Verder om op het onderwerk koken/bakken terug te komen, over 2 weken wordt ons zoontje 4 jaar , heeft iemand een leuk idee voor een kindertaart ofzo?

Ik heb een berenbakblik. Daar maak ik elke kinderverjaardag een taart mee. Laatste keer een slagroomtaart. Biscuitdeeg gemaakt en opgemaakt met feesthagel en letters. De jarige heeft mee geholpen met de opmaak. I.p.v slagroom gebruik ik ook vaak klop klop, is veel minder vet.
Wat ook heel lekker is door een kwarktaart geen kwark te doen maar boerenvla met appeltaart smaak.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jan 2007 10:25

lekker wijntje schreef:Bedankt, dit "leest" in ieder geval al lekker, en dan met marsepein erboven op en slagroom met hagel aan de zijkant. Ja , dit lijkt me echt leuk, en verder kan ik ook nog van marsepein wat figuurtjes maken... Heeft iemand enig idee hoe je dit een kleurtje kan geven?

'k Heb hier alleen zo'n ieniemienie oventje ( we zitten nl. tijdelijk in een stacaravan vanwege de bouw) is meer bedoeld voor de zondagse stokbroodjes..... dus ik hoop dat het lukt!
Wij hebben toen gewoon gekleurde marsepein bij de bakker gekocht.

Dat was 2 ons voor 4 euro nogwat, dat wel :oops: en 2 ons is wel vrij veel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 jan 2007 18:16

Zareb schreef:De meest voorkomende 'fout'waardoor de vis uiteenvalt is meestal te hete boter, te lang bakken en geen echte verse vis.

mw schreef:ik heb even aan mijn vader gevraagd over de vis.

Als het breekt tijdens het omdraaien is volgens hem de olie/boter niet heet genoeg. Daardoor wordt de vis als het ware gestooft en breekt het.
Hij gaf ook nog als tip het in een wokpan te bakken.
Wij bakken het in een grote frituurpan met olie (maar ja, dat is dan speciaal voor vis en wordt intensief gebruikt)

Wat is het nou!?

topkok

Berichtdoor topkok » 15 jan 2007 18:56

kijk er zit natuurlijk een verschil tussen bakken en frituren, dus die 2 bereidingswijze kun je gewoon niet met elkaar vergelijken!!

wat je ook kan doen, om en om aanbakken en dan een tikje in de oven 200 graden (tijd gokken is mooi) maar ligt er net aan hoe dik, soort en dergelijke!!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 16 jan 2007 10:38

rosalie83 schreef:Wat is het nou!?

topkok schreef:kijk er zit natuurlijk een verschil tussen bakken en frituren, dus die 2 bereidingswijze kun je gewoon niet met elkaar vergelijken!!
wat je ook kan doen, om en om aanbakken en dan een tikje in de oven 200 graden (tijd gokken is mooi) maar ligt er net aan hoe dik, soort en dergelijke!!

Inderdaad, je kunt bakken en frituren niet met elkaar vergelijken. Tijdens het bakken heb je, naast de mogelijkheid van allerlei ingrediënten toe te kunnen voegen, ook de gelegenheid om met de temperatuur te spelen. Dat lukt met frituren niet.

De oven is een goede tip. Volgens mij word die veel te weinig gebruikt.

Rosalie, kijk anders eens even op deze site: http://www.vis.vlam.be/about/gerecht/index.phtml
Hier staan tientallen visgerechten. Niet te moeilijk en heel veel variatie.

Terug naar “Archief”