euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 jan 2007 23:45

essieee schreef:
Cisca schreef:
essieee schreef:Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

(speelt even advocaat van de duivel)

Inderdaad, dat is toch hetzelfde effect, alleen geen strafbaar feit!

Dat is de bijwerking, je doel is pijnloos en rustig sterven!

Nou, ik wil gewoon de laatste ellendige zinloze weken niet meemaken, euthanasie heeft voor mij het nadeel, dat je dan op een bepaald moment zit te wachten dat die artsen komen, 'k heb ook geen zin om dat mee te maken, dan is sederen de enige oplossing.
Men kan dat trouwens wel versnellen hoor.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 jan 2007 07:03

Cisca schreef:
essieee schreef:
Cisca schreef:
essieee schreef:Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

(speelt even advocaat van de duivel)

Inderdaad, dat is toch hetzelfde effect, alleen geen strafbaar feit!

Dat is de bijwerking, je doel is pijnloos en rustig sterven!

Nou, ik wil gewoon de laatste ellendige zinloze weken niet meemaken, euthanasie heeft voor mij het nadeel, dat je dan op een bepaald moment zit te wachten dat die artsen komen, 'k heb ook geen zin om dat mee te maken, dan is sederen de enige oplossing.
Men kan dat trouwens wel versnellen hoor.

Tja, is dat zo erg dan? Als je toch al weet dat het sterven er aan zit te komen, is het dan zo veel erger als je weet wanneer. Natuurlijk is het geen prettig vooruitzicht en ik mag er misschien ook niks over zeggen, maar ik denk dat als je je niet volledig hebt verzoend met het idee dat je gaat sterven (uberhaupt dan) dat je dan beter geen euthenasie kunt laten uitvoeren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 jan 2007 07:06

essieee schreef:
Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

Voor de patient maakt het in dit geval dus niet uit, toch? Of je legt hem/haar in een kunstmatige coma voor 2 weken of je pleegt euthenasie. In beide gevallen houdt het bewustzijn van de patient op te bestaan (hier op aarde).

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2007 10:55

MrSokkie schreef:
essieee schreef:
Ja, dat is het moeilijkste ja....Sederen??

Voor de patient maakt het in dit geval dus niet uit, toch? Of je legt hem/haar in een kunstmatige coma voor 2 weken of je pleegt euthenasie. In beide gevallen houdt het bewustzijn van de patient op te bestaan (hier op aarde).

Hoeft niet...OOk sedatie begin je langzaam...het doel is dat het dragelijk is! Ik had een patient die knap duf was maar het zo goed te dragen vond....En de ziel blijft leven!
Soms denk ik wel...esj wat doe je ingewikkeld....maar dat komt omdat de Vader het leven geeft en neemt! (en dat maakt dat ik er zo over denk :wink: )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 jan 2007 12:24

MrSokkie schreef:Tja, is dat zo erg dan? Als je toch al weet dat het sterven er aan zit te komen, is het dan zo veel erger als je weet wanneer. Natuurlijk is het geen prettig vooruitzicht en ik mag er misschien ook niks over zeggen, maar ik denk dat als je je niet volledig hebt verzoend met het idee dat je gaat sterven (uberhaupt dan) dat je dan beter geen euthenasie kunt laten uitvoeren.

't Is gewoon een idee wat tussen m'n oren zit denk ik :wink:
Het sterven op zich is geen punt, daar zie ik niet tegenop, daarna is het leven gewoon over.
Maar om dat precies af te gaan spreken lijkt me niet echt leuk.
Het hoe en wat er allemaal omheen heb ik allemaal allang geregeld, dat was al moeilijk genoeg.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 jan 2007 16:47

essieee schreef:Hoeft niet...OOk sedatie begin je langzaam...het doel is dat het dragelijk is! Ik had een patient die knap duf was maar het zo goed te dragen vond....En de ziel blijft leven!

Tja, je moet ook erg uitkijken met generaliseren. Omdat het bij 1 patient werkt, moet het bij de rest dus ook zo... niet dus. Maar goed. De ziel blijft leven, dat doet ie toch wel of je nou euthenasie pleegt of niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jan 2007 17:01

Bij dit alles vraag ik me nog wat af. Een patiënt doe je moet verzorgen uit hoofde van je beroep is nog weer wat anders dan wanneer het een familielid is: vader, moeder, broer, zus, opa of oma om wat te noemen.
De band die je ermee hebt is anders dan die van welke patiënt dan ook hoe lang je die ook verzorgd hebt.
Kun je dan altijd volhouden dat het onvoorstelbare lijden niet verkort mag worden door euthanasie? Is dan de overtuiging onwankelbaar? Of zou er dan toch ook iets komen van: "Kan God dít lijden willen"? Kan Hij zó onbarmhartig en wreed zijn?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jan 2007 17:13

Riska schreef: "Kan God dít lijden willen"? Kan Hij zó onbarmhartig en wreed zijn?

Dit is nu weer kijken met aardse ogen. Mensen zien het als lijden en
smeren God graag van alles aan.

Hoelang duurt een aards leven nu eigenlijk gemiddeld? Is het dan ook
onbarmhartig en wreed van God als iemand op zijn 30'e sterft ?(wille-
keurige leeftijd genomen) Zou iemand hier misschien niet over heen
moeten kijken? Heeft God na het aardse leven geen eeuwig leven be-
looft.

Ja, voor de mensen die iemand verloren hebben kan een moeilijk sterven
vaak veel pijn en verdriet opleveren en ook vragen oproepen.
Misschien is het toch ook wel goed als mensen daarna iets verder kijken
en denken van hij/zij is op een plek waar het nu goed is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jan 2007 17:29

Harm-J, ik smeer God niks aan. Ik weet alleen dat ik bij iemand gestaan heb, die ondragelijk leed en ik voortdurend gevraagd heb: "God, waarom maakt U er geen eind aan, aan dit aardse leven?". Want als gezegd wordt dat de mens niet, d.m.v. euthanasie, zelf een beslissing mag nemen, dan is hij/zij dus afhankelijk van God. En dan is het mogelijk ja, dat iemand denkt: "Kan God zó onbarmhartig zijn dat Hij dit leven - dat door de pijn geen leven meer is - niet beëindigt"?

Harm-J schreef:Hoelang duurt een aards leven nu eigenlijk gemiddeld? Is het dan ook
looft.

Daar hadden we het niet over. We hebben het over euthanasie.
Over het wel of niet verder kijken naar de eeuwigheid of zo valt veel te zeggen, maar hoort niet in dit topic thuis, behalve als je eraan twijfelt of iemand, die d.m.v. euthanasie het leven beëindigt, wel of niet behouden zal worden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jan 2007 17:48

Riska schreef:Harm-J, ik smeer God niks aan. Ik weet alleen dat ik bij iemand gestaan heb, die ondragelijk leed en ik voortdurend gevraagd heb: "God, waarom maakt U er geen eind aan, aan dit aardse leven?". Want als gezegd wordt dat de mens niet, d.m.v. euthanasie, zelf een beslissing mag nemen, dan is hij/zij dus afhankelijk van God. En dan is het mogelijk ja, dat iemand denkt: "Kan God zó onbarmhartig zijn dat Hij dit leven - dat door de pijn geen leven meer is - niet beëindigt"?

Iemand kan dat denken ja. Ik denk anders. Het is menselijk om overal
waarom vragen van te maken. God zegt zelf dat niet iedereen in dit
leven een antwoord krijgt op alle vragen.

Riska schreef:Daar hadden we het niet over. We hebben het over euthanasie.
Over het wel of niet verder kijken naar de eeuwigheid of zo valt veel te zeggen, maar hoort niet in dit topic thuis, behalve als je eraan twijfelt of iemand, die d.m.v. euthanasie het leven beëindigt, wel of niet behouden zal worden.

Het ging mij niet zo zeer of iemand wel of niet gelooft dat hij/zij behouden
word. Ook spreek ik niet uit dat iemand wel/niet behouden word als hij/zij
euthanasie toepast of laat toepassen. Ik volg alleen de richtlijn die erover
in de bijbel staat geschreven. Het leven en tijd van sterven is aan God
voorbehouden.

Het probleem van de medicie en de wetenschap is dat ze de eed hebben
afgelegd dat ze een mensen leven niet mogen beeindigen en daardoor
vaak doorschieten in het mensen in leven houden.

Dus leg mij nog maar eens uit dan, wat er van mijn antwoord niet thuis
hoort in dit topic of offtopic zou zijn?

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jan 2007 18:25

Harm-J schreef:Hoelang duurt een aards leven nu eigenlijk gemiddeld? Is het dan ook
looft.

Dit stukje, dat ik al eerder aanhaalde, heeft op zich niks te maken met wel of niet euthanasie.

Harm-J schreef:Het probleem van de medicie en de wetenschap is dat ze de eed hebben
afgelegd dat ze een mensen leven niet mogen beeindigen en daardoor
vaak doorschieten in het mensen in leven houden.

En daarin ben ik het volledig met je eens!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jan 2007 19:11

looft.

Riska schreef:Dit stukje, dat ik al eerder aanhaalde, heeft op zich niks te maken met wel of niet euthanasie.

Het ligt er maar aan hoe iemand het onderwerp euthanasie leest. Er werd
gesproken over ondragelijk lijden. Waneer lijdt iemand ondragelijk?

Juist als je het woord ondragelijk op zou gaan rekken, zet je deur voor
euthanasie wagenwijd open en aanverwante zaken.

Let wel, persoonlijk vind ik dat iedereen het recht heeft om te kiezen voor
euthanasie of niet dit is een persoonlijke verantwoordelijkheid die iemand
neemt, hetzij aktief of passief. Ik ben tegen euthanasie en verkies daarin
de richtlijn van de bijbel te volgen. E.a. wil niet zeggen dat ik er tegen zou
zijn dat het niet in het "burgelijk"wetboek zou mogen staan.

Het zal misschien wat raar uitlezen als (ik) een Gv'er het op dit punt van
de wet goed vind dat staat en kerk gescheiden zijn. Mijn mening is je bent
zelf persoonlijk verantwoordelijk voor je beslissingen.

Een opgelegd geloof is geen waar geloof.!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jan 2007 00:41

Ik ben het met je eens!

Riska, als je vooropzet dat God zelf in Zijn Woord laat zien dat Hij het leven geef en neemt is het makkelijk!
Theoretisch gezien ja!

En als God vind dat het lijden 'genoeg ' is...dan is de tijd ook om.....

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 jan 2007 06:50

Riska schreef:Bij dit alles vraag ik me nog wat af. Een patiënt doe je moet verzorgen uit hoofde van je beroep is nog weer wat anders dan wanneer het een familielid is: vader, moeder, broer, zus, opa of oma om wat te noemen.
De band die je ermee hebt is anders dan die van welke patiënt dan ook hoe lang je die ook verzorgd hebt.
Kun je dan altijd volhouden dat het onvoorstelbare lijden niet verkort mag worden door euthanasie? Is dan de overtuiging onwankelbaar? Of zou er dan toch ook iets komen van: "Kan God dít lijden willen"? Kan Hij zó onbarmhartig en wreed zijn?

Vreemd eigenlijk, dat je mensen anders gaat behandelen als ze je nader staan. Dat zou eigenlijk toch niet moeten?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 jan 2007 06:55

Harm-J schreef:Het leven en tijd van sterven is aan God
voorbehouden.

Dat is toch wel een beetje onzin? Waarom doen sommige mensen dan moeilijk door een brandend huis binnen te rennen om hun kind te redden? Als God wil dat het kind blijft leven, dan blijft het toch wel leven, toch? Waarom hebben we dan artsen? God werkt door mensen bij het redden van levens; waarom zou God niet kunnen werken door mensen als het gaat om de dood? Als God echt wil dat je blijft leven zou je euthenasie toch gewoon niet werken?

Terug naar “Archief”