euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 27 dec 2006 05:44

Nounou, niet meewerken is het zelfde als de pt. laten stikken...Daar ben ik het zeker niet mee eens! Weleens van palliatieve zorg gehoord!??
Echt super om op deze manier je pat. een dragelijk levenseinde te kunnen geven.
Het ziekenhuis waar ik oncologieverpleegkundige ben voert geen euthanasie uit (prot.chr. ZH) Doordat ik als oncologieverpleegkundige veel zorg draag voor mensen met kanker in het eindstadium kan ik zeggen dat ik redelijk veel ervaring heb met pall. zorg. Het grootste deel van mijn patienten vindt/vond het een goed alternatief voor euthanasie.
Mocht je de klachten toch niet helemaal onder controle krijgen kun je mensen sederen.

En even op de dingen die ik hier en daar gelezen heb:
*Euthanasie op een comateuze patient: kan niet. Pat. moet zelf aan arts vragen of er euthanasie uitgevoerd kan worde. eerder ingevulde euthanasieverklaringen hebben geen rechtsgeldigheid. de patient moet op het moment voor de euthanasie zelf bevestigend antwoorden op de vraag of dit is wat hij/zij wil.
*Stoppen met de behandeling bij een wilsonbekwame of comateuze patient is iets heel anders, de behandeling wordt gestopt omdat het verder medisch zinloos is. Het helpt dus niet. Levens rekken komt niet zoveel voor in de moderne medische wereld.
Op het moment dat de behandeling gestopt wordt (abstineren) worden wel symptomen bestreden zoals pijn, benauwdheid of angst/onrust etc.

Dit zijn de wettelijke kaders. Misschien zal niet iederen arts zich hieraan houden, maar dan is hij/zij dus strafbaar!
A smile costs nothing, but gives much

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 dec 2006 07:53

essieee schreef:Wanneer mensen echt naar jouw mening vragen, hoef je daar niet om te liegen! Ik zeg dan ook, Mijn mening....want!
Men vraagt daar niet voor niets om!

Daarom zei ik al dat ik me niet kan voorstellen dat mensen die hun keuze al serieus bepaald hebben naar de mening van een ander vragen.

Mijn Schepper eist van mij dat ik serieus omga met het 6-e gebod, niet om een ander te 'sparen er om ga liegen'!!
Hoe zeer het je soms ook aan je hart gaat!

Het ging er mij maar om dat je door je mening te geven waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet, en in dat geval is het belangrijk eventjes op je tong te bijten, ook al vraagt de patient er om. (tenzij je zeker weet dat je je antwoord zo kunt verwoorden dat je dat kunt vermijden)

Gaat dit ten koste van anderen??
Mijn inziens niet, ik doe mijn werk niet slechter, en ik heb de plicht clienten dan "over te dragen".
En juist in de opleiding cq dagelijks leven wordt er zo op gehamerd je grenzen te hanteren!

Natuurlijk, iedereen heeft zijn grenzen, en die moeten gehanteerd worden. Ik ben blij dat ik geen arts ben die de uiteindelijke euthenasie uitvoert, want echt vrolijk kun je er niet van worden.

De samenvatting van de wet; Gij zult de Heere liefhebben boven alles, uw naasten als uzelf!
Dus mijn Schepper vind de Liefde jegens Hem toch belangrijker!

Tja, ik denk dat in die regel een hele hoop zit waarom ik nooi christen zou kunnen worden.

Wat ik nog wil toevoegen....Niet meewerken aan euthanasie is niet hetzelfde als een patient laten stikken!

Sterker nog.... :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 dec 2006 07:55

HansenMirjam schreef:Nounou, niet meewerken is het zelfde als de pt. laten stikken...Daar ben ik het zeker niet mee eens! Weleens van palliatieve zorg gehoord!??

Je hebt over een tweede "niet" heen gelezen denk ik.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2006 22:36

MrSokkie schreef:
Gerdien B. schreef:Maar als die persoon mijn mening vraagt, dan ga ik er ook niet om heen draaien van wat ik eigenlijk vind.

Euthenasie is het toppunt van een persoonlijke keuze, dus ik kan me niet voorstellen dat iemand die voor euthenasie kiest naar jouw of mijn mening zou vragen. Maar goed, je zou je mening geven? Meen je dat echt? Is dat op dat moment het meest naastenlievende wat je kunt doen? In plaats van je mening voor je houden twijfel en verwarring bij die man of vrouw zaaien in wat toch al de moeilijkste keuze van zijn/haar leven moet zijn. Echt Christelijke naastenliefde toon je volgens mij juist dan door te zwijgen.

