Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 19:30

LeChat schreef:@Goofy's eerste zin: Er zijn ook predikanten die vinden dat de preekstoel niet de plek is om je bekeringsgeschiedenis of andere christelijke anekdotes te vertellen... Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze 't niet hebben meegemaakt.

ik zei ook niet dat die ger gem dominee van internet de doodstaat loochent.maar dat hij het niet over toevallend recht heeft,helwaardig worden.wat je toch zal meegemaakt moeten hebben als je behouden wil worden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jan 2007 19:31

Marnix schreef:Ik ben van Kersten!
Ik ben van Kok!
Ik ben van Brakel!
Ik ben van Schilder!
Ik van Paulus
Ik van Apollos
Ik van Kefas!

schaterlach

ik mis er een joh... ik ben uit Christus :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 jan 2007 19:36

marina87 schreef:Hé, ik ben het eindelijk een keer met je eens. :) De gemeente waar ik nu iedere zondag naar toe ga, wordt God verheerlijkt en staat Christus centraal. Juist daar ga ik voelen hoe groot God is en hoe klein wij zijn, dat je zonder God niets kan. Uiteraard wordt er geleerd dat je zondig bent, logisch dat leert de Bijbel ons. Maar dat betekend niet dat je iedere zondag anderhalf uur lang moet hameren wat een ellendige rot schepselen wij zijn. Het ergste wat ik ooit heb gehoord in de GGiN was: 'U zijt kadavers vol wemelend ongedierte'. *kots* Sorry hoor :roll:

Éen keer ben ik naar jouw voormalige kerk geweest. De koning kwam daar en die moest ik even horen. De tekst was: de rechtvaardige wordt nauwelijks zalig... voorspelbare preek dus (hij deed alleen de toepassing maar...) Met alle respect, maar ik denk dat men (misschien onbewust) de mensen van Christus weghaalt. Ik geloof wel dat je door ellende zalig kan worden, maar dat is een zo nauwe weg... Iemand die ik heel goed ken, en waar ik van geloof dat hij een naar Christus veranderd leven heeft, benaderd het ook zo. Veel reformatorische mensen zouden daar overigens een voorbeeld aan kunnen nemen. Je wordt alle diensten (plat gezegd) vol gegooid met ellende, probleem is dat veel reformatorische mensen er praktisch eigenlijk niets mee doen, maar als iets maar iets te evangelisch is dan gaan die mensen volgens hen wel direct naar de hel :roll: Maar we moeten wel uitkijken dat we niet gaan schoppen, want veel mensen op de wereld zouden wel veel kunnen leren van het leefgedrag van mensen uit de geref. gezindte. :) En een beetje waarschuwing in een evangelischere kerk is natuurlijk niet verkeerd, want het is wel de realiteit. Maar het is ook niet enkel wet en dus zonde en verdoemenis.
Kort samengevat denk ik dat in kerken als de GerGem (hoofdstroming in refoland) en reformatische kerkgenootschappen of reformatorische delen van kerkgenootschappen aan de linker- en rechterzijde van de GerGem mensen misschien onbewust van Christus vandaan houden, terwijl het om hem gaat!
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 19:44

mw schreef:
Ik ben van Kok!
Ik ben van Brakel!
Ik ben van Schilder!
Ik van Paulus
Ik van Apollos
Ik van Kefas!

schaterlach

ik ook ik ben uit mn vader de duivel :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 20:25

Er wordt er nog een gemist namelijk:
DEN ONBEKENDEN GOD.
Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik u lieden.
Als onbekenden, en nochtans bekend; als stervenden, en ziet, wij leven; als getuchtigd, en niet gedood; Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende, en nochtans alles bezitten Dewijl wij dan deze beloften* hebben, geliefden, laat ons ons zelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.

*Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is de belofte, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden; En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.

Geen verwarde theologie, maar grote eenvoud.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 20:53

goofy1978 schreef:dominee zonder geloof kan idd niet.
maar een dominee kan een knecht van God zijn zonder kindschap kijk maar naar judas,een geroepen apostel van Jezus maar de zoon der verderfenis.al zal hij vast rechtzinnig gepreekt hebben maar zelf had hij er geen deel aan.

