Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 11 jan 2007 03:37

Gelukkig heb ik het voordeel dat ik in een christelijk ziekenhuis werk, en we met de christelijke, refomatorische collega's hetzelfde standpunt hebben. dus we hadden er met elkaar wel dezelfde mening over, maar ja je moet dan ook weer de gedachten van de fam respecteren omdat 'klant koning is"
Maar het blijven moeilijke situaties, omdat het tegen je gevoel indruist.

je hebt ook gelijk m.b.t de opleiding. Het wordt je geleerd dat overlijden van mensen normaal is, en om het 'cru te zeggen, dood is dood"of familie er bij is of niet.
Je moet er niet te veel bij stil staan, en gewoon weer doorgaan.

Harm-J schreef:Gisteren greep jouw tekst mij aan, nu weer..
Nee, niet te veel denken, relativeren is mij niet vreemd.

Toch denk ik nu (Ik schrijf even uit de losse pols)daar sta je dan met je Christen gedachten
goed. Waar kan je terecht met je gedachten, Je collega's het thuisfront morgen?

Nu sta jij er alleen voor met jouw gedachten...Je bent ook getraint om te relativeren. Bij de
opleiding is helaas niet altijd rekening gehouden met een Christelijke achtergrond. De oplei-
ding leert simpelweg na het leven komt de dood. Daar moet je het maar mee doen..

Wat als in deze nacht zijn tijd gekomen is, waarop de Here zegt het is jouw tijd tegen de
patient... ? Je collega's tja...vermoedelijk zullen die het afdoen met het was zijn tijd... Moge-
lijk zal er nog wat gesproken worden over de man en zijn familie en hoe die de zaak besloten
hebben. Daar sta je dan met jouw gedachten over naastenliefde.

Het is mogelijk een gesprek tussen jou en God geworden....Weet dan, dat het God ook is die
jouw gedachten draagt....! Om met God te spreken hoef je niet altijd te bidden, zeg zijn naam
in jouw gedachten en hij zal er zijn...sterker nog Hij was er al.

Mijn inkt droogt op...Dit waren zomaar wat gedachten...
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 jan 2007 18:16

28 april ga ik wisselen van leerplek ik ga het klooster in! is nog helemaal in oude stijl en zit een hele mooie kapel bij enz enz.
heb er echt ontzettend zin in 1 non loopt ook echt nog in die kleren. en het is heel erg afwisselend omdat ze echt tot dat ze sterven daar blijven!

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 12 jan 2007 00:18

Wat gaaf liefie!!
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jan 2007 09:51

ja heb er ook wel zin in maar vind minder dat ze gisteren belde dat alle vakanties afgewezen zijn!!!! doordat er veel collega s naar een ander tehuis zijn over gegaan!
en in april gaan we weekje op vakantie omdat mijn opa en oma 50 jaar getrouwd zijn dus weet tot nader orde niet of ik mee kan en we hebben bijna een vakantie geboekt naar kroatie maar hebben we nu ook maar afgezegt.
weet gewoon niet wat ik kan verwachten :(

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 14 jan 2007 13:18

Das wel minder, maar dat vind ik toch wel als je in de zorg werkt.
Je kan nooit lang van te voren een vakantie boeken omdat je niet weet of je de juiste periode krijgt toegewezen.
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jan 2007 14:15

ja het is gewoon balen nu zitten we voor een vakantie naar Alanya te kijken turkije en dat is eind augustus begin september is de drukte beetje voor bij ik hoop\dat ik snel te horen krijg of het kan

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2007 23:11

Bij ons is de vakantie tijd nu ook al een ramp. Velen willen tegelijk. Coordinator is nu al aan het kijken in hoeverre ze eht rond kan krijgen.

Vandaag weer gewerkt. Wat een weer!!!
Ik moest even 300 meter lopen met bewoners, we waren allen doorweekt.
Dus een heel aantal (die een beetje te begeleiden zijn als er iets anders gaat dan normaal) in pyjama gehezen, warme sokken opgezocht en een heerlijke warme trui aangetrokken.
Zelf heb ik een broek opgezocht van 1 van de bewoners die vrij goed pastte aangezien ik ook doorweekt was. Toen ik naar huis ging was mijn eigen broek weer droog 8)

1 van de bewoners wilde niet douchen. Vond het eng en hield de bomen angst vallig in de gaten. Heeft nog even herrie geschopt met een asbak en tafel. Toen het donker was en hij de bomen niet meer kon zien wilde hij gelukkig toch nog douchen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2007 17:31

