Diagnose: PDD-NOS

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Diagnose: PDD-NOS

Berichtdoor Roodkapje » 14 jan 2007 11:43

L'être extraterrestre schreef:
Roodkapje schreef:Je kunt je niet achter je probleem verschuilen: ik deed dit en dat, maar daar kan ik niets aan doen, want ik heb autisme. Alsof je dan als autist opeens vanwege die autisme een vrijbrief hebt om bepaald gedrag te gaan vertonen. Als je op die manier problemen krijgt, kun je stellen dat het dan je eigen schuld is. Maar ik weet dus niet of dat in jouw geval ook zo speelt, ik ken je verder niet.
Ik vind van niet. Maar dat is natuurlijk erg eenzijdig. Zoals alles wat ik hier opschrijf, meestal zijn het ook niet de autisten die heel erg last hebben van hun gedrag, maar de omgeving.

Dat ik nu een stempel heb, betekend niet dat voor mij alles opgelost is. Integendeel. Ik vind het juist ontzettend erg, want alhoewel het wel betekend dat ik er mee kan leren omgaan, het betekend dus ook dat de problemen niet over zullen gaan bij het ouder worden, wat wel zo was geweest als het met de pubertijd te maken had gehad. Ook vind ik dit stempel geen reden om te zeggen: Alles wat ik verkeerd doe is de schuld daarvan. Dat is niet reëel.

Ieder mens maakt fouten, en ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Daarbij maakt het niet uit of je autist bent of niet. Het is alleen zo dat je als je een diagnose gekregen hebt, al wéét waar je zwakke punten liggen en daar rekening mee kunt houden. Ook al ben je autist, of heb je daar subtiel last van, dan nog hoeven andere mensen het niet te pikken als je in hun ogen lomp doet. Dat doen de meeste mensen dan ook niet met als gevolg dat veel autisten weinig vrienden hebben.
Dus ja, je hebt een stempel. Maar dat wil niet zeggen dat je dus niets hoeft te veranderen, maar dat heb je zelf ook wel door. Het betekent ook niet dat je het niet erg mag vinden, tuurlijk is dat erg, en natuurlijk is het een enorme klap als je moet inzien dat je niet zonder problemen kunt doen wat je gewild hebt. Maar dat laatste is dus niet iets waarmee uitsluitend autisten mee te kampen hebben: in zekere zin maakt iedereen dat mee. Alles wat je verkeerd doet is niet de schuld van autisme, maar alles wat je verkeerd doet is wel je eigen verantwoordelijkheid. En zoals ik al zei: gelukkig maakt ieder mens (autist of niet) fouten. En iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij doet. Dat probeerde ik duidelijk te maken.

Eerder gaf je aan dat je bij je eerste optie je werk zou verliezen, bij de tweede optie je sociale contacten, en dat bij de derde optie je niet bij je ouders zou kunnen inwonen. Ik vind alle drie de gedachtes nogal gericht op de korte termijn. Je bent bang, kennelijk, om iets te verliezen. Heb je je er al aan gedacht dat je meer kunt verliezen dan je denkt als je je problemen niet goed aanpakt?
Wie zegt dat ik mijn problemen niet goed aanpak? Het gaat misschien wat langzam
er dan bij een opname, maar er word evengoed iets aan gedaan.

Ik ontken ook niet dat er met gesprekken iets gedaan wordt, ik had het over effectiviteit. Je kunt af en toe gesprekken voeren en heel erg langzaam vooruit gaan, wat jaren kost. Je kunt ook voor een kortere periode een intensievere behandeling kiezen, waardoor het misschien wel heftiger is, maar je bent er wel sneller doorheen. Dus dan zit je korter in de molen. Het heeft iets te maken met de zegwijze: 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.' Maar inderdaad, de keuze is aan jou, ongeacht welke therapie je volgt, jij bent degene die het moet ondergaan en het hangt ook van jou af (in zekere zin) in hoeverre zoiets succesvol is. Allemaal dingen waarover je de komende tijd moet nadenken. En ik snap heel goed dat je liever hebt dat alles weer wordt zoals het was, of in ieder geval blijft zoals het was (werk, vrienden), maar ik denk dat het reeël is om de mogelijkheid open te laten dat de wereld verandert, dat je vrienden verder gaan met hun leven, dat je niet tot in de eeuwigheid in een winkel wilt werken, kortom: het leven is een dynamisch iets, wat steeds in beweging is. Je vastklampen aan het 'nu' is misschien iets wat op de korte termijn goed werkt, maar op de langere termijn voor problemen zorgt.

