Welke wet is door Christus afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 jan 2007 23:12

André schreef:Vinden jullie dat 'handig' lezen, lange lappen tekst heen en weer plakken?

Ik lees er overheen. :mrgreen:

Dit omdat je anders bij beantwoorden of op of tegen willen werpen van
iets, verzand in eindeloos qouten waar gaander weg in het topic geen
touw meer aan vast te knopen is.

André schreef:Jezus heeft m.i. de wet samengevat in de 2 jullie wel bekende geboden uit liefde.
U zult God uw Vader liefhebben.
En uw naaste liefhebben als uw zelf.

Misschien stond het al ergens genoemd, maar lange lappen tekst lees ik niet zoals je wsl al begreep.

Eens.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 jan 2007 23:55

salty schreef:HET OUDE VERBOND VAN YHWH en het volk in het sinai verbond door
De Wet is niet afgeschaft maar vervuld!! in Yeshua DE MESSIAS en vernieuwd als zijnde Nieuwe Verbond

Deut 1:
5Daar (aan de overzijde van de Jordaan in het land Moab) legde Mozes de wetten en voorschriften die de HERE hem had gegeven, uit aan het volk.
Deuteronomium 4
1"Israël, luister goed naar de wetten, die ik u nu leer. Gehoorzaam deze als u wilt blijven leven en het land, dat de HERE, uw God, uw voorouders heeft gegeven, wilt binnentrekken en veroveren.
2Voeg hier geen wetten aan toe en zwak ze niet af; gehoorzaam ze, want zij zijn afkomstig van de HERE, uw God
Deuteronomium 5
1Mozes vervolgde zijn toespraak tot de Israëlieten en zei: "Luister nu goed naar al deze wetten, die God u heeft gegeven; zorg ervoor dat u ze leert en gehoorzaamt!
2-4 De HERE, onze God, sloot bij de berg Horeb een verbond met ons; niet met onze voorouders, maar met ons, die hier nu aanwezig zijn. Hij sprak van aangezicht tot aangezicht met u vanuit het midden van het vuur, daar bij de berg.
5Ik stond daar als tussenpersoon tussen u en de HERE, want u was bang voor het vuur en beklom de berg niet. Hij sprak tegen mij en ik gaf Zijn wetten aan u door. Dit is wat Hij zei:
6Ik ben de HERE, uw God, Die u uit de Egyptische slavernij heeft bevrijd.
7U mag geen andere goden aanbidden naast Mij.
8Maak geen afgodsbeelden; aanbid geen voorstellingen van vogels, dieren of vissen.
9-10 U mag u niet buigen voor beelden, noch hen op een andere manier vereren, want Ik ben de HERE, uw God. Ik ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders aanrekent aan de kinderen uit de derde en vierde generatie van hen die Mij haten. Maar Ik zal mijn goedheid tonen aan duizenden generaties van hen, die van Mij houden en die mijn geboden gehoorzamen.
11Noem de naam van de HERE, uw God, niet nodeloos. (a) Degene die dat wel doet, zal Ik als schuldig beschouwen.
12Houd de sabbat heilig. Dat is een gebod van de HERE, uw God.
13Doe op de andere zes dagen uw werk;
14de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; die dag mag geen werk worden verricht door u of iemand van uw huishouden: uw zonen, dochters, dienaren, ossen, ezels of ander vee. Ook buitenlanders die bij u wonen, moeten dit gebod gehoorzamen. Iedereen moet, net als u, rusten.
15De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht.
16Eer uw vader en uw moeder naar het gebod van de HERE, uw God; als u dat doet, zult u een lang en voorspoedig leven hebben in het land dat Hij u geeft.
17U mag niet doodslaan.
18U mag geen overspel plegen.
19U mag niet stelen.
20U mag niet liegen.
21U mag geen verlangend oog laten vallen op de vrouw van een andere man, noch hem benijden om zijn huis, land, dienaren, ossen, ezels, noch om iets anders dat hij bezit!
22De HERE heeft met luide stem aan ieder van u deze geboden uit het hart van het vuur gegeven, terwijl de berg Sinaï in wolken en diepe duisternis was gehuld. Aan deze geboden heeft Hij er geen toegevoegd. (b) Hij schreef ze op twee stenen plaquettes en gaf die aan mij.

Deuteronomium 6
1"De HERE, uw God, droeg mij op u al deze geboden te geven, die u moet gehoorzamen in het land, dat u spoedig zult binnentrekken en waar u zult leven.
2Het doel van deze wetten is dat u, uw kinderen en uw kleinkinderen de HERE, uw God, eer bewijzen door al Zijn aanwijzingen uw leven lang op te volgen; als u dat doet, hebt u een lang en voorspoedig leven in het vooruitzicht.
3Daarom, Israël, luister goed naar elk gebod en gehoorzaam het nauwgezet, zodat het u goed zal gaan en u vele kinderen zult hebben. Als u deze geboden gehoorzaamt, zult u een groot volk worden in een heerlijk land, dat overvloeit van melk en honing, net zoals de God van uw voorouders het u heeft beloofd.
4Israël, luister: de HERE is onze God, de HERE is één.
5U moet met uw hele hart, uw hele ziel en met inspanning van al uw krachten van Hem houden.
6En u moet de geboden, die ik u vandaag geef, voortdurend in gedachten houden.
7U moet ze uw kinderen inprenten en erover praten als u thuis bent of buiten loopt. Ja, ook tijdens het opstaan en naar bed gaan.
8Bind ze aan uw hand, draag ze op uw voorhoofd
9en schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van uw steden.
17U moet al Zijn geboden met woord en daad gehoorzamen
25Zolang wij alle wetten van de HERE onze God gehoorzamen, zullen wij rechtvaardig tegenover God zijn, omdat wij doen wat Hij ons heeft geboden
Deuteronomium 10
1"Toen droeg de HERE mij op twee stenen plaquettes te maken, gelijk aan de eerste twee en daarna een houten ark te bouwen om ze in te bewaren en vervolgens terug te keren naar God op de berg.
2Hij zei dat Hij op dit tweede paar plaquettes opnieuw de geboden zou schrijven, die op het eerste paar stonden, dat ik kapot had gegooid. Ik moest de nieuwe plaquettes in de ark opbergen.
3Zo maakte ik een ark van acaciahout en hakte twee nieuwe stenen plaquettes uit, gelijk aan de eerste twee en nam die mee de berg op.
4De HERE schreef de Tien Geboden opnieuw op de plaquettes en gaf ze mij. (Het waren dezelfde geboden die Hij u gaf vanuit het midden van het vuur op de berg, terwijl u aan de voet van de berg toekeek).
5Toen ging ik weer naar beneden en plaatste de plaquettes in de ark die ik had gemaakt. Zij bevinden zich daar nu nog, precies zoals de HERE mij opdroeg
Tot hoofdstuk 27 volgt er een opsomming van regels en geboden
>>>>>
26'Vervloekt is hij die deze wetten niet nauwgezet gehoorzaamt.' En het hele volk zal antwoorden: 'Amen."
>>>>>>>>
en dan in hoofdstukken 28 tm 30 de zegen of de vloek - konsekwensies bij het wel of niet uitvoeren van de wetten.!!
Ht boek van Leviticus bestaat uit de verordeningen en regels voor de tempel rituelen.
De eerste vijf boeken van Moses worden als de Wet Torah opgevat.

Het oude verbond met YHWH en het volk was dus via de Wet, de Torah ( in Sinai verbond) door de priesters en de offers
Het Nieuwe Verbond- >>>> Het Verbond in Yeshua als offer , mediator en als Hogepriester.

De beginselen van de Tien Geboden waren bekend vóór de wetgeving op de Sinaï.

Deze zijn beginselen bij de schepping ingeplant en na de val leefden zij in de consciëntie - in het geweten - van de mens voort. Zo hebben o.a. Abraham en Lot Gods ongeschreven wet getrouwelijk onderhouden zie Gen.26:5. En het is een leerzame studie om na te gaan, hoe zonden tegen ieder der tien ongeschreven beginselen van Gods wet vóór de Sinaï ernstig werden aangerekend. De Wet des Heren vond dus niet eerst haar ontstaan op de Sinaï, maar was bij de schepping als Gods eeuwige grondwet aanwezig.

De Tien Geboden zijn dus absoluut niet specifiek Joods, maar ze vormende levensregel voor de gelovigen van alle tijden. Door de komst van Christus kwamen de schaduwachtige joodse wetten te vervallen, maar Zijn komst veranderde niets aan de beginselen der Tien Geboden. In plaats van de wet der Tien Geboden af te schaffen, leerde Jezus in de Bergrede, dat ook overtreding tegen de geestelijke strekking reeds zonde was.

De noodzakelijkheid om in harmonie met Gods wet te leven blijkt voorts uit hetgeen gezegd wordt in Pred. 12 : 13, 14: „Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen. Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, het zij goed of het zij kwaad."

Door het Leven en sterven van Jezus, legt Hij de Wet weer in ons hart, en binnen dat kader van God zijn wij vrije mensen, treden wij daar buiten, zijn wij onvrij, en de Here Jezus spreekt ons daar op aan.
Jezus wil ons leren Zijn Leven aan te nemen, dat is de relatie met Hem, de vervulling van de Wet door Jezus, heeft een diepe betekenis voor het leven van een kind van God.

marin

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jan 2007 23:56

Een samenvatting is totaal nutteloos als je het gesamenvatte niet kent. Een samenvatting is lees je als je het boek gelezen hebt (dat is altans de bedoeling) om de draden snel op te kunnen pakken.