Ik ben nu bezig met een cursus, CFB. Controle en fysieke beheersing betekent het geloof ik ;)
We leren om te gaan met agressieve en geagiteerde patienten en clienten. Dus om zelf los te komen als ze je vast hebben aan kleren, armen, benen, haren, wurgingen etc. En ook hoe je met 3 mensen iemand tegen de grond krijgt, zonder diegene pijn te doen, of met 3 mensen iemand in de afzonderingsruimte of separeer te krijgen.
Heftig om allemaal te doen en mee te maken als acteur, waarin je dan patient speelt, maar heeeeel erg interessant!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 jan 2007 17:34

MissF schreef:Ik ben nu bezig met een cursus, CFB. Controle en fysieke beheersing betekent het geloof ik ;)
We leren om te gaan met agressieve en geagiteerde patienten en clienten. Dus om zelf los te komen als ze je vast hebben aan kleren, armen, benen, haren, wurgingen etc. En ook hoe je met 3 mensen iemand tegen de grond krijgt, zonder diegene pijn te doen, of met 3 mensen iemand in de afzonderingsruimte of separeer te krijgen.
Heftig om allemaal te doen en mee te maken als acteur, waarin je dan patient speelt, maar heeeeel erg interessant!

Deze cursus hebben mijn collega's ook gedaan. Ik wilde de cursus ook gaan doen, omdat wij ook veel agressie meemaken, maar mijn contract zit er per 1 maart op, dus heeft het niet veel zin meer.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 jan 2007 17:37

Ik ben trouwens gisteren door een cliënt aan mijn haren getrokken. Ik had dit niet verwacht, omdat het er niet naar uit zag, dat ze iemand 'aan zou vallen'. Ook vandaag was ze nog niet in haar hum, maar goed, ik kon gelukkig gewoon met haar werken...
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 17:43

MissF schreef:Ik ben nu bezig met een cursus, CFB. Controle en fysieke beheersing betekent het geloof ik ;)

Ik vond dat de gaafste cursus die ik tot nu toe gehad heb!!! heb er ook enorm veel aan gehad.

Het leukste vond ik om zelf zorgvrager te spelen en als dan 3 kerels moeite hebben om je goed in de grepen te nemen. Wij mochten namelijk flink tegen werken. Ik kijk al uit naar de herhaal cursus :oops: :lol: :mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 17:48

Daphne schreef:Ik ben trouwens gisteren door een cliënt aan mijn haren getrokken. Ik had dit niet verwacht, omdat het er niet naar uit zag, dat ze iemand 'aan zou vallen'. Ook vandaag was ze nog niet in haar hum, maar goed, ik kon gelukkig gewoon met haar werken...

Dat is bar vervelend!

Wij hebben een bewoner die het dagelijks aantal keren doet. het stomme is: je went er aan :shock:
Echt ongelovelijk waaar, want als hij het een week niet zou doen, dan zouden wij echt stom verbaasd wezen. Vandaag greep hij een aatnal x naar mijn haar en 1x was ik net te laat met afweren.

De storm was naar binnen geslagen bij ons. Aantal achter slot gezeten op andere groepen gelukkig, maar we moeten wel assisteren.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 jan 2007 17:51

JA, een andere cliënt op de groep heeft me ook al een aantal keer gegrepen maar daar ben ik al helemaal aan gewend, doet me ook weinig meer. Maar bij dit meisje vond ik het niet echt leuk... :oops:
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 18:02

Dat is ook logisch: hoe minder je het verwacht, hoe meer impact het heeft. Ik kan al die aggressie prima aan op de groep, maar toen een bewoner die niet van mijn groep was mij en een bewoner van mijn groep bedreigde is dat enorm ingeslagen. Ben toen echt een week bezig geweest om dat weer op orde te krijgen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 18:12

Ik zat pas te bedenken:

Is het eigenlijk niet abnormaal dat je went aan:
- knijpen
- haren trekken
- schoppen
- dat ze je beet pakken terwijl jij dat niet wilt
- gooien van bekers tot bedden, stoelen, tafels
- slopen van meubels
- kopstoot geven

en zo kunnen we nog even door gaan.

Als 1 van deze dingen gebeurd dan draaien we onze hand daar niet meer voor om. We handelen zoals afgesproken en gaan gewoon weer verder (op heftige ongewone insidenten na).

Hoe normaal is het om te wennen aan zulke agressie?
Ik moet er wel bij zeggen dat het alleen bij de zorgvragers. Het is niet dat het in de koude kleren gaat zitten als je op straat iemand tegen komt die de boel afbreekt en overal mee loopt te smijten.

Terug naar “Archief”