Komen baby´s en gehandicapten in de hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 18:00

Mijn opmerking was meer bedoeld als reactie op de eerste post van Raido: "baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. (dit is wat de GerGem leert)". Maar als het kind geboren is uit ouders die geen levend geloof in God hebben, maar het kind wel uitverkoren is? Wat zegt de GG dan?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 dec 2006 18:00

Dat van die ouders die het lot van de kinderen mee bepalen...wel het OT zelf geeft in 1 koningen een voorbeeld dat het niet zo z/w ligt. Jerobeams vrouw krijgt deze woorden te horen als ze komt vragen hoe het haar zieke zoon zal vergaan;
12 Ga nu naar huis. Zodra u de stad bereikt, zal uw kind sterven. 13 In heel Israël zullen ze over hem rouwen, en hij zal begraven worden. Hij is de enige nakomeling van Jerobeam die in een graf zal worden bijgezet, omdat hij de enige is van het huis van Jerobeam in wie de HEER, de God van Israël, iets goeds heeft kunnen vinden.

We weten niet hoe oud het kind was maar dat het nog te jong was omzelfstandig te handelen is duidelijk. Het verzoek om raadpleging komt niet van de zoon maar van Jerobeam zelf.

Deze geschiedenis maakt m.i. duidelijk dat onze narekenmethodes van Gods genade door Gods grootheid verre overtroffen worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 18:02

GKN'er schreef:Mijn opmerking was meer bedoeld als reactie op de eerste post van Raido: "baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. (dit is wat de GerGem leert)". Maar als het kind geboren is uit ouders die geen levend geloof in God hebben, maar het kind wel uitverkoren is? Wat zegt de GG dan?

Volgens mij zwijgen ze daar over.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 dec 2006 18:03

Roodkapje schreef:
Nee, zo werkt het dus niet. Je hebt als kind van gelovigen een streepje voor. Dus je ouders mogen hopen dat je naar de hemel gaat, en voor die gedachte is wel wat te zeggen, omdat God een God van groepen mensen, families (het Verbond) is.

Alleen betekent dat niet dat iedereen die niet vanaf z'n geboorte in het verbond zit, dus per definitie 'verworpen' is. Zo iemand kan best een kind krijgen dat sterft, dat wel uitverkoren is, alleen kun je dat met geen mogelijkheid weten. Sowieso kun je niet weten wie er uitverkoren is en wie er verworpen is, dat kan alleen diegene zelf weten en God.

Kortom: de kans voor iemand om uitverkoren te worden die uit christelijke ouders geboren is, is groter omdat hij in het verbond zit. Maar iemand die niet onder het verbond geboren is, kan ook uitverkoren zijn. God is vrij om uit te verkiezen wie Hij wil.

Eens.

Veel mensen ergen zich wel aan de praedesistinatie.
Die mensen willen zich zelf graag gelijk aan God stellen.

Wie is een mens dat hij aan Godsrechtvaardigheid durft te twijflen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 18:06

Maar dat is dan wel in tegenspraak met wat Roodkapje zegt.

Bovendien is die redenering sowieso incompleet. Wat gebeurt er dan met mensen die als kind wel gedoopt zijn, maar eigenlijk nauwelijks weten van God en gebod (daar zijn in dit land meer dan genoeg voorbeelden van!)? En met mensen die zich niet willen dopen, omdat zij dan automatisch lid zijn van een kerk, maar wel geloven in de God van de Bijbel?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 18:08

Dat is de verantwoording die zij genomen hebben en de baby's mooit zelf hebben kunnen nemen. Dat is het verschil, maar lijkt mij meer iets voor een ander topic!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 18:08

Harm-J schreef:Eens.

Veel mensen ergen zich wel aan de praedesistinatie.
Die mensen willen zich zelf graag gelijk aan God stellen.

Wie is een mens dat hij aan Godsrechtvaardigheid durft te twijflen?

Hoho! Ik heb nooit gezegd dat ik de predestinatie-leer niet onderschrijf; dat is een wezenlijk kenmerk van de calvinistische leer. En mensen die de uitverkiezingsleer niet onderschrijven, zoals rooms-katholieken, willen zichzelf heus niet allemaal gelijk aan God stellen!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 dec 2006 18:14

GKN'er schreef:Hoho! Ik heb nooit gezegd dat ik de predestinatie-leer niet onderschrijf; dat is een wezenlijk kenmerk van de calvinistische leer. En mensen die de uitverkiezingsleer niet onderschrijven, zoals rooms-katholieken, willen zichzelf heus niet allemaal gelijk aan God stellen!

Het ging mij er om, om te laten zien dat het evangelie eigenlijk een ergenis
is voor de natuurlijke en zondige mens.
Dat jij de predestinatie-leer niet zou onderschrijven schreef ik niet. Het was
ook niet mijn intentie om het zo te doen uitschijnen.