Je leven gaat veranderen, of je autist bent of niet, of je wil of niet, en het is aan jou (en aan iedereen op dat gebied) om daar op een goede manier mee om te leren gaan. Maar dat is dus aan jou, ik wil je alleen maar wat handvatten aanreiken, wat andere invalshoeken. Ik kan (en wil) geen beslissingen aan je opdringen.

Je kunt wel zeggen: ik ga af en toe voor een gesprek, dan kan ik blijven werken. Maar als je niet goed sociaal functioneert op je werk, dan kan dat ook problemen opleveren, promoties blijven uit enzovoort. Als je je sociale contacten verliest door een tijdje opgenomen te zijn, dan moet je eens gaan afvragen hoe goed die contacten dan zijn.
Daar tegenover staat dat als jij je op laat nemen en je werkt hard aan je problemen, dat je na je opname waarschijnlijk makkelijker en beter sociale contacten aangaat dan nu.
Ik durf die opname niet aan, ik wil niet een uur reizen voor ik thuis ben om te werken, ik wil ieder moment op de fiets kunnen stappen om met wat vrienden iets te gaan drinken. Om even naar de winkel te gaan. Niet constant bekeken worden. Ik wil weer gewoon leven

En nog iets, ik werk er nu ruim 1,5 jaar en er zijn nog geen problemen geweest. Ik werk in een winkel, ben constant met mensen bezig en heb geen last van dat ik niet weet hoe ik moet reageren. Ja, een enkele keer, maar iedereen heeft dat wel eens denk ik.

Ik begrijp heel goed dat je 'gewoon de draad weer wilt oppakken' en ik begrijp ook wel dat je zelf niet zo het probleem ziet, er last van hebt. Het punt is alleen dat je niet in je eentje leeft in de maatschappij. Je zult altijd met anderen moeten samenwerken, samenleven. En als je de daarvoor noodzakelijke sociale vaardigheden mist, dan wordt dat wat ingewikkeld. Daar komt bij dat als je voor 'gewoon' wilt doorgaan, mensen ook hetzelfde van je verwachten (op sociaal gebied) als van een 'gewoon' iemand. En dat kun je nooit op datzelfde niveau als een 'gewoon' iemand. En dan heb je kans dat mensen je harder beoordelen.

Je kunt proberen te doen alsof je 'gewoon' bent, maar dat gaat je enorm veel moeite en energie kosten omdat je iemand anders probeert te zijn dan diegene die je in werkelijkheid bent, je draagt dan de hele dag een masker. Probeer te ontdekken wie je zelf bent, probeer de PDD-NOS een plekje te geven (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het). En probeer dan te zien wat voor mogelijkheden je hebt als je jezelf bent (en dat zijn er vast meer dan je nu denkt).

Al met al lijkt het me slimmer om je gewoon op te laten nemen. Misschien kun je dan niet bij de politie, maar als je zonder opname solliciteert bij de politie en je hebt je problemen nog steeds, dan komt dat bij de psychologische test die je moet afleggen ook wel boven tafel. Dus voor je politie-aspiraties maakt het wel of niet opgenomen worden waarschijnlijk niets uit.
Tsjah, je bent een van de vele die dat slimmer lijkt. Het is alleen wel zo dat niemand in mijn hoofd kan kijken wat écht het beste is voor mij.

