Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 jan 2007 22:54

leclerc schreef:Natuurlijk Japio,

Maar als Jezus zich aanbied met zijn vraag Heb je Mij nodig? dan ben je toch behoorlijk tegen het werk van de Geest in aan het gaan als je reageert zoals eerder beschreven.

kun jij mij btw de precieze betekenis van het dal van Achor uitleggen?
deze term heb ik van de gergemmers in deze discussie gehoord en ik gooi hem er ook maar in. maar waar komt dit nu vandaan? of is het would be bevindelijke praat?
dat laatste denk ik namelijk.

Geschiedenis staat in Jozua 7.
En dan moet je jezelf eens met Achan vergelijken.
Zijn wij niet precies hetzelfde. De zonde verbergen. De zonde in stand houden. Wat gebeurd er met Achan....hij moet sterven in het dal van Achor.

Door het dal van Achor geleidt worden betekend dus sterven! En dan niet lichamelijk sterven, maar de oude natuur moet sterven! Onze hoogmoedige, blinde, egoïstische natuur moet sterven.....dit kunnen we niet zelf, dit kan alleen door het werk van de Heilige Geest die ons in Christus inlijfd! Ellende-verlossing-dankbaarheid.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 23:01

Door het dal van Achor geleidt worden betekend leven, het Heilige Land binnen gaan..

Sterven deed je al in die 40 jaar in de woestijn.. of met kwakkelen tussen je tanden, of door een aanval van Amelekieten, Edomieten of Moabieten. Het dal van Achor is het dal van de Hoop..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 jan 2007 23:14

Raido schreef:
Japio schreef:.....er is bij ons geen plaats. Vandaar dat Christus is geboren in een kribbe de mensen hadden in de herberg geen plaats voor Maria.
Je verondersteld nu dat die Joden daar wisten dat Maria zwanger was van de Messias.

Als er wel bij mensen plaats was geweest had de Heere het wel anders bestuurd....

Je moet niet in je ééntje door dat dal van Achor willen, maar aan de Hand van de Heere
Verstaat gij ook het geen gij spreekt? Waarom zou ik in vredesnaam in Palestijns gebied door een dal gaan lopen?

Dal van Achor is de dood in jezelf vinden.....dit moet wel aan de Hand van de Heere, het is namelijk het werk van de Heilige Geest. Bedoel te zeggen dat je niet zelf maar ellende-kennis moet gaan zoeken. Dit heeft weinig met Palestijns gebied te maken.....

Hij wil je erdoor voeren zodat het Zijn werk is dat wij zalig worden!!! Dan wordt het offer van Christus alleen nog maar meer openbaar en verheerlijkt. Dan verwacht je niet veel van de Heere maar alles van Hem! Als je zo doorgeleidt mag worden weet je pas wie jezelf bent en wie Hij is, en dat maakt het wonder alleen maar groter.
Je kunt zo predikant worden, maar wat zeg je nou eigenlijk, je praat veel maar zegt weinig.

- Hij wil je waar door voeren (je zult vast wat geestelijks bedoelen, maar wat?)
- Waarom wordt het meer openbaar en verheerlijkt? (Je kiest er voor om het woordt meer te gebruiken, vandaar).
- Wat houdt doorgeleidt worden? Als een zoutzak op des Heeren ezel door Achor gebracht worden? Als een slaaf vast geknoopt achter de kamel doorgesleept worden? Of als een vrijgemaakte, lopend naast jou Heere, als een discipel die alles verwacht van Hem, aan zijn lippen hangt om de zoete woorden te horen?

- Doorvoeren door het dal van Achor....je bij je doodstaat bepalen
- Hoe meer jij sterft hoe groter Hij wordt....Hij (Christus) moet wassen wij minder worden...hoe meer die oude mens sterft hoe meer plaats er is voor Christus, hij wil die plaats maken.
- Doorgeleidt worden kan op velerlei manieren, de door jouw geschetste manieren zijn zeer divers, maar hoe een mens bij zijn doodstaat wordt bepaalt is voor een ieder anders denk ik.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je pas een waar geloof hebt wanneer je door dat dal bent geweest!
Vreemd ik zou dat wel willen zeggen, indien je verzot bent op de Woestenreis-vergelijking voor het Geestelijk Israel.

dal van Achor en de gehele woestijnreis.....heeft niet dezelfde betekenis. Ik bedoelde te zeggen dat je niet pas een waar geloof als je de dood in jezelf gevonden hebt. Dit ware geloof werkt de Heere al eerder, dit is namelijk de aanzet om een zondaar bij zijn doodstaat te bepalen...

Dus door het werk van de Heilige Geest brengt de Vader een verloren zondaar tot Christus. De zondaar wordt aan zijn doodstaat bekend gemaakt en kan niet meer zonder Christus dewelke het Leven is.....en ontvangt de kracht om als levend dankoffer voor de Heere te leven....
Ellende-verlossing-dankbaarheid
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 jan 2007 23:21

Raido schreef:Door het dal van Achor geleidt worden betekend leven, het Heilige Land binnen gaan..

Sterven deed je al in die 40 jaar in de woestijn.. of met kwakkelen tussen je tanden, of door een aanval van Amelekieten, Edomieten of Moabieten. Het dal van Achor is het dal van de Hoop..

Ze hadden net Jericho veroverd en mochten daar NIKS meenemen. Dat deed Achan wel....zo is het nu nog, na ontvangen genade nog zondigen. En als de Heere ons daarbij bepaald, dat we het goede van Hem ontvangen maar nog steeds het kwade blijven aanhangen (rom 7) gaat de Heere ons bij onze doodstaat bepalen. Ondanks al het goede wat de Heere geeft, toch niet zonder zonde kunnen blijven! Daar bepaald de Heere ons bij in de geschiedenis van Achor. De Achans (zonden) moeten beleden en gestenigd worden! De oude mens moet dood....en de Heere wil het Leven geven.....dat is de hoop!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 23:26

Japio schreef:Als er wel bij mensen plaats was geweest had de Heere het wel anders bestuurd....
Je zoekt gewoon een vergelijking in het echte leven om aan te duiden dat niemand God nodig heeft. Maria kwam niet aan de bel met 'Heeft u God nodig? Laat mij dan binnen', ze werden geweigerd omdat ze arme, Gallilesche sloebers waren. Dat Hij geboren werd in een kribbe was uiteraard wel een symbool voor de afdaling van Christus naar het laagste.

Maar die herbergier had niet de bedoeling om de Messias even lekker niet nodig te hebben en dús Maria weg te sturen.

Dal van Achor is de dood in jezelf vinden.....dit moet wel aan de Hand van de Heere, het is namelijk het werk van de Heilige Geest. Bedoel te zeggen dat je niet zelf maar ellende-kennis moet gaan zoeken. Dit heeft weinig met Palestijns gebied te maken....
Het écht dal van Achor ligt in Jericho, Westelijke Jordaanoever, Palestijns Gebied. Ik zei dat omdat ik de onderbuikgevoelens hebt dat je gewoon iemand papagaait. Het klinkt mooi, dat dal van Achor.

Zoals je zult lezen zie ik het dal van Achor iets wat aan het eind van je reis is, jij bijna als begin punt.

- Doorgeleidt worden kan op velerlei manieren, de door jouw geschetste manieren zijn zeer divers, maar hoe een mens bij zijn doodstaat wordt bepaalt is voor een ieder anders denk ik.
Ik denk niet. God leidt, Hij sleept niet.

dal van Achor en de gehele woestijnreis.....heeft niet dezelfde betekenis. Ik bedoelde te zeggen dat je niet pas een waar geloof als je de dood in jezelf gevonden hebt. Dit ware geloof werkt de Heere al eerder, dit is namelijk de aanzet om een zondaar bij zijn doodstaat te bepalen...
Er vanuitgaande dat jij dus toch de Woestenreis voor Achor plaatst, is dat niet in strijd met de kerkleer van de Gergem? Het komt vaak haast over dat je pas bekeerd bent als je jou doodstaat kent, omdat je dan de Heelmeester pas nodig hebt. Maar het volk Israel was al 40 jaar onderweg, voordat ze überhaupt in de búúrt van Achor was.

Dus door het werk van de Heilige Geest brengt de Vader een verloren zondaar tot Christus.
Dit lijkt mij onbijbels. De heilige Geest brengt een zondaar door Christus tot de Vader, altans... dat is volgens mij wat het filioque inhoudt :)

De zondaar wordt aan zijn doodstaat bekend gemaakt en kan niet meer zonder Christus dewelke het Leven is.....en ontvangt de kracht om als levend dankoffer voor de Heere te leven.... Ellende-verlossing-dankbaarheid
Dat is geen Woestijnreis-Tomtom.. God begint met jou, jij gaat door de Woestijn en kómt in Israel, door Achor. Je dood, is je hoop. Je zult daar sterven, maar niets liever dan dat. Je zondige mens wat afsterft, en een nieuwe Godzalig leven ingaan. Het Volk van God kijkt uit naar Israel..

Dus ook naar Achor.

[b]gaat de Heere ons bij onze doodstaat bepalen.
Na ontvangen genade ergo na wedergeboorte ergo na levendmaking.. Is de mens geen dode zondaar meer, maar sleept hij zijn 'vlees', of 'oude ik' nog steeds mee.

Ondanks al het goede wat de Heere geeft, toch niet zonder zonde kunnen blijven! Daar bepaald de Heere ons bij in de geschiedenis van Achor. De Achans (zonden) moeten beleden en gestenigd worden! De oude mens moet dood....en de Heere wil het Leven geven.....dat is de hoop!
God heeft leven gegeven bij de uittocht uit het Egypte der Zonde, ookal was het totaal onbegrijpelijk voor het Volk dat het daar weg moest. De oude mens moet sterven (die was toch al dood?).

Je sleept het mee, maar je kunt bij tijden ook uit de Geest leven. Zonder ellendekennis mag je afvragen wat je geloof inhoudt, maar ook zonder verlossing en dankbaarheid. Het zijn essentiële vruchten van het geloof in God. Je zúlt het zien. Maar het geloven begint al.. in Egypte.
Laatst gewijzigd door Raido op 10 jan 2007 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 23:28

Klaas schreef:
goofy1978 schreef:dominee zonder geloof kan idd niet.
maar een dominee kan een knecht van God zijn zonder kindschap kijk maar naar judas,een geroepen apostel van Jezus maar de zoon der verderfenis.al zal hij vast rechtzinnig gepreekt hebben maar zelf had hij er geen deel aan.

Dus dominees met geloof maar zonder kindschap zouden wel kunnen bestaan? En ik maar denken dat geloof en kindschap samengingen....

Overigens sprak God ook bij monde van een ezel, maar of dat betekent dat we dan ezels op de preekstoel moeten zetten? Iemand kan idd door God gebruikt worden zonder geloof en dus zonder Zijn kind te zijn. Zo iemand kan echter geen dominee zijn.

een dominee zonder kindschap komt toch voor. alleen menen ze van zichzelf wel zalig te zijn.maar missen het zaligmakende geloof.

22 Velen [7:22] Jer 14:14; 27:15. Luk 13:26.zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En [7:23] Ps 6:9. Matt 25:12. Luk 13:25, 27.dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat [7:23] Matt 25:41. Luk 13:25, 27.weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

en daar komen ze dan wat laat achter.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 23:45

Het is nogal een verschil, iemand die getuigend in de Naam van Christus of door de Naam van Christus. Wat Klaas probeerd te zeggen is dat hij het totaal onbegrijpelijk vind dat jij zegt dat er predikanten zijn die wél knechten van God zijn, maar geen kinderen van God zijn.

Dat zijn geen knechten van God. Dat God ze gebruikt is tot daaraan toe, maar het zijn niet Gods knechten, daar spreek gehoorzaamheid uit. Of wilde je zeggen dat Satan ook een knechtje is van God?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 jan 2007 23:51

Raido schreef:
Japio schreef:Als er wel bij mensen plaats was geweest had de Heere het wel anders bestuurd....
Je zoekt gewoon een vergelijking in het echte leven om aan te duiden dat niemand God nodig heeft. Maria kwam niet aan de bel met 'Heeft u God nodig? Laat mij dan binnen', ze werden geweigerd omdat ze arme, Gallilesche sloebers waren. Dat Hij geboren werd in een kribbe was uiteraard wel een symbool voor de afdaling van Christus naar het laagste.

Maar die herbergier had niet de bedoeling om de Messias even lekker niet nodig te hebben en dús Maria weg te sturen.

