Diagnose: PDD-NOS

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Diagnose: PDD-NOS

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 jan 2007 21:50

Na een observatieperiode van 8 weken is de diagnose gesteld. Een lichte vorm van PDD-NOS en een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling, waarschijnlijk door die PDD-NOS, samen met , waarschijnlijk over-geërfde, sterke emoties.

Het leek tijdens het adviesgesprek, waarin ik de diagnose hoorde, wel alsof al mijn problemen aan dat hokje waren verbonden. Alles lag aan mij, ze zeiden het niet, zo kwam het wel over. Later vroeg ik er naar, en het was ook zo. Het ligt aan dat etiket wat PDD-NOS heet. Dus, voor de duidelijkheid, ik heb een lichte mate van een lichte vorm van autisme. Alsof ze een etiket moesten hebben.

Kan iemand mij iets meer vertellen over gestoorde persoonlijkheidsstoornis?

Ik twijfelde of ik dit wel ging vertellen, maar ik zit er ontzettend mee. Ook met de periode die komen gaat, behandeling e.d.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 jan 2007 22:25

Website met meer informatie:

http://www.pdd-nos.nl
http://autisme-pdd-nos.startpagina.nl/

In ieder geval, sterkte, L'être!
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 22:28

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Diagnose: PDD-NOS

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 23:23

L'être extraterrestre schreef:Kan iemand mij iets meer vertellen over gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling?
Dat is een heel vage omschrijving L'être... Eigenlijk een verzamelnaam voor allerlei vormen van afwijkingen in de persoonlijkheidsontwikkeling. Het loopt, zeg maar, van emotionele leegte tot juist extreem sterke emoties.

Lastig dus om daar in zijn algemeenheid wat over te zeggen. Kennelijk houdt het in jouw geval nauw verband met PDD-NOS en overgeërfde sterke emoties?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 10 jan 2007 23:47

LeChat schreef:
L'être extraterrestre schreef:Kan iemand mij iets meer vertellen over gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling?
Dat is een heel vage omschrijving L'être... Eigenlijk een verzamelnaam voor allerlei vormen van afwijkingen in de persoonlijkheidsontwikkeling. Het loopt, zeg maar, van emotionele leegte tot juist extreem sterke emoties.

Lastig dus om daar in zijn algemeenheid wat over te zeggen. Kennelijk houdt het in jouw geval nauw verband met PDD-NOS en overgeërfde sterke emoties?

Een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling is niet hetzelfde als een persoonlijkheidssstoornis. Je hebt grofweg negen persoonlijkheidsstoornissen, maar niet iedereen met een 'gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling' heeft ook per definitie een 'persoonlijkheidsstoornis'.

En je persoonlijkheidsontwikkeling kan op allerlei manieren verstoord raken: van traumatische ervaringen in je vroege jeugd tot een verstoring in het werken van je hersenen.

PDD-NOS is een ontwikkelingsstoornis, net als bij een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling is zoiets nooit jouw schuld. Ik kan me niet voorstellen dat de hulpverleners dat beweerd hebben. Ik denk dat je moet oppassen om niet meer uit iemands woorden te willen halen dan ze echt zeggen.

Ik heb trouwens nog nooit van 'overgeërfde sterke emoties' gehoord... :?
Als je tiener bent heb je sowieso sterkere emoties en ben je sneller uit belans dan wanneer je dertig bent. Dat is niet iets waarvan je kunt zeggen: dat is nou eenmaal zo, dat gaat nooit meer veranderen. Emoties kun je leren beheersen en reguleren. En misschien kost het je meer moeite dan een ander, maar er is wel iets aan te doen hoor. Waarschijnlijk krijg je iets van sociale vaardigheidstraining en leer je communicatieve vaardigheden. Dat is wel standaard geloof ik bij mensen die een stoornis hebben in het autistische spectrum.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 10 jan 2007 23:54

Roodkapje schreef:Waarschijnlijk krijg je iets van sociale vaardigheidstraining en leer je communicatieve vaardigheden. Dat is wel standaard geloof ik bij mensen die een stoornis hebben in het autistische spectrum.

Zoiets hebben ze mij nooit aangeboden.. Ik 'mocht' alleen om de zoveel weken met iemand praten.. en daar zijn ze na een tijdje mee gestopt omdat er met mij niet te praten viel.. Goh, is dat niet juist een kenmerk van iemand met een stoornis in t autistisch spectrum..? Maar goed dat even terzijde.. had niet echt met dit topic te maken verder, sorry..
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 11 jan 2007 00:07

Johanne schreef:
Roodkapje schreef:Waarschijnlijk krijg je iets van sociale vaardigheidstraining en leer je communicatieve vaardigheden. Dat is wel standaard geloof ik bij mensen die een stoornis hebben in het autistische spectrum.

Zoiets hebben ze mij nooit aangeboden.. Ik 'mocht' alleen om de zoveel weken met iemand praten.. en daar zijn ze na een tijdje mee gestopt omdat er met mij niet te praten viel.. Goh, is dat niet juist een kenmerk van iemand met een stoornis in t autistisch spectrum..? Maar goed dat even terzijde.. had niet echt met dit topic te maken verder, sorry..

Neu, praten is niet het probleem bij autisten. 't Probleem is dat ze zich moeilijk in de belevingswereld van een ander kunnen verplaatsen (dat heet 'Theory of Mind'). En mensen met PDD-NOS praten over het algemeen teveel. :D

Ik denk dat als je iemand tegenover je hebt waarvan je als hulpverlener weet dat hij/zij moeite heeft met het zich verplaatsen in de ander, dat je dan wat meer moeite moet doen. Ik kan meestal goed met autisten overweg omdat ik nooit verwacht dat ze opeens heel sociaal vaardig gaan doen. Ik weet dat ze daar niet zo goed in zijn, dus vind ik het een betere manier om te kijken of ik daar een positieve draai aan kunt geven.

Wat vaak ook een enorme opluchting is, is 'lotgenotencontact', praten met mensen die dezelfde problemen hebben als jij. Je bent niet de enige met dit probleem. En daar kun je op twee manieren mee omgaan: denken dat je zo bent en dat andere mensen daar maar mee moeten leren leven, en niet willen veranderen of toch proberen het beste uit jezelf te halen en kijken wat je nog kunt leren, ookal ben je iemand met een stoornis uit het autistische spectrum. Alle vooruitgang is meegenomen, toch?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 11 jan 2007 00:16

Roodkapje schreef:
Neu, praten is niet het probleem bij autisten. 't Probleem is dat ze zich moeilijk in de belevingswereld van een ander kunnen verplaatsen (dat heet 'Theory of Mind'). En mensen met PDD-NOS praten over het algemeen teveel. :D

Maar er zit een verschil tussen praten en praten.. als je continue over gevoelens en dingen van jezelf moet praten gaat dat dramatisch.. althans bij mij dan.. Maar goed, dat hoeft daar misschien niet aan te liggen.. Anyway, laat maar.. zo gooien we van alles in dit topic neer wat er niet inhoort..
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 11 jan 2007 01:04

Allereerst wil ik je sterkte wensen in je situatie die nu een 'naam' heeft gekregen.
Ik hoop ook dat je hulp van God mag voelen/ervaren.
Daarnaast bied ik iedereen mijn excuses aan. Ik praat te snel en te veel over mijzelf en mijn thuissituatie en daar kan ik mensen mee ergeren. Wat weten jullie er aan? Voornemen voor het nieuwe jaar: Niet meer doen. Het spijt me. Ook dat ik het nu pas in zie.
L'être extraterrestre, weet je nog dat je dit schreef in een ander topic?
Weet je misschien ook waarom je dit schreef?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 jan 2007 04:12

Sterkte, Mar
Ik draag je op in gebed.

Weet je al wat voor behandeling gaat volgen?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 08:48

L'être extraterrestre schreef:Kan iemand mij iets meer vertellen over gestoorde persoonlijkheidsstoornis?

Sorry, maar ik weet daar echt bar weinig vanaf!
Maar L'être extraterrestre, ik wil je wel heel veel sterkte wensen!

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 11 jan 2007 13:06

L'être, I'll pray 4 you.. Do not be afraid, God is with you!
Ik zelf weet er ook zeer weinig vanaf.
ijn buurjongen heeft het ook, en is zeer op zichzelf, leeft in zijn eigen fantasiewereld, en heeft wss door verschillende medicijnen wel ns een 'tick' (vaak knipperen met 1 oog, zijn hoofd schudden e.d.)
Verder weet ik echt helemaal niets. Wel dat zijn ouders (hij is nl. 12 jaar) er soms niet goed van worden..
Sorry, this is all I know, maar het is vast niet zo erg bij jou, als ik het zo hoor.. ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jan 2007 13:19

Op mijn stage zijn er ook een paar jongeren die de diagnose PDD-NOS hebben gekregen. Maar wat bij hen opvalt, is dat ze zelf het besef niet hebben dat het hen belemmerd in hun doen en laten. Ik denk dat dat komt doordat zij een zwaardere vorm ofzo hebben.
Het is denk ik wel belangrijk dat de mensen om je heen het wel weten, zodat zij op de goede manier met jou om kunnen gaan. Dat is voor jou veel fijner denk iK!
Sterkte!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jan 2007 21:53

LeChat schreef:

Nou jah, het probleem is dus dat ik een en al vaagheid te horen heb gekregen. Dus ik kan er ook verder niets over zeggen.

Roodkapje schreef:PDD-NOS is een ontwikkelingsstoornis, net als bij een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling is zoiets nooit jouw schuld. Ik kan me niet voorstellen dat de hulpverleners dat beweerd hebben. Ik denk dat je moet oppassen om niet meer uit iemands woorden te willen halen dan ze echt zeggen.
Ze hebben niet gezegd dat die stoornis mijn schuld is, wel dat de problemen mijn schuld zijn.

@Johanne, dat ik dit topic geopend heb, betekend niet dat jij er niets in mag zeggen. Ik vind het juist 'wel prettig' om ervaringen van anderen te horen. Dan weet ik dat ik niet alleen sta. Dat weet ik sowieso wel, maar je begrijpt me wel. Hoop ik :wink:

@André, ik schreef dit omdat ik er van baal dat ik jullie met mijn problemen lastig viel.

Ik maak de post morgen hopelijk af, moet nu stoppen.

André

Berichtdoor André » 12 jan 2007 01:01

L'être extraterrestre schreef:@André, ik schreef dit omdat ik er van baal dat ik jullie met mijn problemen lastig viel.

Ik maak de post morgen hopelijk af, moet nu stoppen.
Ik denk dat je mag proberen te denken dat je 'ons' niet lastig valt, maar dat je ook niet goed raad weet met wat je allemaal overkomt.
Het is toch prima dat je die 'onmacht' graag wilt delen met anderen?

Terug naar “Archief”