ik denk met je mee, maar ik leef niet zo.
weroordeel me als je wilt, ik zal het bij jou niet willen doen.
Moderator: Moderafo's
mensen die denken dat er voldoende ruimte is om aan te nemen dat de zeven dagen niet letterlijk genomen hoeven te worden, wil ik erop wijzen dat heel nadrukkelijk iedere keer gezegd wordt: 'en het was morgen geweest en het was avond geweest, de ?? dag'. Volgens mij bewust om aan te geven dat het om echte dagen gaat.
Ik denk dat de natuurwetten dermate universeel zijn dat ze er al waren voordat een mogelijke schepping zorgde voor de waarneming ervan. Neem de relativiteitstheorie: die was er natuurlijk ook al voordat we de ruimte ingingen en snelheden haalden die die theorie actueel maakten.
ik begrijp jouw uitgangspunten niet zo goed, Klaas. De ene keer moet ik een tekst letterlijk nemen, en trek je de lijn heel ver door (nl. dat God van tevoren van de zondeval wist, leidt je af uit texten over de uitverkiezing etc.) en de andere keer moet ik iets wat heel nadrukkelijk vermeldt staat min of meer negeren omdat de aard van het verhaal de letterlijke tekst volgens jou ontkent. Het wordt zo wel een beetje willekeurig allemaal..
er staat nergens letterlijk in de bijbel dat God van tevoren wist dat de mens zou vallen. Dat wordt beredeneerd op basis van andere teksten. Er staat wél letterlijk dat de schepping in 6 dagen geschapen is. Er wordt bij iedere dag zelfs aangegeven dat er een morgen en avond voorbijgegaan waren.De pot verwijt de ketel... Jij neemt de teksten over de uitverkiezing niet letterlijk maar die over de schepping wel. Als dat duidt op willekeur dan maak jij je er ook schuldig aan .
ik vindt het wel een belangrijke opmerking. Als ik jouw manier van rederenen aanhoudt, dan kan ik ook andere bijbelgedeelten interpreteren als zijnde de belevingswereld van Paulus of Timotheus of wie ook. Begrijp je?Trouwens, in plaats van een tegenvraag had ik liever een inhoudelijke reactie op mijn dag-nacht verhaal gehad.
er staat nergens letterlijk in de bijbel dat God van tevoren wist dat de mens zou vallen. Dat wordt beredeneerd op basis van andere teksten.
Er staat wél letterlijk dat de schepping in 6 dagen geschapen is. Er wordt bij iedere dag zelfs aangegeven dat er een morgen en avond voorbijgegaan waren.
ik vindt het wel een belangrijke opmerking. Als ik jouw manier van rederenen aanhoudt, dan kan ik ook andere bijbelgedeelten interpreteren als zijnde de belevingswereld van Paulus of Timotheus of wie ook. Begrijp je?
Je maakt nu ook onze kennis van de dag-en nachtcyclus maatgevend voor beantwoording van de vraag of het mogelijk is dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft.
En als Hij zegt dat Hij dat ook gedaan heeft in 6 dagen, wie ben ik om daar tegenin te gaan??
Calvin schreef:Ik acht iig God machtig genoeg om de wereld daadwerkelijk in zes dagen te scheppen.
En als Hij zegt dat Hij dat ook gedaan heeft in 6 dagen, wie ben ik om daar tegenin te gaan??
Als God zegt dat Hij handen heeft neem je dat dan ook voor waar aan?
ik geef hiermee aan dat je dan ook consequent moet zijn in je benadering van of je teksten wel of niet letterlijk moet nemen.Deze discussie voeren we elders. Ik heb van jou nog geen tegenwerping t.a.v. mijn redenering daar gezien.
het is op zijn minst merkwaardig dat de schrijver het nodig achte om deze dagaanduiding weer te geven.Wat voor dagen waren dat dan? Staat dat er letterlijk? Staat er ergens een disclaimer dat we dit verhaal letterlijk moeten lezen?
dan zou ik ook kunnen stellen dat het idee van uitverkiezing te maken kan hebben met een deterministisch wereldbeeld van Paulus, wat hij heeft overgebracht op zijn leerlingen...Dat doen we toch ook dagelijks? In de bijbel vinden we het wereldbeeld van een platte aarde en een zon die daaromheen draait. Dat neem je toch ook niet als natuurwetenschappelijke info aan?
ik heb daar zo geen verklaring voor, omdat ik geen kennis heb wat er allemaal plaats kan vinden. Heb je dan meteen ongelijk?Allereerst gaat het niet over de vraag of het mogelijk is dat God de aarde in 6 dagen zou scheppen. De vraag is of dat zo gebeurd is en of we dus Gen.1 letterlijk moeten lezen.
Ten tweede ben jij degene die begint over 'echte' dagen. Niet ik. Ik leg alleen uit wat we verstaan onder 'echte' of 'gewone' dagen. Daaruit blijkt dat het in ieder geval op de 1e twee dagen niet kan gaan om 'gewone' dagen. Ga daar nou maar eens inhoudelijk op in.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten