Moderator: Moderafo's
12 Ga nu naar huis. Zodra u de stad bereikt, zal uw kind sterven. 13 In heel Israël zullen ze over hem rouwen, en hij zal begraven worden. Hij is de enige nakomeling van Jerobeam die in een graf zal worden bijgezet, omdat hij de enige is van het huis van Jerobeam in wie de HEER, de God van Israël, iets goeds heeft kunnen vinden.
GKN'er schreef:Mijn opmerking was meer bedoeld als reactie op de eerste post van Raido: "baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. (dit is wat de GerGem leert)". Maar als het kind geboren is uit ouders die geen levend geloof in God hebben, maar het kind wel uitverkoren is? Wat zegt de GG dan?
Roodkapje schreef:
Nee, zo werkt het dus niet. Je hebt als kind van gelovigen een streepje voor. Dus je ouders mogen hopen dat je naar de hemel gaat, en voor die gedachte is wel wat te zeggen, omdat God een God van groepen mensen, families (het Verbond) is.
Alleen betekent dat niet dat iedereen die niet vanaf z'n geboorte in het verbond zit, dus per definitie 'verworpen' is. Zo iemand kan best een kind krijgen dat sterft, dat wel uitverkoren is, alleen kun je dat met geen mogelijkheid weten. Sowieso kun je niet weten wie er uitverkoren is en wie er verworpen is, dat kan alleen diegene zelf weten en God.
Kortom: de kans voor iemand om uitverkoren te worden die uit christelijke ouders geboren is, is groter omdat hij in het verbond zit. Maar iemand die niet onder het verbond geboren is, kan ook uitverkoren zijn. God is vrij om uit te verkiezen wie Hij wil.
Harm-J schreef:Eens.
Veel mensen ergen zich wel aan de praedesistinatie.
Die mensen willen zich zelf graag gelijk aan God stellen.
Wie is een mens dat hij aan Godsrechtvaardigheid durft te twijflen?
GKN'er schreef:Hoho! Ik heb nooit gezegd dat ik de predestinatie-leer niet onderschrijf; dat is een wezenlijk kenmerk van de calvinistische leer. En mensen die de uitverkiezingsleer niet onderschrijven, zoals rooms-katholieken, willen zichzelf heus niet allemaal gelijk aan God stellen!
Degenene die verkoren zijn, zúllen zalig worden. Hoe oud, of hoe jong je ook sterft.GKN'er schreef:Maar als het kind geboren is uit ouders die geen levend geloof in God hebben, maar het kind wel uitverkoren is? Wat zegt de GG dan?
Gerdien B. schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.
(dit is wat de GerGem leert)
Raido schreef:De Dordtse Leerregels zijn daar duidelijk over en alle kerkverbanden die vallen onder de vlag 'Gereformeerd' hebben die als belijdenisgeschrift.
Hier en daar liggen de nadrukken wat anders, maar ze zijn het er over eens dat iemand die geloofd in God dat zijn kinderen in hem begrepen zijn (U en uw geslacht na u), kinderen die vroegtijdig overlijden daar mag je dan van hopen dat ze naar God zijn.
Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt
Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?
ikkie89 schreef:weet je wat ik mezelf afvraag wanneer ik dit lees: hoe zit het dan met kleine kinderen (bedoel babies) of mensen met een ernstige verstandelijke beperking die toch een kind van God zijn en sterven? hebben zij dan ook ellende kennis? of heb ik het mis als ik zeg dat zij ''onmiddelijk'' bekeerd worden? heb ik wel eens gehoord maar waar staat dat eigenlijk in de Bijbel????
mw schreef:Overigens weet ik zeker dat mijn gehandicapte broer/zussen in de hemel komen omdat ik geloof dat ze geheiligd zijn in mijn ouders en ze ingelijft zijn in het genadeverbond.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten