Presentatiezenuwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lina
Verkenner
Verkenner

Presentatiezenuwen

Berichtdoor Lina » 09 jan 2007 19:32

Kheb morgen een presentatie. Wat doe je tegen de zenuwen :?
kmoet kwartier tegenover een volle zaal staan praten. Het zweet breekt me nu al uit!!
Als je spijt hebt van gisteren, bang bent voor morgen, wees dan vandaag gelukkig.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jan 2007 20:11

Ik gebruik tegenwoordig weleens druppeltjes van Dr Vogel, dat heet Passiflora complex. Voor onze trouwdag heb ik die genomen en ook voor een optreden met m'n band. Trouwen heb ik maar 1 keer gedaan, dus kan ik niet vergelijken ;) maar met het optreden merkte ik wel dat de zenuwen minder erg waren dan andere keren. Je kunt het gewoon bij de drogist kopen.

Lina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lina » 09 jan 2007 20:23

[quote="Lalage"]Ik gebruik tegenwoordig weleens druppeltjes van Dr Vogel, dat heet Passiflora complex. Voor onze trouwdag heb ik die genomen en ook voor een optreden met m'n band. Trouwen heb ik maar 1 keer gedaan, dus kan ik niet vergelijken ;) maar met het optreden merkte ik wel dat de zenuwen minder erg waren dan andere keren. Je kunt het gewoon bij de drogist kopen.[/quote]

Thanx!
Als je spijt hebt van gisteren, bang bent voor morgen, wees dan vandaag gelukkig.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 09 jan 2007 21:23

Karen Romme schreef in haar boek Calimero-marketing de tip om op elk blaadje op het hoekje het woord: onderbroek te schrijven. Gewoon om er steeds aan te denken dat degenen tegenover wie je staat ook maar mensen zijn die het net zo lastig vinden als jij. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wie weet.. Succes met presenteren!

margarethamaria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor margarethamaria » 09 jan 2007 22:17

k heb morgen ook een presentatie
meestal ben ik niet zo zenuwachtig..maja..nu zenuwachtig gemaakt door vriendinnen :mrgreen: t scheelt wel dat ik niet alleen hoef

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 09 jan 2007 22:23

Ik heb een keer Valeriaan druppels gebruikt, dat werkte perfect.
Auf Wiedersehen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 09:19

Inderdaad, wat Lalage zegt: Passiflora, het helpt echt!! :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2007 09:45

Bij mij gaf het altijd al meer rust als ik wist dat ik goed voorbereid was. Ik was vooral op de middelbare school echter súperzenuwachtig voor presentaties e.d. en vond 't toen altijd een dooddoener, maar echt het is waar: hoe meer presentaties/spreekbeurten/etc je geeft, hoe makkelijker je het doet!

Enne, vaak vallen die zenuwen ook wel (een beetje) weg als je even bezig bent.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2007 11:08

rosalie83 schreef:Inderdaad, wat Lalage zegt: Passiflora, het helpt echt!! :)

Had ik die tip van jou? Nog bedankt dan!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 10 jan 2007 11:14

Het is inderdaad altijd wel prettig om goed voorbereid te zijn. Dan heb je ook iets te vertellen wat van jezelf is. Als je bijvoorbeeld met een onderzoek bezig geweest bent oid.
Ik schrijf zelf van te voren mijn presentaties altijd uit en vat ze daarna samen in kernwoorden. Op die manier kan je ook meer uit je hoofd vertellen en kom je los van je papier. Je moet het niet erg vinden om meer dingen te vertellen dan je van te voren van plan was of om soms kleine dingetjes weg te laten. Als ik de complete tekst bij me heb dan draai ik vaak dingen om en dan ben je daarna weer op zoek naar de alinea die je eerst hebt overgeslagen. Vind ik zelf niet echt prettig, maar ik ken ook wel mensen die dat fijn vinden.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 jan 2007 12:47

Ik riep ook altijd dat ik niet vanaf de uitgeschreven tekst kon presenteren. Maar sinds ik het één keer met goed gevolg gedaan heb wil ik niet anders meer, en het gaat nu ook veel beter.

Over een halfuurtje heb ik de eerste presentatie in mijn leven met powerpoint -en ik weet helemaal niet hoe dat werkt. Hopelijk zit er iemand bij die voor me wil klikken, dan valt mij niets te verwijten. ;)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2007 12:58

Ik moet dagelijks presenteren voor groepen van plus minus 40 man. Zenuwen? Nee, kwestie van zelfvertrouwen, en dat gewoon uitstralen.

Maar ik kan me voorstellen dat je met zo af en toe een presentatie wel zenuwachtig bent, en dan kunnen druppels goed helpen ja.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 13:29

Lalage schreef:
rosalie83 schreef:Inderdaad, wat Lalage zegt: Passiflora, het helpt echt!! :)

Had ik die tip van jou? Nog bedankt dan!

Haha, ja dat klopt ja! Volgens mij in jullie trouw-topic of zo? :D

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 jan 2007 13:36

windekind schreef:Ik riep ook altijd dat ik niet vanaf de uitgeschreven tekst kon presenteren. Maar sinds ik het één keer met goed gevolg gedaan heb wil ik niet anders meer, en het gaat nu ook veel beter.

Over een halfuurtje heb ik de eerste presentatie in mijn leven met powerpoint -en ik weet helemaal niet hoe dat werkt. Hopelijk zit er iemand bij die voor me wil klikken, dan valt mij niets te verwijten. ;)

Oeh, dat is ook een onderdeel van de secretaresse opleiding die ga volgen. *bibber*. Maar goed, wat je ook doet, er zijn altijd dingen die je niet liggen, dus dat zij zo. :P

Die druppels hou ik even in mn achterhoofd 8)

Destijds ben ik gestopt met onderwijsassistente en zó gepland dat ik niet meer een bijbelverhaal hoefde te vertellen voor de klas. Ik sla echt dicht dan :shock:

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2007 14:41

Moet je ook niet onderwijsassistente zijn op een christelijke school, hoef je in ieder geval geen bijbelverhaaltjes meer te vertellen. :lol:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”