Japio schreef:Geen enkel mens heeft uit zichzelf God nodig (romeinen 1)
Volgens mij staat daar niet echt wat over in Romeinen 1 hoor. Wel in Romeinen 3.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;Daar staat onderandere geschreven dat er niemand is die God zoekt. Daarom mag je ook geloven, dat als je God zoekt dat Hij jou zoekende gemaakt heeft, anders zou je immers niet zoeken. Als jij zoekt, heeft Hij jou alreeds gevonden, maar je weet dat niet. Je voelt je waarschijnlijk nog meer zonder God dan je ooit geweest bent. Je keel blijkt een geopend graf te zijn, je liegt tegen mensen en doet mensen pijn met jou woorden. Je bent wrang, cynisch en sarcastisch, je mond is er vol van. Eigenlijk, diep van binnen zie je alle mensen liever verdwijnen, je voelt je intens ellendig, leeggelopen... Omdat je de weg van de vrede niet kent.
.....er is bij ons geen plaats. Vandaar dat Christus is geboren in een kribbe de mensen hadden in de herberg geen plaats voor Maria.
Je verondersteld nu dat die Joden daar wisten dat Maria zwanger was van de Messias.
Die plaats in je leven wil Hij maken en Hij wil je tot Hem brengen. Dit kunnen we niet zelf, door onze doodstaat....en Hij wil je die doodstaat in laten zien zodat hetgeen Hij bewerkstelligd (het levend maken) alleen nog maar groter wordt!!! Wij moeten minder worden en Hij moet wassen (joh 3). Dan is er plaats gemaakt!
Dat zijn inderdaad de woorden van Johannes de Doper bij de vraag van zijn volgelingen of de andere Dopende persoon de Messias was, Johannes antwoord dan een aantal dingen, dat hij de Messias niet is, maar slechts een wegbereider. Daarover zegt hij dan ook Hij moet groter, maar ik kleiner worden. Ik denk dat dat ook toepasbaar is op het werk van God hoor
27. Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.
29. Die de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend des bruidegoms, die staat en hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden. De beloften zijn zo groot, het verbond zo breed. Geloof; en je zult zalig worden. Niet uit verdienste maar uit genade.
Je moet niet in je ééntje door dat dal van Achor willen, maar aan de Hand van de Heere
Verstaat gij ook het geen gij spreekt? Waarom zou ik in vredesnaam in Palestijns gebied door een dal gaan lopen?
Hij wil je erdoor voeren zodat het Zijn werk is dat wij zalig worden!!! Dan wordt het offer van Christus alleen nog maar meer openbaar en verheerlijkt. Dan verwacht je niet veel van de Heere maar alles van Hem! Als je zo doorgeleidt mag worden weet je pas wie jezelf bent en wie Hij is, en dat maakt het wonder alleen maar groter.
Je kunt zo predikant worden, maar wat zeg je nou eigenlijk, je praat veel maar zegt weinig.
- Hij wil je waar door voeren (je zult vast wat geestelijks bedoelen, maar wat?)
- Waarom wordt het meer openbaar en verheerlijkt? (Je kiest er voor om het woordt meer te gebruiken, vandaar).
- Wat houdt doorgeleidt worden? Als een zoutzak op des Heeren ezel door Achor gebracht worden? Als een slaaf vast geknoopt achter de kamel doorgesleept worden? Of als een vrijgemaakte, lopend naast jou Heere, als een discipel die alles verwacht van Hem, aan zijn lippen hangt om de zoete woorden te horen?
Hiermee wil ik niet zeggen dat je pas een waar geloof hebt wanneer je door dat dal bent geweest!
Vreemd ik zou dat wel willen zeggen, indien je verzot bent op de Woestenreis-vergelijking voor het Geestelijk Israel.
- Jij moet door God uitgeleidt worden uit het Egypte der Zonde, je bent in slavendienst van de Farao/Satan om eigen schuld.
- Je trekt als verbondskind door de Woestijn, geleidt door de Wolk en Vuurkolom van God (de Bijbel bijvoorbeeld, maar je kunt uiteraard ook meeliften op Ryle, Jonathan Edwards of Spurgeon).
- Er is veel zand in de Woestijn, hitte, uitdroging maar God is bij je, ookal wil je soms terug naar het Egypte omdat je daar genoot van zaken 'van het Vlees'.
- Er zijn ook Oases, er is Hemels Manna en God is er.
- Je komt voor de Jordaan hoe kom je daar over? Maar waarom zou God jou uit Egypte hebben gehaald om je niet in Israel te brengen? Vertrouw en Geloof.
- Je bent op vaste, Israelische grond, het Heilige Land, het Land van de Belofte maar er is maar één weg tot het achterland van Israel, de vruchtbare, veilige plaatsen 'het land vloeiende van melk en honing', en dat is via het dal Achor dat verdedigd is.
Hoe dan ook, je zult via Achor het land van melk en honing binnen gaan. En de ene zal dat dal ervaren als iets verschrikkelijks, doodsbenauwd. Anderen zullen de Woestijn gruwelijk vinden, anderen zullen gelovig opzien naar God, want Hij is nabij. Hoe dan ook.
Heb jij het recht om niet te vertrouwen op het verbond van God? Maar..
Heb jij überhaupt rechten?
God beloofd het rechtelozen, ook jij.
Tssk, ik lijkt wel een vrijgemaaktleclerc schreef:deze term heb ik van de gergemmers in deze discussie gehoord en ik gooi hem er ook maar in. maar waar komt dit nu vandaan? of is het would be bevindelijke praat?
Er zit altijd wel wat achter wannabe-bevindelijke praat, nee.. achter bevindelijke praat zit symboliek.
Hierboven heb ik het eigenlijk al min of meer beschreven. Het dal Achor was de verbinding vanaf de Jordaankant bij Gilgal (landingplaats) de vesting Jericho en de verdedigins'stadje' Ai (met maar een handje vol mensen). Het dal Achor is het dal waar Achan werd gestenigd. God was boos op het volk omdat het gezondigd had. Het leger was verslagen door een paar Ai-mensen, en ze konden het land niet binnengaan. Ze roepen dan ook uit 'hadden we maar genoegen genomen met het Overjordaanse', als Achan is gestorven komt God weer bij zijn volk.
In Achor heeft God hoop gegeven, lees Hosea 2 maar eens, ook daar komt die symboliek weer terug.