Als iemand mijn mening wilt weten, dan is het juist onbeschoft om hem of haar te laten zitten door te zwijgen. Jij gaat er nu van uit dat de persoon al een keus heeft gemaakt, maar weet je ook hoeveel mensen er nog rondlopen die nog niet die keuze hebben gemaakt?

Volgens mij geef ik ook heel duidelijk aan dat ik het zou doen als ze er om vragen! Anders zou ik het dan echt niet doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 dec 2006 22:54

MrSokkie schreef:
Mijn Schepper eist van mij dat ik serieus omga met het 6-e gebod, niet om een ander te 'sparen er om ga liegen'!!
Hoe zeer het je soms ook aan je hart gaat!

Het ging er mij maar om dat je door je mening te geven waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet, en in dat geval is het belangrijk eventjes op je tong te bijten, ook al vraagt de patient er om. (tenzij je zeker weet dat je je antwoord zo kunt verwoorden dat je dat kunt vermijden)

God vraagt om getuigenis van Hem en niet om je tong afbijten.
Als wij er voor kiezen om God te volgen, dan moeten we dat ook goed doen en niet half bakken.
De samenvatting van de wet; Gij zult de Heere liefhebben boven alles, uw naasten als uzelf!
Dus mijn Schepper vind de Liefde jegens Hem toch belangrijker!

Tja, ik denk dat in die regel een hele hoop zit waarom ik nooi christen zou kunnen worden.

oke, maar als christen geef ik God toch meer prioriteit dan de mensen in alle opzichten. Dus als ik mag getuigen over God, dan zal ik dat doen.

Als een patient vraagt hoe ik over zulke zaken denk, dan zal ik het vertellen en ook het waarom. Ik zou dat zien als een mogelijkheid tot getuigen van God.
Als ik dan van jou mijn tong er nog beter af kan bijten, dan ben ik niet oprecht tegen over de patient. Ik neem zijn/haar vraag niet serieus en de patient zelf daarmee ook niet.
Daarbij weet ik nu al dat ik in een enorm gewetensbezwaar kom tegenover God. God gaat voor de mensen bij mij als christen. Als ik van jou dat op zij moet zetten, dan verwerp ik ook nog is God en mezelf. Aangezien het geloof en ik 1 zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 dec 2006 23:02

Onderstaande is wat ik laatst over euthanasie schreef op een ander forum.

E.a. Geldt ook voor euthanasie. Ik heb dit onlangs van heel dicht bij meegemaakt.
Deze keuze die ik moest maken, zou ik zelfs mijn vijand niet toe wensen.Juist van
wege het feit, dat God bepaalt over het leven en de dood, heb ik toen tegen een
mens die mij zeer lief was en die het bijna niet meer zag zitten, moeten zeggen:
Sorry ik heb de hele reis met je mee mogen maken, maar als jij de keuze maakt
om euthanasie te willen, kan ik jou dat stukje van de reis niet vergezellen, na jouw
overlijden zal ik weer doen wat nodig is.!!

Wat betreft palliatieve zorg, dat zou nog stukken beter kunnen. "Helaas". Vaak zie
je bij een goede pijnbestrijding dat de vraag om euthanasie (soms) afneemt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 dec 2006 23:06

Harm-J schreef:Sorry ik heb de hele reis met je mee mogen maken, maar als jij de keuze maakt
om euthanasie te willen, kan ik jou dat stukje van de reis niet vergezellen

Zo, dat is pas echt keihard zeg, zoiets is reuze moeilijk, het lijkt me ook echt erg om er bij te zijn, maar op het laatste moment laat je iemand toch niet in de steek :shock:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 dec 2006 23:14

Cisca schreef:maar op het laatste moment laat je iemand toch niet in de steek :shock:

Toch wel. Ik respecteer zijn keuze, mijn keuze (om er niet bij te kunnen zijn)
moet ook gerespecteerd kunnen worden. Er wel bij zeggend dat ik de moge-
lijkheid heb gehad om de persoon van te voren vertellen wat mijn mening is
over euthanasie.

Met de persoon is btw alles gelukkig weer op het goede spoor gekomen. Dit
was helaas wel voor korte tijd.
Misschien dat ik binnenkort weer voor de keuze kom te staan, mijn mening
zal toch het zelfde blijven. God beslist over het tijdstip van sterven, niet de
mens.!

Er zijn natuurlijk verschillende vormen van euthanasie, je kunt ook op het
moment van het toedienen van "de" medicatie of anderzins even de ruimte
te verlaten,om er vlak na weer terug te keren.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 dec 2006 23:58

Harm-J schreef:Misschien dat ik binnenkort weer voor de keuze kom te staan, mijn mening zal toch het zelfde blijven. God beslist over het tijdstip van sterven, niet de mens.!

Gelukkig denkt mijn directe omgeving er anders over, euthanasie is anders niet zomaar even te regelen, 'k heb er pas nog een heel artikel over gelezen.
Mij lijkt het echt erg om als die afspraak is gemaakt te wachten tot dat moment, daarom ga ik tzt voor een alternatieve oplossing.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 06:41

Gerdien B. schreef:God gaat voor de mensen bij mij als christen. Als ik van jou dat op zij moet zetten, dan verwerp ik ook nog is God en mezelf. Aangezien het geloof en ik 1 zijn.

Van mij moet je natuurlijk helemaal niks, alsjeblieft niet zeg. Je ben een schat van een meid/vrouw dus verander daar alsjeblieft niks aan. Dat ik het persoonlijk moeilijk verteren zou vinden God boven mijn naasten te stellen wil nog niet zeggen dat ik het anderen kwalijk neem dat ze het wél doen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2006 12:32

Cisca schreef:
Harm-J schreef:Sorry ik heb de hele reis met je mee mogen maken, maar als jij de keuze maakt

Zo, dat is pas echt keihard zeg, zoiets is reuze moeilijk, het lijkt me ook echt erg om er bij te zijn, maar op het laatste moment laat je iemand toch niet in de steek :shock:

En tóch ben ik het hier mee eens....
Ik wil God meer gehoorzaam zijn dan de mens...Ja en wat dan als het je moeder is.....
Een enorm moeilijk dilemma...maar toch...Hij verdiend alle Eer!!

En om weer op mrsokkie terug te komen.....Ik merk dat vragen om euthanasie ook vaak een wanhoopsdaad is ( gisteren Wéér mee gemaakt)
En waarom??om dat palliatieve zorg veel beter kan! Als je als mens zo lijdt, aan pijn, uitputting en angst is juist de wens om dood te zijn groot..(zoals ook bij psychisch lijden). Wanneer je iemand juist in de terminale fase iemand palliatieve zorg verleend kan het afscheid heel anders verlopen. Meneer X vroeg het gisteren ook,.....daarom ben ik eerst ingegaan op het waarom ipv gelijk een scanarts bellen. Je kunt dan ingaan op zijn angstenm, onzekerenheden en daar het palliatieve team voor isnschakelen. En juist dat weten, en al wat we konden bieden aan verlichting was hem meer dierbaar!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 dec 2006 12:43

essieee schreef:
Cisca schreef:

Ik wil God meer gehoorzaam zijn dan de mens...Ja en wat dan als het je moeder is.....

'k Weet dat je er zo over denkt, logischerwijs denk ik daar anders over, ook als het je moeder is...wil je die dan zo lang mogelijk zinloos laten lijden, het kan ook barmhartig zijn iemand uit z'n lijden te verlossen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2006 12:51

Cisca schreef:
essieee schreef:
Cisca schreef:

'k Weet dat je er zo over denkt, logischerwijs denk ik daar anders over, ook als het je moeder is...wil je die dan zo lang mogelijk zinloos laten lijden, het kan ook barmhartig zijn iemand uit z'n lijden te verlossen.

Dat Voel ik ook wel zo...maar Mijn Vader vraagt wat anders van me.
En ik zou mijn ma op alle fronten willen bijstaan, maar dat...dat kan ik niet!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 13:33

Essieee schreef:Dat Voel ik ook wel zo...maar Mijn Vader vraagt wat anders van me.

Als ik naar Jezus kijk, dan weet ik nog zo net niet of de Vader wil dat mensen uitzichtloos lijden en of het niet verkort mag worden. Ik heb al eerder aangegeven dat ik geloof dat God veel en veel barmhartiger is dan wij ook maar kunnen vermoeden.
Ik ben het wél met je eens dat er heel veel meer kan in de pallitatieve zorg, waardoor mensen veel minder pijn lijden. Toch zit daar ook een glijdende schaal in, want het toedienen van morfine - sedatie - gaat vaak over in de dood. En wie zegt mij dat het niet toch een te hoge dosis is geworden? Oftewel toch verkapte euthanasie?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 13:47

essieee schreef:
Cisca schreef:
essieee schreef:
Cisca schreef:

Dat Voel ik ook wel zo...maar Mijn Vader vraagt wat anders van me.

Wil jouw Vader dan dat jouw moeder onnodig lijdt, terwijl zij een zachte, kalme dood sterven kan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”