Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 17:44

Ik heb de kerkdeur met weemoed even achter mij dicht gedaan om te overdenken.
Hoe komt het toch dat kerken die vlak naast elkaar leven met super kleine verschillen elkaar om de oren slaan? Zou het gereformeerd calvinisme zich zo zoetjesaan niet moeten gaan schamen? Zegt de Bijbel het zo ingewikkeld of heeft de theologie het ingewikkeld gemaakt?

Zeg het eens, hoe gelukkig ben u door u geloof of ongeloof?
Veel mensen geloven wel maar zijn niet gelukkig. Hoe kom dat?
Wat een vreeslijke scheefgroei in de kerken van Nederland!
De mensen in Nederland zijn de wortels van het eeuwen oude geloof kwijt geraakt.
God heeft een verbond gesloten met Israël en de heidenen, dus ook met u, ons.

Wij kunnen de gelukkigste mensen worden van de wereld indien wij Zijn geboden bewaren,
En die Zijn geboden bewaart blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Over gelukkig zijn gesproken.

Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

Wat eenvoudig.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 17:48

dominee zonder geloof kan idd niet.
maar een dominee kan een knecht van God zijn zonder kindschap kijk maar naar judas,een geroepen apostel van Jezus maar de zoon der verderfenis.al zal hij vast rechtzinnig gepreekt hebben maar zelf had hij er geen deel aan.

maar jantjes ik krijg het idee dat je bedoelt dat je je aan de geboden moet houden en dat God je dan bekeerd.
maar door de werken der wet word geen vlees behouden al is het wel te prijzen.
wat moet je dan doen om zalig te worden?Jezus aannemen.kan je dat?nee
tenzei je door de Geest wedergeboren word.
onze dominee zei eens dat een mens afgehouwen handen en voeten heeft om iets aan te nemen.
je kan geen ding aannemen tenzei het je uit de hemel gegeven word.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 18:03

goofy1978 schreef:
maar jantjes ik krijg het idee dat je bedoelt dat je je aan de geboden moet houden en dat God je dan bekeerd.
maar door de werken der wet word geen vlees behouden al is het wel te prijzen.
wat moet je dan doen om zalig te worden?Jezus aannemen.kan je dat?nee
tenzei je door de Geest wedergeboren word.
onze dominee zei eens dat een mens afgehouwen handen en voeten heeft om iets aan te nemen.

Dat is ook zo.
Wij mogen wel pleiten op Zijn belofte.
Wat is Zijn belofte?
Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.Want dit is de belofte Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof. Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God.

Wat eenvoudig.
De dominee kan met 2 minuten preken klaar zijn en dan zingen.

Want hij zal zijn gelijk een frisse boom,
In vetten grond geplant bij enen stroom,
Die op zijn tijd met vruchten is beladen,
En sierlijk pronkt met onverwelkte bladen.
Hij groeit zelfs op in ramp en tegenspoed.
Het gaat hem wel, 't gelukt hem wat hij doet.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 18:07

ik vroeg me af naar welke kerk je ging is dus ger gem neem ik aan?
maar je praat heel anders dan de meeste ger gemmers.je hebt het vaak over het houden van de wet.terwijl de meesten het over het geloof hebben. :)
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 10 jan 2007 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2007 18:08

Conclusie:

Geloof gaat gepaard met werken. Zonder werken is het geloof dood.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 jan 2007 18:29

goofy1978 schreef:

Over scheefgroei gsproken! Wat een wrede God hebben je dan.

Ik moest ineens aan dat mopje denken:

Mama: "Jantje, wil je een ijsje?"
Jantje: Ja graag mama, maar ik heb geen handjes"
Mama: "Geen handjes, dan ook geen ijsje"

Als God komt, neemt Hij alles mee. Ook de handen om het aan te pakken. Gruwzam, dat er hele groepen mensen lijdelijk af zitten te wachten tot het maar eens mocht komen te gebeuren...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 18:31

goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:
goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

ik ben van de oud ger gem, maar ik geloof dat ds kersten die was ook van de ger gem zeker wel bekeerd was.(ik ken niet meer dominees van de ger gem) mn vader heeft een paar boeken van hem.
dus zal hij zeker wel zuiver gepreekt hebben. hij is wel al heel lang gestorven maar ze zullen zijn preken nog wel lezen in de ger gem denk ik.
en de ger gem in ned tsja met de visie van wijlen ds steenblok ben ik het niet zo eens.meer met ds kok maar die is eruit gezet en chr ger dominee geworden. dus nu hebben we er al 4 nee 5 ger gem in ned bv is er ook nog.met ds wink alleen overgebleven in zijn gemeente.
allen brengen het zuivere evangelie alleen legt de een de nadruk op uitverkiezing en anderen meer op het geloof.
alleen Jezus preekte het evangelie op zn zuiverst.
maar als een dominee de doodstaat van een mens niet predikt, en je zelf iets zou kunnen doen tot zaligheid zal hij toch van ds kesten zn leer gaan afwijken.wat in de ger gem toch gebeurt als ik sommige reacties van ger gemmers lees.

Hmm, bijzonder wat je zegt. Je bent het met ds. Kok eens, maar je blijft in de OGG...
En ds. Kersten wordt in zowel de GG als de GGiN gelezen, dus dat maakt ook geen verschil. Verder zou ik van geen een predikant durven zeggen dat hij niet bekeerd is, behalve dan van predikanten die van zichzelf getuigen geen aandeel aan Christus te hebebn. (Die ken ik niet in de GG, overigens.)

ja ben het met ds kok zn leer wel eens maar die is al lang gestorven.
en ik geloof ook dat ze bij de oud ger gem zuiver preken.
soms ga ik wel eens naar de kerk waar een vriend van me ook gaat, das ggin bv als ds wink er is maar hoor geen verschil tussen de leer daar en bij ons.
maar heb op internet wel eens naar een dominee geluisterd van de ger gem maar die had het niet zo duidelijk over hoe hij nu tot geloof gekomen was.
tewijl onze dominee het plekje waar God zn ziel redde nog aan kan wijzen. als iemand het altijd maar over het geloof heeft maar niet weet dat God zn ziel redde ben ik er niet jaloers op.
en ja ik bedoel een vierschaarervaring.

Goofy, in het eerste bericht zeg je dat je alleen ds. Kersten kent van de GG, maar je hebt dus wel 'ns via internet naar een GG-ds geluisterd... Kun je op basis van die ene preek (of waren het er meer?) de conclusie trekken dat die predikant niet weet dat God zijn ziel redde?

Ds. Kok leerde wel heel wat anders dan wat in de OGG wordt geleerd trouwens. Enne, ds. Wink stelt/stelde dat er geen mensen meer bekeerd worden, dat wordt in de OGG toch niet geleerd?

Ik "ken" bijna alle GG-dominees, en ik weet er niet één die de doodsstaat van de mens loochent...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2007 18:35

Ik ben van Kersten!
Ik ben van Kok!
Ik ben van Brakel!
Ik ben van Schilder!
Ik van Paulus
Ik van Apollos
Ik van Kefas!

:)

kon hetniet laten :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 18:43

:) Je hebt helemaal gelijk Marnix. Daarom kun je nooit zeggen dat één of andere kerk of dominee 'de waarheid' heeft, maar je kunt natuurlijk wel discussiëren over leerstellingen, en over ongefundeerde uitspraken. :wink:

André

Berichtdoor André » 10 jan 2007 18:46

Marnix schreef:Ik ben van Kersten!
Ik ben van Kok!
Ik ben van Brakel!
Ik ben van Schilder!
Ik van Paulus
Ik van Apollos
Ik van Kefas!

:)

kon hetniet laten :)
Ah, jij ook al niet ;/

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 19:04

hm topic was dat ger gem DE kerk zou zijn.ik geef enkel aan dat er bij andere kerken ook van Gods volk zitten dus die stelling is onzin.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 jan 2007 19:08

Tja, Tobbe, maar de Bijbel zegt zelf dat God niet wil dat er iemand verloren gaat, maar allen behouden worden. En tegelijkertijd zegt de Bijbel dat niet iedereen behouden wordt.

