PeterD schreef:Het is jammer dat de mens blijkbaar geen spiegel mag worden voorgehouden worden. Immers, dat wordt niet geaccepteerd, we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen over die kerk/predikant. Of we gaan cynisch doen op Refoweb en we gaan vertellen hoe groen het gras wel niet bij de buren is!
Er is niets mis met het voorhouden van een spiegel - maar dan zal men mij niet moeten voorhouden dat alles wat ik op aarde doe zonder waarde is. Ik heb mijn medemens lief zoals ik mijzelf lief heb (zie ook het tweede deel van mijn onderschrift), gelijk Christus dat ons voorhoudt. Ik probeer dan met alle mogelijke middelen gehoor aan te geven, soms tot op het onplezierige af (intimi weten hoe en wat) en als een dominee dat als nutteloos afdoet, heeft hij voor mij afgedaan. Dat accepteer ik inderdaad niet en het gras bij de buren van de GerGem (namelijk waar ik zelf kerk) is inderdaad in dit geval een stuk groener - groen gras vind ik nog altijd mooier dan een tuin die niet met liefde wordt verzorgd.
PeterD schreef:MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld.
Die mens moet toch echt eerst inzien wie hij is geworden door de val in Adam alvorens hij ook maar behoefte krijgt zich tot God te wenden en het alleen van Hem te verwachten.
Jij maakt van het christendom een soort heilige wiskunde: eerst dit, dan dat, vervolgens zus en dan weer zo. Allemaal heel leuk, maar geloof is iets levends en het leven is niet statisch, zoals de natuurwetenschappen. Jij probeert God in een systeem in te metselen. Dat lijkt mij niet de goede weg.
PeterD schreef:Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?
Ik meen dat de katholieke broeders en zusters in de GerGem niet bepaald worden geacht. De GerGem wordt als zodanig niet verguisd, de praktijk wordt kritisch betracht. Dat mag, neem ik aan. Zo niet, dan is dat heel jammer.
PeterD schreef:Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf. Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.
Dit klinkt bijna alsof jij net even ruggespraak gehouden hebt.
PeterD schreef:Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb.
PeterD schreef:we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen.
JIJ loopt inderdaad hard weg; ik word hier inderdaad cynisch van, hoewel het nog lang zo cynisch niet is als dat alles maar voor niks is.
PeterD schreef:Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is. Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.
Kritisch nadenken is niet God-onterend, maar gebruik maken van die gelei die je in je schedel hebt zitten.
PeterD schreef:God moge jullie genadig zijn in jullie leven, en ik bid dat Hij zich over Nederland wil ontfermen. Onwaardig in onszelf, maar dat Zijn eer toch maar mag klimmen uit het stof, en Zijn grote Naam mag worden geloofd en gedankt omdat Hij nog zondaren wilde trekken met koorden der liefde. Zondaren die inzichzelf niets verdiend hebben, maar alles verzaakt en vrzondigd hebben. Die zichzelf als nieten en nullen leren achten.
Dank, maar ik behoud graag enig zelfrespect.
PeterD schreef:Díe mensen wil Hij opzoeken. Vraag dat dan maar aan Hem, of Hij je dat mag leren. Dan komt Hij aan Zijn eer, en niet zoals het er momenteel aan toe gaat hier op Refoweb.
God zij met jullie!
Et cum spiritu tuo
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.