De 'femme fatale'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 21 dec 2006 20:24

Smurffie schreef:Does You Mother Know

8)

*denkt aan de playbackshow...

de deelnemers die dit nummer deden wonnen overigens 8)
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2006 21:30

Wat ik zo enorm pijnlijk vind, is dat het zo gemakkelijk gebeuren kan, dat je een vrouw tegenkomt, waar je 'u' tegen zegt. Figuurlijk uiteraard: dat je helemaal verpletterd bent van de indruk die ze op je maakt. Dat het haast paradijselijk mooi voelt in eerste instantie. Maar vervolgens ga je merken dat het helemaal niet loopt. Je gaat twijfelen. En nog een tijdje later, gaat het erop lijken dat je gewoon helemaal met de verkeerde persoon van doen hebt. (Of het blijkt gewoon overduidelijk.)
Je wordt dan geconfronteerd met iets, wat op een heel elementaire gevoeligheid van je inspeelt, zoals niks anders dat zo ongeveer kan. En vervolgens wordt die droom dan wreed verstoord, want het enorm mooie blijkt dan onbereikbaar en dus blijkbaar niet van deze wereld (i.i.g. niet voor mij). :cry: :cry: :cry:

Maar eigenlijk is dit iets waar je doorheen moet prikken. Want het is natuurlijk wel gebaseerd op heel oppervlakkige indrukken.

André schreef:
Tegelijkertijd constateer ik ook, dat juist die 'femmes fatales' de opwindendste herinneringen opleveren, waar ik zeer gepassioneerd over kan vertellen.
Maw je keek alleen naar de buitenkant zonder je te verdiepen in de vrouw zelf?

Zoiets zal er inderdaad aan de hand geweest zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2006 21:46

Dreamster schreef:

8)

Ik ken van ABBA een nummer met die titel.
Ziehier voor de tekst. Een heerlijk flirtnummer :wink: , als ik het zo eens bekijk. (Waarbij de raadgevingen van het verstand ook bezongen worden.)

Afbeelding

Waarmee je mij gelijk op een goed muzikaal idee brengt. Total Touch gaat ogenblikkelijk uit mijn CD-speler, en ik leg er ABBA in. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 00:55

Boekenlezer schreef:Wat ik zo enorm pijnlijk vind, is dat het zo gemakkelijk gebeuren kan, dat je een vrouw tegenkomt, waar je 'u' tegen zegt. Figuurlijk uiteraard: dat je helemaal verpletterd bent van de indruk die ze op je maakt. Dat het haast paradijselijk mooi voelt in eerste instantie. Maar vervolgens ga je merken dat het helemaal niet loopt. Je gaat twijfelen. En nog een tijdje later, gaat het erop lijken dat je gewoon helemaal met de verkeerde persoon van doen hebt. (Of het blijkt gewoon overduidelijk.)
Je wordt dan geconfronteerd met iets, wat op een heel elementaire gevoeligheid van je inspeelt, zoals niks anders dat zo ongeveer kan. En vervolgens wordt die droom dan wreed verstoord, want het enorm mooie blijkt dan onbereikbaar en dus blijkbaar niet van deze wereld (i.i.g. niet voor mij). :cry: :cry: :cry:

Maar eigenlijk is dit iets waar je doorheen moet prikken. Want het is natuurlijk wel gebaseerd op heel oppervlakkige indrukken.

André schreef:
Tegelijkertijd constateer ik ook, dat juist die 'femmes fatales' de opwindendste herinneringen opleveren, waar ik zeer gepassioneerd over kan vertellen.

Wat ik me dan afvraag Boekenlezer, ligt dat dan zo zeer bij die vrouw??

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 dec 2006 13:24

Natuurlijk Essieee, dat is al van den beginne zo geweest. Eva heeft Adam verleid, en niet andersom. 8)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 22 dec 2006 14:11

Boekenlezer schreef:
Dreamster schreef:

8)

Ziehier voor de tekst. Een heerlijk flirtnummer :wink: , als ik het zo eens bekijk. (Waarbij de raadgevingen van het verstand ook bezongen worden.)

