tinos schreef:topkok schreef:
maar tinos, wie was jij dan, en zeggen we geen hoi meer???
Jongen ik heb je een hand gegeven
JIJ MIJ???????? nou wanneer dan, volgens mij niet hoor;)
Moderator: Moderafo's
leclerc schreef:Met jouw connecties bij het RD is er toch zo een interview geregeld met Knevel over dit onderwerp? Is niet gebeurd terwijl men wel vanuit de heup schiet op hem. Zeer discutabel allemaal.
We moeten het hebben van een losse opmerking van 't Hart tegenover Knevel. De waarheid zal; ongetwijfeld wat genuanceerder liggen.
Omega schreef:
Letterlijk zei hij niet te geloven in de Schepping (hij had het niet over zes dagen) maar in Intelligent Design (ID). Dan kom je echter onlosmakelijk in de knoop met het Paradijs, de zondeval en de moederbelofte. Oftewel, de basis van ons christelijk geloof.
Als je begint met te knabbelen aan de betrouwbaarheid van Gods Woord is het einde zoek. Ik kreeg het idee dat Andries graag serieus genomen wil worden door te buitenwacht. En met te ontkennen dat de aarde geschapen is door God, kom je blijkbaar een heel eind.
Ik heb door dit alles een nare smaak overgehouden van deze overigens zeer waardevolle avond. Andries als de perfecte kameleon?
Uit de bijbel kan niet worden afgeleid dat de aarde c.a 6000 jaar oud is. Er kan wel worden afgeleid dat er tussen de schepping van Adam en de huidige tijd 6000 jaar is gelegen. De dagen van Genesis 1 kun je dan ook beter niet aanduiden met scheppingsdagen, maar met herscheppingsdagen.
Overigens is het mij niet zondermeer duidelijk waarom een minder letterlijke interpretatie van de dagen in genesis 1 onmiddelijk het paradijs, de zondeval en de moederbelofte op losse schroeven zou zetten; dit lijkt mij wel het geval als Genesis 1:1 tot 2:3 niet als een geschiedenis wordt gezien, maar slechts als een gedicht. Zou je me dat kunnen leggen waarom in een andere dan de traditionele wel zo zou zijn?
Omega schreef:Prachtige theorie. Ik heb die vaker gehoord. Ouweneel hangt ook zoiets aan, waarbij hij er volgens mij zelfs vanuit gaat dat er voor de hudige schepping al eerder een aarde vol leven is geweest, maar later door God werd vernietigd. Zoals ik al zei, prachtige theorieën, maar niets wat daar in Gods Woord op wijst. Ook Jesaja niet.
Wel, als God niet letterlijk de aarde en alles wat daar in is geschapen heeft, waar komen Adam en Eva dan zo plotseling vandaan? Heeft het paradijs dan wel bestaan? Is de zondeval dan wel waar? Kortom, de schepping is de basis van Gods Woord en onvervangbaar door welke fantastische theorie dan ook.
De evolutie is een theorie. ID is een theorie, maar wat mij betreft is de schepping de enige waarheid in dit kader. ID is niets anders dan een vage poging van om geaccepteerd te worden door de seculiere wetenschap.
Als Andries met ID de schepping door God heeft bedoeld, dan weet hij dat toch erg goed te verbergen. Overigens begrijp ik dan niet waarom hij zegt niet in de schepping te geloven. Maar het kan dus zijn, zoals ik al eerder schreef, dat zijn visie op de schepping afhankelijk is van het gezelschap waarvoor hij spreekt.
De tekst ‘In den beginne schiep God de hemel en de aarde’ betekent dat God niet alleen de hemel en de aarde schiep, maar ook het noodzakelijk toebehoren, d.w.z. de engelen (zie Ps 148:2) en de hemellichamen (Job 38:7). Daarom staat er in Jes 45:18 staat dat God de aarde niet als een tohu (woestheid) heeft geschapen. Dat betekent dat de toestand van Gen 1:2 (tohu wabohu) niet van God afkomstig kan zijn. Die toestand is bewerkstelligd door de duivel.
Het is wel zo, dat er voor de toestand van Gen 1:2 op zijn minst plantaardig leven en lagere dierlijke organismen aanwezig hebben moeten zijn, want anders zou de aarde een onbewoonbaar oord na de schepping van Gen 1:1 zijn geweest, hetgeen zij volgens Jes 45:18 juist niet was. De aarde was geschikt om te bewonen.
Er staat bovendien niet in de beschrijving van dag 3 van Gen 1 dat de planten geschapen waren; er staat alleen dat de aarde de planten moest voortbrengen. Het Hebreeuwse woord bara wordt na Gen 1:1 voor het eerst weer gebruikt in Gen 1:21 (op de 5-de dag) waar sprake is van de schepping van hogere dieren.
Zo worden op de 4-de dag van Gen 1 de hemellichamen ook niet geschapen, maar alleen gemaakt, d.w.z geschikt gemaakt voor de doeleinden van God.
Hoe kun je in de traditionele theorie Job 38:7 bevredigend verklaren.
Maaikje schreef:Clarabella Koe schreef:T valt me op dat iedereen zo positief is over afgelopen donderdag...
Ik ben alleen voor de pauze geweest omdat ik het nogal druk had, maar ik vond z'n verhaal eigenlijk alleen maar heel practisch en weinig inhoudsvol.. Hij betrok God en geloof er naar mijn idee wel erg weinig bij.. Ik hoorde van m'n zus dat dat na de pauze anders was, dat is fijn.. maarja, ik vond het voor de pauze dus eigenlijk nogal tegenvallen..
