reformatorisch verantwoorde "Gospel" muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 dec 2006 22:46

leclerc schreef:Lees hem eens voor aan ds.M

oh ben jij er zo één :P
Auf Wiedersehen!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 22:52

neuh, maar bevindelijkheid hé :mrgreen:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 dec 2006 22:56

leclerc schreef:neuh, maar bevindelijkheid hé :mrgreen:

ach, wat verstaan wij onder bevindelijkheid?

Ontopic maar weer.
Auf Wiedersehen!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 06:41

Klaas schreef:Iedereen kan wel een zooi gospelbands noemen, maar dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik denk dat Parsifal vroeg naar artiesten van wie de teksten raakvlakken hebben met typisch reformatorische zaken. Nou moet je dat denk ik niet al te nauw nemen, want als je artiesten gaat noemen die over de uitverkiezing zingen dan ben je gauw klaar ;-)

Als mijn duit in het zakje zou ik Bill Mallonee (Vigilantes of Love) willen noemen. Hoewel hij inmiddels weer katholiek is speelt de zondigheid van de mens een belangrijke rol in zijn teksten.

Ik denk inderdaad dat wat betreft uitverkiezing alleen Caedmon's Call en consorten (Derek Webb, Sandra McCracken) echt heel duidelijk zijn.

Michael W. Smith was bijvoorbeeld op zijn eerste cd's ook niet heel onduidelijk met "Glorious Grace", later heeft hij het wat verzwegen :).

Bill Mallonee is wat mij betreft te plaatsen in het rijtje van Rich Mullins. De teksten zitten zo af en toe heel dicht bij de reformatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 08:14

beetje rare gedachte misschien, maar heb je in de gospel metal/gothic etc. scene ook niet muziek die tekstueel gezien wel reformatorisch verantwoord is? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 19 dec 2006 08:19

als je kijkt naar een andere kunstvorm, schilderijen bijvoorbeeld, dan zie je dan reformatorische kunstenaars toch heel graag landschapen schilderen. of iets anders. als je dat naast reformatorisch verantwoorde gospel legt dan kunnen we het geheel misschien ook breder bekijken? iets wat over iets algemeens zingt zoals een landschap kan ook?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 08:21

landschapen? bestaan er dan ook zeeschapen? :roll: :shock:

flauw ook he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

sela

Berichtdoor sela » 19 dec 2006 08:24

|:)|

landschappen natuurlijk.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 08:42

:)

Even wat speurwerk gedaan op internet. Petra heeft sommige leden gehad die duidelijk een reformatorische achtergrond hebben. Ook in de teksten is dit wel terug te vinden.
Voor de wat steviger muziek moet Tourniquet genoemd worden en ik denk inderdaad dat soms Gothic en metal zich best leent om Calvinistische standpunten naar voren te brengen.

Het verbaasde me dat ik OC Supertones genoemd zag worden als echte "reformed rockers" . De feestmuziek van die lui sprak me niet zo aan. De teksten daarentegen zijn inderdaad minstens zo refo als die van Derek Webb en Sandra McCracken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 19 dec 2006 10:01

Petra ja, ik kon er maar niet opkomen. Een collega van me is er helemaal lyrisch van. Ik heb eens een CD-boekje doorgebladerd en dat zijn inderdaad verantwoorde teksten. De muziek vind ik dan weer om te jammeren, maar daar gaat het hier niet om.
Auf Wiedersehen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2006 13:25

Volgens zijn The O.C. Supertones niet echt reformed hoor, misschien was een enkel bandlid maar hun teksten wijzen daar niet echt op.

^_^
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ^_^ » 19 dec 2006 15:03

Christelijke Gothic Metal; Stream of Passion en After Forever.
Fides, Spes, Caritas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 15:09

Sommig werk van Nick Cave is ook aardig bevindelijk te noemen. Ik denk dan aan nummers als Get Ready For Love, Oh My Lord, People Ain't No Good, There Is A Kingdom..

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 19 dec 2006 15:15

Wat vinden jullie dan van Skillet?
Mijn zus luistert r naar, maar ik vind het niet erg verantwoord..

http://www.skillet.com

^_^
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ^_^ » 19 dec 2006 15:24

Waarom niet? Kun je dat uitleggen?
Fides, Spes, Caritas

Terug naar “Archief”