Othello schreef:De sobere liturgie is een voortvloeisel van de Reformatie waarin de eredienst van alle franjes werd ontdaan, als tegenreactie op de Roomse pracht en praal. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, maar is het anderzijds nodig om daar tot in lengte van dagen aan vast te houden? Daar kun je over discussiëren. Zelf denk ik dat we best uit de voeten kunnen met de Psalmen. Die zijn inhoudsrijk genoeg om steeds maar weer te gebruiken. Ik heb al gezegd dat de uitvoering wel wat sprankelender zou mogen, dat wel. Anderzijds zing ik erg graag en daarom zou ik ook niet onwelwillend staan tegenover een uitgebreidere muziekkeuze. Het probleem is alleen (en ik denk dat daar de terughoudendheid van de rechtsreformatorische kerken in schuilt), wáár leg je de grens en wie bepaalt wat wel en wat niet kan?
Men kiest er blijkbaar voor zich al die moeite te besparen door het gewoon bij de Psalmen en Eenige gezanghen te houden... Ik kan daar begrip voor opbrengen.
Ja, daar ben ik het mee eens. Ik hou ook ontzettend van zingen en van mij zou er ook wel een uitgebreidere muziekkeuze mogen zijn. Maar ik kan me heel goed voorstellen, dat de GerGem (en andere reformatorische kerken) niet aan gezangen begint. Ik geloof ook, dat ze bang zijn voor een 'hellend vlak': als ze eenmaal zo iets invoeren, dat er dan op een gegeven moment meer dingen 'mee door kunnen', bijvoorbeeld ritmisch zingen.
Bovendien zouden we wat mij betreft ook wel wat meer liederen (wat het aantal betreft dus) mogen zingen, wij zingen maar vier Psalmen per kerkdienst...