Mariekje88 schreef:
Hm, ik zou eerder willen zeggen: de Bijbel leert/zegt iets anders dan wat jij leert/zegt. Wat ik leer en zeg is nl. lang niet altijd het juiste..
Je kan voor alle 2 kiezen denk ik. Voor mij hangt van de situatie af.
Moderator: Moderafo's
Mariekje88 schreef:
Hm, ik zou eerder willen zeggen: de Bijbel leert/zegt iets anders dan wat jij leert/zegt. Wat ik leer en zeg is nl. lang niet altijd het juiste..
Het is wel zo handig om samen het betreffende bijbelgedeelte (dus ook de context) te lezen. Zo vaak doet zo'n situatie, waarbij ik er zeker van ben dat iets recht tegen de Bijbel in gaat, zich ook weer niet voor, maar als ik er dan naast zit hoor ik dat graag en neem m'n woorden dan ook gelijk weer terug..Klaas schreef:Mariekje88 schreef:[Hm, ik zou eerder willen zeggen: de Bijbel leert/zegt iets anders dan wat jij leert/zegt. Wat ik leer en zeg is nl. lang niet altijd het juiste..
Maar is wat jij denkt dat de bijbel zegt dan wel altijd het juiste?
Mariekje88 schreef:Het is wel zo handig om samen het betreffende bijbelgedeelte (dus ook de context) te lezen. Zo vaak doet zo'n situatie, waarbij ik er zeker van ben dat iets recht tegen de Bijbel in gaat, zich ook weer niet voor, maar als ik er dan naast zit hoor ik dat graag en neem m'n woorden dan ook gelijk weer terug..
biblebook schreef:Beste Optimatus,
Je schreef;
Wat hebben de raadgevingen van de RKK te maken met de vraag of de GerGem al dan niet DE kerk is? Ik vraag me dit al af sinds je deze raadgevingen geplaatst hebt, maar ik kom er niet uit
Omdat de GerGem in de Indentiteit o.a. in de zondag aanbidding in relatie staat met de RKK. Als je de RK Catechismus kent, dan weet je dat de Oecumene alle kerken en religieuze stromingen, onder het Gezag van het Vaticaaan plaatst. De RK Catechismus is een duidelijke weergave van het Gezag van de Kerk van Rome.
Lees ook Openbaring 13 eens, daar in staat het perfect omschreven, door Christus.
groet
Je hebt gelijk, in de meeste gevallen is dat toch het beste ja. Alleen is het soms gewoon duidelijk dat het onbijbels is, dan hoef je het van mij niet zo te zeggen..Klaas schreef:Mariekje88 schreef:Het is wel zo handig om samen het betreffende bijbelgedeelte (dus ook de context) te lezen. Zo vaak doet zo'n situatie, waarbij ik er zeker van ben dat iets recht tegen de Bijbel in gaat, zich ook weer niet voor, maar als ik er dan naast zit hoor ik dat graag en neem m'n woorden dan ook gelijk weer terug..
Je zou dan dus beter kunnen zeggen: "ik denk dat de bijbel wat anders leert.", nietwaar?
Harm-J schreef:Onder een ander geloof versta ik, een andere leer als wat de gkv leert.
Jij mag rustig zeggen dat iemand fout zit. Zelf zal ik liever zeggen, mijn
leer is anders dan u/jouw leer.
En dan is de vraag nog maar weer of iets wat onbijbels is, ook verkeerd is.Je hebt gelijk, in de meeste gevallen is dat toch het beste ja. Alleen is het soms gewoon duidelijk dat het onbijbels is, dan hoef je het van mij niet zo te zeggen..
Mijn kerk (Gergem, zoals men onderhand weet) claimd altijd Sola Scriptura te zijn.
Als het aankomt op de bevinding, wat in de Gergem een mystieke gebeurtenis is
Zijn wij, bevindelijko's niet gewoon keihard bezig God tot een leugenaar te maken door niet te geloven in de beloften die God ons geeft bij onze doop? God heeft ons gedoopt, een belofte. God zegt dat wij bekeerd kunnen worden, zondaren kunnen bekeerd worden. Wie geloofd zal zalig worden. En ook dat leert mijn kerk gewoon, net als elke andere kerk.
Wie geloofd zál zalig worden, niet omdat hij geloofd maar omdat God dat gegeven heeft. Dat zal de GKv leren, en dat leert de Gergem.
Het zijn geen tegengestelden wat je beschrijft. Het zit in een elkaar opvolgende lijn. De Heilige Geest werkt geloof in onze harten, DAAROM mogen we geloven dat de Heer onze Herder is. Paulus schrijft zelf in Romeinen 8:
De Geest spreekt tot onze geest dat wij Gods kinderen zijn
En hoe kan David dan Psalm 23 beginnen met: De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets?
Hij durft te geloven dat God zijn Herder is, niet vanwege zijn daden, maar omdat God dat telkens aan Hem bevestigt. Zo bevestigt God dat ook telkens weer aan ons en mogen we het daarom geloven, niet uit onszelf maar om Christus. Dat is genade, en die genade leidt tot zekerheid waar we over mogen getuigen.
Alleen komt er altijd een megagrote máár in de preek naarvoren. Als je waarachtig bekeerd bent dan: is de dvd de deur uit, cd's van niet onchristelijke popartiesten (klassiek is uiteraard helemaal goed), je zult je lust vinden in het doorspitten van oudvaders, zult een pesthekel krijgen aan het juichende christendom, je zult als vrouw zijnde geen broek meer dragen, als man zal je zondestaat ook af te lezen zijn aan je kleding.
De Nadere Reformatie is volgens mij gewoon wat te veel doorgeschoten, de intenties waren goed, stuk voor stuk. Maar we moeten er voor passen om de beleving van het geloof van pakweg 16 predikanten te systematiseren tot het enige ware geloof. Bevindo's verwachten een Paulus bekering, omdat ze dan zeker zijn dat de beloften aan hun hart zijn toegepast. Ik weet niet, maar ik denk zo stiekempjes dat God mensen liever bekeerd op andere manieren.
Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat de Gergem qua leer niet totaal mijn kerk is, mijn hart ligt echter nog steeds in en bij de Gergem, en ik ben van plan om belijdenis te gaan doen in mijn kerk, belijdenis van mijn geloof (in hoeverre ik nog geloof).Sorry Raido, is de Ger,Gem echt jou kerk?
Leer en prediking zijn altijd twee dingen geweest. Als ik kerk bij Ds. van Dieren dan is dat vaak zo systematisch/dogmatisch dat ik geen enkele 'spijze' ontvang om in de week op te teren, het komt allemaal op 'bevinding' aan en als je niet weet wat bevinding is heb je het dus nog niet bevonden.Dat leren zij echt niet hoor.
Ja ach, bevinding is persoonlijk daarom weet men er ook geen zinnig woord over te zeggen, maar men weet wel weer wat het allemaal niet is. Een traantje is het niet, versleten knieën van het bidden is het niet, een woordje uit de Bijbel is het niet, een snik is het niet. Het is een poort in het dal van Achor die voor je open zal gaan, Gods verborgen (in het geniep) omgang vinden, zielen waar zijn vrees in woont. Ja, ja, duidelijk.Dat een individueel persoon wat beleeft b.v. jou oom is prima en goed maar niet automatisch toch dogma van de Ger.Gem. gesteld. Tevens is deze gebeurtenis die jou oom beleeft niet het wonder der genade zoal jij beweerd. Plaatste jij doorom ‘vervloek’ voor wondergeloof? dan is dat juist want dat is niet het ‘wonder der genade’. Je zou deze gebeurtenis van jou oom wel onder ‘bevindelijk’ kunnen typeren, maar nochtans is dat persoonlijk.
Ik lees altijd in mijn doopformulier ten tweede betuigd en verzegeld de heilige Doop de afwassing der zonden, door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. God de Vader dat Hij een eeuwig verbond der genade met ons opricht....Ik vind met deze uitspraak dat je weinig begrepen hebt hoe de Ger.Gem de doop leert. De Ger,Gem leert dat er bij de doopsbediening niet maar dan ook niets gebeurt.
Ik kan mij echter niet vinden in die defintie van 'Mammon', de dvd is geen Mammon, er zijn films die mij dichter bij God hebben gebracht bijvoorbeeld. Ik heb verkeerde periodes gehad, en bij bijvoorbeeld door The Matrix weer gaan nadenken over het bestaan van een God, die alles weet, en zelfs misschien nog wel het goede met mij voor heeft.Pressie dat is een zuiveren ‘maar’ . Lu 16:13 Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den Mammon.
Raido schreef: Sorry, voor mijn frustratie misschien maar ik zit wel eens vaker in die relidips, en ik ben gewoon elke keer bang dat uit gaat lopen in een relicrash, God heeft het tot nu toe verhoed. Momenteel zit ik dus in een relicrash, weet niet waar ik het zoeken moet. Elke kerk claimd op grond van de Bijbel een goede leer te hebben, en elke leer is oven aanlokkelijk. Dat is de vloek van het protestantisme.. wie heeft er gelijk? en waarom? Ik zou haast uit paniek en frustratie katholiek worden.
Jantjes schreef:Gelukkig is dit jou beleving en daarmee persoonlijk, maar als je doorzicht mag ontvangen in de leer van de Ger.Gem. is deze leer het zuiverst van al de kerken die ik bestudeerd heb (hier mee zeg ik niet de enige).
De Ger,Gem leert dat er bij de doopsbediening niet maar dan ook niets gebeurt. Het is gewoon water uit de kraan waarmee gedoopt wordt en zegt totaal niets. Wat leren zij wel? neteender als bij de besnijdenis. Dat snijden en bloed vloeien betekende ook niets maar stelde wel iets voor namelijk de besnijdenis des harten. Ro 2:29 Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
Ik twijfel of het waar is. Maar naar verschillden uitspraken van Marix begin ik het tegeloven.
Raido schreef:Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat de Gergem qua leer niet totaal mijn kerk is, mijn hart ligt echter nog steeds in en bij de Gergem, en ik ben van plan om belijdenis te gaan doen in mijn kerk, belijdenis van mijn geloof (in hoeverre ik nog geloof).
Raido schreef:Maar.. dat is het schijnbaar niet, omdat ik geen zwarte pakken draag, omdat ik over dingen anders denk, dat ik vreemde vrienden heb, dat ik over tere dingen durf te spreken, dat ik soms boos en verdrietig ben over het onbegrip in mijn kerk, dat ik goede woorden over heb voor roomsen en evangelischen. Dat ik geen oude vaders lees, maar mij veel meer verdiep in hedendaagse theologen, en theologen die niet stammen uit onze traditie, dat ik over kerkmuren heen kijk..
Raido schreef:Ik zou haast uit paniek en frustratie katholiek worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten