Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 13:50

Othello schreef:Werkelijk fantastische beelden, gecombineerd met goed acteerwerk. En ik kan me eigenlijk geen controversiële zaken herinneren...

Behalve dan misschien dat het Boeddhisme gepropageerd wordt. Nu heb ik daar geen probleem mee, integendeel, maar je weet nooit.

Maar wel een mooie film ja. :)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 13:54

Nou ja, ik zie het meer als een 'blik in de keuken van het Boeddhisme' dan dat het daadwerkelijk aangeprezen wordt.

Overigens is de film niet in Tibet maar in de Andes geschoten. Maar daar is het ook heel mooi... 8)

sela

Berichtdoor sela » 19 dec 2006 14:03

Le Lait de la tendresse humaine.

een fantastische film voor onze gezinnen.
ook al komt er een vrouw in voor die vreemd gaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 14:03

Is een film niet verantwoord als er iets in voorkomt dat tegen de 10 geboden ingaat dan? Het gaat er toch maar helemaal om hoe dat gepresenteerd wordt lijkt me.. zo kent de bijbel ook de nodige gruwelijke amorele moord- en verkrachtingsscenes (ik denk nu bijvoorbeeld aan Thamar).

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 dec 2006 14:11

In deze tijd mag 'A Christmas Carol', verfilming van het beroemdste verhaal van Charles Dickens, natuurlijk niet ontbreken. Het boek is overigens een grotere aanrader. HJet verhaal gaat over de oude vrek Ebenezer Scrooge, die in de kerstnacht bezoek krijgt van drie geesten die hem een bijzondere leerzame spiegel voorhouden.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 16:11

Laten we de achtergrond van bij een film betrokken personen nog meewegen in onze overweging een film al dan niet te bekijken?

Zo ben ik bijvoorbeeld minder gecharmeerd geraakt van Mel Gibson, vanwege zijn antisemitische opstelling. Ik geloof echter niet dat ik zijn films daardoor sneller terzijde schuif... Jullie wel?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 dec 2006 16:21

Is Alfred Jodocus Kwak al genoemd?

niet in de laatste plaats vanwege de glansrol van Herman van Veen :mrgreen:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 16:37

Othello schreef:Laten we de achtergrond van bij een film betrokken personen nog meewegen in onze overweging een film al dan niet te bekijken?

Zo ben ik bijvoorbeeld minder gecharmeerd geraakt van Mel Gibson, vanwege zijn antisemitische opstelling. Ik geloof echter niet dat ik zijn films daardoor sneller terzijde schuif... Jullie wel?

Ik vind dat niet echt een relevante overweging bij het bekijken van films zolang het niet doorwerkt in de boodschap van de film zelf. Bij muziek wordt dit argument ook vaak gebruikt, maar het gaat volgens mij toch vooral om het product in zichzelf. Picasso schijnt een naar mannetje geweest te zijn, maar door die wetenschap veranderen z'n schilderijen niet.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 dec 2006 16:43

Aragorn schreef:
Othello schreef:Laten we de achtergrond van bij een film betrokken personen nog meewegen in onze overweging een film al dan niet te bekijken?

Ik vind dat niet echt een relevante overweging bij het bekijken van films zolang het niet doorwerkt in de boodschap van de film zelf. Bij muziek wordt dit argument ook vaak gebruikt, maar het gaat volgens mij toch vooral om het product in zichzelf. Picasso schijnt een naar mannetje geweest te zijn, maar door die wetenschap veranderen z'n schilderijen niet.

Zo denk ik er ook over, in de meeste gevallen althans.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 16:49

In welke gevallen niet bijvoorbeeld? :)

Het is trouwens ook wel een beetje onreformatorisch om sommige kunstenaars slechter te vinden dan anderen daar we allen in zonde ontvangen en geboren zijn. :wink:

Overigens beinvloed dit soort zaken wel de welwillendheid waarmee ik een film van zo'n figuur kijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2006 16:55

Omdat ik eigenlijk nooit 'dom' naar een film ga zitten kijken heb ik geen moeite met discutabele achtergronden van de schrijver / regiseur. Ik vergelijk het altijd maar met het lezen van 'Mein Kampf'. Op zich is er niets mis mee om zo'n boek te lezen, maar je moet dat uiteraard wel met je volle verstand en kritisch doen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 17:02

Klaas schreef:Omdat ik eigenlijk nooit 'dom' naar een film ga zitten kijken heb ik geen moeite met discutabele achtergronden van de schrijver / regiseur. Ik vergelijk het altijd maar met het lezen van 'Mein Kampf'. Op zich is er niets mis mee om zo'n boek te lezen, maar je moet dat uiteraard wel met je volle verstand en kritisch doen.

En met die houding kun je mi. ook alle films die niet in dit topic thuishoren kijken. Alhoewel je dat bij een bepaald gedeelte waarschijnlijk niet wílt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 17:23

Othello schreef:Een film die ik hier volgens mij zonder enige scrupules kan promoten, is Seven Years in Tibet.

"Voormalig Olympisch skikampioen Heinrich Harrer (Brad Pitt) vertrekt net voor de Tweede Wereldoorlog op expeditie naar de Himalaya, terwijl zijn zwangere vrouw in Oostenrijk achterblijft. In India wordt hij gevangengenomen, maar samen met Peter Aufschneiter (David Thewlis) weet hij te ontsnappen. Ze steken de grens met Tibet over en ontdekken daar de verboden stad Lhasa. Heinrich wordt hier aangesteld als de mentor van de jonge Dhalai Lama, waarmee hij een vriendschapsband opbouwt die zijn leven zal veranderen."

Werkelijk fantastische beelden, gecombineerd met goed acteerwerk. En ik kan me eigenlijk geen controversiële zaken herinneren...

Absoluut verantwoord. Mijn moeder heeft hem in de kast staan en dan zit het wel snor.. 8) Buiten dat, hij is érg mooi ja. Ik moest ook wel lachen om het feit dat élke worm die gevonden werd tijdens het bouwen van het 'filmhuis' gespaard werd..want dat zou wel eens de overleden moeder van die of gene kunnen zijn :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 dec 2006 17:27

Klaas schreef:Omdat ik eigenlijk nooit 'dom' naar een film ga zitten kijken heb ik geen moeite met discutabele achtergronden van de schrijver / regiseur. Ik vergelijk het altijd maar met het lezen van 'Mein Kampf'. Op zich is er niets mis mee om zo'n boek te lezen, maar je moet dat uiteraard wel met je volle verstand en kritisch doen.

Hm, idd, al hangt het er wel vanaf wat voor film. Pretty Woman heb ik gisterenavond gekeken (nee, niet verantwoord), maar ik wist dat het typisch een verstand-op-nul-en-kijken-film was en soms is het wel lekker om niet te hoeven nadenken bij een film 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 17:39

Smurffie schreef:Absoluut verantwoord. Mijn moeder heeft hem in de kast staan en dan zit het wel snor.. 8)

Nou, om jouw moeder nu als verantwoord-maatstaf te nemen is ook wat voorbarig vind je niet? 8)

Terug naar “Archief”