Daarvoor hoeft iemand ook niet in je hoofd te kijken. Het is zo dat je zelf als je naar jezelf kijkt altijd blinde vlekken hebt voor bepaalde onderwerpen. Als heel veel mensen iets aanraden, onafhankelijk van elkaar, dan zou het heel goed zo kunnen zijn dat wat zij zeggen wel waar is, maar dat jij het niet wilt horen. Klinkt hard, maar ik meen het echt. Psychologen en psychiaters kunnen beter 'in iemands hoofd kijken' dan mensen soms denken, ze worden immers daarvoor opgeleid. Jij bent niet de eerste persoon met een bepaald soort problemen die ze tegenkomen, ze weten uit ervaring waar mensen tegenaan lopen, wat voor gevoelens zulke mensen hebben en ze proberen goed te luisteren om vervolgens te kijken hoe ze je kunnen helpen. En op grond van die ervaring kan het soms zijn dat hulpverleners beter weten wat 'het beste voor je is' dan jezelf, omdat je niet goed naar jezelf kunt kijken, net zomin als een dokter precies kan weten wat hem mankeert als hij ziek is: die hebben ook gewoon een huisarts waar ze in dat soort gevallen heengaan.

Ik denk dat je een soort kosten-baten analyse zou kunnen maken: wat kost opname en wat levert het op? En dan op de lange termijn. Op grond daarvan zou ik een beslissing nemen, en niet op grond van emotionele argumenten als 'ik verlies mijn baan, ik verlies mijn sociale contacten.' Ook al verlies je je baan, die baan is niet de enige baan die in Nederland beschikbaar is. Er zijn vast wel meer banen...
Zoals je misschien wel weet, een autist heeft moeite met nieuwe situaties. Je zegt het immers zelf? En dan moet je je voorstellen wat het is om 6 maanden weg te zijn uit je vertrouwde omgeving. Iedere dag word je geconfronteerd met jezelf, hoe je doet. Je maakt je zorgen, vinden ze me niet heel erg raar? Doe ik niet belachelijk? Je zit constant tussen mensen met zware problemen. Dit in zijn geheel is heel bedreigend voor mij! En ik heb het naar mijn zin bij mijn baan, ik heb het er mee getroffen, en ik ga dat niet opgeven omdat ik een vleugje autisme heb.

Dat je slecht tegen nieuwe situaties kunt als autist is geen excuus om nieuwe situaties maar te ontlopen. Je wordt niet geregeerd door autisme, je bent zelf 'in control'. Je laat je toch niet op de kop zitten door dat autisme? Hoewel het soms wel handig kan zijn om je erachter te verschuilen kan het heel bevrijdend werken om nieuwe situaties te verkennen en te merken dat het toch niet zo eng en vervelend was als je dacht. En als ik je laatste reactie lees hoop ik echt dat je leert je niks aan te trekken wat anderen van jou vinden. Is het jouw probleem als mensen je raar vinden? Ik ken ook wel mensen die me raar vinden, of me niet mogen, maar ik heb dan zoiets van: "Boeiûh!" ;) Je zult altijd wel van dat soort mensen hebben, gewoon niets van aantrekken. Probeer gewoon jezelf te ontdekken en jezelf te accepteren zoals je bent.
Je bent ook een kind van God. Als God jou in een christelijke omgeving gezet heeft en je bent gedoopt, dan accepteert God jou kennelijk om wie je bent. Als God jou al de moeite waard vindt, welk recht hebben mensen dan om dat niet te vinden?

Daarom is het vaak zo dat dit soort stoornissen pas later boven water komen. En bij PDD-NOS gaat het om een pervasieve ontwikkelingsstoornis met autistische trekjes die niet thuis te brengen is in de andere categorieën van autisme (NOS = Not Otherwise Specified). Dus het is een restcategorie van autisme. En meestal heeft iemand met PDD-NOS ook nog andere stoornissen (co-morbiditeit): persoonlijkheidsstoornis, AD(HD). Ook zijn deze mensen vaker dan anderen depressief omdat ze moeite hebben met het in toom houden van emoties.
Ik weet niet of ik daar moeite mee heb. Zal het eens vragen. Dat mag heel raar klinken, maar je begrijpt me wel denk ik.

