single....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 dec 2006 16:34

Jort schreef:
Aragorn schreef:
Jort schreef:
Aragorn schreef:Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij 'zuiver en eerlijk'?

Onbeschrijfelijk :) maar goed, zoiets als eerlijk (je weet wat dat is?), betrouwbaar en ondermeer niet opgehitst door de moderne cultuur wat kleedgedrag (leuk gekleed zonder overdreven aandacht), spreekgedrag (niet meepraten met anderen maar eigen ideeen zonder star te zijn), gelaatgedrag (niet geschminkt, een vrolijke lach) betreft.

Ah, ik geloof dat ik het wel een beetje begrijp ja. :) Overigens kun je je wel vergissen als het gaat om 'schmink' en 'opgehitst door de moderne cultuur'. Mensen die je zo ziet kunnen ook heel goed integer en betrouwbaar zijn, terwijl je dat niet ziet als je niet door het uiterlijk en je waardeoordelen daarbij heenkijkt.

Poséidon, natúúrlijk valt betrouwbaarheid te combineren met een geschminkt gezicht.

En idd hippiedinges, t maakt allemaal weinig uit, maar toch, dat zijn nou juist de dingen waarom ik verliefd ben geworden (of was het eerst verliefd en toen zag ik die dingen...wat was eerst tjonge, typisch gereformeerd probleem).

Je mag me hippie noemen 8).
Hm, ik snap het. Als je je maar niet alleen op vrouwen richt die aan die kenmerken voldoen, en alle andere leuke vrouwen vergeet omdat je daar 'niet op valt'. En verder, niet te krampachtig doen. Hoe kwam het dat de vorige keren dat je zo'n vrouw tegen bent gekomen, je niet tot een relatie kwam, zelfs niet tot vriendschap?

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 27 dec 2006 19:40

Jort schreef:
Aragorn schreef:Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij 'zuiver en eerlijk'?

Onbeschrijfelijk :) maar goed, zoiets als eerlijk (je weet wat dat is?), betrouwbaar en ondermeer niet opgehitst door de moderne cultuur wat kleedgedrag (leuk gekleed zonder overdreven aandacht), spreekgedrag (niet meepraten met anderen maar eigen ideeen zonder star te zijn), gelaatgedrag (niet geschminkt, een vrolijke lach) betreft.

Zozo, toe maar! Je noemt inderdaad allemaal nogal subjectieve kenmerken. Volgens mij kun je beter gewoon wachten tot je spontaan een keer verliefd wordt, zonder eerst het lijstje af te zijn gegaan. :wink: Of het dan wat wordt is nog de vraag, maar de kans is misschien groter (?).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2006 20:36

Marnix schreef:
Jort schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Tja, ook hier zo'n geval. 24 jaar en vrijgezel. En dan zijn er mensen die zeggen dat "het nu wel een keer tijd wordt". O? Nou, met dat gevoel heb ik wel geleefd ja. Telkens weer zag je nieuwe (jongere) stelletjes, en dan denk je op een gegeven moment even dat er voor jou niks komt. Gevolg? Achter veel dingen meer zien dan dat er in werkelijkheid is.

Met dat gevoel heb ik wel een tijd gezeten, werd veel te snel "verliefd" enzo. Gelukkig ben ik die periode voorbij. Niet dat het me niet meer interesseert, maar de druk is weg.

Precies. Het kan er ook weleens naar mijn idee mee te maken hebben hoe kritisch je bent. Er zijn veel mensen die er veel moeite voor doen....en dan worden ze ook minder kritisch en nemen ze maar wat. Prijs je dan maar gelukkig dat je kritisch genoeg was naar jezelf :D Er zijn genoeg mensen die op die basis trouwen, of je dan gelukkig bent.... :

Het moet echt de ultieme vrouw zijn, wat ik gewoon niet kan omschrijven. Eerlijkheid, zuiverheid, zoiets, :? maar ook weer niet iedereen die zuiver en eerlijk is. :? Maar als ik dat gevoel heb (weing blijkbaar, afgelopen 5/6 jaar sinds ik studeer welgeteld 1 keer) kan ik er diret weinig mee. Ik werd althans afgelopen twee jaar geestelijk en sociaal dermate gestoord, dat ik het nooit meer hoop te hebben. Terwijl gewoon normaal en leuk ermee omgaan zoals met andere mensen op zijn minst hetzelfde resultaat had opgeleverd en mss een leuk neutraal contact :(

