Top 10 klassieke componisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 okt 2003 19:12

kootje schreef:
Ik vraag me af waarom Händel zo hoog staat bij onze Napoleon?? en waar is Beethoven in jouw lijst?

ik geef toe, ik heb te weinig kennis om inhoudelijk tot een eerlijk vergelijk te kunnen komen, en heb dus ook smaak grotendeels mee laten spelen. Beethoven en Händel waren de twee gegadigden voor plaats 5, Ludwig is afgevallen... tja, dat heb je wel eens :D ik mag Händel gewoon wel, dat is alles :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 21 okt 2003 21:59

Calvin schreef:
lizzz schreef:tja daarom komt beethoven ook niet in mn top-10 voor, celloconcert ontbreekt :wink: neuh maar cellosonates heb ik ook weer liever van een ander (al zijn die van bth beter dan van chopin :D)

Oeffff.... de cellosonates van Beethoven zijn absoluut de mooiste!! kZou in de verste verte geen cellosonate kunnen bedenken die in de buurt komt. Wat dacht je overigens van Beethovens Trippelconcert? (met cello!)

denk dat brahms wel wat voor jou is :)
en ach ja eigenlijk is beethoven niet verkeerd, heb alleen wat tegen duitse romantiek.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 okt 2003 12:10

Wat vind jij eigenlijk van Dvoraks celloconcert. Vind ik persoonlijk erg goed.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 22 okt 2003 12:26

kootje schreef:Wat vind jij eigenlijk van Dvoraks celloconcert. Vind ik persoonlijk erg goed.

Ja, goed stuk (kheb het thuis ook op cd gespeeld op contrabas, errug heftig). Leuke is dat je in het eerste deel van het concert op een gegeven moment de invloed van de Amerikaanse Country muziek kunt horen. Kun je merken dat Dvorak in Amerika is geweest.

Eerste celloconcert van Haydn is overigens ook zeldzaam goed! Klinkt absoluut niet klassiek, in dat concert was Haydn z'n tijd volgens mij ver vooruit.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 okt 2003 12:34

Calvin schreef:
kootje schreef:Wat vind jij eigenlijk van Dvoraks celloconcert. Vind ik persoonlijk erg goed.

Ja, goed stuk (kheb het thuis ook op cd gespeeld op contrabas, errug heftig). Leuke is dat je in het eerste deel van het concert op een gegeven moment de invloed van de Amerikaanse Country muziek kunt horen. Kun je merken dat Dvorak in Amerika is geweest.

Eerste celloconcert van Haydn is overigens ook zeldzaam goed! Klinkt absoluut niet klassiek, in dat concert was Haydn z'n tijd volgens mij ver vooruit.

Ken wel het trompetconcert van Haydn, klinkt absoluut ook goed!!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 22 okt 2003 13:11

kootje schreef:
Calvin schreef:

Ken wel het trompetconcert van Haydn, klinkt absoluut ook goed!!

Ook mooi ja, maar da's weer typisch op klassieke wijze gecomponeerd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 okt 2003 16:30

On-topic misschien??? :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 22 okt 2003 19:26

:D

mooiste celloconcerten: dvorak, shostakovich, kabalevsky

(sorry calvin haydn hoort daar lang niet bij :wink: )

ja laten we on-topic gaan :D

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 22 okt 2003 21:21

Ik ga helemaal voor Elgars celloconcert.
Van mijn docent mag ik aan de Bach cellosuites beginnen. Joepie!!!!! Welke uitgave kan ik het beste nemen?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 22 okt 2003 21:33

wormpje schreef:Ik ga helemaal voor Elgars celloconcert.
Van mijn docent mag ik aan de Bach cellosuites beginnen. Joepie!!!!! Welke uitgave kan ik het beste nemen?

Elgar hoort ook in mn top5 :)

Heb zelf een nogal oude uitgave cellosuites (van PWM), op de rechterbladzijde handschrift van Bach, is best interessant, en wel aan te raden.
En cellosuites zijn echt geweldig om te spelen! Voor elke stemming is er wel een deel :)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 23 okt 2003 12:29

Mendelssohn heeft, zo te zien, de derde plaats. 't Gaat allemaal nog keurig volgens mijn lijstje! :lol:

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 23 okt 2003 12:44

ik zit even te denken, moet Messiaen er eigenlijk niet bij?
Heb hem zelf niet in mn top10, had ik niet meteen aan gedacht omdat ik niet echt van zijn muziek houdt.
Maar hij is na Bach wel de meest originele componist. En de eerste die niet in de lijn van Bach, maar volgens een nieuwe theorie componeerde...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 okt 2003 18:34

lizzz schreef:ik zit even te denken, moet Messiaen er eigenlijk niet bij?
Heb hem zelf niet in mn top10, had ik niet meteen aan gedacht omdat ik niet echt van zijn muziek houdt.
Maar hij is na Bach wel de meest originele componist. En de eerste die niet in de lijn van Bach, maar volgens een nieuwe theorie componeerde...

Das echt niet waar, de franse impressionisten hebben regelmatig met een 5-. 6- of 8-toonssysteem gewerkt; Schoenberg heeft het 12-toonssysteem ingevoerd. Of begrijp ik het niet goed?

Maar Messiaen moet er absoluut bij qua originaliteit, Schoenberg misschien ook als je naar zijn baanbrekendheid kijkt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 okt 2003 19:03

ja, messiaen op 4 en schoenberg op 6 ofzo?

Gerrit2

Berichtdoor Gerrit2 » 25 okt 2003 22:22

J.S. Bach staat toch wel vast op nr. 1. Daarna hangt het er een beetje vanaf. De ene dag ben je in de ban van de ene componist, de andere dag weer van een ander. Hangt vaak ook af van de interpretatie van de musici.
Op dit moment:
1. Bach
2. Handel
3. Telemann
4. Berlioz
5. Aratunian

De laatste 3 wisselen elke week wel weer. Verder nog Marcello, Molter, Goedicke, Albinoni! Tomasi, Jolivet etc.. etc.. en nog veel meer...

Even een andere vraag. Kennen jullie Maurice André (trompettist), en zo ja, hebben jullie daar cd's van en wat vind je ervan?

ps.
Ben nieuw op dit forum. Weet niet of je voor zo'n klein vraagje een nieuwe topic moet maken. (denk het niet eigenlijk :D )

Terug naar “Archief”