Hoe wordt je zalig:

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Hoe wordt je zalig:

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 15:25

Ik wil graag er achter komen hoe mensen zalig denken te kunnen worden, maar vooral de verschillen tussen de kerken interesseerd mij. Je kunt de theorie per kerk wel uit de boekjes filteren, maar wat geloofd een gemiddeld kerklid nu zelf?

Het onderwerp is niet bedoeld als discussie, maar enkel informatief. Dus geen kritische reakties op een antwoord!

Als je geen openbare reaktie durft te geven, wil je het dan via de mail of een PBtje doen? (wybrenkapenga(haal dit weg, dit is tegen spam.)@ilse.nl)
Ik reageer niet op je mail (tenzij je graag een antwoord wilt hebben) en ik hou het antwoord altijd voor mijzelf. Het wordt dus nooit openbaar.
Geef ook aan of ik het antwoord (zonder dat het duidelijk is van wie het komt) op het forum mag plaatsen.

Alvast bedankt,
Kaw.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 21 okt 2003 16:28

Mijn onderschrift zegt voldoende!
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2003 16:52

everlastingman schreef:Mijn onderschrift zegt voldoende!

ehh: Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave.

is dat hoe je zalig bent geworden of hoe je zalig wordt? Je kan wel w8ten op genade, maar je moet toch echt vragen, bidden naar Hem toe gaan.

Mooie text trouwens!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 21 okt 2003 18:58

hijwel schreef:is dat hoe je zalig bent geworden of hoe je zalig wordt? Je kan wel w8ten op genade, maar je moet toch echt vragen, bidden naar Hem toe gaan.

Dat is zoals je zalig bent geworden. Want zelf zalig worden kun je niet en ook de paus kan je niet zaligmaken. Je hoeft er ook niet voor naar Hem toe te gaan om zalig te worden, want Jezus is naar ons toegekomen om ons zalig te maken. Als je dat gelooft met heel je hart en dat beleid dan zul je zalig worden.

Wel zegt de Paulus in zijn brief aan de Romeinen: "Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden". Maar Paulus schrijft daarna nadrukkelijk: "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"
( Romeinen 10 : 13 t/m 15 )
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2003 19:04

everlastingman schreef:Dat is zoals je zalig bent geworden. Want zelf zalig worden kun je niet en ook de paus kan je niet zaligmaken. Je hoeft er ook niet voor naar Hem toe te gaan om zalig te worden, want Jezus is naar ons toegekomen om ons zalig te maken. Als je dat gelooft met heel je hart dan zul je zalig worden.

Wel zegt de Paulus in zijn brief aan de Romeinen: "Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden". Maar Paulus schrijft daarna nadrukkelijk: "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"

Mooi gezegt! Maar ik vondt het een beetje een gevaarlijke text om direct naar voren te brengen omdat dit niet direct gaat over de vraag: hoe wordt je zalig.
Maar hoe ben je zalig geworden. (iets waar een ongelovige zich makkelijk achter kan verschuilen, (het moet toch allemaal van God komen)

Maar ik las net dat deze topic niet bedoelt is voor discussie, sorry kaw :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2003 19:07

Geloof in Jezus Christus als jou schuldvergever en je zult zalig worden.

joris

Berichtdoor joris » 21 okt 2003 19:12

volgens mij is zalig worden een Rooms Katholieke term. Ik weet niet goed wat het betekent.

ik weet wel dat Jezus door het offer op Golgotha de relatie met God weer verzoent heeft, dat is het allerbelangrijkste wat er ooit op aarde is gebeurt. En omdat die relatie verzoend is, als teken daarvan scheurde het voorhangsel van boven naar beneden: de weg is vrij, kan ik rekenen op Gods liefde en vergeving en genadegaven als ik mij tot hem bekeer. En ik weet dat als ik leef zoals Hij dat van mij vraagt, dat ik dan bij Hem mag komen in het eeuwige feest!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 12:36

hijwel schreef:Geloof in Jezus Christus als jou schuldvergever en je zult zalig worden.

Oke... antwoord 1.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 okt 2003 13:51

Geloof in Jezus Christus als jou schuldvergever en je zult zalig worden.

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet zeggen :wink: :lol:
Oké je kleine aanvulling dan, ik denk dat je ook nog moet geloven dat je zondaar bent (maar dat impliceert bovenstaande eigenlijk al)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 okt 2003 16:53

Romeinen 10: Geloof dat de Heere is opgestaan en erken Hem als Heer. (Dus ook je leven moet in Zijn dienst staan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 22 okt 2003 22:47

Geloof in God en dat Jezus Christus voor jou is gestorven en dat God je daarom ziet als een Heilige!

Terug naar “Archief”