Ik geloof dat ik vrijgezel blijf. :D Ik zie wel een beetje tegen eenzaamheid op (want ik wil na mijn afstuderen wel eens op mijzelf gaan wonen), maar als ik Boekenlezer zo hoor in topics over single zijn etc. kan dat best meevallen. Ik kan moeilijk omdat mijn sociale omgeving het wil en vanwege mogelijke eenzaamheid, een vrouw zoeken. :mrgreen:

Je maakt je er veel te druk om. Misschien dat je daarom ook wel "sociaal en geestelijk gestoord" werd :) En als je zo veeleisend bent blijf je denk ik inderdaad vrijgezel, ik weet niet precies wat je onder de "ultieme vrouw" verstaat maar misschien goed om je af te vragen of de vrouw van jou dromen in werkelijkheid wel bestaat. Zet het een ebetje van je af, geniet gewoon van het leven en dan kom je haar vanzelf wel een keer tegen. Of niet. Dat merk je vanzelf. Maar van tevoren gaan bedenken dat dat nooit zal gebeuren is puur inspelen op je eigen gevoelens.... en niet op de realiteit. Ik heb het me ooit ook wel eens afgevraagd, heb me er niet druk om gemaakt en toen gebeurde het opeens, plotseling. Sluit die mogelijkheid voor jezelf dus ook niet uit.... ga liever kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je er dan ook o peen goede manier mee om kan gaan. Daarvoor moet je denk ik, als ik je reacties zo lees, je zelfbeeld, vrouwbeeld en hoe die twee ooit kunnen samengaan wat veranderen :)

Ik heb Jort nog niet beoordeeld op zijn gedrag.
Maar het gevaar van er teveel over denken en zodoende eigenlijk niet aan de praktijk toekomen ken ik heel goed. Ik wist niet beter, tot er een periode in mijn leven kwam, dat ik ontdekte dat het geen zaak is van hersengekraak, maar van het spontane gebeuren. Ik bedacht in die tijd deze twee zinnen:

Als je er over denkt, denk je misschien wel aan de mooiste dingen.
Als je niet over denkt, gebeuren die dingen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2006 20:53

Jort schreef:
Marnix schreef:
Jort schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Tja, ook hier zo'n geval. 24 jaar en vrijgezel. En dan zijn er mensen die zeggen dat "het nu wel een keer tijd wordt". O? Nou, met dat gevoel heb ik wel geleefd ja. Telkens weer zag je nieuwe (jongere) stelletjes, en dan denk je op een gegeven moment even dat er voor jou niks komt. Gevolg? Achter veel dingen meer zien dan dat er in werkelijkheid is.

Met dat gevoel heb ik wel een tijd gezeten, werd veel te snel "verliefd" enzo. Gelukkig ben ik die periode voorbij. Niet dat het me niet meer interesseert, maar de druk is weg.

Precies. Het kan er ook weleens naar mijn idee mee te maken hebben hoe kritisch je bent. Er zijn veel mensen die er veel moeite voor doen....en dan worden ze ook minder kritisch en nemen ze maar wat. Prijs je dan maar gelukkig dat je kritisch genoeg was naar jezelf :D Er zijn genoeg mensen die op die basis trouwen, of je dan gelukkig bent.... :

Het moet echt de ultieme vrouw zijn, wat ik gewoon niet kan omschrijven. Eerlijkheid, zuiverheid, zoiets, :? maar ook weer niet iedereen die zuiver en eerlijk is. :? Maar als ik dat gevoel heb (weing blijkbaar, afgelopen 5/6 jaar sinds ik studeer welgeteld 1 keer) kan ik er diret weinig mee. Ik werd althans afgelopen twee jaar geestelijk en sociaal dermate gestoord, dat ik het nooit meer hoop te hebben. Terwijl gewoon normaal en leuk ermee omgaan zoals met andere mensen op zijn minst hetzelfde resultaat had opgeleverd en mss een leuk neutraal contact :(

Ik geloof dat ik vrijgezel blijf. :D Ik zie wel een beetje tegen eenzaamheid op (want ik wil na mijn afstuderen wel eens op mijzelf gaan wonen), maar als ik Boekenlezer zo hoor in topics over single zijn etc. kan dat best meevallen. Ik kan moeilijk omdat mijn sociale omgeving het wil en vanwege mogelijke eenzaamheid, een vrouw zoeken. :mrgreen:

Je maakt je er veel te druk om. Misschien dat je daarom ook wel "sociaal en geestelijk gestoord" werd :) En als je zo veeleisend bent blijf je denk ik inderdaad vrijgezel, ik weet niet precies wat je onder de "ultieme vrouw" verstaat maar misschien goed om je af te vragen of de vrouw van jou dromen in werkelijkheid wel bestaat. Zet het een ebetje van je af, geniet gewoon van het leven en dan kom je haar vanzelf wel een keer tegen. Of niet. Dat merk je vanzelf. Maar van tevoren gaan bedenken dat dat nooit zal gebeuren is puur inspelen op je eigen gevoelens.... en niet op de realiteit. Ik heb het me ooit ook wel eens afgevraagd, heb me er niet druk om gemaakt en toen gebeurde het opeens, plotseling. Sluit die mogelijkheid voor jezelf dus ook niet uit.... ga liever kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je er dan ook o peen goede manier mee om kan gaan. Daarvoor moet je denk ik, als ik je reacties zo lees, je zelfbeeld, vrouwbeeld en hoe die twee ooit kunnen samengaan wat veranderen :)

Gedeeltelijk heb je gelijk, behalve dat mijn zelfbeeld wel goed is, alleen door mijn creatieve geest heb ik een sterk ontwikkeld angtsmechanisme. :|

Maar ik ben haar reeds tegengekomen (en de kans dat ik nog eens dergelijke gevoelens beleef lijkt mij minimaal :o ) alleen het operationaliseren van e.e.a. blijkt lastig te zijn. Vandaar. Misschien mijn vrouwbeeld ja :) Maar ach, je hebt wel gelijk, niet te druk om maken. En ik zal aan mezelf werken (dagelijks) :wink:

Ik was ook 23 toen ik een meisje tegenkwam, waarbij ik het gevoel had van: dit is helemaal de ware, die moet het worden!
Ik dacht het antwoord op de vraag 'hoe moet ik mij de ware voorstellen?' gevonden te hebben. (En misschien was dat voor een behoorlijk gedeelte nog waar ook.)
Maar helaas... ze werd het niet. Ik kwam niet ver met haar.
Dan gaat het leven toch gewoon door. Ik herstelde snel van de teleurstelling.
Uit die tijd heb ik een bepaald denkpatroon overgehouden, waarvan ik inmiddels ontdekt heb dat ik daar ook maar niet te veel op af moet gaan. Ik heb ontdekt dat meisjes, waar je een bepaalde periode heel verliefd op bent, dat het best zo kan zijn dat je daar een paar jaar later van zegt: "Mwaah, waar maakte ik mij toen eigenlijk druk over? Ik vind het nogal overdreven." Opgeklopte beelden dus van een bepaald persoon, die na jaren van echte ontmoeting door de mand vallen. Toen ik erin slaagde om het contact weer terug te krijgen met iemand, waar ik ooit vreselijk verliefd op was, ontdekte ik gaandeweg dat ik een verkeerd beeld van haar geconserveerd had. (Ik heb het nu over iemand anders dan diegene die ik op 23-jarige leeftijd tegenkwam.) Een versteend beeld vanuit de ervaring van het kwijtraken van haar, waardoor ik haar sterk geïdealiseerd heb. Ik had enorme verwachtingen van mijn gevoelens, maar ik ontdekte dat ik mij daarin stevig vergist had. En vooral dat er reden was om al die gedachten in de trant van 'zij is degene die het eigenlijk moet worden' maar helemaal los te laten.

Misschien is dat wel een heel goede manier om te kijken wat je nou echt van iemand vindt: iemand, waar je heel verliefd op was, na een paar jaar nog eens te ontmoeten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 27 dec 2006 21:05

Boekenlezer schreef:
Jort schreef:
Marnix schreef:
Jort schreef:

Gedeeltelijk heb je gelijk, behalve dat mijn zelfbeeld wel goed is, alleen door mijn creatieve geest heb ik een sterk ontwikkeld angtsmechanisme. :|

Maar ik ben haar reeds tegengekomen (en de kans dat ik nog eens dergelijke gevoelens beleef lijkt mij minimaal :o ) alleen het operationaliseren van e.e.a. blijkt lastig te zijn. Vandaar. Misschien mijn vrouwbeeld ja :) Maar ach, je hebt wel gelijk, niet te druk om maken. En ik zal aan mezelf werken (dagelijks) :wink:

Ik was ook 23 toen ik een meisje tegenkwam, waarbij ik het gevoel had van: dit is helemaal de ware, die moet het worden!
Ik dacht het antwoord op de vraag 'hoe moet ik mij de ware voorstellen?' gevonden te hebben. (En misschien was dat voor een behoorlijk gedeelte nog waar ook.)
Maar helaas... ze werd het niet. Ik kwam niet ver met haar.
Dan gaat het leven toch gewoon door. Ik herstelde snel van de teleurstelling.
Uit die tijd heb ik een bepaald denkpatroon overgehouden, waarvan ik inmiddels ontdekt heb dat ik daar ook maar niet te veel op af moet gaan. Ik heb ontdekt dat meisjes, waar je een bepaalde periode heel verliefd op bent, dat het best zo kan zijn dat je daar een paar jaar later van zegt: "Mwaah, waar maakte ik mij toen eigenlijk druk over? Ik vind het nogal overdreven." Opgeklopte beelden dus van een bepaald persoon, die na jaren van echte ontmoeting door de mand vallen. Toen ik erin slaagde om het contact weer terug te krijgen met iemand, waar ik ooit vreselijk verliefd op was, ontdekte ik gaandeweg dat ik een verkeerd beeld van haar geconserveerd had. (Ik heb het nu over iemand anders dan diegene die ik op 23-jarige leeftijd tegenkwam.) Een versteend beeld vanuit de ervaring van het kwijtraken van haar, waardoor ik haar sterk geïdealiseerd heb. Ik had enorme verwachtingen van mijn gevoelens, maar ik ontdekte dat ik mij daarin stevig vergist had. En vooral dat er reden was om al die gedachten in de trant van 'zij is degene die het eigenlijk moet worden' maar helemaal los te laten.

Misschien is dat wel een heel goede manier om te kijken wat je nou echt van iemand vindt: iemand, waar je heel verliefd op was, na een paar jaar nog eens te ontmoeten.

Boekenlezer: dank! Dit is nou precies de post die ik nodig had. Ik hoop maar dat ik er zo tegenaan ga kijken... Inderdaad is mijn grootste fout (naast het feit dat aanvankelijk sterk mijn angstmechanisme in werking trad), dat ik een versteend beeld had gekregen (en nog een beetje heb, hoewel ik recent de knoop heb ontward (hoop ik)).

@Charlotte: ik heb dus géén lijstje, maar naar aanleiding van 1 concreet geval (één geval in een tijdspanne van 5 a 6 jaar sinds ik van de middelbare school af ben!) schreef ik dit.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 dec 2006 21:56

Je hoopt dat je er zo tegenaan gaat kijken?
Ik hoop voor je dat je echt jouw vrouw tegen zal komen!
Eerlijk gezegd vind ik het nogal een negatieve instelling om maar te denken dat een beeld wat je van iemand hebt wanneer je verliefd altijd later weer tegenvalt. Wat doen al die huwelijken dan hier op de wereld? Dat het een paar keer fout gaat wil niet zeggen dat het niet kan bestaan toch.
pobody's nerfect

topkok

Berichtdoor topkok » 27 dec 2006 22:01

ik geniet weer optimaal van het single zijn, met de kerst bijvoorbeeld, ik heb een baan, waar mee ik de hele kerst heb gewerkt, dus ik hoefde niet thuis te zitten, perse dineren of whateever. ik heb genoten van mijn kerst;) ik ga binnekort ook naar engeland, en ook daar zal ik genieten van mijn single zijn. Niet op de verkeerde manier natuurlijk;)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 dec 2006 22:21

een advies aan al die hopeloze figuren,
tja dat idee krijg ik als ik lachend dit topic doorlees ;)

kijk eens naar wat je allemaal wel hebt:
-relatie met God
-familie
-vrienden
-studie/baan
-gezondheid
-vrede
-rijkdom (huis/computer/auto/fiets/meedere bijbels....)

Moeten we allemaal persee ons leven hier op aarde compleet weten te krijgen ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 dec 2006 22:22

spacy schreef:een advies aan al die hopeloze figuren,

-relatie met God
-familie
-vrienden
-studie/baan
-gezondheid
-vrede

Dat is het probleem in het rijke westen he, men is niet gauw tevreden ;)

topkok

Berichtdoor topkok » 27 dec 2006 22:27

spacy schreef:een advies aan al die hopeloze figuren,

-relatie met God
-familie
-vrienden
-studie/baan
-gezondheid
-vrede

ach dat krijg je toch nooit voor elkaar, ik voel me gelukkig absoluut niet hopeloos, ik geniet van alle dingen die ik krijg elke dag!! het leven is zo mooi als single!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2006 22:55

Jo'tje schreef:Je hoopt dat je er zo tegenaan gaat kijken?
Ik hoop voor je dat je echt jouw vrouw tegen zal komen!
Eerlijk gezegd vind ik het nogal een negatieve instelling om maar te denken dat een beeld wat je van iemand hebt wanneer je verliefd altijd later weer tegenvalt. Wat doen al die huwelijken dan hier op de wereld? Dat het een paar keer fout gaat wil niet zeggen dat het niet kan bestaan toch.

'k Weet niet of mijn verhaal onder die negatieve benadering valt.
Maar ik bedoelde met mijn verhaal maar te zeggen: wees spontaan, sta open voor het nieuwe en onverwachte. :P

Ik heb dat in het verleden ook wel eens genoemd: dynamisch denken.
Maar misschien klinkt dat woord 'denken' weer te hersengekraakachtig.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 dec 2006 23:51

Hm, als je eenmaal ooit een relatie hebt gehad, zijn de single-kerstdagen gewoon niet grappig. Ik vind het single-zijn absoluut geen probleem, alleen dat soort dagen hebben dan een bepaalde leegte, ook al heb je nog zoveel mensen om je heen. (Zeker als de halve familie erover begint)

Verder vermaak ik me vooralsnog prima alleen :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 dec 2006 23:52

'k Weet niet of mijn verhaal onder die negatieve benadering valt.
Maar ik bedoelde met mijn verhaal maar te zeggen: wees spontaan, sta open voor het nieuwe en onverwachte.

Ik heb dat in het verleden ook wel eens genoemd: dynamisch denken.
Maar misschien klinkt dat woord 'denken' weer te hersengekraakachtig.

Nee niet per se op jouw verhaal, wel de strekking die ik hier van best wat mannen lees.

En ja, denken? Mannen denken te veel en voelen te weinig ;)
(niet happen, ik weet dat het vaak niet waar is)
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 28 dec 2006 00:01

Smurffie schreef:Hm, als je eenmaal ooit een relatie hebt gehad, zijn de single-kerstdagen gewoon niet grappig.
Wat een wijsheid ;/
(Zeker als de halve familie erover begint)
Familie's zijn soms bot dan;/
Zei ze stoer. :P

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 dec 2006 00:06

Smurffie schreef:Hm, als je eenmaal ooit een relatie hebt gehad, zijn de single-kerstdagen gewoon niet grappig. Ik vind het single-zijn absoluut geen probleem, alleen dat soort dagen hebben dan een bepaalde leegte, ook al heb je nog zoveel mensen om je heen. (Zeker als de halve familie erover begint)

Veel bier, chips en slechte films willen nog weleens helpen. :wink:

Terug naar “Archief”