Mensen stellen zich soms juist heel "onbewust" gelijk aan God, door te gaan
redeneren over Gods plan. !
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2006 18:43

GKN'er schreef:Maar als het kind geboren is uit ouders die geen levend geloof in God hebben, maar het kind wel uitverkoren is? Wat zegt de GG dan?
Degenene die verkoren zijn, zúllen zalig worden. Hoe oud, of hoe jong je ook sterft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 19:54

Gerdien B. schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)

Wat een twijfelachtige leer! Alsof de baby afhankelijk is van het geloof van de ouders!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 dec 2006 19:58

Raido schreef:De Dordtse Leerregels zijn daar duidelijk over en alle kerkverbanden die vallen onder de vlag 'Gereformeerd' hebben die als belijdenisgeschrift.

Hier en daar liggen de nadrukken wat anders, maar ze zijn het er over eens dat iemand die geloofd in God dat zijn kinderen in hem begrepen zijn (U en uw geslacht na u), kinderen die vroegtijdig overlijden daar mag je dan van hopen dat ze naar God zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat zowel de DL als ook het klassieke doopformulier een stuk stelliger zijn dan jij hier bent. Om een citaat uit dat laatste aan te halen :
Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt

En luidt de eerste doopvraag niet :
Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Daar staat nogal wat.
Ik neig er bijna toe om te stellen dat als je niet meer gelooft in het behoud van vroeg gestorvenen, je net zo goed kunt stoppen met het dopen van kinderen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 29 dec 2006 01:38

Zomaar een vraagje: betekent de zinsnede 'in Christus geheiligd zijn' hetzelfde als 'behouden zijn'?

Zo ja, waarom?

Ik heb altijd geleerd dat 'geheiligd zijn' betekent: 'apart gezet'. Dat impliceert niet direct dat je dan 'dus' behouden bent.

We zijn niet katholiek hè, we dopen kinderen niet om er maar zeker van te zijn dat ze in de hemel komen als hen wat overkomt voor ze wederom geboren zijn.

We dopen kinderen omdat we geloven dat God geloof wil beloven aan hen die uit gelovige ouders geboren worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2006 08:34

ikkie89 schreef:weet je wat ik mezelf afvraag wanneer ik dit lees: hoe zit het dan met kleine kinderen (bedoel babies) of mensen met een ernstige verstandelijke beperking die toch een kind van God zijn en sterven? hebben zij dan ook ellende kennis? of heb ik het mis als ik zeg dat zij ''onmiddelijk'' bekeerd worden? heb ik wel eens gehoord maar waar staat dat eigenlijk in de Bijbel????

Dat is nou het mooie van het christelijke geloof. Het verbond, dat God niet sluit met mensen die vanalles doen... maar met kleine kinderen. Bij de doop zij God tegen je: Je bent van mij en ik beloof je prachtige dingen. Je bent dus als kind in dat verbond. Als mensen niet gaan geloven terwijl ze dat wel kunnen en bewust tegen God kiezen houden ze zich niet aan de eis en zetten ze zichzelf buiten het verbond. Het is niet God die dat doet want zijn beloften zijn waar. Het doopformulier zegt dat heel mooi: Want zoals we zonder het te wweten in Adam veroordeeld zijn, zo worden we ook zonder het te weten in Christus tot Gods kinderen aangenomen. Wedergeboorte is een proces dat met verantwoordelijkheid te maken gaat, maar daarmee gelt het verbond niet pas als er sprake van wedergeboorte is. En dat geldt ook voor gehandicapten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 29 dec 2006 09:43

ik ben er zeker van dat God alle kinderen die vroegtijdig overlijden (inclusief geaborteerde kinderen die niet eens mochten leven) en verstandelijk gehandicapten bij Zich neemt. Niet op grond van de één of andere (door mensen opgestelde) dogmatiek maar op grond van Zijn liefde. Het offer van Jezus was voldoende om een heleboel werelden te redden. Wat ik mis in alle posts is dat het de intentie van God is om iedereen te redden. God wordt wederom afgeschilderd als een knieperige boekhouder die precies bijhoudt wie is gedoopt, gelovige ouders en/of een weinig eigen verstand heeft, etc. Zo niet dan pech. Dat is in ieder geval (gelukkig!) niet de God waar ik in geloof. Die zuinige boekhouder lijkt meer op Allah.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Maaike

Berichtdoor Maaike » 29 dec 2006 10:34

mw schreef:Overigens weet ik zeker dat mijn gehandicapte broer/zussen in de hemel komen omdat ik geloof dat ze geheiligd zijn in mijn ouders en ze ingelijft zijn in het genadeverbond.

Maar je hoort toch ook vaak dat gehandicapten zeg maar zelf bekeerd zijn, ipv 'via de ouders'(srry, kweet niet zo goed hoe k dat moet zeggen..

Opti, kben het niet zo vaak met je eens, maar dit x wel.

Terug naar “Archief”