euthenasie bij uitzichtloos en ondraagelijk lijden? (Betoog)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 00:45

Machiavelli schreef:
MrSokkie schreef:Ook in Zuid-Amerikaanse landen waar het katholicisme nog een factor is worden artsen vervolgd wegens het plegen van euthenasie en abortus. Een 12 jarig meisje dat zwanger is nadat ze bruut is misbruikt door haar eigen vader. De zwangerschap volbrengen betekent de dood voor zowel meisje als baby, dus wordt er abortus gepleegd. En vervolgens worden de artsen aangeklaagd.... Het is toch niet te geloven.
Toch zit daar, imho, nog een groot verschil in vergeleken met euthanesie. Bij abortus wordt een leven vroegtijdig afgebroken, omdat het ánderen beter uitkomt(Wat scherp geformullerd, maar je ziet mijn punt), terwijl er bij abortus, als het goed is, de patient er zélf voor kiest om er een einde aan te maken.

Ja ben ik wel volkomen met je eens! Scherp opgemerkt!
Veranderd dat je visie nog??

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 dec 2006 00:48

essieee schreef:

Bij mij wel. Ik ben mordicus tegen abortus, al is het voorbeeld van MrSokkie natuurlijk ontzettend schrijnend en kan ik de abortus ansich ook wel begrijpen. Goedkeuren niet th0.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 00:49

Machiavelli schreef:
essieee schreef:

Bij mij wel. Ik ben mordicus tegen abortus, al is het voorbeeld van MrSokkie natuurlijk ontzettend schrijnend en kan ik de abortus ansich ook wel begrijpen. Goedkeuren niet th0.

Terwijl het in deze casus vastgelegd is dat beide het niet zullen overleven!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 dec 2006 07:40

Machiavelli schreef:Toch zit daar, imho, nog een groot verschil in vergeleken met euthanesie. Bij abortus wordt een leven vroegtijdig afgebroken, omdat het ánderen beter uitkomt(Wat scherp geformullerd, maar je ziet mijn punt), terwijl er bij abortus[euthenasie?], als het goed is, de patient er zélf voor kiest om er een einde aan te maken.

Natuurlijk zit er verschil in. De overeenkomst is echter dat het beide met zeer grote terughoudendheid en zorgvuldigheid moet worden toegepast. Daar ging het mij eigenlijk ook niet om. Het ging er mij om dat een mensenleven inderdaad heilig is, en dat levens beschermd moeten worden, maar niet ten koste van alles. Want dan krijg je Italiaanse praktijken waarbij mensen tegen hun wil behandeld worden, of Terry Schiaggo, die Amerikaanse comapatient die al jaren aan allerlei apparaten hing terwijl je gewoon kon aantonen dat er zo veel hersenschade was dat ze letterlijk niet veel meer was dan een plant.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 dec 2006 07:46

essieee schreef:Als men mij vraagt om euthanasie is het mij PLICHT te verwijzen naar een huisarts. Wanneer men mij vraagt om mijn visie MAG ik uitleggen waarom ik vanuit bijbels oogpunt tegen ben!

Dat begrijp ik wel, maar ik denk toch dat jouw mening mij bijzonder weinig zou kunnen schelen als IK degene ben die ondraaglijk en uitzichtloos lijdt en jij niet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 14:35

MrSokkie schreef:
essieee schreef:Als men mij vraagt om euthanasie is het mij PLICHT te verwijzen naar een huisarts. Wanneer men mij vraagt om mijn visie MAG ik uitleggen waarom ik vanuit bijbels oogpunt tegen ben!

Dat begrijp ik wel, maar ik denk toch dat jouw mening mij bijzonder weinig zou kunnen schelen als IK degene ben die ondraaglijk en uitzichtloos lijdt en jij niet.

En toch zijn clienten erg gesteld op je mening..en heb ik het ook mee gemaakt dat iemand er door geraakt werd en er NIET voor koos..( dankzij God)

Euthanasie is een vorm van onmacht...soms zijn er nog wel andere mogelijkheden waardoor het lijden dragelijk wordt!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 dec 2006 15:03

essieee schreef:
En toch zijn clienten erg gesteld op je mening..en heb ik het ook mee gemaakt dat iemand er door geraakt werd en er NIET voor koos..( dankzij God)

Euthanasie is een vorm van onmacht...soms zijn er nog wel andere mogelijkheden waardoor het lijden dragelijk wordt!
Soms ook niet. En dan? Iemand eindeloos in leven houden. Tegen zijn/haar wil in?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 dec 2006 15:50

essieee schreef:Euthanasie is een vorm van onmacht...soms zijn er nog wel andere mogelijkheden waardoor het lijden dragelijk wordt!

Ja natuurlijk is het onmacht, maar soms ben je als mens ook machteloos. Als je dan niet een soort basis hebt waar je op kan vertrouwen, bijvoorbeeld een basis in religie, dan zit je er maar mooi mee. En het lijden dragelijk maken? Als ze de dosis morfine die mijn oom kreeg vlak voor hij geeuthenaseerd werd verder zouden verhogen zou hij daar aan zijn doodgegaan en nog werd hij helemaal gek van de pijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2006 16:27

Machiavelli schreef:
essieee schreef:

Soms ook niet. En dan? Iemand eindeloos in leven houden. Tegen zijn/haar wil in?

soms moet je ook de natuur zijn gang laten gaan en niet een leven onnodig rekken. Ik vind dat niet onder euthanasie vallen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 dec 2006 17:03

Gerdien B. schreef:soms moet je ook de natuur zijn gang laten gaan en niet een leven onnodig rekken. Ik vind dat niet onder euthanasie vallen.

Maar zou je de stap durven zetten van passieve naar actieve euthenasie? Uiteindelijk zie ik het als een groot gebaar van naastenliefde. Je wilt je geliefde niet kwijt, maar het willen voorkomen dat je naaste lijdt weegt dan zwaarder.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 23:18

MrSokkie schreef:
Gerdien B. schreef:soms moet je ook de natuur zijn gang laten gaan en niet een leven onnodig rekken. Ik vind dat niet onder euthanasie vallen.

Maar zou je de stap durven zetten van passieve naar actieve euthenasie? Uiteindelijk zie ik het als een groot gebaar van naastenliefde. Je wilt je geliefde niet kwijt, maar het willen voorkomen dat je naaste lijdt weegt dan zwaarder.

En juist die keuze wil, mag en kan ik niet maken!
Weet je....het klinkt miss vroom? Maar de mens gaat naar zijn eeuwige bestemming, God geeft ons genade tijd...dus ik mag daar niet zelf die stap in maken, daar ligt voor mij de grens!
Absolute actieve euthanasie is voor mij onacceptabel al zegt mijn gevoel soms ook, uit liefde zou je het gunnen!
\Maar ik heb verantwoording af te leggen aan mijn Schepper!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2006 23:27

MrSokkie schreef:

Ik kan mij vinden in de posting van Essieee.
Ik zou die keuze niet kunnen maken om iemand door actieve euthanasie te laten sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2006 23:43

Ik zou uiteindelijk mijn eigen principe aan de kant zetten, omdat het uiteindelijk de wens van de patiënt is en niet die van mijzelf.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 dec 2006 23:47

en je geweten?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 dec 2006 23:48

Ik ben geen arts dus hoefin dat opzicht niets aan de kant te zetten.
Als jij het zou willen, dan moet jij zorgen dat het vsatligt ergens op papier. Ik mag niet zomaar voor jou beslissen of jij dat wil of niet.

Terug naar “Archief”