Christian Culture only?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 22:05

henkie schreef:Toen is de discussie op dit forum gestart ja. Maar dat wil niet zeggen dat er niet over gedacht en gesproken is. Zoals gezegd zijn sommige zaken me al langer een doorn in het oog.

Ok, maar je gaf aan dat per topic bekeken werd hoe te reageren. En als je vervolgens voor ingrijpen in z'n algemeenheid aangeeft dat het opzoeken van de grenzen de reden is kun je ws. wel voorstellen dat ik je deze vermeende aantijging kwalijk nam.

Daarom zeg ik ook: waarom kan het nú wél (op de goede manier,red.). Je las mijn reactie niet goed.

Ik zie dat je het idd ook zo kunt lezen. Mijn excuses.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2006 10:33

Even een algemene reactie:
In het 'echte' leven discussieer je toch ook genoeg over seculiere muziek/films/kunst e.d., waarom dan niet op Refoweb? Ik vind dat die onderwerpen bespreekbaar moeten zijn en juist op refoweb kan dan mooi tegengas gegeven worden door (deskundige) mensen die gevaren zien in dergelijke kunstuitingen. Dat zie je toch ook in de vragenrubriek? En juist omdat de vragenbeantwoorders daar niet altijd met kennis van zaken spreken, kan het KCM-forum een mooi verlengstuk zijn om wél inhoudelijk/met steekhoudende argumenten verder te praten. Ik post zelf niet of nauwelijks in KCM, maar lees daar wel vaak mee, hartstikke nuttig om je eigen oordeel/mening te vormen.
Wat dat betreft is het alleen maar roepen dat een bepaalde band/film mooi is natuurlijk minder zinvol. Daarom zou ik liever als regel zien dat je niet ongefundeerd kan/mag roepen dat iets goed of slecht is (ook zgn. refo-muziek), maar dat Top-10-en e.d. -over alle soorten muziek/kunst/whatever- beargumenteerd 'moeten' worden.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

topkok

Berichtdoor topkok » 20 dec 2006 10:14

ik heb even een aantal pagina's door zitten lezen,

ik denk dat je het niet KUNT verbieden, praten over seculiere muziek, ik denk dat je dat in JOUW relatie met God met kunnen bepalen, kijk de een kan het wel met God seculiere muziek luisteren, de ander, kan dat in een relatie met God wel helemaal niet, Refoweb kan daar geen 'wet' voor maken, of wel of niet over seculiere muziek luisteren, of concerten aankondigen, en als jij weet dat er in dat topic dingen besproken worden die jij liever niet ziet, KIJK ZE DAN GEWOON NIET IN!! makkelijk toch?

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 20 dec 2006 11:07

topkok schreef:ik heb even een aantal pagina's door zitten lezen,

ik denk dat je het niet KUNT verbieden, praten over seculiere muziek, ik denk dat je dat in JOUW relatie met God met kunnen bepalen, kijk de een kan het wel met God seculiere muziek luisteren, de ander, kan dat in een relatie met God wel helemaal niet, Refoweb kan daar geen 'wet' voor maken, of wel of niet over seculiere muziek luisteren, of concerten aankondigen, en als jij weet dat er in dat topic dingen besproken worden die jij liever niet ziet, KIJK ZE DAN GEWOON NIET IN!! makkelijk toch?

Als in: op RW moet alles kunnen, want iedereen beslist toch lekker zelf wat er 'in zijn relatie met God kan' ?

Sommige dingen zijn ronduit niet te rijmen met de tien geboden, en die zouden dus in geen enkele relatie met God passen ;)

sela

Berichtdoor sela » 20 dec 2006 11:07

mocht men alleen voor niet-seculiere muziek gaan dan is het natuurlijk een goed idee de titel van het subforum te veranderen. kunst of cultuur kan het dan niet meer genoemd worden. ik stel zoiets als 'muziek, boeken en verantwoorde aanverwanten die vallen onder de reformatorische subcultuur' voor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2006 13:03

Een heilloze weg en actieve euthanasering van KCM zal dat zijn.. zelfs in het RD worden allerhande seculiere kunstuitingen besproken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 dec 2006 21:07

Ehm, volgens mij is er nog geen hint gegeven dat niet-Christelijke muziek of andere cultuuruitingen niet besproken mogen worden. De problemen liggen voornamelijk bij promotie. De scheidslijn is niet altijd duidelijk. Een top 10 lijstje en een concertagenda zit dicht bij promotie daarom is daar ingegrepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

henkie
Beheerder

Regels

Berichtdoor henkie » 20 dec 2006 22:31

De muziek, films, boeken en andere kunstuitingen die je op dit forum aantreft, hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat Refoweb hier ook achter staat. We laten iedereen hier zelf een afweging in maken.
Mocht je desondanks vinden dat er geen plaats is voor dergelijke postings, laat dat dan in een report weten voorzien van de reden waarom je dat vindt.

Muziek)

Concerten:
Het is niet de bedoeling dat je seculiere concerten onder de aandacht brengt. Deze topics gaan vaak samen met een vorm van promotie van deze festivals en daar kunnen we onmogelijk achterstaan. Mede gezien het karakter van dit soort bijeenkomsten met behoorlijk wat drank-, drugs- en sexconsumptie. Alleen concerten van christelijke bands, christelijke artiesten en/of christelijke muziek zijn derhalve toegestaan.
Zie bijvoorbeeld: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=16172

Artiesten:
Artiesten die bekend staan om hun uitgesproken anti-christelijke houding zien we liever niet. (bijvoorbeeld Black Sabbath, Eminem, Marilyn Manson e.a.)

Muziekstijlen:
Muziekstijlen die flirten met dood en verderf (dat tot uiting komt in kleding, uiterlijk, podiumacts, platenhoezen, zang e.d.) zoals diverse metal-stijlen zijn niet gewenst op Refoweb.
De zogenoemde christelijke varianten daarvan kunnen we niet combineren met het brengen van het heilig evangelie. Deze worden dan ook geweerd van het forum.

Songtekst:
teksten met vloeken, schuttingtaal en/of een verheerlijking/promotie van niet-bijbelse levenswijzen zijn niet welkom.

Films)

Besprekingen van seculiere films zijn toegestaan als de inhoud ook ter sprake komt. We stellen hiermee films op een lijn met boeken. Het enkel aanprijzen (zoals de topics met filmtips en top10’s uit het verleden) valt daar niet onder.
Uit onderzoek blijkt dat 90% naar films kijkt. (zie http://refdag.nl/dossier/698/Jongeren+%26+media.html) Daarom kiezen we er voor om een inhoudelijke discussie toe te staan en het niet te verbieden.

Boeken en gedichten)

Mogen allemaal besproken worden. Het gaat hier vrijwel altijd om een inhoudelijke discussie.

Overige kunstuitingen)

Mogen geen shockerend materiaal bevatten.

Bijzondere situaties:

Het posten van feitelijkheden, zoals:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=17248
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=17248
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15079
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5764
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10218

zijn toegestaan. Hiermee wordt ook aangegeven wat er onder de refo-jongeren leeft en hier is (en mág) geen sprake van enige vorm van promotie.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 20 dec 2006 23:08

Bij bijzondere situatie's hoort denk ik ook "wat draai je nu?" Ik zie namelijk één topic dubbel staan in het lijstje.
Auf Wiedersehen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 dec 2006 23:12

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, als ik van het weekend wat wakkerder ben zal ik nog eens goed kijken :wink:

Maar er is nu iig een duidelijk stukje beleid d:)b

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 dec 2006 23:29

T. Lindeman schreef:Bij bijzondere situatie's hoort denk ik ook "wat draai je nu?" Ik zie namelijk één topic dubbel staan in het lijstje.

klopt ja. maar het zijn slechts voorbeelden :-)

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 21 dec 2006 00:45

Ik denk dat deze regels prima zijn. Nog steeds is de lijn niet helemaal zwart-wit, maar zeker een heel stuk duidelijker. Ik durf te stellen dat helemaal zwart-wit verder niet eens mogelijk is.

Mits consequent gemodereerd, en waar nodig toegelicht zie ik hier een hele verbetering in ten opzichte van het gedoogbeleid wat tot nu toe min of meer gold.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 21 dec 2006 09:43

Refoweb, mijn complimenten. Bedankt dat jullie openstaan voor kritiek en suggesties, en daar ook concreet iets mee willen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2006 11:51

Eensgelijks. :) Resumerend begrijp ik dus dat de grens daar ligt waar promotie aan de orde is? Nu is promotie wel iets dat ook op verschillende manieren opgevat kan worden, maar dat moet in de praktijk wel goedkomen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2006 12:52

*murmeld wat over dat metal juist past bij de zwartheid en verdoemdheid van de bevindelijk-gereformeerde mens*

Maar, ik vind het een goed compromis :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”