Presentatiezenuwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 11 jan 2007 00:14

Lalage schreef:Ik denk dat heel veel mensen dat gebruiken... als je een presentatie moet houden, dan gebruik je daar tegenwoordig altijd PowerPoint bij, tenzij je je slides met LaTeX maakt natuurlijk :mrgreen:

Nerd!

Je kunt natuurlijk ook Open Office Impres(s) gebruiken. Maar dat werkt alleen maar onder een GUI.

'k Weet niet of de tip al langs is geweest, maar van tevoren voor een spiegel oefenen werkt wel. En als je onderaan je papiertje met punten met koeienletter: LANGZAAM PRATEN zet, werkt dat ook.

Ik moet weleens een referaat (duur woord voor spreekbeurt op de universiteit) geven voor een zaal met 250 studenten en dan heb ik de neiging om enorm te gaan ratelen zodat niemand het meer volgt.

Wat ik dan vantevoren doe is even wat ontspanningsoefeningen (Jacobsen) doen: wat spieren aanspannen, vasthouden, ontspannen en uitademen en dan in je zelf 'ontspan' zeggen.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 jan 2007 11:31

Hm, ik moet best veel presenteren bij m'n studie en word ook echt wel op de vorm afgerekend, maar ik had tot gisteren nooit met powerpoint gewerkt. Docenten werken ook vaak nog gewoon met sheets en krijtborden.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 jan 2007 11:37

Welja Lalage, je bezorgt me bijna een hartverzakking met je presenteren in het engels.

Eitje....want dat doe ik dagelijks.... :mrgreen: En smurf, Frans geen mooie taal? Schaam je....ik mag hopen dat uw oordeel een oordeel uit onwetendheid is :lol:

Enfin, druppels zijn idd sympoombestrijding. Het heeft alles met voorbereiding (heb je het verhaal goed, of niet) en zelfvertrouwen te maken. Ik heb dingen moeten vertellen over gebouwen waar we langsreden. Gelukkig herken ik nog wel wat bouwstijlen, dus mijn verhaal (ook al was het compleet uit mijn duim gezogen) ging er in als zoete koek. Je moet ook zorgen dat je verhaal geloofwaardig overkomt. Daarom dat zelfvertrouwen. Jij hebt wat te vertellen, je publiek niet. Jij bent in control, niet je publiek. Maar goed, je moet het ook een beetje in je hebben, sommige mensen kunnen gewoon echt niet presenteren, en bij anderen (zoals bij mij) gaat het van een leien dakje. Maar voorbereiding is ten alle tijden het halve werk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 11:40

Dat is ook de beste manier om de zenuwen te overwinnen. Het veel doen. Vervelend maar ja, een zure appel waar je doorheen moet bijten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 jan 2007 12:24

En toch is het best raar, want normaal gesproken heb ik mn bekkie wel bij me, alleen voor een zaal of lokaal vol met mensen sla ik dicht als de muil van een krokodil die zojuist een prooi gevangen heeft :)

Kathleen, Frans is voor snobs. Echt een vreselijke taal :?

@Windekind; Hoe ging het gisteren voor de eerste keer met powerpoint? :)

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 11 jan 2007 13:31

Smurffie schreef:Kathleen, Frans is voor snobs. Echt een vreselijke taal :?

Aangenaam, hier is een snob. :P

Ehh, volgende week presentatie, wordt er nog niet zenuwachtig van, maar die moeten ckr nog komen..
Ach, kzal wel zorgen datk genoeg slaap, rustig blijf en heerlijk ontspannen ben.. ;) Dan komt t wel goed..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 jan 2007 14:19

Smurffie schreef:@Windekind; Hoe ging het gisteren voor de eerste keer met powerpoint? :)
O, wel prima opzich, alleen kreeg ik kruisjes in plaats van plaatjes bij sommige afbeeldingen (niet bij allemaal). Weet iemand hoe dat komt?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2007 14:39

Dan staat het plaatje waarnaar je in de presentatie linkt ws niet meer op de plek waar het stond toen je het invoegde. :)

Wbt presenteren moet ik het idd met Kathleen eens zijn: voorbereiding is erg belangrijk. Ik heb er sowieso niet zoveel moeite mee om wat te bazelen voor een groep mensen, maar wil je echt overtuigend uit de verf komen dan moet je wel weten waar je het over hebt of iig wat je wilt gaan zeggen over datgene waarvan je niet weet waar je het over hebt.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 jan 2007 14:47

Dan maar een snob, maar ik red me wel in die taal. Vive la France!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”