Hoe wil jij dit dan uitleggen? Want je zegt nu dat dit soort denken een gebrek aan almacht impliceert.

De uitverkiezing is als troost gegeven voor de mensen die in Hem geloven. Dat is wel even wat anders dan: het offer van jezus is alleen voor de uitverkorenen.

Ik ga als ik ziek ben zelfs niet eens naar de huisarts of ik moet er ongeveer heen geschopt (figuurlijk dan) worden.
God heb ik elke dag nodig en daarom spreek ik Hem ook elke dag.

God zou zo in 1 tel iedereen tot zich kunnen trekken, maar Hij geeft ons, onze eigen verantwoording gegeven. Die hebben wij trouwens zelf genomen in Adam en Eva. Wij wilden onze eigen keuzes kunnen maken, dan laat God ons onze eigen keuzes maken, en dan is het weer dat God dat niet kan volgens jou.

Waar haal jij uit de Bijbel dat de uitverkiezing als troost is gegeven voor de mensen die in Hem geloven?

Matth. 20:12b
Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Rom. 8:29
Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd.
Gal. 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde.

Lees bijvoorbeeld Romeinen 9 vanaf vers 28. Het staat vol met de uitverkiezing en echt niet om de troost van de mensen. Het is Gods eeuwig besluit waarin Hij de ene wel en de ander niet tot de zaligheid uitverkoren heeft.

Waar zeg ik nu dat God iets niet kan? God kan juist álles, daar is het niet zo dat iets wat Hij zou willen, niet uitgevoerd wordt. God heeft niet alle mensen tot de zaligheid gewild.
Rom. 9:13
Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat.
Rom. 9:18
Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil en verhardt die Hij wil.

En wat zegt Jezus zelf?
Joh. 17:9
Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt.

Tevens is het zeker níet zo dat de mens zomaar een vrije keuze heeft.
Joh. 15:16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.
Zo zijn er nog tal van teksten aan te voeren waaruit blijkt dat God voor alle eeuwen mensen heeft uitverkoren, en alleen diegenen zullen zalig worden, en dus ook alleen voor diegenen is Jezus aan het kruis gestorven.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 19:20

LeChat schreef:
goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:
goofy1978 schreef:
TheKeimpe schreef:Tsja, das lastig dat in DE kerk nou net een dominee preekt waarvan Optimatus de preek niet zo smaakvol vindt. Misschien toch juist nog eens gaan luisteren. En als ds. Roos uit de andere DE kerk goed bevalt, moet je ook daar gerust nog eens gaan luisteren.

@Goofy: begrijp ik het nu goed dat jij als GGiN-er, (of ben je dat niet?) het GG-standpunt aanhangt. Hoe kan dat nu? Als de GGiN DE kerk is, dan is daar toch de leer het best? :?

ik ben van de oud ger gem, maar ik geloof dat ds kersten die was ook van de ger gem zeker wel bekeerd was.(ik ken niet meer dominees van de ger gem) mn vader heeft een paar boeken van hem.
dus zal hij zeker wel zuiver gepreekt hebben. hij is wel al heel lang gestorven maar ze zullen zijn preken nog wel lezen in de ger gem denk ik.
en de ger gem in ned tsja met de visie van wijlen ds steenblok ben ik het niet zo eens.meer met ds kok maar die is eruit gezet en chr ger dominee geworden. dus nu hebben we er al 4 nee 5 ger gem in ned bv is er ook nog.met ds wink alleen overgebleven in zijn gemeente.
allen brengen het zuivere evangelie alleen legt de een de nadruk op uitverkiezing en anderen meer op het geloof.
alleen Jezus preekte het evangelie op zn zuiverst.
maar als een dominee de doodstaat van een mens niet predikt, en je zelf iets zou kunnen doen tot zaligheid zal hij toch van ds kesten zn leer gaan afwijken.wat in de ger gem toch gebeurt als ik sommige reacties van ger gemmers lees.

