Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Consequent leven

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2006 23:37

Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.
Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:
Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

André

Berichtdoor André » 02 dec 2006 23:58

Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Is dit een algemeen geldende 'regel'?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 dec 2006 01:03

Waar ik steeds meer achter kom, is, hoe je opgegroeid bent, daar twijfel je vaak niet zo snel aan. Stel je voor: mijn broertje zit op het VLC, hij wil hierna , bij wijze van, naar het Hoornbeeck. Hij gaat onderwijsassistent opleiding doen, hij komt op een reformatorische basisschool terecht. Van thuis uit werd hem al de dingen die jij noemt geleerd, op al deze scholen ook. Hoe zou hij dan ook die stap kunnen zetten om zelf na te gaan denken over deze dingen?

Ik ben blij dat dit niet zo is. MIjn broertje en zusje zitten idd op het VLC, bij gebrek aan beter, helaas. Maar ze hebben het prima naar hun zin. Maar in ons gezin wordt ons geleerd ZELF over zaken na te denken, en ook al de regels, waarvan gezegd wordt dat ze in de Bijbel staan, zelf te onderzoeken, en dat doen we als gezin ook. Pas dan ga je zien: hee, eigenljk ben ik krom bezig.

Ik ben totaal niet refo opgevoed (video's, nu tv, broeken, geen hoeden etc) maar wel reformatorisch denkend. Maar zelfs ik heb gemerkt dat ik dingen klakkeloos overnam van mijn ouders. Bios was fout, omdat zij dat vroegah als fout hebben ervaren allebei. Dus vond ik dat ook.
Tot iemand me eens vroeg: hoe denk je er zelf over?
Toen ging ik verder denken, en nu zit ik zonder gevoelens dat het fout is in de bios.
Alleen als je nooit iemand in je omgeving hebt die je aanzet tot ZELF denken, dan blijf je hangen in bepaalde dingen, en kan men niet eens aangeven waarom zij vinden dat bepaalde dingen niet horen bij een christelijk leven (begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima als iemand zegt dat tv en uitzendinggemist fout zijn, als ze daar ZELF ook maar achter staan!)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 03 dec 2006 11:32

Tip: Begin in Romeinen 1 (geweldig wat een boek) en lees door tot halverwege hoofdstuk 14. Daar kom je dezelfde vragen tegen en het wijze antwoord van Paulus: 'doe wat God wil' en: 'laten we streven naar wat de vrede bevorderd'; en : 'breek het werk van God niet af door wat u doet.' En nog veel meer, lees zelf maar.

De regels zoals ik ze lees in de openingspost ken ik niet.
Voor mij betekent bovenstaand hoofdstuk dat ik de 'regels/gewoontes' van mijn ouders heb overgenomen, uit overtuiging dat ik niet wil dat ik dingen doe/zie/denk die tussen mij en God in staan. Dus niet wat ik zelf wil (tuurlijk zou ik zelf ook liever naar de bios gaan en aan helemaal niks denken), maar wat God van mij vraagt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 21:04

MissF, ik heb er wel moeite mee als mensen dat zeggen want als ze vinden dat uitzendinggemist verkeerd is en daar echt achter staan, zullen ze mij ook veroordelen omdat ik die dingen kijk toch? Ik zou dan de fout in gaan terwijl ik het wel kan verantwoorden. Kortom, ik ben het met je eens zolang het een persoonlijke mening blijft en men het zo ook noemt: Voor mij is het verkeerd.

Gebeurt dat niet, dan zie je het gevolg. Kerken die als nepkerken beschouwd worden, christenen die niet serieus genomen worden, mensen die veroordeeld worden om onterechte redenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 dec 2006 00:12

MissF schreef:Waar ik steeds meer achter kom, is, hoe je opgegroeid bent, daar twijfel je vaak niet zo snel aan. Stel je voor: mijn broertje zit op het VLC, hij wil hierna , bij wijze van, naar het Hoornbeeck. Hij gaat onderwijsassistent opleiding doen, hij komt op een reformatorische basisschool terecht. Van thuis uit werd hem al de dingen die jij noemt geleerd, op al deze scholen ook. Hoe zou hij dan ook die stap kunnen zetten om zelf na te gaan denken over deze dingen?

Ik ben blij dat dit niet zo is. MIjn broertje en zusje zitten idd op het VLC, bij gebrek aan beter, helaas. Maar ze hebben het prima naar hun zin. Maar in ons gezin wordt ons geleerd ZELF over zaken na te denken, en ook al de regels, waarvan gezegd wordt dat ze in de Bijbel staan, zelf te onderzoeken, en dat doen we als gezin ook. Pas dan ga je zien: hee, eigenljk ben ik krom bezig.

Ik ben totaal niet refo opgevoed (video's, nu tv, broeken, geen hoeden etc) maar wel reformatorisch denkend. Maar zelfs ik heb gemerkt dat ik dingen klakkeloos overnam van mijn ouders. Bios was fout, omdat zij dat vroegah als fout hebben ervaren allebei. Dus vond ik dat ook.
Toen ging ik verder denken, en nu zit ik zonder gevoelens dat het fout is in de bios.
Alleen als je nooit iemand in je omgeving hebt die je aanzet tot ZELF denken, dan blijf je hangen in bepaalde dingen, en kan men niet eens aangeven waarom zij vinden dat bepaalde dingen niet horen bij een christelijk leven (begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima als iemand zegt dat tv en uitzendinggemist fout zijn, als ze daar ZELF ook maar achter staan!)

Klopt, maar ik heb zo vaak mensen willen vragen wat ze er ZELF van vinden, maar men weigert vaak gewoon hierover na te denken, eenvoudigweg omdat de ouderling/dominee het zegt. En als een ouderling/dominee iets zegt, dan zegt God Zelf het uiteraard.... :roll:
Vaak wordt vergeten dat dit ook mensen zijn....
Er wordt NIET geaccepteerd dat ik uit genade een kind van God mag zijn, eenvoudigweg omdat dat niet kan. Bij ons lezen ze in de kerk niet uit de SV, maar uit de NBG '51 vertaling, zingen we Oude én Nieuwe Berijming, Schriftberijmingen en een Lied uit het Liedboek. En dat lied wordt ook nog eens op de muur geprojecteerd.... Dat kan niet goed zijn... Zit je niet 3 dagen of langer in het klompenhok oid, dan kan het niet echt zijn. Er wordt niet geaccepteerd dat er dingen zijn waar je anders over kunt en mag denken. Je moet nauw leven zegt men dan. Prima, maar ondertussen kan er zoveel inconsequente levenshouding mee door omdat men niet kan/wil/durft (doothalen wat niet van toepassing is... :wink: ) nadenken. Ik heb jaren in die wereld verkeerd, oa op school, en ik ben volledig overtuigd van de inconsequentheid van een groot deel van deze hoek.
Ik wil hiermee niet de refo-gemeenschap zwart maken, want ik heb het leren kennen en waarderen als een warme gemeenschap! Maar ik liep/loop tegen veel dingen aan waar ik niets mee kan, eenvoudigweg omdat er veel dingen zijn die tot absolute waarheid worden verheven terwijl de Bijbel er niets over zegt.
Daarom ook het topic. Ben benieuwd hoe jullie dat allemaal beleven. Ben ik een eenling of is er echt iets aan de hand met de gereformeerde gezindte?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 dec 2006 00:13

MissF schreef:Waar ik steeds meer achter kom, is, hoe je opgegroeid bent, daar twijfel je vaak niet zo snel aan. Stel je voor: mijn broertje zit op het VLC, hij wil hierna , bij wijze van, naar het Hoornbeeck. Hij gaat onderwijsassistent opleiding doen, hij komt op een reformatorische basisschool terecht. Van thuis uit werd hem al de dingen die jij noemt geleerd, op al deze scholen ook. Hoe zou hij dan ook die stap kunnen zetten om zelf na te gaan denken over deze dingen?

Klopt, maar ik heb zo vaak mensen willen vragen wat ze er ZELF van vinden, maar men weigert vaak gewoon hierover na te denken, eenvoudigweg omdat de ouderling/dominee het zegt. En als een ouderling/dominee iets zegt, dan zegt God Zelf het uiteraard.... :roll:
Vaak wordt vergeten dat dit ook mensen zijn....
Er wordt NIET geaccepteerd dat ik uit genade een kind van God mag zijn, eenvoudigweg omdat dat niet kan. Bij ons lezen ze in de kerk niet uit de SV, maar uit de NBG '51 vertaling, zingen we Oude én Nieuwe Berijming, Schriftberijmingen en een Lied uit het Liedboek. En dat lied wordt ook nog eens op de muur geprojecteerd.... Dat kan niet goed zijn... Zit je niet 3 dagen of langer in het klompenhok oid, dan kan het niet echt zijn. Er wordt niet geaccepteerd dat er dingen zijn waar je anders over kunt en mag denken. Je moet nauw leven zegt men dan. Prima, maar ondertussen kan er zoveel inconsequente levenshouding mee door omdat men niet kan/wil/durft (doothalen wat niet van toepassing is... :wink: ) nadenken. Ik heb jaren in die wereld verkeerd, oa op school, en ik ben volledig overtuigd van de inconsequentheid van een groot deel van deze hoek.
Ik wil hiermee niet de refo-gemeenschap zwart maken, want ik heb het leren kennen en waarderen als een warme gemeenschap! Maar ik liep/loop tegen veel dingen aan waar ik niets mee kan, eenvoudigweg omdat er veel dingen zijn die tot absolute waarheid worden verheven terwijl de Bijbel er niets over zegt.
Daarom ook het topic. Ben benieuwd hoe jullie dat allemaal beleven. Ben ik een eenling of is er echt iets aan de hand met de gereformeerde gezindte?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 dec 2006 07:11

NB Dit komt in alle kerkelijke stromingen voor.... onder evangelischen wordt ook veel geroepen waar geen antwoord op is als je er verder naar doorvraagt. Begin maar eens naar de drie-eenheid te vragen, dan krijg je de meest vage antwoorden en niemand geeft je argumenten met bijbelteksten. Dat komt nogal hypocriet over... En het erge is dat mensen die niet het onderscheid kunnen maken tussen God en de kerk een heel erg verkeerd Godsbeeld krijgen :cry: (inclusief mezelf misschien wel...)

jantje001

Berichtdoor jantje001 » 13 jan 2007 19:39

Als je een beetje gaat opletten kom je erachter dat hypocriet en "refo" vaak zo ongeveer hetzelfde betekenen.
vooral als je het vanuit de onchristelijke kant gaat bekijken.
bovendien is dit zo normaal dat er niet over gesproken mag worden.
want dat zou wel een grote deuk in de "christen-zijn belevenis" kunnen veroorzaken.
is het dan vreemd dat velen met mij afkeer hebben van refo's?
ik hoop dat dit alleen begrepen word door mensen die zich aangesproken weten.
voor de rest heb ik namelijk wel respect.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 jan 2007 21:01

'k ben geen refo. Toch voel ik mij aangesproken. Waarom...hypocrypt ligt in de lijn van Fari-
zees... Als kers op de slagroom geef jij een bepaalde groep mensen ook nog de tekst mee:
"dat velen met mij afkeer hebben van refo's?" (Afkeer, degout genoemd walging hebben van
of over.)

Ik heb een "afkeer: van jouw tekst.! Waarom omdat je blijkbaar niet echt verdiept in refo's. Is
het misschien niet in jou opgekomen dat mensen op om verschillende redenen voor een be-
paald soort kleding kiezen?

-Door ouders opgelegd
-Geloofsovertuiging
-etc etc

Het zelfde geld voor bepaalde regels die bepaalde geloven hanteren.
-Niet wielen op zondag
-Hoedje op naar de kerk/in de kerk
-etc etc..

Misschien kan je voortaan eerst eens aan die mensen vragen waarom ze dat doen?

Zo, dat was in reaktie op Jante001(Hij is misschien niet slecht, maar moet nog wat
op zijn taalgebruik leren letten :mrgreen:

Toch vraag ik mij ook wel een dingen af zoals Jantje 001 stelt, alleen dan wel in andere be-
woording. In mijn jeugd kwam ik vaak mensen tegen van reformatorische grondslag tegen
in de trein onderweg naar school. Inderdaad, je haalde ze er zo uit. Ook ik heb ze wel eens
uitgelachen erg genoeg, om hun manier van kleding of rok in hartje winter. Dit valt van mij
ook niet goed te praten.

Mijn vraag als eerste zou zijn, op wat voor grondslag worden nu eigenlijk bepaalde kleding
keuze gemaakt of regels gehanteerd. Is dit terug te voeren op bijbelfragmenten?
Als 2e vraag ik mij af, hoe ervaart de jeugd deze regels of het soms wat anders zijn dan
doorsnee?