Dus dominees met geloof maar zonder kindschap zouden wel kunnen bestaan? En ik maar denken dat geloof en kindschap samengingen....

Overigens sprak God ook bij monde van een ezel, maar of dat betekent dat we dan ezels op de preekstoel moeten zetten? Iemand kan idd door God gebruikt worden zonder geloof en dus zonder Zijn kind te zijn. Zo iemand kan echter geen dominee zijn.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jan 2007 21:15

mw schreef:
Ik ben van Kok!
Ik ben van Brakel!
Ik ben van Schilder!
Ik van Paulus
Ik van Apollos
Ik van Kefas!

schaterlach

Die staat ook in het foute lijstje : 1 Kor1:12

*lacht mee
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 21:16

LeChat schreef:@Goofy's eerste zin: Er zijn ook predikanten die vinden dat de preekstoel niet de plek is om je bekeringsgeschiedenis of andere christelijke anekdotes te vertellen... Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze 't niet hebben meegemaakt.
Ik vermoed zo da goofy duidt op het niet exact kunnen vertellen:

1. Hoelaat
2. Wanneer
3. Hoe
4. Waardoor

De wedergeboorte was, sommige kerkverbanden/predikanten dweepen met het exacte weten onder de vlag der bevinding wat dat moment was, weet je dat niet dan ben je niet oprecht bekeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 21:27

Ik opperde elders om de Dordtse Leerregels toch maar eens serieus door te nemen, maar daar was geen animo voor. Als ik een aantal dingen hier lees zou dat echter geen overbodige luxe zijn. Ik grijp een aantal reacties van Tobbe maar aan als uitgangspunt.

Tobbe schreef:Waar haal jij uit de Bijbel dat de uitverkiezing als troost is gegeven voor de mensen die in Hem geloven?

Het gaat wellicht te ver om te stellen dat het doel van de uitverkiezing is een troost te zijn, maar de opstellers van de DL zijn wel degelijk van mening dat de leer van de uitverkiezing een 'onuitsprekelijke troost' is voor de gelovigen (I-6).

Zomaar een aantal teksten, de lijst is eindeloos, die aangeven dat er een vóórwaarde is. Je moet eerst iets missen voor je het nódig kunt hebben.

Het was er de opstellers van de DL nou net aan gelegen te betogen dat er (in tegenstelling tot wat de arminianen leerden) geen enkele voorwaarde was voor je uitverkiezing.... We zijn, in een andere vorm, blijkbaar weer terug bij af...

Overigens doe ik niets af van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Ik zou ook graag willen weten waar je dat uit afleidt.

Wat opvalt is dat je de verantwoordelijkheid van de mens beperkt tot de (erf)zonde. Over de verantwoordelijkheid t.a.v. het geloven spreek je niet.
Als je schrijft:

Iedereen krijgt echter wel de roep van het Evangelie tot zich, de uitwendige roeping, de inwendige roeping is alleen voorbehouden aan degenen die Gods kinderen zijn/worden.
De mens blijft echter de verantwoording voor zijn verlorenheid houden, die hem bij de zondeval opgelegd is.

Dan heb je het er enkel over dat de mens zijn verantwoordelijkheid houdt. Je spreekt niet over een verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het verkeren onder de prediking. De DL stellen echter klip en klaar dat 'de oorzaak of schuld van dat ongeloof (...) geenzins is in God, maar in de mens'.(art.1-5) De mens wordt dus niet enkel de (erf)zonde aangerekend maar ook zijn ongeloof.

Als God Zijn hand naar iedereen zou uitsteken, dan zou het toch vreemd zijn dat niet iedereen ook daadwerkelijk tot God komt.
(...)
Iedereen krijgt echter wel de roep van het Evangelie tot zich, de uitwendige roeping, de inwendige roeping is alleen voorbehouden aan degenen die Gods kinderen zijn/worden.

