Surfer:
Geen argumenten? Ik noem de nadruk als argument.
Maar je kunt niet hard maken dat het om 'echte' dagen gaat en daar draait het nou net om. Vandaar dat ik je standpunt in deze niet sterk vind.
Surfer:
Nee, mijn kanttekening wil niet zeggen dat ik beweer wat jij zegt.
Ok, dus we kunnen concluderen dat jij ook gedeelten niet-letterlijk neemt. Blijkbaar verschillen we alleen van mening over welke gedeelten dat dan zijn.
Surfer:
Maar waar komt dat ineens vandaan? Is dat dan een manier om het voor ons begrijpelijk te maken? Ook niet echt, vanuit ons geredeneerd.
Ik vind het wel aardig duidelijk. Ik begrijp de metafoor wellicht niet helemaal, maar ik begrijp drommels goed dat als God zegt dat Hij ons in Zijn handpalmen gegeraveerd heeft dat we belangrijk zijn voor Hem en dat Hij ons niet los zal laten. Wellicht dat het verwijst naar een Hebreeuws gebruik?
Hans:
Klaas, wat is voor jou de maatstaf om een bijbelgedeelte al dan niet letterlijk te lezen? Welke leesregels gebruik je daarvoor?
Ik heb niet direct een vaste set van leesregels. Sorry. Mijn beoordeling van bijbelgedeelten ontstaat vaak door het (her)lezen van het gedeelte zelf en het lezen van verschillende boeken. Als je me zo een gedeelte onder de neus duwt stel ik mezelf uiteraard wel een aantal vragen o.a. wat voor soort tekst het is. Is het een stuk geschiedschrijving, is het poëzie, een pastorale brief of wellicht een apokalyptische profetie. Vervolgens kijk ik wat de bedoeling van het gedeelte is: wat wil het me zeggen. Hoe je dat bepaald is weer sterk afhankelijk van het soort geschrift.
Calvin:
Hij is in ieder geval aan het kruis genageld. Daarvoor moet je toch wel handen hebben...
Leuk gevonden, maar als je structureel alle antropomorfe verwijzingen op Jezus wilt betrekken kom je volgens mij niet uit.
Calvin:
Las gisteren nog van Spurgeon dat als je op de ene plek in de bijbel iets leest dat waar is en als je op de andere plek het tegenovergestelde leest dat dát waar is. Volgens Spurgeon is het slechts onze 'stompzinnigheid' om te denken dat alles precies zou moeten kloppen. Dus als God zegt dat Hij handen heeft dan neem ik dat aan. Zegt Hij ergens anders dat Hij een Geest is dan neem ik dát aan.
Dat vind ik een enigszins simplistische manier van bijbellezen. Je kunt nl. niet verklaren hoe een geest handen kunt hebben. Je kunt echter beide gedeelten op zich prima begrijpen als je aanneemt dat het ene iets zegt over Gods wezen en het andere een metafoor is om ons iets duidelijk te maken. Beide bijbelgedeelten zijn dan gewoon waar maar je gelooft geen onzin of onverklaarbare zaken. Lees wat dat betref ook maar wat je naamgenoot hierover ooit schreef.
Calvin:
Van het scheppingsverhaal lees je echter nergens in de bijbel een ontkenning. Het wordt integendeel alleen maar benadrukt.
De platte aarde wordt ook nergens in de bijbel tegengesproken.
KAW: zoek even op dit forum, volgens mij is hier al vaker over gesproken. Daarnaast weet je toch nog wel dat de voorstanders van het moderne wereldbeeld door de kerk verketterd werden omdat ze zaken beweerden (aarde rond, draait om de zon) die tegen de bijbel ingingen.
Ahuibers: Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar ik geloof dat de bijbel betrouwbaar is.
Klaas