Jawel, maar ik weet niet of je mij ook begrijpt: met 'emoties niet goed in toom houden' doelde ik onder anderen op impulsiviteit. Eerst iets doen, eerst reageren en daarna pas nadenken over wat je net gedaan hebt. En verder dat dit soort mensen vaak (niet altijd) de neiging hebben om heel 'zwart-wit' te denken: iets is goed, of fout, een tussenweg is er niet.

En, nog een keer, ik heb het eindelijk uit ze gekregen dat ik maar een heel licht vleugje PDD-NOS heb!!! Ik ben nu niet meer, niet minder dan andere mensen hierom, ik verander niet, en ik wil ook niet anders behandeld worden! (niet dat dat hier zou gebeuren, maar het is meer een wens voor mijn omgeving, die ik hierom ook niet de uitslag ga vertellen)Ze hebben ook gezegd dat ik met mijn intelligentie al die tijd de problemen op heb gevangen.

Mijn ervaring leert dat juist mensen die duidelijk anders zijn, duidelijk autist zijn het vaak makkelijker hebben dan mensen die maar 'een vleugje' autisme hebben. Dan is het "Hij kan er niets aan doen, want hij heeft autisme". Bij die laatste groep mensen gaat men er ten onrechte vanuit dat ze maar normaal moeten kunnen functioneren. Zeker als je aan niemand vertelt dat je PDD-NOS hebt, want dan denken ze dat je normaal bent, en als je wat last hebt van autisme, dan denken ze "Doe normaal!". En dat is net niet wat je kunt op dat moment. Het is inderdaad bekend dat je met een hoge intelligentie meer kunt opvangen, maar het is je sterkte én je zwakte. Je gebruikt je intelligentie dan ook om dingen weg te redeneren waar je eigenlijk iets aan zou moeten doen.

Wat ik dan wel weer bijzonder vind dat bij jou opname aangeraden is 'bij een licht vleugje PDD-NOS', dan is er vast meer aan de hand dan alleen de PDD-NOS. (Maar daarover hoef je hier niets te vertellen als je dat niet wilt, dat soort dingen zijn per slot van rekening privé).

Mag ik als laatste zeggen dat ik geen autist ben, ik héb autisme en daar heb ik soms last van!

Je "hebt" geen autisme, zoals iemand griep kan hebben. Dat suggereert dat het weer over kan gaan. Dat is bij dit soort stoornissen niet zo: je blijft er je hele leven lang last van houden en naarmate mensen op sociaal gebied meer van je vragen, heb je er meer last van. Je bent zo geworden, zo ontwikkeld. Dat is bij jou anders gegaan: het is een ontwikkelingsstoornis. Dat betekent dat je bepaalde dingen minder goed geleerd hebt. Dat betekent niet dat je bepaalde dingen nooit zult leren.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 jan 2007 21:09

cocosno schreef:Wat ik ook heel erg vind, ik heb vandaag nog te horen gekregen dat ik maar een heel klein vleugje autisme heb. Zo klein dat het nauwelijks te benoemen is. Desondanks worden toch al mijn problemen er aan vastgekoppeld, wat ik heel erg vind, omdat ze nu alleen naar mij gaan kijken, en niet of nauwelijks naar de andere kant van het verhaal.

Hebben niet heel veel mensen zo af en toe geen last van een vleugje autisme? Pas zei iemand nog dat iedereen er wel wat van heeft.(en dat mannen autistischer zijn dan vrouwen....).
Laat je niet iets aanpraten wat je zelf totaal niet herkent!! Kun je niet een 'second opinion' krijgen? Niet elke hulpverlener zal dezelfde problemen vinden/zoeken/op dezelfde manier benoemen. En als je er verder in je werk en je sociale leven geen last van hebt, vraag ik me toch af in hoeverre je je iets van die vage diagnose aan moet trekken...

maar ja..... ik ben geen psycholoog.... :roll:

Precies wat ik ook wilde zeggen. Wanneer iedereen met ´een vleugje autisme´ een diagnose zou moeten krijgen, zou de halve wereldbevolking autistisch zijn. :?
L´etre extraterrestre, was het niet zo dat je ook een broertje hebt met een autistische stoornis? Aangezien autisme op een bepaalde manier erfelijk is, zou het in dat geval helemaal niet gek zijn wanneer je zelf ook wat autistische trekjes vertoont. Maar dat maakt je nog niet perse een autist. Ik weet niet hoeveel je over autisme/PDD-Nos weet, maar het is misschien een idee om er eens een boek over te lezen, en te kijken of je je erin herkent. Dat schijnt namelijk heel veel te zeggen. Het is ook niet wat om de rest van je leven te slijten met een mogelijk onterecht etiket waarin je jezelf niet herkent. Ik zeg daarmee niet dat ze het mis hebben, maar ik vind het wel érg vaag klinken allemaal, het spijt me wel... Veel sterkte gewenst in ieder geval.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 jan 2007 21:15

L'être extraterrestre schreef:Dat ik nu een stempel heb, betekend niet dat voor mij alles opgelost is. Integendeel. Ik vind het juist ontzettend erg, want alhoewel het wel betekend dat ik er mee kan leren omgaan, het betekend dus ook dat de problemen niet over zullen gaan bij het ouder worden, wat wel zo was geweest als het met de pubertijd te maken had gehad. Ook vind ik dit stempel geen reden om te zeggen: Alles wat ik verkeerd doe is de schuld daarvan. Dat is niet reëel.

Ook voor autistische mensen kan de pubertijd een moeilijkere periode zijn. Daarna zijn inderdaad niet alle problemen over, maar je komt dan wel in rustiger vaarwater terecht. :wink:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 jan 2007 21:20

Roodkapje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Mag ik als laatste zeggen dat ik geen autist ben, ik héb autisme en daar heb ik soms last van!

Je "hebt" geen autisme, zoals iemand griep kan hebben. Dat suggereert dat het weer over kan gaan. Dat is bij dit soort stoornissen niet zo: je blijft er je hele leven lang last van houden en naarmate mensen op sociaal gebied meer van je vragen, heb je er meer last van. Je bent zo geworden, zo ontwikkeld. Dat is bij jou anders gegaan: het is een ontwikkelingsstoornis. Dat betekent dat je bepaalde dingen minder goed geleerd hebt. Dat betekent niet dat je bepaalde dingen nooit zult leren.

Op zich heb je daar gelijk in, maar wanneer iemand met autisme liever geen ´autist´ genoemd wordt omdat hij of zij ook gewoon een mens is, dan vind ik dat terecht.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 14 jan 2007 22:52

Airke schreef:
Roodkapje schreef:
L'être extraterrestre schreef:Mag ik als laatste zeggen dat ik geen autist ben, ik héb autisme en daar heb ik soms last van!

Op zich heb je daar gelijk in, maar wanneer iemand met autisme liever geen ´autist´ genoemd wordt omdat hij of zij ook gewoon een mens is, dan vind ik dat terecht.

Ja, maar dat is dan iets dat in iemands eigen ideeën zit. Natuurlijk is een autist een mens, net zoals alle verzelfstandigde bijvoegelijke termen, om een persoon mee aan te duiden, uiteindelijk op mensen slaan.
Ik hoor dit soort argumenten heel vaak, en heel vaak heb ik tegelijkertijd het idee dat dit soort argumentatie onderdeel uitmaakt van het ontkennen van een stukje van jezelf. Dus vandaar die reactie.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jan 2007 10:10

Ik bedoelde met dat ik heb autisme, dat ik er niet de hele dag last van heb. Dat het suggereerd dat het over kan gaan, ben ik niet met je eens, ik heb ook een chronische ziekte, en dat gaat ook niet over. Ik ben toch ook geen chronische ziekte?

Ik wil geen autist heten omdat ik me geen autist voel. Omdat de diagnose gesteld mag zijn, maar acceptatie is er niet. Omdat de dingen waarmee ik kamp óók met (extreme) onzekerheid te maken kunnen hebben. Daarom is er geen acceptatie, misschien komt die er nooit.