Hmm, bijzonder wat je zegt. Je bent het met ds. Kok eens, maar je blijft in de OGG...
En ds. Kersten wordt in zowel de GG als de GGiN gelezen, dus dat maakt ook geen verschil. Verder zou ik van geen een predikant durven zeggen dat hij niet bekeerd is, behalve dan van predikanten die van zichzelf getuigen geen aandeel aan Christus te hebebn. (Die ken ik niet in de GG, overigens.)

ja ben het met ds kok zn leer wel eens maar die is al lang gestorven.
en ik geloof ook dat ze bij de oud ger gem zuiver preken.
soms ga ik wel eens naar de kerk waar een vriend van me ook gaat, das ggin bv als ds wink er is maar hoor geen verschil tussen de leer daar en bij ons.
maar heb op internet wel eens naar een dominee geluisterd van de ger gem maar die had het niet zo duidelijk over hoe hij nu tot geloof gekomen was.
tewijl onze dominee het plekje waar God zn ziel redde nog aan kan wijzen. als iemand het altijd maar over het geloof heeft maar niet weet dat God zn ziel redde ben ik er niet jaloers op.
en ja ik bedoel een vierschaarervaring.

Goofy, in het eerste bericht zeg je dat je alleen ds. Kersten kent van de GG, maar je hebt dus wel 'ns via internet naar een GG-ds geluisterd... Kun je op basis van die ene preek (of waren het er meer?) de conclusie trekken dat die predikant niet weet dat God zijn ziel redde?

Ds. Kok leerde wel heel wat anders dan wat in de OGG wordt geleerd trouwens. Enne, ds. Wink stelt/stelde dat er geen mensen meer bekeerd worden, dat wordt in de OGG toch niet geleerd?

Ik "ken" bijna alle GG-dominees, en ik weet er niet één die de doodsstaat van de mens loochent...

ja waren meer preken ook een die enkel over wedergeboorte ging en toeigening des heils vandaar.ds kok was heel ruim in zn aanbod idd hij zei als alle mensen die geleefd hebben onder het evangelie zouden zitten,was er niet een waar het aanbod van genade niet voor is.ds kok zei niet dat alle mensen zalig zouden worden.
en ds wink is bevestigd en de dominee zei toen dat hij weinig vrucht op zijn arbeid zou hebben,hij moest het oordeel aankondigen.
en als hij zei dat er niet veel mensen meer bekeerd worden tegenwoordig heeft hij gelijk,de meesten denken dat ze bekeerd zijn.maar Gods Geest zal blijven werken tot de jongste dag om te bekeren.
ik zei ook niet dat die ger gem dominee van internet de doodstaat loochent.maar dat hij het niet over toevallend recht heeft,helwaardig worden.wat je toch zal meegemaakt moeten hebben als je behouden wil worden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 19:23

@Goofy's eerste zin: Er zijn ook predikanten die vinden dat de preekstoel niet de plek is om je bekeringsgeschiedenis of andere christelijke anekdotes te vertellen... Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze 't niet hebben meegemaakt.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 jan 2007 19:29

Denkertje21 schreef:
goofy1978 schreef:

Over scheefgroei gsproken! Wat een wrede God hebben je dan.

Ik moest ineens aan dat mopje denken:

Mama: "Jantje, wil je een ijsje?"
Jantje: Ja graag mama, maar ik heb geen handjes"
Mama: "Geen handjes, dan ook geen ijsje"

Als God komt, neemt Hij alles mee. Ook de handen om het aan te pakken. Gruwzam, dat er hele groepen mensen lijdelijk af zitten te wachten tot het maar eens mocht komen te gebeuren...

Op 21,8
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

dit gaat die lieve God van jou met onbekeerden doen.over wreed gesproken.
Hij is liefde voor hen die in Christus zijn.
en als je dat niet bent is God je rechter en een grimmig wreker.

Terug naar “Archief”