PeterD schteef:
Wat ik bedoel is dit. Je kan Jezus kennen met je verstand. Dus een weten dat Hij geleefd heeft, gestorven is, begraven is, opgestaan is, ten hemel gevaren is. Puur een kennen van de feiten. En zodoende Hem kennen.
Maar je kan Hem ook kennen doordat Hij Zich aan jou heeft bekendgemaakt. Dan komt er naast dat verstandelijk kennen een kennen met het hart.
Vergelijk het eens hiermee. Jij kent mij van Refoweb. Er zijn er veel meer die mij kennen van Refoweb. Je weet dat ik bestaat, dat ik door het leven op Refweb ga als PeterD, en wellicht heb je er nog wel meer (al dan niet positieve ) gedachten bij.
Daarnaast kent mijn vrouw mij ook. Die kent mij echter heel anders dan jullie mij kennen. Zij kent mij veel dieper, zij weet hoe ik denkt, soms zelfs wat ik denk.
Een gebrekkig voorbeeld, maar daarmee wel aangetoond dat kennen en kennen twee is.
Het klinkt zo verstandelijk. In de trant van: Jezus is voor zondaren gestorven, ik ben zondaar, dus is Hij voor mij gestorven. In de trant van 1 + 1 = 2.
Laat ik het eens heel eerlijk vragen. Waar gaat het je om? Om de genoegdoening van de straf, dat je geen straf krijgt? Dat je niet voor eeuwig naar de hel hoeft?
Of is het je te doen om Gods eer? Dat God aan Zijn eer komt? Dat het je smart geworden is zondaar te zijn omdat je daarmee God verdriet doet?
Omega schreef:
Ik hoop niet dat je dit 'systeem' aan iedereen wilt gaan opleggen De Heilige Geest kan Christus ook zo presenteren dat er een verlangen ontstaat, gewerkt of gewekt wordt om Hem na te volgen. Dan ga je allereerst Christus missen om Wie Hij is, een liefdevolle Borg en Zaligmaker. Dan word je bij wijze van spreken overweldigd door Zijn liefde en genade. Dan is er nog maar één ding waar je naar verlangt: Jezus alleen en anders geen. Pas daarna leert de Heilige Geest ook zien wie je zelf bent. Vandaar dat er ook gesproken wordt van de onmisbare dagelijkse bekering.
Vergelijk het maar met liefde op het eerste gezicht. Dan kun je ook niet meer aan iemand anders denken en wil je die ene persoon. Pas later ga je nadenken. Wil zij mij ook wel? Ben ik wel goed genoeg voor haar? Een wat mager voorbeeld, maar misschien dat het hiermee wat duidelijker wordt.
Brakel noemt vijf manieren (waaronder de evangelische weg) waarop de Heilige Geest in een mens kan werken. En hij zegt er vervolgens fijntjes bij, dat een ware gelovige zich niet hoeft ongerust te maken als hij zich niet in één van die vijf bekeringswegen herkent.
Is in de verklaring van PerterD en Omega de spagaat, waar mee deze topic begon, niet duidelijk zichtbaar. Om het in het kort te zeggen vind PeterD (en ik met hem) de stappan (Omega systeem) ellende-verlossing-dankbaarheid ook in volgorde noodzakelijk en is niet een eenmalige beleving.
Omega zegt dankbaarheid-verlossing-ellende (andersom) kan ook overeenkomstig Brakel.
Persoonlijk twijfel ik eraan of Brakel dat ook werkelijk zegt wat Omega over hem zegt maar is best mogelijk. Bij PeterD en mijn gaat de omgekeerde volgorde van Omega niet of kunnen wij niet overnemen omdat het in mijn beleving tegengesteld is dus eigelijk onmogelijk. De beelden schieten mij (waarschijnlijk ook PeterD) dan onmiddellijk door het hooft zoals: een boom begint niet te groeien bij de stam maar bij de wordtel of een huis bouwen begint niet bij het dak maar bij de fundering, enz. enz.
Hoek kan ik er inkomen wat jij Omega zegt? Het klinkt tegengesteld voor mij.