Dingen als impulsiviteit, ja, daarvan zeg ik dat is er. Het is zo. Ik doe eerst dingen en denk dan pas. Is het zo dat dat met autisme te maken heeft? Kan. Het is ook een karaktertrek.

@Roodkapje, ik dank je voor je uitgebreide uitleg, maar naar mijn mening klinkt er soms wat veel bevooroordeelheid in door. Je hebt me wel veel duidelijk gemaakt, maar je komt over alsof je mij nu als 'de autist' ziet. (dat is het gevaar dat ik hier een topic over geopend heb) Je trekt daardoor een aantal conclusies zonder dat je me goed kent :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jan 2007 11:52

L'être extraterrestre schreef:@Roodkapje, ik dank je voor je uitgebreide uitleg, maar naar mijn mening klinkt er soms wat veel bevooroordeelheid in door. Je hebt me wel veel duidelijk gemaakt, maar je komt over alsof je mij nu als 'de autist' ziet. (dat is het gevaar dat ik hier een topic over geopend heb) Je trekt daardoor een aantal conclusies zonder dat je me goed kent

Ik kan me dat van jou uit goed voorstellen. Ik had dat gevoel ook een beetje en helemaal waar het gaat om 'ontkenning'. Of het zo gemakkelijk is om een etiket opgeplakt te krijgen. Jij bent wie je bent, niet 'autisme', maar iemand die wellicht (een vorm van) autisme heeft, zoals mijn dochter geen darmziekte is, maar een darmziekte heeft.
Jijzelf zult je weg moeten zoeken in dit alles en er aan moeten doen wat in je vermogen ligt. Meer kun je niet en hoef je niet.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 15 jan 2007 12:00

L'être extraterrestre schreef:@Roodkapje, ik dank je voor je uitgebreide uitleg, maar naar mijn mening klinkt er soms wat veel bevooroordeelheid in door. Je hebt me wel veel duidelijk gemaakt, maar je komt over alsof je mij nu als 'de autist' ziet. (dat is het gevaar dat ik hier een topic over geopend heb) Je trekt daardoor een aantal conclusies zonder dat je me goed kent :wink:

Jammer dat je dat zo ziet, het komt op mij heel objectief over.
Hetgeen ze schrijft is alleen maar om je te laten zien wat je het beste kunt doen, en dus juist het beste met je voor heeft.
Wat mij betreft, kies voor de drastishe methode van een opname, natuurlijk is dat niet leuk, daar gaat het ook niet om, het gaat er om wat het beste is voor je verdere leven, daar wil je toch echt alles voor doen.
Een chemo kuur is ook niet leuk, maar werkt wel verlengend, daarom heb ik dat dus wel gedaan.
Kijk niet naar het nu, maar naar de toekomst, en zet je in om er zo goed mogelijk doorheen te komen.

Heel veel sterkte daarmee!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 jan 2007 12:07

Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:@Roodkapje, ik dank je voor je uitgebreide uitleg, maar naar mijn mening klinkt er soms wat veel bevooroordeelheid in door. Je hebt me wel veel duidelijk gemaakt, maar je komt over alsof je mij nu als 'de autist' ziet. (dat is het gevaar dat ik hier een topic over geopend heb) Je trekt daardoor een aantal conclusies zonder dat je me goed kent :wink:

Jammer dat je dat zo ziet, het komt op mij heel objectief over.
Hetgeen ze schrijft is alleen maar om je te laten zien wat je het beste kunt doen, en dus juist het beste met je voor heeft.
Wat mij betreft, kies voor de drastishe methode van een opname, natuurlijk is dat niet leuk, daar gaat het ook niet om, het gaat er om wat het beste is voor je verdere leven, daar wil je toch echt alles voor doen.
Een chemo kuur is ook niet leuk, maar werkt wel verlengend, daarom heb ik dat dus wel gedaan.
Kijk niet naar het nu, maar naar de toekomst, en zet je in om er zo goed mogelijk doorheen te komen.