Afbeelding

Waarmee je mij gelijk op een goed muzikaal idee brengt. Total Touch gaat ogenblikkelijk uit mijn CD-speler, en ik leg er ABBA in. :)

Hij is van abba en hij is klikbaar :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 dec 2006 14:58

Collateral schreef:Natuurlijk Essieee, dat is al van den beginne zo geweest. Eva heeft Adam verleid, en niet andersom. 8)

Wat dan ook weer veel over die man zegt, wie laat zich nu door mooie praatjes verleiden! 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 dec 2006 15:50

essieee schreef:
Collateral schreef:Natuurlijk Essieee, dat is al van den beginne zo geweest. Eva heeft Adam verleid, en niet andersom. 8)

Wat dan ook weer veel over die man zegt, wie laat zich nu door mooie praatjes verleiden! 8)

Tja, in het paradijs mag je toch wel verwachten dat je je eigen vrouw kunt vertrouwen. :P

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 dec 2006 18:12

Dreamster schreef:
Boekenlezer schreef:
Dreamster schreef:

8)

Afbeelding

Idd, BL, vandaar dat ik het nummer uitkoos 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2006 18:49

Smurffie schreef:
Dreamster schreef:
Boekenlezer schreef:
Dreamster schreef:
Smurffie schreef:Does Your Mother Know

8)

Afbeelding

Idd, BL, vandaar dat ik het nummer uitkoos 8)

O, ik ontdek nu pas dat daar een lied te beluisteren is! :oops:
Ja, er staat ook zóveel omheen! :o
Ik dacht echt even, toen ik het oppervlakkig voor het eerst zag: vanwaar dat allemaal?
Maar goed, 'Does your mother know?' van ABBA is er dus te beluisteren, of te laden. Als ik het wil beluisteren, doe ik er toch beter aan dat via mijn eigen CD te doen. Want hoewel ik een snelle internetverbinding heb, hapert 'ie steeds als ik dat direct via die pagina wil doen.

Maar dat heb je wel treffend uitgekozen. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2006 19:04

essieee schreef:
Boekenlezer schreef:Wat ik zo enorm pijnlijk vind, is dat het zo gemakkelijk gebeuren kan, dat je een vrouw tegenkomt, waar je 'u' tegen zegt. Figuurlijk uiteraard: dat je helemaal verpletterd bent van de indruk die ze op je maakt. Dat het haast paradijselijk mooi voelt in eerste instantie. Maar vervolgens ga je merken dat het helemaal niet loopt. Je gaat twijfelen. En nog een tijdje later, gaat het erop lijken dat je gewoon helemaal met de verkeerde persoon van doen hebt. (Of het blijkt gewoon overduidelijk.)

André schreef:

Wat ik me dan afvraag Boekenlezer, ligt dat dan zo zeer bij die vrouw??

Tja, dat is net hoe je het bekijkt. :-k
De meest doeltreffende bepaling van de oorzaak lijkt mij nog de zondeval van Genesis 3: toen is de schepping verpest.
Het is typerend voor deze zondige wereld, dat mooie dingen, die je kwetsbaar maken, desastreus uit kunnen werken.

Kijk, die gevoeligheid, die ik in mijn eerste twee alinea's beschrijf, vind ik op zich iets vrij onschuldigs. Het lijkt mij niet verboden om diep onder de indruk van een vrouw te geraken. Ook niet als dat gebeurt op een manier, die praktisch gezien niet zo heel erg handig is. Op zichzelf gezien is die gevoeligheid eigenlijk iets heel moois.
Tsja, en kun je het zo'n persoon dan aanrekenen, dat ze op dat moment stomtoevallig nèt niet verliefd is? Nee natuurlijk!
Kortom, een schuldige kan ik in dit verhaal niet aanwijzen.

Belangrijker vind ik de vraag: hoe gaat de persoon met jouw gevoeligheden om? Doet ze dat op een faire manier, of niet? En dan constateer ik, dat de een dat beter doet dan de ander.
Iemand die dat erg goed doet - ik heb ook zulke voorbeelden meegemaakt! - ben ik niet geneigd om een 'femme fatale' te noemen. Dergelijke vrouwen zijn helemaal niet zo gevaarlijk, want je bezeert je niet meer aan ze dan strikt nodig is. Voor dergelijke vrouwen kan ik zelfs uitermate veel sympathie opbrengen.
Een 'femme fatale' is meer iemand, die dat op een vrij beroerde manier doet. Iemand, waar je je enorm aan bezeren kan. Tja, en die vrouwen zijn er nou eenmaal ook. In hoeverre je ze dat aan kan rekenen is ook uitermate lastig te bepalen, want het is zeer de vraag: in hoeverre voelen ze aan wat ze doen? Van iemand die dat invoelingsvermogen niet heeft, kun je moeilijk erg anders verwachten, hoe vervelend het ook is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2006 19:22

Aragorn schreef:Ja, dat is ook weer waar. Als ik als een donderslag bij heldere hemel opeens verliefd op het eerste gezicht zou worden weet ik ook niet in hoeverre ik dit nog kan praktiseren. 8)

Met verliefdheden op het eerste gezicht heb ik geen ervaring. Maar ja, het kan gebeuren dat je maar zo verliefd wordt, en dat het alleen maar dieper wil worden. En dan...?
Nu, daar weet ik wel wat raadgevingen voor:
- Probeer te voorkomen dat je je erdoor te veel laat beheersen, en blijf zo normaal mogelijk doen. Laat je niet gek maken. Blijf zo veel mogelijk normaal sociaal gedrag vertonen naar iedereen (d.i.: de sociale aandacht breed houden). Wees vooral niet bang voor wat ze over je zal denken. Probeer te relativeren.
- Probeer er niet de hele dag aan te denken als het even kan, maar blijf nuchter. Laat je er niet te veel door meeslepen. Voorkom te veel dagdromerij. Want wat het al of niet gaat worden, moet de praktijk bewijzen.
- Ken je grenzen. Ga daar niet overheen in idealisme, want dan ga je dingen doen die geheid mislukken. Gun jezelf de rust die je nodig hebt.
Dit zijn van die dingen die steeds beter lukken, naarmate de leeftijd van jezelf toeneemt, zo is mijn ervaring. Met een dergelijke inslag heb ik ervaringen die helemaal niet zo verkeerd zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 dec 2006 20:03

Een 'femme fatale' is meer iemand, die dat op een vrij beroerde manier doet. Iemand, waar je je enorm aan bezeren kan. Tja, en die vrouwen zijn er nou eenmaal ook.

Is het je wel eens opgevallen dat degenen van wie je het meest houd, ook in staat zijn je het meest te kwetsen? Stel, ik kom een voor mij totaal onbekende tegen op straat en die roept; ''Je bent een nul, niets waard!'. Daar lach ik om, want die persoon kent me niet, weet niets van mij, dus het doet me ook niets. Als een bekende dat tegen je zegt, denk je er over na. Hij of zij heeft je gekwetst, want diegene zal wel een reden hebben om dat te zeggen. Ook als je verliefd bent. Je hecht er waarde aan hoe hij/zij over jou denkt, je vind dat belangrijk. Je geeft om diegene en zo iemand hoeft ook maar íets (in jouw ogen) negatiefs te zeggen wat hard aankomt, terwijl hij/zij het waarschijnlijk helemaal niet zo bedoelt :)

(Niet alle vrouwen zijn niet te volgen 8) )

:wink:

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 23 dec 2006 14:13

En waar hoorde ik dat nou laatst? *denkt diep na*

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Debor@ » 23 dec 2006 16:39

Boekenlezer schreef:En het zou me helemaal niets verbazen als er ook een omgekeerde versie van bestaat: dames, die zich onweerstaanbaar aangetrokken hebben gevoeld tot de verkeerde man. Zeg maar, de 'homme fatal'.
Jep. De eerste keer dat ik 'm zag was het 'wow', een soort van elektrische schok waar je niet tegen bestand bent. Maar meteen was er ergens op de achtergrond zo'n peststemmetje met 'het kan toch niks worden', en dat stemmetje had/ heeft nog gelijk ook. Het kán niks worden en toch iedere keer dat ik hem zie (niet veel gelukkig) toch weer die twijfels: zou er nou echt geen mogelijkheid zijn om... Het hoofd koel houden maar en vechten tegen die rotkriebels.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Terug naar “Archief”