Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Berichtdoor Maaike » 20 dec 2006 18:42

Je bent geweldig :D

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 20 dec 2006 21:43

vandaag mn eerste prematuurtje van onder de 3 pond opgenomen....gaaafffffff :D
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 25 dec 2006 04:46

Leuk om vakgenoten hier tegen te komen!
Ik ben oncologieverpleegkundige. Een superboeiend en steeds ontwikkelend beroep, dat je nooit zat raakt!
Natuurlijk bestaat het niet alleen uit het geven van chemo's of droeve gesprekken met mensen die net te horen hebben gekregen dat ze kanker hebben, of dat er weer uitzaaiingen gevonden zijn, of dat er nu echt niets meer gedaan kan worden dan alleen symptomen bestrijden. Het betekent ook:
-Veel lachen, met patienten en collega's
-Goede gesprekken met levenswijze patienten
-Ontwikkelen van een groot relativeringsvermogen als het jezelf betreft
- Veel waardering van patienten en hun familie
Echt iets om elke dag weer blij van te worden en om te beseffen dat het leven een damp is en dat je God nodig hebt voor alles!
A smile costs nothing, but gives much

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 dec 2006 09:46

zo gisteren drukke dienst gehad. Ik stond met een collega op een andere afdeling en er was een paar dagen een man al niet zo lekker. En gistermorgen vertrouwden wij het niet dus wij de HAP gebeld en die zouden wel even langs komen. Dus op een duur kwam er een arts die stormde binnen stelde zich niet voor en deed net of wij achterlijk waren en voor we het wisten was hij ineens weg.
nancy(collega) liep 10 min later weer bij dat echtpaar binnen en vond die man helemaal blauw in bed en riep mij heel hard. zag er echt vreselijk uit wij met zijn 2en die man rechtgetrokken en ik heb zijn gebit er uit getrokken.
ondertussen kon nancy der mobiel pakken en hebben we 112 gebeld en waren er echt binnen 2 min (ziekenhuis is vlakbij). We hebben zijn vrouw er bij geroepen en ze heeft nog van alles tegen hem kunnen zeggen en hij knikte nog en kneep in haar handen. Was heel ontroerend om dat te zien Nancy en ik stonden echt met tranen in onze ogen. Ineens werd die man heel erg grauw en toen wisten we het al.
Ambulance verpleging heeft hem aan de monitor gelegd bloeddruk was er niet meer hartslag nog wel. En er is gevraagd voor reanimatie maar dat wilde zijn vrouw niet meer hij was helemaal op.
ambulance broeder heeft gelijk HAP dokter terug gebeld en hem even flink toegesproken dat hij niet zomaar had weg mogen enz.

gelukkig konden we ons verhaal gelijk bij onze collega s kwijt is echt prettig want was echt heftig is voor mij de eerste keer om te zien wat dat is als er iemand overlijd

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 29 dec 2006 21:37

Mijn stage zit erop! Maar ik blijf er :D T is van beide kanten zo goed bevallen dat k er per 1-1-2007 werk 8) Daarnaast ga ik uiteraard wel t laatste jaartje van mn opleiding doen! Vind het helemaal geweldig! 24uursacuut is echt wel mijn ding! Nooit gedacht dat ik de psychiatrie zo geweldig leuk zou vinden :) Kga nu in januari er fulltime aan de slag, lijkt me behoorlijk pittig ik kan natuurlijk niet meer terug kruipen in de rol van stagiaire als het even te lastig wordt :P Maar heb er heel veel zin in! jaknikken

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 dec 2006 12:55

Ik heb gister weer heerlijk in het verzorgingshuis gewerkt. Zo geweldig was dat weer! Even weg van al die zeurende jongeren, met al hun problemen en dingen.
Even lekker met 'mijn oudjes'. Echt heerlijk! De meesten kennen me dan nog, en als ik dan een knuffel krijg, is mijn hele dag weer goed.
Wel heb ik diep respect gekregen voor collega's daar en overal in de ouderenzorg. Ik heb geen benen meer over, spierpijn, enorm :)
Op mijn stage hoef ik amper te lopen, hier mn benen uit mn gat.
Zondag nog daar werken, en volgende week nog 3 dagen, dan zit het er weer op voor waarschijnlijk altijd of een half jaar ofzo. Jammer hoor :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 30 dec 2006 18:44

hiero nog een zustertje in spé (zoals ik hier vaak genoemd word :) )
mijn 'zorg-leventje'in rap tempo:
ik ben na m'n middelbare school, gestart met de opleiding VerzorgendeIG (leren en werken), vond het helemaal het einde, echt super! maar na een jaar moest ik stoppen met de opleiding, door allerlei dingen die me uiteindelijk teveel werden (praktijkbegeleider die me liever zag gaan dan komen, o.a. omdat ik gewoon voor mn geloof uit kwam enzo, en nog wel meer dingetjes, dat langzaamaan me allemaal te veel werd)
na die opleiding ben ik begonnen met de opleiding helpende, vind het totaal níks aan! tis allemaal zó simpel! alles heb ik al bijna gehad in m'n VIG-opleiding! maar goed...ik loop nu stage, en dat is ook weer helemaal geweldig! en d.m.v. die stage krijg ik nu ook weer wat meer zelfvertrouwen, want dat was door mn vorige praktijkbegeleider compleet de grond in geboord)
Maar goed...voor mij is nu 1 ding zeker: na deze opleiding ga ik verder leren, en ga zeker weten de ouderenzorg in :8>

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jan 2007 21:02

welkom hier HansenMirjam!

wat leuk linde!!! gefeli :wink:

leuk is dat weer he Femke, die heerlijke oudjes :wink:

pff kheb toch een weekend achter de rug. Ik had met kerst ook al gewerkt. Met O&N zaten ze ook wat krap dus toegezegd voor nieuwjaarsdag. 7u begonnen. Een client leek zo onder mijn handen te overlijden, gelukkig viel het mee. Verder een pre-terminale client. ech zielig, ze begint nu steeds meer grote wonden te krijgen. (wel interresant om te zien en te verzorgen).

Gisteravond ook. Ik zou van 10-11u even 2 clienten naar bed begeleiden. Ik dacht: kan mooi. Meestal doen we thuis wat van 9 half 1, dus mis ik weinig. Bellen ze op: wil je om 9u beginne. Heb ik dus bijna alles gmist thuis. Nu heb ik ook nog het vermoeden dat iemand zich bewust heeft ziekgemeld (zonder ziek te zijn). Was nog van een ander team ook :x

Maar goed, tzij zo

Over een maandje begin ik aan mijn eindstage in het ziekenhuis van lelystad
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 04 jan 2007 11:50

Ik ben dinsdag weer voor het eerst begonnen in het nieuwe jaar.

Onze afdeling was met oud en nieuw dicht geweest (voor het laatst) Dus dinsdag moest alles weer opgestart worden, met verschillende ok programma's door elkaar. Heel gezellig, maar ook best verwarrend.

Maar ook kwamen we tot de ontdekking dat we het starten op de maandagmorgen niet meer terug krijgen, aangezien we dit jaar voor het eerst 24/7 open gaan. Ook gaan er verschillende operaties verdwijnen van de afdeling en dat is per 15 januari, want dan gaat de nieuwe afdeling dagbehandeling open, en is onze afdeling officieel short- long stay afdeling.

Ik ben nu 2 dagen vrij, en dan kan ik m'n lol op om mijn eerste weekend weer te gaan werken. Dat is best wennen als je dat bijna 2 jaar niet meer hebt gehad, ik tref het ook gelijk want ik begin zaterdag gelijk met 6 nachtdiensten.

Ik heb er liever 6 dan 2, want dan moet je veel sneller omschakelen, met 6 nachten achter elkaar heb ik er minder last van.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 09 jan 2007 03:05

Zo nu weer bezig met m'n 3e nachtdienst, en nu nog 3 nachten te gaan.

Het zijn tot nu toe nachten geweest, waarin ik lekker bezig geweest ben, en gelukkig geen dip momenten heb gehad. En natuurlijk als je met gezellige collega's in de nacht zit gaat het snel.

