Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jan 2007 10:04

Optimatus schreef:Ik vind dat die ellendekennis soms tot in den treure (geen woordspeling) wordt doorgevoerd. De mens wordt vanaf de kansel compleet de grond in geboord. Echter, mijns inziens maakt men God niet groot door de mens te vernederen - ik vind het pure lastering om Zijn schepselen zo te vernederen. Hij heeft de mens gemaakt en dan zou een predikant in driedelig zwart pak (niet eens een toga) Zijn schepselen zo vernederen?

Dat is niet het eren van God, maar het vernederen van de mens en riekt naar een vals soort sadomasochisme; vals, want na de kerkdienst steken veel hoogwaardigheidsbekleders van de kerk hun neus weer in de lucht en daarna in andermans persoonlijk leven.

Dat ben ik niet met je eens. De mens moet worden voorgehouden wie hij van huis uit is/was. Zodoende kun je extra dankbaar zijn als God je heeft gered uit je "oude staat" en je een nieuw hart heeft gegeven. De verlossing en de dankbaarheid moeten ruim gepreekt worden, maar de zonde/ellende moet ook gepreekt worden! Niet als een vaste volgorde ellende-verlossing-dankbaarheid, maar wel als de 3 stukken die een waar christen in meer of mindere mate moet kennen. Heeft niets te maken met in de grond boren van Gods schepselen, maar het heeft te maken met het voorhouden/onderwijzen dat je een zondaar bent, maar dat God je in Zijn oneindige barmhartigheid wil verlossen. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt! Dan komt Hij aan Zijn eer door zielsdankbare verloste schepselen die Hem eren voor Zijn genade!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 jan 2007 10:08

Race406 schreef:
Ik hoop in deze (wel erg uitgebreide ) post iets duidelijk te hebben gemaakt, namelijk: Er is geen vaste volgorde zoals door velen geleerd wordt. Ik daag anderen uit om het tegendeel te bewijzen. En dan niet aan de hand van geschriften of redes van dominees, ouderlingen of welke andere zondaren ook. Ik daag je uit om vanuit Gods Eigen Woord te bewijzen dat God een mens op een vaste volgorde bekeert, namelijk dat een mens altijd eerst ellende moet kennen, dat hij daarna verlost wordt, en dat er vervolgens geleefd wordt in dankbaarheid.

Als je het niet erg vind blijf ik bij de uitspraak van de door mij geplaatste dominee van de Ger.Gem. Tevens is er in al jou geciteerde teksten van tevoren plaats van ellendekennis. Het probleem wat er is tussen jou lezen uit de Bijbel en mijn lezen uit de Bijbel dat ik de Bijbel leest uit de cultuur van toen, veel mensen vergeten dat, ook jij Race406.
Ook vraag ik mij af wat jij onder ellendekennis verstaat? Het lijkt er wel op of jij over een verschrikkelijk vloek spreekt als er over het woord ellendekennis gesproken wordt.
Verstaat onder ellendekennis: een gemis / leegte in je hart dat je God mist, dat is in een hele korte bewoording gezegd de ellendestaat van een mens, wat je ook moet leren ontdekken.

Alle mensen die in de Bijbel iets schrijven, ook die jij citeerde, schrijven vanuit hun cultuur en dat waren mensen die nauwgezet de Thora naleefde de eerste 5 boeken van de Bijbel! en vanuit dat oogpunt staat er iets geschreven in de Bijbel. Als je dat vergeet ga je de Bijbel lezen zoals jij en Omega (je vind het toch niet erg als ik je naam zo in het schrijven noem Omega want jij leest ook mee) in de cultuur van deze/onze tijd. Daarom denken ook veel mensen dat je de Bijbel moet gaan beginnen te lezen in het nieuwe testament. Dat is een verschrikkelijk grote fout en vergissing van onze cultuur anno 2006, want je moet de Bijbel beginnen bij het begin, bij de Thora dus en vanuit dat oogpunt (als je het oude testament eigengemaakt heeft) het nieuwe testament lezen.

Als je dat dus niet doet zoals ik nu in de voorlaatste alinea omschreven hebt verzanden wij in de discussie zoals je nu vraagt, zoals waar staat wat letterlijk in de Bijbel, want dat staat er niet letterlijk. Het is ook in de Bijbel zo dat de toon de muziek maakt en ander komt er geen geluid uit voort dan een dood letter! Dit laatste is wat populair gezegd ik schrijf liever over dat de Geest Gods een mens moet levend maken, anders blijft de Bijbel een boek met letters die niets zeggen.

