In hope zalig worden...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans
Verkenner
Verkenner

In hope zalig worden...?

Berichtdoor Hans » 22 okt 2003 12:50

Is zalig worden / vergeving van zonden ontvangen iets wat bij dit leven hoort of is hetjuist een verwachten van de vergeving op grond van de beloften van God?

Vergeving van zonden in dit leven, of iets wat je op de oordeelsdag geschonken wordt?

Kaw
Majoor
Majoor

Re: In hope zalig worden...?

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 13:06

Hans schreef:Is zalig worden / vergeving van zonden ontvangen iets wat bij dit leven hoort of is hetjuist een verwachten van de vergeving op grond van de beloften van God?

Vergeving van zonden in dit leven, of iets wat je op de oordeelsdag geschonken wordt?

Het zalig worden (een verheerlijkt lichaam en ziel krijgen of hoe je het ook noemt) is iets van na de dood. Het krijgen van vergeving is in het N.T. iets van het heden en in het O.T. is dit soms gemixed.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 22 okt 2003 13:19

Kaw schreef:Het zalig worden (een verheerlijkt lichaam en ziel krijgen of hoe je het ook noemt) is iets van na de dood. Het krijgen van vergeving is in het N.T. iets van het heden en in het O.T. is dit soms gemixed.

Bedankt voor je antwoord. Maar hoe ontvang je dan in dit leven vergeving van zonden?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 13:21

Hans schreef:
Kaw schreef:Het zalig worden (een verheerlijkt lichaam en ziel krijgen of hoe je het ook noemt) is iets van na de dood. Het krijgen van vergeving is in het N.T. iets van het heden en in het O.T. is dit soms gemixed.

Bedankt voor je antwoord. Maar hoe ontvang je dan in dit leven vergeving van zonden?

Door de vergeving van die zonden te zoeken in het bloed van Jezus Christus.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 22 okt 2003 13:22

Kaw schreef:
Hans schreef:

Dus, als je het zoekt heb je het gevonden?

Het is toch een aangrijpen van de belofte? En als je iets beloofd is, dan heb je het toch nog niet?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 13:28

Hans schreef:
Kaw schreef:
Hans schreef:

Dus, als je het zoekt heb je het gevonden?

Het is toch een aangrijpen van de belofte? En als je iets beloofd is, dan heb je het toch nog niet?

Ik vind dat een hele moeilijke vraag. In de praktijk is bij mij het volgende: Ik geloof dat God mijn gebeden verhoord. Als ik bid om vergeving van zonden, dan krijg ik dat, omdat God de gebeden van Zijn kinderen verhoort. Waarom weet ik dat ik Zijn kind ben? Dat weet ik uit de doop. Dat is het teken en zegel van God's verbond met ons. In het doopsformulier wordt ook vergeving van zonden beloofd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 okt 2003 13:44

In het doopsformulier wordt ook vergeving van zonden beloofd.
Dus iedereen die als kind gedoopt is krijgt vergeving van zonden en wordt dus zalig? (maar dat is meer iets voor nieuw topic denk ik)

Is zalig worden / vergeving van zonden ontvangen iets wat bij dit leven hoort of is hetjuist een verwachten van de vergeving op grond van de beloften van God?

m'n antwoord op de vraag. Jezus zei gewoon tegen zondaren dat hun zonden vergeven waren, niet dat ze vergeven zouden gaan worden. (en toen was Hij nog niet eens aan het kruis gegaan!) Je zonden zijn denk ik nu al vergeven als je gelooft (dan bedoel ik het ware geloof :wink:) . Maar ik denk niet dat je het verschil tussen de twee antwoorden kunt merken. Zou je kunnen zeggen waarom je die vraag precies stelt?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 13:57

@mic schreef:
In het doopsformulier wordt ook vergeving van zonden beloofd.
Dus iedereen die als kind gedoopt is krijgt vergeving van zonden en wordt dus zalig? (maar dat is meer iets voor nieuw topic denk ik)

Is iedere Israeliet niet Kanaän beloofd toen ze in Egypte zaten? Waarom hebben alleen Jozua en Kaleb Kanaän mogen bewonen en is de rest in de woestijn gestorven? Zijn God's beloften soms niet waarachtig?
Waarom kwamen er maar een paar in Kanaän van de originele groep? Omdat ze God's beloften niet geloofden. En zo is het ook met de doop.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 okt 2003 14:10

Dus is het nog steeds het geloof en niet de doop die zaligmaakt. Kwas al even bang :wink: (ben zelf nog niet gedoopt :oops: )
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 14:11

@mic schreef:Dus is het nog steeds het geloof en niet de doop die zaligmaakt. Kwas al even bang :wink: (ben zelf nog niet gedoopt :oops: )

Nou, inderdaad. Geloof is zaligmakend. Het geloof dat je een verlosser voor je zonden nodig hebt en dat die verlossing in Jezus ligt, is zaligmakend.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 14:29

Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Antwoord Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft6.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 22 okt 2003 16:32

KAW schreef:Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.

Bedankt voor je reactie. Is dit een hertaalde versie van de Heidelberger Cathechismus?
Waarom het mij om gaat is de bewuste kennis van de vergeving van zonde. Zoals jij het iedere keer formuleert is het een vertrouwen op de belofte, die ook in de doop verzegeld wordt. Het weten is dan indirect? Is het niet?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 okt 2003 07:03

Hans schreef:
KAW schreef:Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.

Bedankt voor je reactie. Is dit een hertaalde versie van de Heidelberger Cathechismus?
Waarom het mij om gaat is de bewuste kennis van de vergeving van zonde. Zoals jij het iedere keer formuleert is het een vertrouwen op de belofte, die ook in de doop verzegeld wordt. Het weten is dan indirect? Is het niet?

Ja, dit is (ik ken niet anders) de hertaalde versie van de H.C.

De bewuste kennis van de zonde is nodig om te bezeffen dat je schuldig voor God ben en dat je een verlosser nodig heb. Er zit hierin niet een bepaalde minimum mate waaraan je moet voldoen om voor God bekeringswaardig te worden bevonden. Je zou dan je bekering kunnen verdienen en dat is een dwaalleer. Het bezef dat je de hel verdient en dat je Christus nodig hebt is genoeg om God om redding te vragen en dat is waar God naar toe wil. Ook daar ligt geen bepaalde minimum mate in. Als je dat vraagt met een oprecht hart (dat is iets anders dan schoon of zeer berouwvol!) zal Hij deze beantwoorden met verlossing. De zegel van deze waarheid ligt besloten in het geloof wat je in het antwoord van de H.C. hierboven kan lezen.

Het weten is dan indirect? Is het niet?

Dat snap ik niet helemaal. Kun je het iets meer uit leggen?

Terug naar “Archief”