Een van de kritiekpunten van de arminianen aan het adres van de contra-remonstranten was dat het idee dat God de ene persoon wel waarachtig roept en de andere niet afbreuk zou doen aan de eerlijkheid van God. Als je gaat stellen dat God alleen de uitverkorenen 'echt' roept, dan is dat verwijt terecht. De DL leren echter iets anders:

"
Allen die door het evangelie worden geroepen, worden in volle ernst geroepen. Want God laat in zijn Woord in volle ernst en ondubbelzinnig zien wat Hem aangenaam is: dat zij die geroepen worden, tot Hem komen. Even echt gemeend belooft Hij allen die tot Hem komen en geloven, de rust voor hun ziel en het eeuwige leven.
(III/IV-8)"

Ter versterking van het hierboven aangehaalde deel uit artikel I-5 wordt er in III/IV-9 daaraan toegevoegd:

Velen die door de bediening van het evangelie geroepen zijn, komen niet en worden niet bekeerd. Dit is niet te wijten aan het evangelie of aan Christus, die door het evangelie aangeboden wordt, evenmin aan God, die door het evangelie roept en zelfs verschillende gaven schenkt aan de mensen die Hij roept. De schuld ligt bij henzelf: sommigen zijn achteloos en nemen het Woord des levens niet aan; anderen nemen het wel aan, maar laten het niet toe in hun hart en daardoor keren zij zich weer af na de vluchtige blijdschap van het tijdelijk geloof; nog anderen verstikken het zaad van het Woord onder de dorens van de zorgen en genoegens van de wereld en brengen geen vruchten voort. Dit leert onze Verlosser in de gelijkenis van het zaad.

Daarin ligt een diep geheimenis. Enerzijds is het 100% God die een mens tot geloof brengt maar anderzijds heb je als mens 100% verantwoordelijkheid als je niet tot geloof komt. Daarin spreken de DL m.i. de bijbel na. Ik wilde wel dat er in de geschiedenis ook gestopt was bij de grens van dit mysterie. Helaas is dat lang niet altijd gebeurd en zitten we vandaag de dag met de gebakken peren...

Voor alle duidelijkheid: ik citeer de DL niet omdat deze voor mij het laatste woord zouden hebben. Dat is alleen voorbehouden aan de bijbel. Ik citeer de DL enkel omdat deze belijdenis door alle gereformeerde kerken onderschreven wordt. Het is dan ook opmerkelijk te zien dat er zaken geleerd worden die afwijken van deze belijdenis...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2007 21:36

@jantjes: die stukken in kleur, zijn dat citaten?

Het valt me op dat er vele gezegd wordt over geloof, bekering en wet maar bijzonder weinig over Jezus Christus. Ik had soms het idee naar een orthodoxe Jood te luisteren. Niet dat daar wat mis mee is, maar ik zou zeggen dat een christen begint en eindigt met Christus als hij het over het geloof heeft.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 10 jan 2007 21:47

tja,
als je het over Christus hebt kun je wel eens afgeleid worden van je doodsstaat etc. sterker nog, mensen die het te vaak over Christus hebben die zijn verdacht, niet echt bekeerd, want ik proef vast iets van een juichend christendom bladiebla...

Mensen , God is zo groot en genadig. Zonder hem lig je volgens de catechismus misschien wel midden in de dood maar dan wordt het hoog tijd om met Hem verder te gaan.

Hij stelt je maar één vraag: Heb je Mij nodig?
En als je dan een kulverhaal begint over dat je midden in de dood ligt maar dat je de werkelijke doodsstaat nog niet hebt of noch door dat Dal van Achor moet... tja Dan heb je Hem niet nodig, dan mag je het verwachten van je eigen doodsstaat.

dat je God daar mee beschimp en het offer van Christus bestempelt als niet goed genoeg voor jou dat moet je dan maar voor lief nemen.
God kan blijkbaar heel veel hebben.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 jan 2007 22:07

leclerc schreef:Hij stelt je maar één vraag: Heb je Mij nodig?
En als je dan een kulverhaal begint over dat je midden in de dood ligt maar dat je de werkelijke doodsstaat nog niet hebt of noch door dat Dal van Achor moet... tja Dan heb je Hem niet nodig, dan mag je het verwachten van je eigen doodsstaat.

dat je God daar mee beschimp en het offer van Christus bestempelt als niet goed genoeg voor jou dat moet je dan maar voor lief nemen.
God kan blijkbaar heel veel hebben.