Licht mij eens bij...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jantje001

Berichtdoor jantje001 » 13 jan 2007 21:22

Harm-J schreef:Ik heb een "afkeer: van jouw tekst.! Waarom omdat je blijkbaar niet echt verdiept in refo's. Is
het misschien niet in jou opgekomen dat mensen op om verschillende redenen voor een be-
paald soort kleding kiezen?

-Door ouders opgelegd
-Geloofsovertuiging
-etc etc

zullen we nu maar eens gewoon bij de kern van de zaak blijven?
ik heb het over mensen die het ene doen en het andere nalaten.
nu doe je hetzelfde als waar ik het over had, wegkruipen voor waar het om gaat, en met zaken aanzetten die er helemaal niet toedoen.

dat gezeur over het woord afkeer, ik wilde eerst walging neerzetten.
wat had ik dan moeten neerzetten? minder fijne mensen of zo?

kom op zeg, ik noem dat "seks met mieren"

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jan 2007 21:33

Als ik dit soort topics lees schiet ik weer terug naar mn kindertijd en komen er liedjes bovendrijven als:

"hokjes, vakjes..."

"we hebben allemaal wat..."

en om maar met hj te spreken als kers op de slagroom:

"laat alles in zn waarde, al wat op aarde leeft..."

caprice

Re: Consequent leven

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 10:53

Race406 schreef:Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.

Eens.

Race406 schreef:Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:

Deels eens. Er is veel rommel op dit gebied, wat je liever in de gezinnen ook niet ziet, maar er zijn wel bevindelijke gezangen, ook van de hand van oudvaders die in huiselijke of gezelschappelijke kring tot stichting kunnen worden gezongen (deden ze 200-300 jaar geleden ook), maar in de eredienst ben ik blij dat er alleen de Psalmen zijn, en niet van allerlei door de mensen erbij gehaalde liederen. Wat in Gods Woord staat is de weg ter zaligheid. Meer is niet nodig. Meer hoeven we er dus ook niet bij te voegen in de eredienst.

Race406 schreef:Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?

Ja, ook mee eens, want je moet niet afwijzend doen tegenover drugs(verslaving) en zelf wél roken, drinken van sterke drank en het dragen van oorbellen bijv., want dat is ook niet consequent. Altijd bij jezelf beginnen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2007 11:02

caprice schreef:
Race406 schreef:Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:

Deels eens. Er is veel rommel op dit gebied, wat je liever in de gezinnen ook niet ziet, maar er zijn wel bevindelijke gezangen, ook van de hand van oudvaders die in huiselijke of gezelschappelijke kring tot stichting kunnen worden gezongen (deden ze 200-300 jaar geleden ook), maar in de eredienst ben ik blij dat er alleen de Psalmen zijn, en niet van allerlei door de mensen erbij gehaalde liederen. Wat in Gods Woord staat is de weg ter zaligheid. Meer is niet nodig. Meer hoeven we er dus ook niet bij te voegen in de eredienst.

De insteek van de reformatorische eredienst is juist de enorme focus op het Woord van God. Hoe zuiverder dat Woord verkondigd wordt in de eredienst, hoe beter. Daarom ook de voorkeur voor alleen psalmen in de eredienst. Maar hier ligt uiteraard wel een spanningsveld. Want ook een aantal gezangen kunnen de toets van de kritiek volgens mij best doorstaan (bijvoorbeeld: "Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood; en Christus zal over u lichten", staat letterlijk zo in de Bijbel, Ef. 5:14).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:05

elbert schreef:
caprice schreef:

De insteek van de reformatorische eredienst is juist de enorme focus op het Woord van God. Hoe zuiverder dat Woord verkondigd wordt in de eredienst, hoe beter. Daarom ook de voorkeur voor alleen psalmen in de eredienst. Maar hier ligt uiteraard wel een spanningsveld. Want ook een aantal gezangen kunnen de toets van de kritiek volgens mij best doorstaan (bijvoorbeeld: "Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood; en Christus zal over u lichten", staat letterlijk zo in de Bijbel, Ef. 5:14).

Ja, er zijn best gezangen die de toets der kritiek kunnen doorstaan, net zoals vele geschriften dat kunnen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze meteen maar toegelaten hoeven te worden in de eredienst. Dat is verschraling en achteruitgang. De Psalmen zijn dat kostelijke goud, uit Gods Woord. We zingen ze in een zilveren berijming, en moeten we daarnaast ook nog koperen gezangen toelaten?

Terug naar “Archief”