Het feit dat er "geen plaats" was in de herberg voor Jezus mag je m.i. rustig doorvoeren naar: er was bij de mensen op aarde geen plaats voor de Messias. God heeft plaats gemaakt. Maar heb geen zin in een verdere discussie hieromtrent.
Dal van Achor is de dood in jezelf vinden.....dit moet wel aan de Hand van de Heere, het is namelijk het werk van de Heilige Geest. Bedoel te zeggen dat je niet zelf maar ellende-kennis moet gaan zoeken. Dit heeft weinig met Palestijns gebied te maken....
Het écht dal van Achor ligt in Jericho, Westelijke Jordaanoever, Palestijns Gebied. Ik zei dat omdat ik de onderbuikgevoelens hebt dat je gewoon iemand papagaait. Het klinkt mooi, dat dal van Achor.

Zoals je zult lezen zie ik het dal van Achor iets wat aan het eind van je reis is, jij bijna als begin punt.

Incorrect. Ik zie "de dood in jezelf vinden" als iets wat juist voor gelouterde gelovigen is. Je wordt niet in 1 dag burgemeester. Het je menselijke natuur dood weten is iets wat direct verbonden is met het Leven in Christus hebben. Het is dus zeker voor degene die Israel al binnen zijn.....

Ik denk niet. God leidt, Hij sleept niet.

Je stelde het zeer zwart-wit.....ik wilde alleen aangeven dat de ene gelovige anders wordt doorgeleidt dan de andere.
Er vanuitgaande dat jij dus toch de Woestenreis voor Achor plaatst, is dat niet in strijd met de kerkleer van de Gergem? Het komt vaak haast over dat je pas bekeerd bent als je jou doodstaat kent, omdat je dan de Heelmeester pas nodig hebt. Maar het volk Israel was al 40 jaar onderweg, voordat ze überhaupt in de búúrt van Achor was.

Eerst Egypte uit, langs de Wet (Sinaï) naar Israel en dan pas de dood in jezelf vinden en de vergeving (steniging) van je zonden persoonlijk weten is m.i. exact volgens de leer van de ger.gem. Een mens is niet zomaar bij zijn doodstaat bepaald en bij de persoonlijke vergeving van zonde. Het gaat hier om absolute geloofszekerheid, hier is loutering voor nodig (zoals eerder al aangegeven).
Dit is volgens mij niet in strijd met de leer van de Ger. Gem. sterker nog, volgens mij is dit de leer van de gergem.

Dus door het werk van de Heilige Geest brengt de Vader een verloren zondaar tot Christus.[/quote]Dit lijkt mij onbijbels. De heilige Geest brengt een zondaar door Christus tot de Vader, altans... dat is volgens mij wat het filioque inhoudt :) [/quote]
Heilige Geest gaat van de Vader en de Zoon uit....brengt een zondaar bij Christus en is in Christus rechtvaardig voor de Vader.... :)

De zondaar wordt aan zijn doodstaat bekend gemaakt en kan niet meer zonder Christus dewelke het Leven is.....en ontvangt de kracht om als levend dankoffer voor de Heere te leven.... Ellende-verlossing-dankbaarheid
Dat is geen Woestijnreis-Tomtom.. God begint met jou, jij gaat door de Woestijn en kómt in Israel, door Achor. Je dood, is je hoop. Je zult daar sterven, maar niets liever dan dat. Je zondige mens wat afsterft, en een nieuwe Godzalig leven ingaan. Het Volk van God kijkt uit naar Israel..

Dus ook naar Achor.

Tuurlijk, maar dit doet Hij door ellende-verlossing en dankbaarheid telkens maar weer in willekeurige (menselijk gesproken :wink: ) volgorde....via die drie stukken wast een gelovige op in de genade. En komt via die stukken dus ook door de woestijn naar Israel en Achor...

Ondanks al het goede wat de Heere geeft, toch niet zonder zonde kunnen blijven! Daar bepaald de Heere ons bij in de geschiedenis van Achor. De Achans (zonden) moeten beleden en gestenigd worden! De oude mens moet dood....en de Heere wil het Leven geven.....dat is de hoop!
God heeft leven gegeven bij de uittocht uit het Egypte der Zonde, ookal was het totaal onbegrijpelijk voor het Volk dat het daar weg moest. De oude mens moet sterven (die was toch al dood?).

Je sleept het mee, maar je kunt bij tijden ook uit de Geest leven. Zonder ellendekennis mag je afvragen wat je geloof inhoudt, maar ook zonder verlossing en dankbaarheid. Het zijn essentiële vruchten van het geloof in God. Je zúlt het zien. Maar het geloven begint al.. in Egypte.[/quote]Dit is iets wat ik nergens heb willen ontkennen, sterker nog....steeds heb willen benadrukken :D

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jan 2007 00:02

goofy1978 schreef:een dominee zonder kindschap komt toch voor. alleen menen ze van zichzelf wel zalig te zijn.maar missen het zaligmakende geloof.
(..)
en daar komen ze dan wat laat achter.

Dat zulke dominees er zijn zal ik niet ontkennen. Ik accepteer dit echter niet als een gegeven (of zelfs Gods wil) maar zie dit als ontoelaatbaar in het licht van de bijbel. Probleem is dat jij en ik niet kunnen beoordelen of iemand al dan niet het ware zaligmakende geloof heeft. De DL laten ook op dat gebied de nodige wijsheid zien. Ze stellen nl. in III/IV-15

Verder moet men naar het voorbeeld van de apostelen over hen die openlijk hun geloof belijden en hun leven beteren, gunstig oordelen en spreken, want het diepst van het hart is ons onbekend.

Zoals gezegd: wijze woorden.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jan 2007 00:17

Tobbe schreef:Je leest niet goed wat ik zeg. Ik had het hier niet over de uitverkiezing maar over het tot Jezus komen. Daar is de voorwaarde aan verbonden van het Jezus nódig hebben. Ik zeg dus niets over de uitverkiezing want die ligt alleen in Gods wijsheid besloten.

Ik lees maar al te goed...

Dat je spreekt over het komen tot Christus is me duidelijke, maar waar het om gaat is dat het woord 'voorwaarde' hier misplaatst is. Het suggereert dat het iets is dat we van onszelf mee moeten brengen. Daar kan geen sprake van zijn als het gaat om het uitdelen van het geloof door God (ik vind dat 'uitdelen' uiterst ongelukkig geformuleerd van mezelf, maar kom zo niet op een andere formulering). Zelf geef je ook al aan dat deze 'voorwaarde' door de Heilige Geest gewerkt wordt. Het is dan ook beter te spreken van de weg die God (door Zijn Geest) gaat dan van een voorwaarde.

Hier hadden wij het toevallig niet over. We hadden het over het raadsbesluit van God ten aanzien van de mens en daarbij ging het om hoe ver de menselijke verantwoordelijkheid en zijn eigen keuze ging. De zonden in het leven zelf bedreven, voegen daar in dit geval niet veel bij. De erfzonde is immers al genoeg om verloren te gaan.
De zonden in dit leven gedaan, ook door nalating, moeten idd ook niet vergeten worden, maar dat was hier niet van toepassing.

Volgens mij ging het daar wel degelijk over (wellicht had jij het niet door?). Gerdien had het over een verantwoordelijkheid t.a.v. het geloven en daar ging jij aan voorbij. Net zoals je dat nu doet. Ik stel (met de DL) dat het niet geloven de mens wordt aangerekend als schuld. Een onbekeerd mens gaat niet enkel verloren door de erfzonde en ook niet door de combinatie van de erfzonde met de latere zonden die iemand doet. Een onbekeerd mens die onder de prediking verkeerd heeft gaat ook verloren omdat hij niet gelooft heeft. Als het aanbod van Gods genade niet gemeend zou zijn zou het aanrekenen van ongeloof niet aan de orde zijn. De mens zou dan (terecht) veroordeeld kunnen worden om de erfzonden en de eigen zonden, maar de DL gaan verder dan dat.
Wij bedoelen niet hetzelfde met de roeping.
Ik ga iig uit van de volgende definities:
De uitwendige roeping is de verkondiging van het Evangelie waardoor er voor iedereen de mogelijkheid tot zaligworden is.
De inwendige roeping is de krachtdadige verandering die de Heilige Geest bewerkt in het hart van de gelovige, die daardoor gaat zoeken naar God, waar berouw krijgt van zijn zonden en een heilig leven gaat proberen te leiden.

Dit lijkt me de lucht al tamelijk opklaren.

Dat klaart de lucht helemaal niet op. Integendeel. De DL maken simpelweg het verschil tussen een inwendige en uitwendige roeping niet. Zij stellen 'simpelweg' dat Gods roeping van harte gemeend is. De kritiek van de arminianen is 100% van toepassing op jouw visie als je dit onderscheid maakt. Die uitwendige roeping kan nl. nooit gemeend zijn als daarin aan een ieder de belofte van het heil wordt voorgehouden. In de praktijk wordt dit opgelost door te prediken dat het heil wordt aangeboden aan de uitverkorenen. Op zich is dat een consequente redenering, maar dat is nou net niet wat de DL voor ogen hebben bij de verkondiging!

Je mag overigens ook ingaan op mijn bijbelteksten die ik nog altijd boven de Dordtse Leerregels stel.

Graag. Doel je op specifieke teksten?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jan 2007 00:18

Race406 schreef:(...) Voorbeeldje: De behandeling van de Catechismus. 1 van de punten was: Hoe bekomt de mens een waar geloof." De uitleg: "Viert u Avondmaal? Ja? De hel ligt vol met Avondmaalsvierders." Meer werd er niet gezegd. (...)

Dat heb je vast niet gehoord in de gemeente van je schoonfamilie... :wink: Want hoewel ik daar wel 'ns een zondag mis, kan ik me dit niet voorstellen... (en dan was het me ook wel verteld, naderhand) Of je moet de rest van de preek hebben zitten snurken, dan kan ik me er nog iets bij indenken... :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 jan 2007 00:28

Tobbe schreef:Je leest niet goed wat ik zeg. Ik had het hier niet over de uitverkiezing maar over het tot Jezus komen. Daar is de voorwaarde aan verbonden van het Jezus nódig hebben.

Waar staat dat in de Bijbel??? Kom tot Mij, zoals je bent! Hij vraagt niet eerst een kennis der ellende. De discipelen werden geroepen en gingen achter Hem aan. Hij vroeg niet of ze hun ellende wel goed hadden leren kennen. "Volg Mij!" Meer vroeg en vraagt Hij niet.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 11 jan 2007 11:11

Klaas schreef:
Je mag overigens ook ingaan op mijn bijbelteksten die ik nog altijd boven de Dordtse Leerregels stel.

Graag. Doel je op specifieke teksten?

Ik staaf mijn beweringen met bijbelteksten, die jij vervolgens in je betoog allemaal over het hoofd ziet. Beetje jammer dat je daarin niet die tekstgedeelten van mij meeneemt.

Overigens belanden we op deze manier zoals ik al eerder in het topic aangaf in de gebruikelijke strijd die voor onze tijd al vele malen is gevoerd, en die nog nooit tot overeenstemming geleid heeft onder de partijen.

Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde(uitwendig geroepen), komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen [...] maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden roept (ínwendige roeping dus!), met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijk Zijns Zoons overbrengt.[/b]
DL H.3/4 artikel 10

Nu lijkt me het heel fijn als je even je mening herziet over de in- en de uitwendige roeping, en dat die niet vermeld zou staan in de DL.
Overigens staat me het danig tegen dat jij jezelf presenteert als wetende exact wat de DL-schrijvers voor ogen hadden.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 11 jan 2007 11:15

Race406 schreef:
Tobbe schreef:Je leest niet goed wat ik zeg. Ik had het hier niet over de uitverkiezing maar over het tot Jezus komen. Daar is de voorwaarde aan verbonden van het Jezus nódig hebben.

Waar staat dat in de Bijbel??? Kom tot Mij, zoals je bent! Hij vraagt niet eerst een kennis der ellende. De discipelen werden geroepen en gingen achter Hem aan. Hij vroeg niet of ze hun ellende wel goed hadden leren kennen. "Volg Mij!" Meer vroeg en vraagt Hij niet.

Denk eens na. Waarom zou je naar Jezus gaan als je Hem niet nodig hebt?
Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Daar is wel de voorwaarde van het vermoeid en belast zijn, ziek zijn aan verbonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 11:38

dat is ieder mens. alleen niet ieder mens ziet dat in. Jullie hebben dus beiden gelijk. Wie denken gezond te zijn zullen Jezus niet volgen. Tegelijkertijd is die roeping voor iedereen. Wie gehoor geeft weet dat het allemaal van God komt, wie geen gehoor geeft gaat verloren omdat hij niet gelooft. Het wordt allemaal door God gegeven maar Hij stelt ons wel voor een keuze, geloven of niet, het leven kiezen of niet. Ik geloof dat we die keuze dan ook hebben... en dat is enkel dankzij God!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”