Geen enkel mens heeft uit zichzelf God nodig (romeinen 1).....er is bij ons geen plaats. Vandaar dat Christus is geboren in een kribbe de mensen hadden in de herberg geen plaats voor Maria.
Die plaats in je leven wil Hij maken (door het werk van de Heilige Geest) en Hij wil je tot Hem brengen. Dit kunnen we niet zelf, door onze doodstaat....en Hij wil je die doodstaat in laten zien zodat hetgeen Hij bewerkstelligd (het levend maken) alleen nog maar groter wordt!!! Wij moeten minder worden en Hij moet wassen (joh 3). Dan is er plaats gemaakt!

Je moet niet in je ééntje door dat dal van Achor willen, maar aan de Hand van de Heere....Hij wil je erdoor voeren zodat het Zijn werk is dat wij zalig worden!!! Dan wordt het offer van Christus alleen nog maar meer openbaar en verheerlijkt. Dan verwacht je niet veel van de Heere maar alles van Hem! Als je zo doorgeleidt mag worden weet je pas wie jezelf bent en wie Hij is, en dat maakt het wonder alleen maar groter. Hiermee wil ik niet zeggen dat je pas een waar geloof hebt wanneer je door dat dal bent geweest!

Heb je Mij nodig?
Mooie vraag....maar daarmee samen hangt: waarom hebben we Hem nodig? Die is er direct mee verbonden. Ellende, verlossing, dankbaarheid wisselen elkaar af in het leven van een gelovige....niet alleen ellende maar ook niet alleen verlossing (o.a. romeinenbrief).
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 22:18

Klaas schreef:Ik opperde elders om de Dordtse Leerregels toch maar eens serieus door te nemen, maar daar was geen animo voor. Als ik een aantal dingen hier lees zou dat echter geen overbodige luxe zijn. Ik grijp een aantal reacties van Tobbe maar aan als uitgangspunt.

Tobbe schreef:Waar haal jij uit de Bijbel dat de uitverkiezing als troost is gegeven voor de mensen die in Hem geloven?

Het gaat wellicht te ver om te stellen dat het doel van de uitverkiezing is een troost te zijn, maar de opstellers van de DL zijn wel degelijk van mening dat de leer van de uitverkiezing een 'onuitsprekelijke troost' is voor de gelovigen (I-6).

Ik bedoelde uiteraard dat dat niet het hóófddoel is. Gerdien B. gaf aan dat dat het doel is van de uitverkiezing en ik vroeg haar waar ze dat uit opmaakte.

Zomaar een aantal teksten, de lijst is eindeloos, die aangeven dat er een vóórwaarde is. Je moet eerst iets missen voor je het nódig kunt hebben.

Het was er de opstellers van de DL nou net aan gelegen te betogen dat er (in tegenstelling tot wat de arminianen leerden) geen enkele voorwaarde was voor je uitverkiezing.... We zijn, in een andere vorm, blijkbaar weer terug bij af...

Je leest niet goed wat ik zeg. Ik had het hier niet over de uitverkiezing maar over het tot Jezus komen. Daar is de voorwaarde aan verbonden van het Jezus nódig hebben. Ik zeg dus niets over de uitverkiezing want die ligt alleen in Gods wijsheid besloten.

Overigens doe ik niets af van de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Ik zou ook graag willen weten waar je dat uit afleidt.

Wat opvalt is dat je de verantwoordelijkheid van de mens beperkt tot de (erf)zonde. Over de verantwoordelijkheid t.a.v. het geloven spreek je niet.
Als je schrijft:

De mens blijft echter de verantwoording voor zijn verlorenheid houden, die hem bij de zondeval opgelegd is.

Dan heb je het er enkel over dat de mens zijn verantwoordelijkheid houdt. Je spreekt niet over een verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het verkeren onder de prediking. De DL stellen echter klip en klaar dat 'de oorzaak of schuld van dat ongeloof (...) geenzins is in God, maar in de mens'.(art.1-5) De mens wordt dus niet enkel de (erf)zonde aangerekend maar ook zijn ongeloof.

Hier hadden wij het toevallig niet over. We hadden het over het raadsbesluit van God ten aanzien van de mens en daarbij ging het om hoe ver de menselijke verantwoordelijkheid en zijn eigen keuze ging. De zonden in het leven zelf bedreven, voegen daar in dit geval niet veel bij. De erfzonde is immers al genoeg om verloren te gaan.
De zonden in dit leven gedaan, ook door nalating, moeten idd ook niet vergeten worden, maar dat was hier niet van toepassing.

Als God Zijn hand naar iedereen zou uitsteken, dan zou het toch vreemd zijn dat niet iedereen ook daadwerkelijk tot God komt.
(...)

Een van de kritiekpunten van de arminianen aan het adres van de contra-remonstranten was dat het idee dat God de ene persoon wel waarachtig roept en de andere niet afbreuk zou doen aan de eerlijkheid van God. Als je gaat stellen dat God alleen de uitverkorenen 'echt' roept, dan is dat verwijt terecht.

Wij bedoelen niet hetzelfde met de roeping.
Ik ga iig uit van de volgende definities:
De uitwendige roeping is de verkondiging van het Evangelie waardoor er voor iedereen de mogelijkheid tot zaligworden is.
De inwendige roeping is de krachtdadige verandering die de Heilige Geest bewerkt in het hart van de gelovige, die daardoor gaat zoeken naar God, waar berouw krijgt van zijn zonden en een heilig leven gaat proberen te leiden.

Dit lijkt me de lucht al tamelijk opklaren.

Je mag overigens ook ingaan op mijn bijbelteksten die ik nog altijd boven de Dordtse Leerregels stel.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 10 jan 2007 22:25

Natuurlijk Japio,

Maar als Jezus zich aanbied met zijn vraag Heb je Mij nodig? dan ben je toch behoorlijk tegen het werk van de Geest in aan het gaan als je reageert zoals eerder beschreven.

kun jij mij btw de precieze betekenis van het dal van Achor uitleggen?
deze term heb ik van de gergemmers in deze discussie gehoord en ik gooi hem er ook maar in. maar waar komt dit nu vandaan? of is het would be bevindelijke praat?
dat laatste denk ik namelijk.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 22:34

Japio schreef:Geen enkel mens heeft uit zichzelf God nodig (romeinen 1)
Volgens mij staat daar niet echt wat over in Romeinen 1 hoor. Wel in Romeinen 3.

9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;

10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;

11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.

14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;

15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;

16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;

17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.

18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

Daar staat onderandere geschreven dat er niemand is die God zoekt. Daarom mag je ook geloven, dat als je God zoekt dat Hij jou zoekende gemaakt heeft, anders zou je immers niet zoeken. Als jij zoekt, heeft Hij jou alreeds gevonden, maar je weet dat niet. Je voelt je waarschijnlijk nog meer zonder God dan je ooit geweest bent. Je keel blijkt een geopend graf te zijn, je liegt tegen mensen en doet mensen pijn met jou woorden. Je bent wrang, cynisch en sarcastisch, je mond is er vol van. Eigenlijk, diep van binnen zie je alle mensen liever verdwijnen, je voelt je intens ellendig, leeggelopen... Omdat je de weg van de vrede niet kent.

.....er is bij ons geen plaats. Vandaar dat Christus is geboren in een kribbe de mensen hadden in de herberg geen plaats voor Maria.
Je verondersteld nu dat die Joden daar wisten dat Maria zwanger was van de Messias.

Die plaats in je leven wil Hij maken en Hij wil je tot Hem brengen. Dit kunnen we niet zelf, door onze doodstaat....en Hij wil je die doodstaat in laten zien zodat hetgeen Hij bewerkstelligd (het levend maken) alleen nog maar groter wordt!!! Wij moeten minder worden en Hij moet wassen (joh 3). Dan is er plaats gemaakt!
Dat zijn inderdaad de woorden van Johannes de Doper bij de vraag van zijn volgelingen of de andere Dopende persoon de Messias was, Johannes antwoord dan een aantal dingen, dat hij de Messias niet is, maar slechts een wegbereider. Daarover zegt hij dan ook Hij moet groter, maar ik kleiner worden. Ik denk dat dat ook toepasbaar is op het werk van God hoor ;)

27. Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

29. Die de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend des bruidegoms, die staat en hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden.

De beloften zijn zo groot, het verbond zo breed. Geloof; en je zult zalig worden. Niet uit verdienste maar uit genade.

Je moet niet in je ééntje door dat dal van Achor willen, maar aan de Hand van de Heere
Verstaat gij ook het geen gij spreekt? Waarom zou ik in vredesnaam in Palestijns gebied door een dal gaan lopen?

Hij wil je erdoor voeren zodat het Zijn werk is dat wij zalig worden!!! Dan wordt het offer van Christus alleen nog maar meer openbaar en verheerlijkt. Dan verwacht je niet veel van de Heere maar alles van Hem! Als je zo doorgeleidt mag worden weet je pas wie jezelf bent en wie Hij is, en dat maakt het wonder alleen maar groter.
Je kunt zo predikant worden, maar wat zeg je nou eigenlijk, je praat veel maar zegt weinig.

- Hij wil je waar door voeren (je zult vast wat geestelijks bedoelen, maar wat?)
- Waarom wordt het meer openbaar en verheerlijkt? (Je kiest er voor om het woordt meer te gebruiken, vandaar).
- Wat houdt doorgeleidt worden? Als een zoutzak op des Heeren ezel door Achor gebracht worden? Als een slaaf vast geknoopt achter de kamel doorgesleept worden? Of als een vrijgemaakte, lopend naast jou Heere, als een discipel die alles verwacht van Hem, aan zijn lippen hangt om de zoete woorden te horen?

Hiermee wil ik niet zeggen dat je pas een waar geloof hebt wanneer je door dat dal bent geweest!
Vreemd ik zou dat wel willen zeggen, indien je verzot bent op de Woestenreis-vergelijking voor het Geestelijk Israel.

- Jij moet door God uitgeleidt worden uit het Egypte der Zonde, je bent in slavendienst van de Farao/Satan om eigen schuld.
- Je trekt als verbondskind door de Woestijn, geleidt door de Wolk en Vuurkolom van God (de Bijbel bijvoorbeeld, maar je kunt uiteraard ook meeliften op Ryle, Jonathan Edwards of Spurgeon).
- Er is veel zand in de Woestijn, hitte, uitdroging maar God is bij je, ookal wil je soms terug naar het Egypte omdat je daar genoot van zaken 'van het Vlees'.
- Er zijn ook Oases, er is Hemels Manna en God is er.
- Je komt voor de Jordaan hoe kom je daar over? Maar waarom zou God jou uit Egypte hebben gehaald om je niet in Israel te brengen? Vertrouw en Geloof.
- Je bent op vaste, Israelische grond, het Heilige Land, het Land van de Belofte maar er is maar één weg tot het achterland van Israel, de vruchtbare, veilige plaatsen 'het land vloeiende van melk en honing', en dat is via het dal Achor dat verdedigd is.

Hoe dan ook, je zult via Achor het land van melk en honing binnen gaan. En de ene zal dat dal ervaren als iets verschrikkelijks, doodsbenauwd. Anderen zullen de Woestijn gruwelijk vinden, anderen zullen gelovig opzien naar God, want Hij is nabij. Hoe dan ook.

Heb jij het recht om niet te vertrouwen op het verbond van God? Maar..
Heb jij überhaupt rechten?

God beloofd het rechtelozen, ook jij.

Tssk, ik lijkt wel een vrijgemaakt

leclerc schreef:deze term heb ik van de gergemmers in deze discussie gehoord en ik gooi hem er ook maar in. maar waar komt dit nu vandaan? of is het would be bevindelijke praat?
Er zit altijd wel wat achter wannabe-bevindelijke praat, nee.. achter bevindelijke praat zit symboliek.

Hierboven heb ik het eigenlijk al min of meer beschreven. Het dal Achor was de verbinding vanaf de Jordaankant bij Gilgal (landingplaats) de vesting Jericho en de verdedigins'stadje' Ai (met maar een handje vol mensen). Het dal Achor is het dal waar Achan werd gestenigd. God was boos op het volk omdat het gezondigd had. Het leger was verslagen door een paar Ai-mensen, en ze konden het land niet binnengaan. Ze roepen dan ook uit 'hadden we maar genoegen genomen met het Overjordaanse', als Achan is gestorven komt God weer bij zijn volk.

In Achor heeft God hoop gegeven, lees Hosea 2 maar eens, ook daar komt die symboliek weer terug.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”