Alleen vorige nacht iemand gehad die overleed in mijn nachtdienst. Er was geen familie bij. De familie wist wel dat mw zou overlijden maar konden het niet aanzien dat mw. stervende was. Dus deze waren eerder de avond naar huis gegaan. Nadat mw overleden was dit was om half 2 s nachts, wilde familie ook niet meer in huis komen om afscheid te nemen. Haar echtgenoot wilde in 1e instantie wel komen, maar mocht niet van zijn dochter (erg sneu allemaal)

Maar we kregen nog wel een compliment dat mw. zo goed was verzorgd de afgelopen dagen. dat is dan wel weer fijn om te horen.
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 jan 2007 03:56

Sterven doe je alleen. Iemand alleen laten sterven doe je niet :(
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 10 jan 2007 03:11

Nee inderdaad!

We hebben nu nog iemand die terminaal is. En bij deze meneer is sinds vorige week geen bezoek meer geweest, omdat zijn zoon hartklachten heeft, en het zo gezegt niet meer aan kan om zijn vader zo zien te lijden. Maar ook zijn echtgenote kan het niet aan, dus komen ze maar niet op bezoek.

Als deze man overlijd, ook al is het midden in de nacht hoeft er niet gebeld te worden, maar dat moet dan in de loop van de morgen door de arts gebeuren. Ze komen niet meer langs om afscheid te nemen, de kleren die deze man aan moet liggen in de kast, en de overige kleren die blijven liggen mogen naar polen opgestuurd worden.

Dit zijn dingen die ik nooit zou kunnen begrijpen. Waar is dan je naaste liefde gebleven.??
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 jan 2007 03:30

Gisteren greep jouw tekst mij aan, nu weer..
Nee, niet te veel denken, relativeren is mij niet vreemd.

Toch denk ik nu (Ik schrijf even uit de losse pols)daar sta je dan met je Christen gedachten
goed. Waar kan je terecht met je gedachten, Je collega's het thuisfront morgen?

Nu sta jij er alleen voor met jouw gedachten...Je bent ook getraint om te relativeren. Bij de
opleiding is helaas niet altijd rekening gehouden met een Christelijke achtergrond. De oplei-
ding leert simpelweg na het leven komt de dood. Daar moet je het maar mee doen..

Wat als in deze nacht zijn tijd gekomen is, waarop de Here zegt het is jouw tijd tegen de
patient... ? Je collega's tja...vermoedelijk zullen die het afdoen met het was zijn tijd... Moge-
lijk zal er nog wat gesproken worden over de man en zijn familie en hoe die de zaak besloten
hebben. Daar sta je dan met jouw gedachten over naastenliefde.

Het is mogelijk een gesprek tussen jou en God geworden....Weet dan, dat het God ook is die
jouw gedachten draagt....! Om met God te spreken hoef je niet altijd te bidden, zeg zijn naam
in jouw gedachten en hij zal er zijn...sterker nog Hij was er al.

Mijn inkt droogt op...Dit waren zomaar wat gedachten...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 10 jan 2007 09:34

wordt net gebeld door de stichting waar mijn ma werkt daar heb ik een oproepcontract erbij gekregen en nu ga ik maandag een avond dienst draaien in een splinter nieuw kleinschalig woon project!!! heb er echt super zin in dat is zo ontzettend mooi daar staan meubels die ik ook wel zou willen hebben!
ben echt benieuwd hoe dat daar is want je sta met zijn 2en voor 6 mensen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jan 2007 11:09

Zondag weer begonnen met mijn stage. En wat is het weer heerlijk daar! Heel anders dan de oudjes, maar toch weer zoooo tof. Voor de vakantie was ik het helemaal zat, al die huilende, drukke, problemen jongeren. Maar nu vind ik het weer heerlijk.
Maandag werd mn collega ziek, dus voort eerst een 'volle' dienst gedraaid, dus niet overgepland. En gister ook. Het is een heerlijk gevoel, maar erg veel verantwoordelijkheid. Het is wel even anders dan mensen wassen of in bed leggen, waarbij er zat colleg's rondlopen waarbij ik terecht kan om raad te vragen. We zijn hier gewoon samen, en als eer een jongere gaat flippen, dan heb ik de verantwoordelijkheid om mensen te bellen om assistentie te verlenen. Brr.

Jeugdpsychiatrie is tof :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”