Zo ook met de wet, en de samenvatting van de wet door Christus. 'Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf' daaraan hangt de ganse wet, én de profeten. De profeten hebben waarde, de wet heeft waarde.

Geredeneerd vanuit de verbondsvisie van het protestantisme:

- Ceremoniële wetten --> Voor de tempeldienst, de tempel is niet meer.
- Zedelijke wetten --> De grondwet van het volk Israël, Joden. Wij zijn geen Joden, maar Gojim.
- De decaloog --> Dat is de geschreven wet van de tien geboden die al bij Adam in zijn 'hart' waren gegraveerd, deze zijn universeel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2007 12:21

De wet der slavernij is door Christus afgeschaft. De wet der liefde niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2007 21:25

Marnix schreef:De wet der slavernij is door Christus afgeschaft. De wet der liefde niet :)

Marnix, kun je mij uitleggen wat je daar mee wil zeggen?

Wat is de wet der slavernij?

Hoe beantwoord je aan de wet der liefde?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2007 21:25

Marnix schreef:De wet der slavernij is door Christus afgeschaft. De wet der liefde niet :)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2007 21:26

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2007 21:39

De wet van de slavernij is de wet die je moet houden en die je niet kan houden. De wet waar je dus slaaf van bent. Christus vervult de wet. Door Hem worden we vergeven. Daarom zijn bijvoorbeeld de fferwetten afgeschaft, ze wezen op Christus. Zelfde geldt voor reinheidswetten etcetera. Maar de 10 geboden zijn niet afgeschaft, de wetten die wijzen op het dienen en liefhebben van elkaar ook niet. We zijn dus vrij van de wet omdat we niet meer door de wet worden geoordeeld.... Daarmee heeft de wet niet afgedaan maar haar echte functie weer herkregen: God liefhebben met heel je hart en je naaste als jezelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 09 jan 2007 21:49

Alle oude godsnamen zijn afgeschaft -- als volgt >

Handelingen 4:12 "... de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel géén andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij behouden kunnen worden ..."
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 jan 2007 22:01

Hero schreef:Alle oude godsnamen zijn afgeschaft -- als volgt >
Handelingen 4:12 "... de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel géén andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij behouden kunnen worden ..."

Handelingen 1 : 1 - 24 gaat over, Petrus en Johannes voor de Raad. Daar spreekt
Petrus zich uit door de Heilige geest spreekt tegen wat de Raad en de Sadduceeën
hun valselijk tenlaste hadden gelegd. Namelijk, dat zij het volk leerden en in Jezus
de opstanding uit de doden verkondigden

Hero leg mij nu eens exact hoe jij komt tot, dat jij in dit hoofstuk leest dat alle oude
Godsnamen afgeschaft zouden zijn? Ik ben jouw spoor, echt weer volledig bijster.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 09 jan 2007 22:16

Bij ons is het al weer jaren geleden dat de wet des Heren voorgelezen is. Wat moet een predikant zeggen als die zelf eens gescheiden is. Dan weet ik van een andere predikant welke met een rooms katholiek getrouwd is en wie is de mens welke de eerste steen gooit?
Die rookt misschien weer en overtreed zelf het gebod niet te doden, staat op het pakje.
Jezus heeft volgens mij terecht gezegd dat je de tien geboden kan/moet samen vatten en blijft er LIEFDE over. Dan kijk je over al die andere dingen heen.
Vr.gr.BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2007 23:05

Marnix schreef:De wet van de slavernij is de wet die je moet houden en die je niet kan houden. De wet waar je dus slaaf van bent. Christus vervult de wet. Door Hem worden we vergeven. Daarom zijn bijvoorbeeld de fferwetten afgeschaft, ze wezen op Christus. Zelfde geldt voor reinheidswetten etcetera. Maar de 10 geboden zijn niet afgeschaft, de wetten die wijzen op het dienen en liefhebben van elkaar ook niet. We zijn dus vrij van de wet omdat we niet meer door de wet worden geoordeeld.... Daarmee heeft de wet niet afgedaan maar haar echte functie weer herkregen: God liefhebben met heel je hart en je naaste als jezelf.

Zeker, door het offer dat de Here Jezus bracht, heeft Hij ons verzoend met God (onze Vader), dat is het middel geweest.
Daardoor zijn wij een kind van God, zeker.
Maar om bij God te kunnen blijven, hebben wij Het Leven van Jezus nodig, Hij heeft in Zijn leven als mens (zoals wij zijn) de wet die tegen ons getuigde vervult.
De wet van zonde die in ons woonde heeft Hij doorbroken, Hij bied ons een nieuw leven aan.
De kracht die Jezus nodig had (als mens), biddend van Zijn Vader, daar kunnen wij ook een beroep op doen.
Wij hoeven (wij willen) niet meer te zondigen: God kan onze wil ook krachtig maken om tegen de zonde te strijden.

Dat is rechtvaardigmaking door het geloof.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 10 jan 2007 10:22

Harm-J schreef:
Hero schreef:Alle oude godsnamen zijn afgeschaft -- als volgt >
Handelingen 1 : 1 - 24 gaat over, Petrus en Johannes voor de Raad. Daar spreekt Petrus zich uit door de Heilige geest spreekt tegen wat de Raad en de Sadduceeën hun valselijk tenlaste hadden gelegd. Namelijk, dat zij het volk leerden en in Jezus de opstanding uit de doden verkondigden

Hero leg mij nu eens exact hoe jij komt tot, dat jij in dit hoofstuk leest dat alle oude Godsnamen afgeschaft zouden zijn? Ik ben jouw spoor, echt weer volledig bijster

Het gebeuren vond plaats, in de zgn *zaal der gehouwen stenen*, de grote vergaderplek van het Sanhedrin — wat daar uitgesproken werd, dat was : WET !!! — en nu spreekt de HG, via Petrus en Johannes, een nieuwe & juridisch waterdichte bepaling uit >

"... er is ook onder de hemel géén andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij kunnen behouden ..."

Dit betekent dus > dat : alle andere {god's}namen hiermee vervallen zijn — zowel kan men deze niet meer aanroepen ter behoud, noch kan men zich langer hierop (theologisch) baseren, als er bvb in de TeNaCH, een (vermeende) godsnaam staat, ergens ....

Praktisch betekent dit > dat de wijze waarop Jezus Christus aan ons, God openbaart als : *de GOEDE VADER in de hemel*, hiermee centraal staat — dus alle andere vermeende godsnamen & opvattingen, dienen wij daarom eerst te toetsen aan het Evangelie ... (( voor_dat wij enige conclusie mogen trekken uit de aanwezigheid van een oude godsnaam ))

Voor insiders > binnen de TeNaCH, struikel je zo af en toe, over het zgn : "oudtestamentische" godsbeeld ... (( waar de theologen, niet goed raad mee weten ))
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2007 11:39

marin schreef:
Marnix schreef:De wet van de slavernij is de wet die je moet houden en die je niet kan houden. De wet waar je dus slaaf van bent. Christus vervult de wet. Door Hem worden we vergeven. Daarom zijn bijvoorbeeld de fferwetten afgeschaft, ze wezen op Christus. Zelfde geldt voor reinheidswetten etcetera. Maar de 10 geboden zijn niet afgeschaft, de wetten die wijzen op het dienen en liefhebben van elkaar ook niet. We zijn dus vrij van de wet omdat we niet meer door de wet worden geoordeeld.... Daarmee heeft de wet niet afgedaan maar haar echte functie weer herkregen: God liefhebben met heel je hart en je naaste als jezelf.

Zeker, door het offer dat de Here Jezus bracht, heeft Hij ons verzoend met God (onze Vader), dat is het middel geweest.
Daardoor zijn wij een kind van God, zeker.
Maar om bij God te kunnen blijven, hebben wij Het Leven van Jezus nodig, Hij heeft in Zijn leven als mens (zoals wij zijn) de wet die tegen ons getuigde vervult.
De wet van zonde die in ons woonde heeft Hij doorbroken, Hij bied ons een nieuw leven aan.
De kracht die Jezus nodig had (als mens), biddend van Zijn Vader, daar kunnen wij ook een beroep op doen.
Wij hoeven (wij willen) niet meer te zondigen: God kan onze wil ook krachtig maken om tegen de zonde te strijden.

Dat is rechtvaardigmaking door het geloof.

Niet meer zondigen is mij nog niet gelukt hoor. En ik ken niemand die sinds zijn bekering niet meer zondigt. Paulus beschrijft hetzelfde over zichzelf in Romeinen 7.

BertV, is het feit dat we allemaal zelf de wet overtreden, dan een reden om hem anderen maar niet meer voor te houden? De wet is er niet meer om ons te oordelen toch? Overigens ben ik ook voorstander van alternatieven, niet elke zondagochtend de 10 geboden.... maar in plaats daarvan ook wel eens nieuw testamentische teksten over hoe de levensstijl van nieuwe mensen moet zijn.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 10 jan 2007 15:06

Jezus vatte de wet van Mozes na 1500 jaar samen in 'moderne' leefregels. Nu na weer 2000 jaar verder is daar nog steeds niets op af te dingen. Liefde moet centraal staan in alles wat je doet. Door gebrek aan deze zien we niets dan oorlogen en ruzies om ons heen. Zoals Jezus wil dat wij moeten leven is over tig aantal eeuwen nog aktueel.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Terug naar “Archief”