Heel veel sterkte daarmee!
Iedereen ziet dingen anders. Het kan objectief zijn, maar op mij komt het nu eenmaal over alsof ze praat over iemand die echt tegen muren aanloopt omdat diegene (ik in dit geval) autisme heeft.

En misschien ben ik wat fel omdat ik het niet wil accepteren en omdat ik nu wel genoeg preken heb gehad over het feit dat ik niet voor opname kies en omdat ik het gevoel heb dat al mijn problemen aan de diagnose worden gekoppeld. Het spijt me, ik weet zeker dat hierover over een maand veel beter met me te praten is :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 15 jan 2007 12:23

L'être extraterrestre schreef:En misschien ben ik wat fel omdat ik het niet wil accepteren en omdat ik nu wel genoeg preken heb gehad over het feit dat ik niet voor opname kies en omdat ik het gevoel heb dat al mijn problemen aan de diagnose worden gekoppeld. Het spijt me, ik weet zeker dat hierover over een maand veel beter met me te praten is :wink:

Het accepteren is een moeilijk proces, dat echt een goede aanpak nodig heeft, anders gaat dat veel langer duren.
Je hebt het over preken, het is echter bedoelt als goede raad en advies, denk er nog eens overna, nu wordt je de kans geboden, over een maand heb je misschien spijt dat je hem niet gegrepen hebt, alle kansen die je krijgt, zijn uiteindelijk in je eigen voordeel :wink:

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 jan 2007 17:14

De gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling is uitgelegd.

Ik heb veel kenmerken van Borderline. De kans bestaat, als ik er niets aan laat doen, dat het uitgroeid tot daadwerkelijk Borderline. Gelukkig weet ik niet goed wat het inhoud om Borderline te hebben, omdat ik me nog niet goed in de 'ziekte' verdiept heb, en ik heb geen borderline, alleen kenmerken van.

Wat opname betreft, ik ben inmiddels nog twee indringende gesprekken verder, en mijn besluit staat vast. Ik laat me niet opnemen. De psychiater hier is bang dat het niet goed zal gaan, en zij is een van de vele, maar we zien wel! Donderdag ga ik naar huis, halverwege volgende week naar mijn oma, dinsdag gesprek GGZ.

Nu wil ik alleen nog vragen om gebed. Of mijn leven verder een beetje normaal mag gaan verlopen. Of de gesprekken mogen aanslaan. En iedereen natuurlijk bedankt voor alle steun enzo :wink:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 16 jan 2007 22:26

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis, als je trekken van borderline hebt, betekent dat dat je op weg bent om een borderline te worden. Mensen die de borderline-persoonlijkheidssstoornis hebben, hebben grote moeite om hun emoties te reguleren. Men heeft voorgesteld om in de nieuwe DSM (DSM-V) de term 'borderline' te vervangen door 'emotie-regulatiestoornis', omdat borderline niet veel zegt over het beeld. Borderline is erg moeilijk te behandelen, je ziet deze mensen vaak (gedwongen) opgenomen worden omdat ze een gevaar voor zichzelf (zelfmoordpogingen, zelfverwonding/zelfverminking) en voor hun omgeving (agressief) kunnen gaan vormen. Van alle persoonlijkheidsstoornissen is het cluster met borderline de meest ernstige.

DSM-IV-TR over borderline (met behulp hiervan wordt de diagnose gesteld door een psychiater/psycholoog):