Je had ook gewoon moeten blijven.
Na de pauze was ook een soort van goedmaker
Omega schreef:1. Ik zie in de door jou aangehaalde teksten geen enkel verband met een scheppingsmoment. Psalm 148:2: "Looft Hem, al Zijn engelen! Looft Hem, al Zijn heirscharen!" Job 38:7: "Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten."
2. Ook Jes. 45 bevestigt niets anders dan de gangbare scheppingsorde: "Want alzo zegt de HEERE, Die de hemelen geschapen heeft, Die God, Die de aarde geformeerd, en Die ze gemaakt heeft; Hij heeft ze bevestigd, Hij heeft ze niet geschapen, dat zij ledig zijn zou, maar heeft ze geformeerd, opdat men daarin wonen zou: Ik ben de HEERE, en niemand meer."
3. Waaruit leid je af dat de situatie uit Gen. 1:2 door de duivel gecreëerd is?
Niets wat daar m.i. op wijst. Integendeel: De aarde nu was woest en ledig. Jes. 45 spreekt over de situatie na de scheppingsdagen: "Hij heeft ze niet geschapen, dat zij ledig zijn zou, maar heeft ze geformeerd, opdat men daarin wonen zou." Let op het woord "geformeerd".
Hmm. Ik lees dat toch anders, in alle bijbelvertalingen. "En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo."
In mijn bijbels, SV/NBG/Leidse, staat niets van dit alles. Dan resten er maar twee mogelijkheden. Of de bijbelvertalers hebben het verschrikkelijk mis. Of jij zit er naast. Ik neig naar dat laatste.
Job 38:7: "Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten."
Simpel: dichterlijke vrijheid. Net als "laat al de stromen vrolijk zingen... 't gebergte vol van vreugde springen."
Het ongunstige karakter van de uitdrukking tohû wabohû blijkt verder in Jer 4:23 waar wij lezen:
Hieruit volgt dat de toestand van Gen 1:2 niet door God bewerkstelligd is. Als God die kwade toestand niet bewerkstelligd heeft, moet iemand anders dat hebben gedaan; dit kan niet iemand anders zijn gewezen dan een hemelwezen.
Daar er geen andere intelligente wezens waren dan de hemelwezens, moeten dat de satan en zijn trawanten die immers tot die categorie behoren (Job 1:6; 2:1; Ez 28:14; Openb 12:7), logischerwijze die toestand hebben veroorzaakt. Volgens de Bijbel is de satan immers de oorzaak van alle kwaad.
(Num 12:. Op grond van het voorgaande kan men niet tot een andere conclusie worden gekomen dat de schepping der engelen in Gen 1:1 is beschreven. In het Hebreeuws luidt dit vers: Berešith bârâ `Elohîm `eth haššamayîm we’eth ha’areş.
De engelen komen wij dan ook reeds tegen in Gen 1:26, waar we - nadat de uitdrukking “en God zeide” voor de 8-ste maal is gebezigd - lezen: Laat Ons mensen maken, naar ons beeld, als onze gelijkenis.
Ten tijde van Gen 1:3 bestond er al licht
1 De vertalers waren weliswaar Bijbelgetrouw, maar waren niet op de hoogte van alle voor een juiste vertaling van belang zijnde zaken, zoals de kennis van de talen van de in de Bijbel genoemde landen, de juiste handschriften.
2 De vertalers waren wel voldoende op de sub 1 genoemde aangelegenheden, maar niet Bijbelgetrouw.
Het aannemen van een schepping op de 4-de dag stuit overigens reeds hierom op ernstige bezwaren omdat sommige sterren zo ver weg staan dat het door hen uitgezonden licht – zeker indien men de lichtsnelheid (in het vacuum 299.792.458 meter per seconde) als een absolute constante beschouwt - een langere tijd nodig heeft om naar de aarde te komen dan de ongeveer 6000 jaar die tussen de schepping van Adam en de huidige tijd zijn gelegen.
Daarnaast zou deze interpretatie betekenen dat er geen sterren meer bijkomen, hetgeen zowel in strijd is met de bevindingen van astronomisch onderzoek als met Mattheus 2:2.
De beantwoording van mijn vraag over Job 38:7 met een verwijzing naar een dichterlijke vrijheid is wel erg gemakkelijk. In de eerste plaats rijst de vraag of je in de Bijbel wel kunt spreken over dichterlijke vrijheden. Je kunt naar mijn mening wel spreken over dichterlijk taalgebruik, maar niet over dichterlijke vrijheden omdat het taalgebruik in de Bijbel gezien de doelstelling van de Bijbel – het fungeren als een betrouwbare gids op de levensweg – aan strenge wetmatigheden is gebonden. Bij een goede auto-atlas wordt ook niet een Autobahn de ene keer met een dikke lijn en de andere keer met een dubbele lijn aangeduid.
Tot slot enige vragen. Als je traditioneel reformatorische visie over genesis 1 aanhangt (en andere visies verwerpt) verwacht ik wel dat je een antwoord kan geven op de volgende vragen":
Hoe zou je het probleem van de grote afstanden van het heelal willen oplossen als je gelooft dat het heelal maar 6000 jaar oud is?
* In jouw optiek wordt er in gen 1:16 de creatio ex nihilo van de hemellichamen beschreven. Waarom wordt er in Genesis 1:16 niet het werkwoord bara (scheppen), de typische terminologie van de creatio ex nihilo, gebruikt, maar het werkwoord @aśâ?
Wanneer zijn volgens jou de engelen geschapen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten