Cathechesatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Cathechesatie

Berichtdoor Johanne » 21 okt 2003 23:24

Misschien een stom topic hoor, maar k vroeg me af hoe hebben jullie cathechesatie..?
En vind je het zo goed, of zou je het liever anders zien..??
Ik bedoel van sommige mensen hoor ik dat ze vragen moeten leren en een lange preek krijgen van dominee/ouderling en dat was het...

Bij mij is het nu zo, ik zit op de belijdeniscathechesatie, dat we elke week een hoofdstuk uit een boekje moeten lezen en daar gaan we dan over discussieren met elkaar enzo.
De jaren hiervoor op de 'gewone' cathechesatie was het zo dat het gewoon over een onderwerp ging en daar ging de dominee dan eerst wat vragen enzo over stellen om te kijken hoeveel we ervan wisten en dan gingen we daar meestal ook een beetje over discussieren...

Ik moet zeggen, dat ik het zelf een goede 'methode' vind, omdat ik toch meestal als ik er vandaan kom toch iig het idee heb dat ik iets geleerd heb, en meestal kom je daar weer op dingen waar je normaal niet aan zou denken enzo. Dus ik word meestal ook nog wel aardig aan het denken enzo gezet hierdoor!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

caprice

Berichtdoor caprice » 22 okt 2003 06:00

Bij ons in de kerk geven de verschillende ambtsdragers ook verschillende manieren van cathechisatie. Over het algemeen kan ik wel zeggen dat de tijd te kort is. Die is maar drie kwartier. :( Daarin is het dus beginnen, bijbellezen, vragen overhoren en nog uitleg over de te leren vragen van volgende week. Op zich nog steeds niet verkeerd, maar ik zou graag zien dat behalve Hellenbroek er ook nog boeken van andere oudvaders bijgepakt worden, en wat vaker de Heidelbergese Cathechismus en het Kort Begrip. Ook vind ik dat er meer over de dwalingen gesproken mag worden. :?
Verder tevreden. :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 okt 2003 07:28

ik zit op catechisatie voor belijdende leden...ik ben nu 1 keer geweest.. vanavond is de 2e keer... dan zal ik jullie verder vertellen over de manier waarop wij het doen :o :lol: :o

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 okt 2003 07:37

Ik zit ook op belijdeniscath. We beginnen met zingen, daarna een stukje uit de bijbel lezen en daarna bidden.
Daarna behandelen we een stukje uit een boekje en is er gelegenheid tot het stellen van vragen, waar dan ook meestal een discussie uit voort vloeit.
Dan besluiten we met zingen en gebed.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 22 okt 2003 09:25

wij hebben 1 uur catechisatie,

eerst beginnen en overhoren, vragen beantwoorden daarna uitleg nieuwe vragen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 22 okt 2003 13:53

Ik heb op de basisschool catechisatie gehad. Dat ging eigenlijk alleen over het ontstaan van het christelijk geloof met al die hervormers enzo. Luther, Calvijn, Augustinus.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 okt 2003 13:56

ik heb drie kwartier, het eerste kwartier is vaak ingevult met binnenkomen, bidden, zingen, namen controleren. Dan bijna kwartier bezig met overhoren. Dan doet de dominee poging om ons wat bij te brengen, wat vaak uitmond in waardeloze discussies, over wat er op de bodem van de zee woont en zo. Daarna bidden en dan weg.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 22 okt 2003 13:56

Dat is toch hetzelfde als godsdienstles? Kreeg je dan geen godsdienstles, Storyteller?

Bij ons is catechesatie helaas erg saai. De ouderling leest voor wat hij heeft voorbereid. Daardoor is de groep ook niet erg gemotiveerd.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

caprice

Berichtdoor caprice » 22 okt 2003 15:05

Rudolf Meuser schreef:Dat is toch hetzelfde als godsdienstles? Kreeg je dan geen godsdienstles, Storyteller?

Bij ons is catechesatie helaas erg saai. De ouderling leest voor wat hij heeft voorbereid. Daardoor is de groep ook niet erg gemotiveerd.

Voorlezen is inhoudelijk ook heel goed, hoor. Inhoudelijk kom je dan veel te weten. Maar er zijn inderdaad veel nadelen. Je verliest snel het (oog)contact met het publiek en het komt niet erg representatief over. Ook kan het niet altijd actueel op een situatie inspelen. (Bijv. iets wat diezelfde avond in de krant stond kun je niet gebruiken, want de tekst is al geschreven.)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 okt 2003 15:19

wij behandelen nu de Nederlandse geloofsbelijdenis. :roll:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 15:21

Ik heb belijdenis gedaan. Ik mis cath. en dan vooral het contact met iemand die me meer van het geloof kan vertellen dan ikzelf.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 okt 2003 15:52

Kaw schreef:Ik heb belijdenis gedaan. Ik mis cath. en dan vooral het contact met iemand die me meer van het geloof kan vertellen dan ikzelf.

hebben ze bij jullie dan niet zoiets als catechisatie voor belijdende leden??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 okt 2003 15:53

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:Ik heb belijdenis gedaan. Ik mis cath. en dan vooral het contact met iemand die me meer van het geloof kan vertellen dan ikzelf.

Nee. En zeker niet op Texel.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 okt 2003 15:55

Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:

Nee. En zeker niet op Texel.

dat is dan wel heel jammer jah.. wij hebben dat in buitenpost wel.. daar zitten dan mensen op in de leeftijd van 20 tot 70 ofzo.. ouder mag ook natuurlijk en jonger ook;-)!! ik ben nu 1 keer geweest, vanavond is dan de 2e keer maar ik heb het helaas te druk om te gaan... wij behandelen daar de 10 geboden...

Lizzy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lizzy » 22 okt 2003 21:54

Ik heb 3 kwartier. zingen, bidden, namen controleren, stukje uit de bijbel lezen en dan het hoofdstuk behandelen dat aan de beurt is. daar komen vaak wel goeie discussies uit. We hebben nu een boekje over de 12 artikelen.
aan het einde hebben we altijd nog wat lekkers want wij hebben een bakrooster. :P dus meestal zijn we wel een uur in de kerk. ik heb trouwens cat van de pastoraal medewerker.

Terug naar “Archief”