rosalie83 schreef:LeChat schreef:rosalie83 schreef:Ookal zou dat zo zijn, dan kan je altijd aan de mensen die naar de betreffende kerk gaan zien, merken, horen erover. En dan constateer je zelf al verschillen ten opzichte van mensen uit andere kerkgenootschappen.
Alles goed en wel, maar dan interpreteer je dus de interpretatie van andere mensen, van hun beleving van de preken van de dominees.. Met zulke indirecte ervaringen is de kans natuurlijk wel aanwezig dat je een onterechte indruk krijgt van de preken die gehouden worden. Het zegt hoogstens iets over de houding/het geloof van de kerkgangers die je spreekt.
Ja, daarin heb je helemaal gelijk. Je hebt dan niet met je eigen oren een preek gehoord. Maar net wat je al zegt: het zegt wel iets!
Het vreemde is dan wel dat normaal niemand iets direct van een ander aanneemt, maar het eerst zelf wil onderzoeken, en bij iets als dit zal het ineens wel zomaar allemaal waar zijn. Hoe kun je nu commentaar hebben op iets waar je nog nooit geweest bent? Ontzettend bizonder.
Ik geef ook geen commentaar op kerkverbanden waar ik nog nooit geweest ben. Het zegt mij niets of ik dan mensen ken die daar gaan, wie zegt dat zij de doorsnee figuren zijn die daar naar de kerk gaan?, het gaat om de prediking en niet om de mensen die er kerken.
Maar hoe je aan de zaligheid komt wordt meestal niet of nauwelijks gehoord. Voorbeeldje: De behandeling van de Catechismus. 1 van de punten was: Hoe bekomt de mens een waar geloof." De uitleg: "Viert u Avondmaal? Ja? De hel ligt vol met Avondmaalsvierders." Meer werd er niet gezegd. Alleen maar afschrikken dus om te voorkomen dat men zich bedriegt voor de eeuwigheid. Maar de mensen afschrikken kan ze ook weghouden bij de volkomen toeëigening van het heil en blijven ze er buiten staan. En dat is pas erg!
Ik vraag me af hoeveel je hiervan verzonnen hebt. Welke dominee zei dat bijvoorbeeld?
Het is toch bijzonder dat ik mijn hele leven nog nooit zoiets gehoord heb, en jij bent er toevallig ooit geweest, en dan kom je met zulke verhalen.
Ik hoorde wel een paar weken geleden: 'Kon ik jullie maar tonen wat een ontzettende goede dienst de dienst van God is. Klop op de deur en hij zal opengaan. Zoekt en je zult vinden. Smeek God aanhoudend in gebed om Zijn genade.'
Ik vind het ontzettend kortzichtig om de ggin neer te zetten als een kerk die alleen maar op ellende hamert. In elke preek, zonder uitzondering, wordt gewezen op het heil in Christus. In elke preek wordt ook gewezen op de ellendestaat van de mens. De mens moet daar immers op gewezen worden om zijn redding in Christus te kunnen zien.
Die frase over het Avondmaal staat me echt niet aan. Ik weet gewoon zeker dat dat niet de waarheid is. Op die manier krijg je idd een verwrongen beeld. Misschien moet je nog vaker gaan luisteren, Race406!