Waar hebben Nederlanders vandaag de dag behoefte aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2003 12:39

De hedendaagse mens heeft behoefte aan liefde, maar vooral aan geluk. Dat geluk kunnen zij niet vinden, wat zij ook doen. Zij brengen hun tijd door in cafe's, verkwisten de tijd in bioscopen, proberen veel geld te winnen in een loterij, of nemen andere afgoden aan, zoals koning voetbal of de een of andere popmuzikant. Van binnen zijn zij echter leeg, want het ware geluk is alleen bij God te vinden. Een ronde wereld kan geen driehoekig hart vervullen. Dat kan alleen de Drieenige God.

Dat is wat veel mensen missen in onze tijd.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 18 okt 2003 13:15

caprice schreef:De hedendaagse mens heeft behoefte aan liefde, maar vooral aan geluk. Dat geluk kunnen zij niet vinden, wat zij ook doen. Zij brengen hun tijd door in cafe's, verkwisten de tijd in bioscopen, proberen veel geld te winnen in een loterij, of nemen andere afgoden aan, zoals koning voetbal of de een of andere popmuzikant. Van binnen zijn zij echter leeg, want het ware geluk is alleen bij God te vinden. Een ronde wereld kan geen driehoekig hart vervullen. Dat kan alleen de Drieenige God.

Dit verhaal komt me enigszins bekend voor... :wink:

Hoe weet je trouwens dat ze van binnen zo leeg zijn?
Je noemt ook genoeg om een hart aardig te vullen...

Maar dan nog, help jij? Hoe?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2003 13:46

lizzz schreef:
caprice schreef:De hedendaagse mens heeft behoefte aan liefde, maar vooral aan geluk. Dat geluk kunnen zij niet vinden, wat zij ook doen. Zij brengen hun tijd door in cafe's, verkwisten de tijd in bioscopen, proberen veel geld te winnen in een loterij, of nemen andere afgoden aan, zoals koning voetbal of de een of andere popmuzikant. Van binnen zijn zij echter leeg, want het ware geluk is alleen bij God te vinden. Een ronde wereld kan geen driehoekig hart vervullen. Dat kan alleen de Drieenige God.

Dit verhaal komt me enigszins bekend voor... :wink:

Hoe weet je trouwens dat ze van binnen zo leeg zijn?
Je noemt ook genoeg om een hart aardig te vullen...

Maar dan nog, help jij? Hoe?

Wat bedoel je: 'het verhaal komt bekend voor?'

Dat we weten dat die mensen van binnen zo leeg zijn? Heb je dat zelf nooit als je met dingen van deze wereld bezig ben? :wink:

Wij kunnen hen helpen door te evangeliseren, het evangelie te brengen dus. Onder anderen ook door evangelisatiefolders te bezorgen met een uitnodiging om een kerkdienst bij te wonen of een bijbelstudie te doen, danwel een Bijbel aan te vragen.

joris

Berichtdoor joris » 18 okt 2003 13:50

caprice
Wij kunnen hen helpen door te evangeliseren, het evangelie te brengen dus. Onder anderen ook door evangelisatiefolders te bezorgen met een uitnodiging om een kerkdienst bij te wonen of een bijbelstudie te doen, danwel een Bijbel aan te vragen
dat zijn methodes volgens mij. Hoe vul je die leegte dan?

wat zit er in jouw hart wat je op die ander wil overbrengen?

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2003 13:51

joris schreef:caprice
Wij kunnen hen helpen door te evangeliseren, het evangelie te brengen dus. Onder anderen ook door evangelisatiefolders te bezorgen met een uitnodiging om een kerkdienst bij te wonen of een bijbelstudie te doen, danwel een Bijbel aan te vragen

Dat kunnen wij niet. Alleen God kan mensen bekeren en genade en geloof schenken.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 18 okt 2003 13:52

caprice schreef:
joris schreef:caprice

Dat kunnen wij niet. Alleen God kan mensen bekeren en genade en geloof schenken.

Jij bent onbruikbaar voor God?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2003 13:52

caprice bedoelt uit ons eigen, lizzz
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 18 okt 2003 13:57

het komt op mij over alsof caprice zich er wel erg makkelijk vanafmaakt. Als God verder geen doel met je had, en je niet meer kan gebruiken, kan Hij je net zo goed meteen van de wereld halen.

En ik vraag me af of we überhaupt níks kunnen doen. Als jij warm bent, kunnen mensen in je omgeving niet koud blijven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2003 13:59

het feit is meer dat wij het niet uit ons zelf kunnen doen, maar dat God ons dingen laat doen die andere mensen doorgaand op jou voorbeeld warm maken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 18 okt 2003 13:59

God draagt ons toch op om discipelen te maken? Hij vraagt van ons niets wat wij niet kunnen! Geloof, ...denk Groot!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2003 15:44

Geloof...denk groot over de schepper en klein over jezelf.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2003 16:10

lizzz schreef:het komt op mij over alsof caprice zich er wel erg makkelijk vanafmaakt. Als God verder geen doel met je had, en je niet meer kan gebruiken, kan Hij je net zo goed meteen van de wereld halen.

En ik vraag me af of we überhaupt níks kunnen doen. Als jij warm bent, kunnen mensen in je omgeving niet koud blijven.

Absoluut niet! God werkt middelijk. Hij wil Woord en Geest gebruiken om te werken in mensen. Maar er zijn andere mensen nodig om dat Woord aan te reiken en er meer over te vertellen.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 18 okt 2003 16:23

Waar heeft de Nederlander behoefte aan? Dat was de vraag en al gauw krijgen wij de neiging ze ons idee van een levensvervulling aan te bieden. Probeer het maar, je zult zien dat daar niemand op zit te wachten. Wat we kunnen doen is voorleven dat wij niet 'leeg' zijn, maar daar houdt het mee op.
Verder maken 'wij', ons soort mensen, de fout te denken dat alleen wij weten hoe het ware geluk te vinden is. We zoeken dat (terecht) bij God, bij Jezus, een vroom leven etc. etc. Wij beseffen echter niet, zo blijkt maar weer eens uit bovenstaande reacties, dat er nog andere manieren zijn om niet hol en leeg te zijn. Er zijn heel veel mensen die niks hebben met religie of christendom, maar toch hun hele leven in dienst stellen van de medemens. Op die manier zijn heel veel Nederlanders bezig met een stukje zingeving in dit leven, maar ze willen niet horen van God of gebod. De vraag is of dat erg is. Vanuit de bijbel moeten we dat met 'ja' beantwoorden, aan de andere kant zie je dat het geen zin heeft iets op te dringen dat die mensen niet willen hebben. Daaorm denk ik dat het geloof in God, van grote afstand bezien, een vorm is van zingeving waar ook andere vormen aanwezig en nuttig kunnen zijn.
Daarom moeten we niet proberen te evangeliseren, te werven, maar we moeten wel proberen mensen nieuwsgierig te maken naar onze drijfveren, onze manier van leven, ons zoeken naar het hogere. Doe je meer, dan wek je afkeer.

garry

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 okt 2003 16:48

Leef zoals God van je vraaagt. Uit dazt je Christen ben in praat, gelaat gewaad en de daad!

joris

Berichtdoor joris » 18 okt 2003 16:50

caprice schreef:
lizzz schreef:het komt op mij over alsof caprice zich er wel erg makkelijk vanafmaakt. Als God verder geen doel met je had, en je niet meer kan gebruiken, kan Hij je net zo goed meteen van de wereld halen.

Absoluut niet! God werkt middelijk. Hij wil Woord en Geest gebruiken om te werken in mensen. Maar er zijn andere mensen nodig om dat Woord aan te reiken en er meer over te vertellen.

dus jullie zijn het eens.

Terug naar “Archief”