DSM-IV-TR schreef: Een diepgaand patroon van instabiliteit in intermenselijke relaties, zelfbeeld en affecten en van duidelijke impulsiviteit, beginnend in vroege volwassenheid en tot uiting komend in diverse situaties zoals blijkt uit vijf (of meer) van de volgende:
1. Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden.
N.B.: Reken hier niet het suïcidale of automutilerend gedrag toe, aangegeven in criterium 5.
2. Een patroon van instabiele en intense intermenselijke relaties gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren.
3. Identiteitsstoornis: duidelijk en aanhoudend instabiel zelfbeeld of zelfgevoel.
4. Impulsiviteit op ten minste twee gebieden die in potentie betrokkene zelf kunnen schaden (bijvoorbeeld geld verkwisten, seks, misbruik van middelen, roekeloos autorijden, vreetbuien).
N.B.: Reken hier niet het suïcidale of automutilerend gedrag toe, aangegeven in criterium 5.
5. Recidiverende suïcidale gedragingen, gestes of dreigingen of automutilatie.
6. Affectlabiliteit als gevolg van duidelijke reactiviteit van de stemming (bijvoorbeeld periodes van intense somberheid, prikkelbaarheid of angst, meestal enkele uren durend en slechts zelden langer dan een paar dagen).
7. Chronisch gevoel van leegte.
8. Inadequate, intense woede of moeite kwaadheid te beheersen (b.v. frequente driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijk vechtpartijen).
9. Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.

bron: http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/borderline.htm

Als je dat ziet, en als je ziet dat haast iedereen je aanraadt om je te laten opnemen, dan zou het best kunnen zijn dat er wel een kern van waarheid in het advies van veel mensen zit. Wel is het zo dat je zelf moet beslissen en dat áls het fout gaat, het ook goed fout kan gaan. Het is de vraag of je die gok moet nemen. Maar dat is aan jou. In ieder geval zal ik voor jou en je omgeving bidden. Ik heb zelf een moeder met 'borderline'

N.B: dit is géén ziekte! Men ziet het eerder als een ontwikkelingstraject dat ingeslagen is, waar de normale ontwikkeling iets anders verlopen is dan bij andere mensen. Het is dus niet 'zwart-wit' in de zin van 'gestoord/gek' tegenover normaal maar een variatie op wat je normaal ziet. Alleen is het probleem hierbij dat je moeite hebt met functioneren, waardoor het problemen voor jezelf en je omgeving oplevert.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jan 2007 23:11

Roodkapje schreef
Ieder mens maakt fouten, en ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Daarbij maakt het niet uit of je autist bent of niet.
en daar moet je even bij nadenken wat je zegt,

Een autist weet vaak niet , wat de oorzaak of het gevolg ergens uit voortlopend is , Ik weet dat als ik jou een knal geef dat het zeer doet, een autist die uit zijn dak gaat weet dat waarschijnlijk niet, of kan het zich niet herinneren .. , niet elke autist heeft dat maar ze zijn er wel degelijk, door aanleren van wat goed en fout is, kunnen ze zich enigzins aanpassen , maar zo gemakkelijk zoals jij het zegt werk het dus niet !

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 16 jan 2007 23:43

Spons schreef:Roodkapje schreef
Ieder mens maakt fouten, en ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Daarbij maakt het niet uit of je autist bent of niet.
en daar moet je even bij nadenken wat je zegt,

Een autist weet vaak niet , wat de oorzaak of het gevolg ergens uit voortlopend is , Ik weet dat als ik jou een knal geef dat het zeer doet, een autist die uit zijn dak gaat weet dat waarschijnlijk niet, of kan het zich niet herinneren .. , niet elke autist heeft dat maar ze zijn er wel degelijk, door aanleren van wat goed en fout is, kunnen ze zich enigzins aanpassen , maar zo gemakkelijk zoals jij het zegt werk het dus niet !

We hebben het hier niet over de autist met mentale retardatie die een IQ van 30-55 heeft en in de meeste gevallen nooit leert praten. Het gaat hier over autisme bij mensen met een normaal tot hoog IQ: HFA, Asperger, PDD-NOS. En die mensen weten heus wel wat ze doen en die hebben ook wel besef van hun autisme.

Het is zo verschrikkelijk jammer dat er gelijk aan de 'achterlijke klassiek autist à la Rainman' gedacht wordt, als bekend wordt dat iemand autisme heeft... Over stigmatiseren gesproken... :shock:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 01:12

Ik vind de film Rainman opzich wel goed, alleen zo sterk als dat het gespeeld wordt ben ik niet tegen gekomen qua tellen van dingen.

Autisme ken ik alleen in combinatie met een verstandelijke handicap en soms ook nog neven aandoeningen (werk met ze ;) ).
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”