kneden en klei en hoe?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

kneden en klei en hoe?

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 18:54

Machtige Heer, grote Verlosser,
iedere dag kneden uw handen
mijn leven als klei.
zo vormt u mij naar uw plan

opw 598

herken je dat? Doet dat kneden zeer? Of is het prettig als een fysiotherapiebehandeling?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Re: kneden en klei en hoe?

Berichtdoor jacobH » 20 okt 2003 19:19

joris schreef:Machtige Heer, grote Verlosser,
iedere dag kneden uw handen
mijn leven als klei.
zo vormt u mij naar uw plan

opw 598

herken je dat? Doet dat kneden zeer? Of is het prettig als een fysiotherapiebehandeling?

God kneed in de vorm welke Hij goed acht. Kneden zal pijn kunnen doen.

Maar gelukkig moet de pottenbakker ook strijken.

beide zijn nodig om de goede vorm aan te nemen.

is dit lied gebaseerd op Jeremia 18?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 19:38

't Doet soms heel erg zeer...

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 20 okt 2003 20:05

het kan pijn doen, maar als je maar denkt aan Wie het doet, geeft dat niet. Alleen soms let je meer op het proces dan het resultaat.
Maar het gave is dat het wel meteen resultaat hééft. En je kúnt het zien. God houdt het niet voor zichzelf... En dan kan je blij zijn met pijn.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2003 21:16

Het doet veel pijn, als God je opeens een andere richting opstuurd dan je heel egocentrisch voor je eigen leventje had uitgedokterd. Omdat je tegenwerkt. Vooral wanneer het in korte tijd gebeurd, dat je leven een radicaal andere wending krijgt. Zonder dat je het zelf wilde.

Maar het is prachtig, als je ziet welk plan Hij voor je heeft uitgedacht.

God heeft je zoveel te leren, iedere keer verbaast het me weer. Ik had me weer eens zo onwijs rot gedragen en haat gevoeld naar een ander, en gelijk daarop stuurt Hij iemand naar mij toe die, ongevraagd, met mij een bijbelgedeelte over vergeving en zelfbeheersing doorleest.
Het is mooi op te merken dat Hij ook andere mensen in je omgeving gebruikt om jou te vormen tot ZIjn eer. :D
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2003 21:42

De rode draad is: Het kan pijn zijn ja.

God heeft ook veel pijn geleden.

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 22:05

mooie reacties tot nu toe. Soms ddoet het mij zo ongelooflijk veel pijn! Pijn om te merken dat ik God nog lang zo goed niet ken als sommige anderen in mijn buurt. Pijn om te merken dat ik eigenljik doodsbang ben om me helemaal aan hem over te geven. Zo bang zelfs dat ik vandaag merkte tijdens de bijbelstudie dat ik er eigenlijk even helemaal genoeg van heb, van die hele GOD!

Ik wil zo graag dicht bij Hem zijn en met Hem leven. Ik wil zo graag zijn stem nog beter verstaan. Ik wil zo graag van minuut totminuut met Hem wandelen. Het lukt niet! en het erge is dat ik heel erg zeker weet dat het wel kan!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 okt 2003 22:10

vaak pijnlijk, als het zetten van een gebroken been (om maar in het medisch vergelijk te blijven). het moet gebeuren, je weet het ook, maar het is niet leuk. ik weet echter ook dat het gebroken been voor de pijn zorgt, en niet het zetten. als ik mijn been niet breek is het zetten ook niet nodig.

uiteindelijk, als alle pijn geleden is, als er nooit meer pijn zal zijn, dan zal het kneden voelen als een heerlijke Massage.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 22:14

Herkenbaar Joris. Ik ben het eigenlijk ook eventjes helemaal zat allemaal. Ik zat te denken: het lijkt net een huwelijk. Als je al 10 jaar getrouwd bent, ben je het ook weleens zat wil je ook weleens wat anders (tenminste, ik denk dat dat wel zo gaat ;)) En tegelijkertijd weet je dat je absoluut niet zonder Hem kunt... Ik word haast jaloers op mensen die een tijdje echt zondig hebben geleefd en dan een radicale bekering hebben. Ik heb ook wel zondig geleefd, maar terwijl ik God al kende. Soms is het zo frustrerend dat het niet lukt, dat je merkt dat die zonden je altijd zullen blijven treiteren. En soms lijkt het allemaal ouwe koek, elke zondag hetzelfde in de kerk, de bijbel lijkt saai... Maar ik merk dat de Here God me na een tijdje toch weer roept, dat Hij met mij wil praten. En andere christenen kunnen je bijzonder bemoedigen. Ik hoop dat er na dit dal weer een mooi hoge berg komt...

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 22:17

ja dat zou ik ook wel willen. Uit he tniets tot bekering komen. Ik denk ook dat ik God mij het beste ineens helemaal keihard moet dopen met de Geest zodat ik tenminste zeker weet dat Hij bestaat en ik er niet meer onderuit kan.
ik merk zo dat ik hem nodig heb!!! Er zijn zoveel problemen in de levens die ik tegenkom op mijn werk waar ik gewoon Gods woorden over wil uitspreken. Ik wil zegenen, ik wil profeteren, ik wil de gave van genezing!

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 20 okt 2003 22:30

Even een kleine notitie:

Is het het "klei-en" wat pijn doet, of is het het zondebesef dat je krijgt, doordat je God(s wil) leert kennen en is het misschien niet God die dat nare gevoel wegneemt door je ook het besef te geven van Zijn Genade?

(edit: hmm, signature werkte niet helemaal lekker)
Afbeelding

lorit

Berichtdoor lorit » 21 okt 2003 22:10

volgens mij is kneden en zondebesef krijgen hetzelfde. Kneden is dat God je vervormt zodat je geschikt bent voor Zijn doel. Dat kan behoorlijk pijn doen ja. Ik heb ooit eens een pottebakker aan het werk gezien. In het begin dan geeft hij me toch rammen op die homp klei. Als echter de vorm eenmaal ontstaan is, moet hij het nog wat bijwerken, polijsten. Dat doet ook wel pijn, maar al minder. Het begint al wat op het doel te lijken

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 24 okt 2003 22:26

Wat denken jullie van het woord 'snoeien'?
(Daarbij kun je denken aan een wijnrank, een boom, o.i.d.)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joris

Berichtdoor joris » 24 okt 2003 23:15

snoeien gebeurt in een levende plant, maar wel om de vrucht te bevorderen. Doet dus ook zeer, maar heeft goede effecten. Net als kneden dus eigenlijk denk ik.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 okt 2003 23:52

kneden........

Hij vormt mij op zijn potterbakkerschijven, maakt mooie vormen maar ondekt steeds weer harde steentjes. Hij probeert ze uit mij te halen, maar ze zitten zo vast. Naar hart drukken en veel pijn ben ik verlost van een steen die mijn vorm verhinderde.
Hij kneet mij verder, streeld mij tot een mooie vorm, maar ziet dat het zo nx wordt, Hij knijpt mij fijn, ik voel de pijn, zit in een gat, zo donker zwart(he dat rijmt). Hij haalt de steentjes er uit die naar het kneden te voorschijn zijn gekomen, Hij neemt ze weg. En begint opnieuw......

Elke keer begint hij weer opnieuw, en hij zal net zolang doorgaan tot dat ik op de volmaakte vaas mag lijken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”