Ik kan nu wel al jou geciteerde teksten gaan verklaren, maar het zal als liegen in jou oren klinken om de genoemde inhoud van dit schrijven.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 jan 2007 10:09

@ Race406:
Die drie kanten moeten zeker allemaal aan bod komen. Maar dat ontbreekt er in sommige kerken nog weleens aan. De hele preek ellende en op het eind nog één zinnetje over Christus of 'dat het u nog eensch moogt gebeuren'. En zeg niet dat ik overdrijf, ik heb het zelf jaren meegemaakt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2007 10:14

Race406 schreef:
Optimatus schreef:Ik vind dat die ellendekennis soms tot in den treure (geen woordspeling) wordt doorgevoerd. De mens wordt vanaf de kansel compleet de grond in geboord. Echter, mijns inziens maakt men God niet groot door de mens te vernederen - ik vind het pure lastering om Zijn schepselen zo te vernederen. Hij heeft de mens gemaakt en dan zou een predikant in driedelig zwart pak (niet eens een toga) Zijn schepselen zo vernederen?

Dat is niet het eren van God, maar het vernederen van de mens en riekt naar een vals soort sadomasochisme; vals, want na de kerkdienst steken veel hoogwaardigheidsbekleders van de kerk hun neus weer in de lucht en daarna in andermans persoonlijk leven.

Dat ben ik niet met je eens. De mens moet worden voorgehouden wie hij van huis uit is/was. Zodoende kun je extra dankbaar zijn als God je heeft gered uit je "oude staat" en je een nieuw hart heeft gegeven. De verlossing en de dankbaarheid moeten ruim gepreekt worden, maar de zonde/ellende moet ook gepreekt worden! Niet als een vaste volgorde ellende-verlossing-dankbaarheid, maar wel als de 3 stukken die een waar christen in meer of mindere mate moet kennen. Heeft niets te maken met in de grond boren van Gods schepselen, maar het heeft te maken met het voorhouden/onderwijzen dat je een zondaar bent, maar dat God je in Zijn oneindige barmhartigheid wil verlossen. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt! Dan komt Hij aan Zijn eer door zielsdankbare verloste schepselen die Hem eren voor Zijn genade!

Ik begrijp dat de PKN (en dus ook mijn gemeente) formeel ook de drie Formulieren van Enigheid hanteert, maar ik zou ze nooit wensen te ondertekenen. Wat je schrijft, Race, is namelijk exact waar ik niet in geloof: je maakt God niet groot door de mens te verkleinen (goed, je creëert afstand), maar je maakt God groot door Hem te verheerlijken.

Je mag best onderwijzen dat de mens zondig is, daar zal niemand moeite mee hebben. Het verschil is echter de manier waarop: als ik op een zondag anderhalf uur aan moet horen dat ik totaal niets waardig ben, een voetenbank, de pispaal (hoewel dat dan wel het gepaalte der urine zal zijn) en weet ik veel wat nog meer, dan is dat de laatste keer geweest dat ik daar vrijwillig heen ga. Ik kom in een kerk om God te eren, niet om door iemand die mij niet kent vernederd te worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 10:23

marina87 schreef:

Hé, ik ben het eindelijk een keer met je eens. :) De gemeente waar ik nu iedere zondag naar toe ga, wordt God verheerlijkt en staat Christus centraal. Juist daar ga ik voelen hoe groot God is en hoe klein wij zijn, dat je zonder God niets kan. Uiteraard wordt er geleerd dat je zondig bent, logisch dat leert de Bijbel ons. Maar dat betekend niet dat je iedere zondag anderhalf uur lang moet hameren wat een ellendige rot schepselen wij zijn. Het ergste wat ik ooit heb gehoord in de GGiN was: 'U zijt kadavers vol wemelend ongedierte'. *kots* Sorry hoor :roll:

Bah... inderdaad. Walgelijk. Het lijkt allemaal heel mooi en vroom, maar het is het tegenovergestelde. Het is onrecht doen aan Gods werk. De kerk is de gemeenschap der heiligen, of zou dat althans moeten zijn... en niet de gemeenschap der heidenen. Zo wordt er echter vaak wel tegenaan gepreekt. Alsof het allemaal onbekeerden zijn... dat velen dat wel denken en de predikant ook komt omdat men uit het oog is verloren wat de kerk is, hoe groot Gods liefde is... en men met eigen bedachte regels en tradities een onbijbels kerkbeeld heeft gecreeerd... met een verbreed aanbod van ellende en een versmald aanbod van genade. Ellendekennis is goed, als er ook maar verlossing door Christus gepreekt wordt, en dat meer aandacht krijgt, want Hij is het die ons uit onze ellende trekt. De ellende staat echter soms meer centraal in de preek dan dat laatste... Een beetje in de verhouding "verlosten en niet verlosten". De kerk heeft vast niet meer dan 10% verlosten.... dus met 6 minuten over verlossing preken op een preek van een uur doe je de hele kerk recht? Hoever is men soms van de Bijbel afgedwaald....

Jantjes schreef:Verstaat onder ellendekennis: een gemis / leegte in je hart dat je God mist, dat is in een hele korte bewoording gezegd de ellendestaat van een mens, wat je ook moet leren ontdekken.

En wil jij beweren dat dat geen vloek is? Dat is het wel. De vloek op de zonde. Alleen als het zover is gekomen dat je niet eens meer over verlossing daarvan (kind van God zijn dus) mag spreken en men in de ellende blijft hangen in plaats van ook te geloven dat God die leegte in je hart vult en je verlost van de banden van de zonde, dan is het ook niet zo raar dat het woord ellendekennis een rare smaak krijgt. Als de foocus niet ligt op de verlossing krijg ik bij dat woord inderdaad een rare smaak.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2007 10:34

Het is jammer dat de mens blijkbaar geen spiegel mag worden voorgehouden worden. Immers, dat wordt niet geaccepteerd, we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen over die kerk/predikant. Of we gaan cynisch doen op Refoweb en we gaan vertellen hoe groen het gras wel niet bij de buren is!

MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld.
Die mens moet toch echt eerst inzien wie hij is geworden door de val in Adam alvorens hij ook maar behoefte krijgt zich tot God te wenden en het alleen van Hem te verwachten.

Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?
Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf.
Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.

Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb. Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is.
Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.
God moge jullie genadig zijn in jullie leven, en ik bid dat Hij zich over Nederland wil ontfermen. Onwaardig in onszelf, maar dat Zijn eer toch maar mag klimmen uit het stof, en Zijn grote Naam mag worden geloofd en gedankt omdat Hij nog zondaren wilde trekken met koorden der liefde. Zondaren die inzichzelf niets verdiend hebben, maar alles verzaakt en vrzondigd hebben. Die zichzelf als nieten en nullen leren achten.
Díe mensen wil Hij opzoeken. Vraag dat dan maar aan Hem, of Hij je dat mag leren. Dan komt Hij aan Zijn eer, en niet zoals het er momenteel aan toe gaat hier op Refoweb.

God zij met jullie!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2007 10:36

Vergeet nog te zeggen dat als er iemand nog iets wil vragen aan me, kan hij contact opnemen via MSN. Gegevens staan in mijn profiel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2007 10:53

PeterD schreef:Het is jammer dat de mens blijkbaar geen spiegel mag worden voorgehouden worden. Immers, dat wordt niet geaccepteerd, we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen over die kerk/predikant. Of we gaan cynisch doen op Refoweb en we gaan vertellen hoe groen het gras wel niet bij de buren is!

Er is niets mis met het voorhouden van een spiegel - maar dan zal men mij niet moeten voorhouden dat alles wat ik op aarde doe zonder waarde is. Ik heb mijn medemens lief zoals ik mijzelf lief heb (zie ook het tweede deel van mijn onderschrift), gelijk Christus dat ons voorhoudt. Ik probeer dan met alle mogelijke middelen gehoor aan te geven, soms tot op het onplezierige af (intimi weten hoe en wat) en als een dominee dat als nutteloos afdoet, heeft hij voor mij afgedaan. Dat accepteer ik inderdaad niet en het gras bij de buren van de GerGem (namelijk waar ik zelf kerk) is inderdaad in dit geval een stuk groener - groen gras vind ik nog altijd mooier dan een tuin die niet met liefde wordt verzorgd.

PeterD schreef:MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld.
Die mens moet toch echt eerst inzien wie hij is geworden door de val in Adam alvorens hij ook maar behoefte krijgt zich tot God te wenden en het alleen van Hem te verwachten.

Jij maakt van het christendom een soort heilige wiskunde: eerst dit, dan dat, vervolgens zus en dan weer zo. Allemaal heel leuk, maar geloof is iets levends en het leven is niet statisch, zoals de natuurwetenschappen. Jij probeert God in een systeem in te metselen. Dat lijkt mij niet de goede weg.

PeterD schreef:Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?

Ik meen dat de katholieke broeders en zusters in de GerGem niet bepaald worden geacht. De GerGem wordt als zodanig niet verguisd, de praktijk wordt kritisch betracht. Dat mag, neem ik aan. Zo niet, dan is dat heel jammer.

PeterD schreef:Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf. Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.

Dit klinkt bijna alsof jij net even ruggespraak gehouden hebt.

PeterD schreef:Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb.

PeterD schreef:we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen.

JIJ loopt inderdaad hard weg; ik word hier inderdaad cynisch van, hoewel het nog lang zo cynisch niet is als dat alles maar voor niks is.

PeterD schreef:Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is. Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.

Kritisch nadenken is niet God-onterend, maar gebruik maken van die gelei die je in je schedel hebt zitten.

PeterD schreef:God moge jullie genadig zijn in jullie leven, en ik bid dat Hij zich over Nederland wil ontfermen. Onwaardig in onszelf, maar dat Zijn eer toch maar mag klimmen uit het stof, en Zijn grote Naam mag worden geloofd en gedankt omdat Hij nog zondaren wilde trekken met koorden der liefde. Zondaren die inzichzelf niets verdiend hebben, maar alles verzaakt en vrzondigd hebben. Die zichzelf als nieten en nullen leren achten.

Dank, maar ik behoud graag enig zelfrespect.

PeterD schreef:Díe mensen wil Hij opzoeken. Vraag dat dan maar aan Hem, of Hij je dat mag leren. Dan komt Hij aan Zijn eer, en niet zoals het er momenteel aan toe gaat hier op Refoweb.

God zij met jullie!

Et cum spiritu tuo
Laatst gewijzigd door Optimatus op 03 jan 2007 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2007 10:55

PeterD schreef:Het is jammer dat de mens blijkbaar geen spiegel mag worden voorgehouden worden. Immers, dat wordt niet geaccepteerd, we lopen hard weg, we gaan cynische praat doen over die kerk/predikant. Of we gaan cynisch doen op Refoweb en we gaan vertellen hoe groen het gras wel niet bij de buren is!

Ho, ik ben gewoon kritisch over bepaalde zaken... en dat heeft niet te maken met het voorhouden van een spiegel... Maar wel op het feit dat dit zovaak en zoveel gebeurt in verhouding tot wat we mensen echt zouden moeten voorhouden. Namelijk wat je vervolgens doet met dat zelfbeeld. In ellende vervallen? Ik heb het al eerder aangegeven, maar de lege avondmaalstafels, en ook opmerkingen die ik hier lees zoals dat je niet uitkomt voor het feit dat je kind van God bent omdat dat niet zou mogen, vind ik zorgwekkend, en daar ben ik kritisch over. Ik denk wel dat die dingen zijn oorpsrong vinden in hoe men omgaat met ellende, waar de nadruk ligt, wat mensen te horen krijgen.

MAAR: de mens zoals hij van nature leeft, zoekt God niet, bedoeld God niet, en heeft slechts eigen eer op het oog. Gods eer wordt al helemaal niet bedoeld.

Klopt, maar als de mens dat inziet, en als het goed is zijn daar een hoop van in de gemeenschap der heiligen, moet ze ook verteld worden dat ze verloste kinderen van God zijn.... dan kan je niet tegen een gemeente zeggen dat ze onder het oordeel zijn, kadavers vol wermelend ongedierte etc. Dan wordt er zo gefocust op ellende dat er tekort wordt gedaan aan de verlossing.

Hier laat ik het verder bij. Een topic als dit is aan jullie goed besteed. Ga rustig door met het verguizen van de GerGem. Het bevreemd me echter wel dat jullie een broeder/zuster gemeente op zo'n liefdeloze manier kunnen afdoen. Is dat de liefde van Christus die jullie uitstralen?
Ik ben dankbaar een andere Christus te kennen, één die zondaren liefheeft en hen redt van het verderf.
Ga rustig verder op deze manier, maar weet wel dat dit nooit Gods goedkeuring kan wegdragen.

Jammer dat je het zo opvat. Jammer dat de lege avondmaalstafels jou blijkbaar geen zorgen baren.... er is hier geen sprake van verguizing maar van opbouwende kritiek, op wijzen op verschillen tussen de bijbelse gemeenten en hoe het er in sommige zware gemeenten aan toe gaat. Ik hoop dat je dat wat meer gaat zien, en dat je beseft dat juist de liefde de drijfveer is om sommige wanpraktijken aan de kaak te stellen. De Bijbel is ook vol voorbeelden daarvan. De profeten deden het, Jezus deed het, de apostelen deden het. Verguisden ze Israel, de kerk, de gemeenten? Of riepen ze ze tot de orde? Ik wil me niet op 1 lijn met hen stellen of sommige gemeenten op 1 lijn met de kerk uit de voorbeelden die in aanhaal, hoewel er voor dat laatste allicht wel redenen kunnen zijn, maar zie in ieder geval in dat kritiek leveren wat anders is dan verguizen, en het leveren van kritiek lang niet altijd liefdeloos is, integendeel. Het zou liefdeloos zijn om te denken: Ach ze moeten het allemaal zelf maar weten, ik ga er maar niets van zeggen.

Hiermee beëindig ik tevens mijn periode op Refoweb. Ik kan niet langer aanzien dat een forum als dit, dat zich Reformatorisch noemt, of in eder geval met een knipoog er naar lonkt, zo Godonterend bezig is.
Als dit de toekomst van de kerk in Nederland is, vrees ik dat de secularisatie hand over hand zal toenemen.
God moge jullie genadig zijn in jullie leven, en ik bid dat Hij zich over Nederland wil ontfermen. Onwaardig in onszelf, maar dat Zijn eer toch maar mag klimmen uit het stof, en Zijn grote Naam mag worden geloofd en gedankt omdat Hij nog zondaren wilde trekken met koorden der liefde. Zondaren die inzichzelf niets verdiend hebben, maar alles verzaakt en vrzondigd hebben. Die zichzelf als nieten en nullen leren achten.
Díe mensen wil Hij opzoeken. Vraag dat dan maar aan Hem, of Hij je dat mag leren. Dan komt Hij aan Zijn eer, en niet zoals het er momenteel aan toe gaat hier op Refoweb.

God zij met jullie!

Hetzelfde, namens een zondaar die zich tegelijkertijd kind van God weet, waardevol in zijn ogen. Niet uit mezelf maar dankzij Gods onbeschrijfelijke liefde. Bedankt voor je bijdragen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jan 2007 10:59

God zij met jullie!

Beste PeterD,

Nooit hebben wij jou of jouw kerk willen verguizen! Het gaat hier om een discussie over leer en hoe de Bijbel daar over spreekt! Niet om het afkraken van mensen of kerken. Tuurlijk wordt er wel eens wat fel gediscussieerd, maar dat moet mogen, toch? Jammer dat je stopt op dit forum! De discussie is er toch om van elkaar te leren? Je mag (en moet!) elkaar bevragen op wat men gelooft. En die meningen kunnen inderdaad nogal verdeeld zijn ja. Ik heb niets tegen jou of jouw kerk, ik bevraag je op wat je gelooft, en of je dat ook Bijbels kunt onderbouwen. En dat mag je bij mij net zo doen!
Denk er nog maar eens over na als je wilt.
In elk geval: Gods zegen gewenst!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2007 11:05

Ik vind die opmerking over Refoweb volkomen misplaatst. Alsof PeterD even bepaald wat reformatorisch is... Dergelijk claimgedrag vind ik stuitend.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jan 2007 11:11

Optimatus schreef:Ik vind die opmerking over Refoweb volkomen misplaatst. Alsof PeterD even bepaald wat reformatorisch is... Dergelijk claimgedrag vind ik stuitend.

Je mening is duidelijk :wink: En dan toch: Elkander liefhebben. De ander uitnemender achten dan jezelf. Ook als je die ander misschien wel een @#%$!& vindt... :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2007 11:22

Ik ken PeterD niet persoonlijk en ik matig mij niet aan hem te oordelen of te veroordelen, ik ga uitsluitend in op wat hij recent (lees: zojuist) geschreven heeft; die pennevrucht verwerp ik ten volle.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 jan 2007 11:23

Optimatus schreef:Ik ken PeterD niet persoonlijk en ik matig mij niet aan hem te oordelen of te veroordelen, ik ga uitsluitend in op wat hij recent (lees: zojuist) geschreven heeft; die pennevrucht verwerp ik ten volle.

OK, duidelijk! :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 jan 2007 11:25

Zooo, dat is niet helemaal lekker gegaan hier... :(

Terug naar “Archief”