Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 dec 2006 13:00

tweetietwee schreef:ik draag een hoed niet vanwege 1 korinthe 11, maar vanwege romeinen 14. Daar staat dat zulke dingen (want volgens mij valt ook dit onder de gebruiken, Paulus noemt daar als voorbeeld alleen wat je eet en hoe je je dagen invult) geen reden voor aanstoot mogen zijn.

Omdat ik anderen dus niet wil ergeren (ik zit in een kerk waar de kerkenraad het op prijs stelt als vrouwen een hoed dragen tijdens de kerkdienst) schik ik mij (met een simpele hoed overigens) en hoop ik dat we op die manier het samen over belangrijker dingen kunnen hebben.

Sluit ik me helemaal bij aan. Met genoegen daar ik ook voor de lol soms op straat, 's winters, mutsjes en baretjes draag.

jnien

Berichtdoor jnien » 19 dec 2006 17:15

Race406 schreef:
jnien schreef:8)

Ik vind dat het wel meer een gevoel geeft dat de dominee echt bij jullie allemaal hoort, dat het ook 'maar een mens' is..
Ik heb nooit catechisatie van een dominee gehad, wij hebben van een ouderling; netjes in pak..

Als je echt altijd als je met de Bijbel bezig bent een hoedje op moet.. :?
Dat deden ze overigens in de tijd van de bijbel toch zeker ook niet?

Nog 1 keer dit:
Met de opening en de sluiting van catechisatieseizoen; wat in de kerk word gehouden, hoeven we geen hoedje op... :? :roll:

Zo zie je maar weer: Het is altijd zo geweest, dus zo blijft het ook. Er wordt niet over gepraat, omdat men het niet wil of kan uitleggen. Ik denk zelf dat ze het niet kunnen uitleggen.... En dat terwijl men al die jaren iets op een bepaalde manier doet... :shock:

Idd :roll:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 dec 2006 06:43

tweetietwee schreef:ik draag een hoed niet vanwege 1 korinthe 11, maar vanwege romeinen 14. Daar staat dat zulke dingen (want volgens mij valt ook dit onder de gebruiken, Paulus noemt daar als voorbeeld alleen wat je eet en hoe je je dagen invult) geen reden voor aanstoot mogen zijn.

Omdat ik anderen dus niet wil ergeren (ik zit in een kerk waar de kerkenraad het op prijs stelt als vrouwen een hoed dragen tijdens de kerkdienst) schik ik mij (met een simpele hoed overigens) en hoop ik dat we op die manier het samen over belangrijker dingen kunnen hebben.

Ok, hierin kan ik me ook in vinden. Maar in bepaalde gemeentens gaat het om hoe groot is jouw hoed, of hoe duur is jouw hoed. Dus een complete modeshow. En daar kan ik mij stierlijke aan ergeren.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 dec 2006 15:43

Het valt me op dat bij de meeste refowebbers het hoeden/broeken en liturgiegebruik meer bijzaak is, terwijl in refo-kerken dit om te zien niet het geval is.
Hoe ziet een refo-gemeente er over 50 jaar uit? Zou het hoed/broek verhaal dan nog een punt zijn of twisten we dan over andere zaken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 dec 2006 15:55

Ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die er erg veel waarde aan hechten, maar mij is ook al eerder opgevallen dat de refojongeren stukken genuanceerder denken dan de ouderen.

Ik hoop dat daarmee het begin is gezet, met het stoppen van het vreselijk veroordelen van elkaar op uiterlijkheden. Hoop echt dat de jongeren van nu, straks een positieve invloed kunnen uitdragen in hun gemeentes
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 24 dec 2006 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 23 dec 2006 20:28

pol schreef:Het valt me op dat bij de meeste refowebbers het hoeden/broeken en liturgiegebruik meer bijzaak is, terwijl in refo-kerken dit om te zien niet het geval is.
Hoe ziet een refo-gemeente er over 50 jaar uit? Zou het hoed/broek verhaal dan nog een punt zijn of twisten we dan over andere zaken?

Zijn refoweppers represenatief voor refo-jongeren?

Ik ben het niet helemaal eens met Tweetietwee, die vanwege Romeinen 14 een hoed draagt. Om een mooie zin van dr. Van Bruggen (commentaar Romeinen) aan te halen: "..Ten onrechte wordt dit gedeelte vaak gelezen alsof de 'ergernis' van de zwakke de maatstaf zou zijn voor de gelovige. Het gaat niet om irritatiegevoelens, maar om het risico dat de zwakke zijn blijdschap verliest en ten val komt doordat hij zonder geloof eet en drinkt. Dit onheil van de naaste moet worden voorkomen. Niet het zwarte gezicht regeert, maar de liefde neemt voorzorg".

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 dec 2006 07:17

Gerdien B. schreef:Ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die er erg veel waarde aan hechten, maar mij is ook al eerder opgevallen dat de refojongeren stukken genuanceerder denken dan de ouderen.

Ik hoop dat daarmee het begin is gezet op het vreselijk veroordelen van elkaar op uiterlijkheden. Hoop echt dat de jongeren van nu, straks een positieve invloed kunnen uitdragen in hun gemeentes

Dat heb je heel mooi gezegd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2006 12:16

pol schreef:Het valt me op dat bij de meeste refowebbers het hoeden/broeken en liturgiegebruik meer bijzaak is, terwijl in refo-kerken dit om te zien niet het geval is.

Een oecumenische PKN
Een vrijzinnige GKV/CGK/NGK
Een restant orthodoxie

Dat is mijn visie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 dec 2006 13:14

Jort schreef:

Ik ben het niet helemaal eens met Tweetietwee, die vanwege Romeinen 14 een hoed draagt. Om een mooie zin van dr. Van Bruggen (commentaar Romeinen) aan te halen: "..Ten onrechte wordt dit gedeelte vaak gelezen alsof de 'ergernis' van de zwakke de maatstaf zou zijn voor de gelovige. Het gaat niet om irritatiegevoelens, maar om het risico dat de zwakke zijn blijdschap verliest en ten val komt doordat hij zonder geloof eet en drinkt. Dit onheil van de naaste moet worden voorkomen. Niet het zwarte gezicht regeert, maar de liefde neemt voorzorg".

idd! Uit liefde voor diegene die er moeite mee hebben dat ik zonder hoed/ pet in de kerk kom, zet ik een hoed op. Vandaag ben ik in een kerk geweest waar het niet gebruikelijk is om een hoed op te doen en dan doe ik dat ook niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 24 dec 2006 17:23

Gerdien B. schreef:
Jort schreef:

idd! Uit liefde voor diegene die er moeite mee hebben dat ik zonder hoed/ pet in de kerk kom, zet ik een hoed op. Vandaag ben ik in een kerk geweest waar het niet gebruikelijk is om een hoed op te doen en dan doe ik dat ook niet.

Dat zeg ik dus niet. Naar mijn idee is het onzin om een hoed op te zetten omdat anderen dat willen. Zou over die anderen daardoor onheil komen??? Zou een "zwakke" (zijn de 'pro-hoedenmensen' "zwakken"???) daardoor zijn blijdschap verliezen??? Kortom, als je vanwege de sfeer in een gemeente een hoed op hebt kan ik maar één ding zeggen: Het zwarte gezicht regeert. Naar mijn idee gaat Romeinen 14 echt over andere dingen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 dec 2006 19:15

Optimatus schreef:

Een oecumenische PKN
Een restant orthodoxie

Dat is mijn visie.

Een vrijzinnige GKV/CGK/NGK? Dat denk ik niet! Wel meer oecumenisch, maar vrijzinnig? dat geloof ik niet. Waar baseer je die gedachte op?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 25 dec 2006 09:07

Race406 schreef:
Optimatus schreef:

Een oecumenische PKN
Een restant orthodoxie

Dat is mijn visie.

Een vrijzinnige GKV/CGK/NGK? Dat denk ik niet! Wel meer oecumenisch, maar vrijzinnig? dat geloof ik niet. Waar baseer je die gedachte op?

nou, is allemaal beetje offtopic, maar het lijkt mij ook niet juist. Misschien dat je het zou willen, maar het dat is niet de werkelijkheid en al het niet worden ook. De PKN blijft heel breed, GKV en NGK worden wat 'charismatischer', CGK blijft breed of scheurt en wat versta je onder orthodoxie? De bevindelijken (m.n. GG) zullen naar mijn idee ook blijven bestaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2006 09:10

zolang ze genoeg kinderen blijven krijgen wel :) (ik wou eigenlijk "maken" neerzetten ipv "krijgen" maar besefte net op tijd dat dat niet helemaal gereformeerd verantwoord is om te zeggen :P)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 dec 2006 19:25

Marnix schreef:zolang ze genoeg kinderen blijven krijgen wel :) (ik wou eigenlijk "maken" neerzetten ipv "krijgen" maar besefte net op tijd dat dat niet helemaal gereformeerd verantwoord is om te zeggen :P)

Grote kinderscharen met veel meiden.... kostenplaatje hoeden loopt erg op hoor! :lol:

jnien

Berichtdoor jnien » 15 jan 2007 12:50

:D

Terug naar “Archief”